Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
libke schreef:idd sarabande ..gelukkig heb ik jou Mailtjes niet bewaard![]()
![]()
dat het geen korte termijn oplossing is bewijzen de sportpaarden zelf hoor
Bucephalus schreef:Ik denk dat Rob hier een goed punt heeft. Aan de ene kant kun je bij je keurmerrie het elitepredikaat krijgen als ze prok-goedgekeurd is, waarmee het KWPN een duidelijk signaal afgeeft, aan de andere kant tast de fokker voor een deel in het duister, omdat datzelfde KWPN de gegevens van die hengsten niet bundelt en aan de fokker vrijgeeft, die duidelijk meer dan andere hengsten OCD in de nakomelingen doorgeven. Op die manier is het toch dweilen met de kraan open.
Zannekin schreef:In zulke gegevens zou minstens de merrie moeten betrokken zijn. Op 10 of 100 paarden kan je geen betrouwbare conclusies trekken over een letsel met minder dan 50% erfelijkheid.
Het zou misschien onterecht bepaalde hengsten aanwijzen.
Of Duitse stamboeken bezorgd zouden zijn over het vrijgeven van resultaten? Je kan zelf de foto's gaan bekijken op de keuring als je wil.
. Ik kan me trouwens herinneren dat in het verleden prominente Nederlandse DA's geen worst konden maken van de foto's op sommige Duitse keuringen, vandaar dat de Nederlandse kopers van hengsten op die keuring de paarden altijd eerst in Nederland lieten keuren. Zannekin schreef:Ik denk dat niemand gedwongen wordt om met een bepaalde hengst te dekken. Hengstenkeuze is het afwegen van eisen.
Zannekin schreef:Ik denk dat niemand gedwongen wordt om met een bepaalde hengst te dekken. Hengstenkeuze is het afwegen van eisen.

sarabande schreef:Zannekin schreef:In zulke gegevens zou minstens de merrie moeten betrokken zijn. Op 10 of 100 paarden kan je geen betrouwbare conclusies trekken over een letsel met minder dan 50% erfelijkheid.
Het zou misschien onterecht bepaalde hengsten aanwijzen.
Of Duitse stamboeken bezorgd zouden zijn over het vrijgeven van resultaten? Je kan zelf de foto's gaan bekijken op de keuring als je wil.
Dat de moeder betrokken zou moeten zijn stel ik al eerder in dit topic
Ja en al die Nederlandse fokkers die een Duitse hengst gebruiken gaan allemaal naar de keuringen. Ik kan me trouwens herinneren dat in het verleden prominente Nederlandse DA's geen worst konden maken van de foto's op sommige Duitse keuringen, vandaar dat de Nederlandse kopers van hengsten op die keuring de paarden altijd eerst in Nederland lieten keuren.
Het is al heel wat jaartjes geleden dat een hengst daarvandaan door die Nederlandse keuring heenkwam.
arie53 schreef:Wat een ongelooflijke arrogantie kunnen Nederlanders op paardengebied ten toon spreiden. Gespeend van historische wapenfeiten op rijpaardengebied en met niet meer dan leentjebuur spelen, weten ze en doen ze op dit terrein alles beter dan andere gerenommeerde stamboeken.

arie53 schreef:Alleen al het aantal hengsten die men vroegtijdig afkeurde en achteraf toch tot de betere behoorden, spreekt boekdelen. Dat geldt ook voor de internationale paarden die telkens weer een type en afstamming laten zien die door de stamboekleiding als ongewenst werden beschouwd.

. sarabande schreef:Zannekin hij zegt goed opgefokt en iedereen begrijpt wat dat betekent. Daarbij vind ik het opvallend dat mensen die OCD goedpraten het er altijd over hebben alsof het alleen maar om een chipje gaat.
Ik zou zeggen lees even wat verhalen van mensen hier op bokt die afstand van hun jonge paarden moeten doen die ze in goed vertrouwen gekocht hadden.
arie53 schreef:De overtrokken unieke KWPNverwachtingswaarde beweert nu net het tegenovergestelde. Dit gaat zelfs zover dat men oudere hengsten erop afkeurt.
arie53 schreef:Alleen al het aantal hengsten die men vroegtijdig afkeurde en achteraf toch tot de betere behoorden, spreekt boekdelen. Dat geldt ook voor de internationale paarden die telkens weer een type en afstamming laten zien die door de stamboekleiding als ongewenst werden beschouwd.
ART_UMA schreef:Lijnenteelt is bv in DE makkelijker als in NL, er zijn meer hengsten, volle broers enz. dat zou ook tot betere resultaten moeten leiden (genetisch dan, niet speciaal als sportpaard voor de hengst zelf).
arie53 schreef:Wat een ongelooflijke arrogantie kunnen Nederlanders op paardengebied ten toon spreiden. Gespeend van historische wapenfeiten op rijpaardengebied en met niet meer dan leentjebuur spelen, weten ze en doen ze op dit terrein alles beter dan andere gerenommeerde stamboeken.