Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Re: Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:16

@ Skippy01
Schreeuwerig en hysterisch? Dat zijn in mijn ogen toch echt twee dingen die niet bij een arabier passen..
Beetje jammer dat mensen nog steeds zoveel vooroordelen hebben over de arabieren.. Vork

Ik heb mijn handen voller aan de KWPNers op mijn school, dan aan mijn eigen arabieren.. Sigaar

Maar ff ontopic.. Ik ben ook 100% tegen het kruisen van rassen..
Ik vind dat je daarmee het ras verpest, een paardenras hoort puur te blijven en dat moet je niet verloochenen door je paard te laten dekken door een ander ras.
Maar dat is mijn mening, ik vind het gewoon zonde van het ras.

@perrokai
Officieel is de AraboFries geen kruizing meer, maar ze hebben nou een apart stamboek.
Ik heb zelf friezen en arabieren, maar moet er niet aan denken om die te gaan kruizen.. Zonde..

Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik jouw paard niet mooi vind, want dat vind ik wel. Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:18

Jus_dOrange schreef:
Sommige kruisingen zijn imo ook not done, zoals Fries X Arab vind ik eigenlijk geen goede combinatie, ze verschillen veel van elkaar en ik heb nog nooit zo'n kruising gezien waarvan ik echt eerlijk zou kunnen zeggen dat ik 't een mooi, correct paard vind. Dan zijn er zoveel andere kruisingen die je zou kunnen maken met de Fries, maar dan met een ras dat veel meer op de Fries lijkt. Zo ook met veel andere rassen, dit was maar een voorbeeld.

Weet je waarom friesen worden gekruist met friesen met maar een klein percentage arabisch bloed dan ? Volgens mij om de fries op zijn zwakke punten te verbeteren. De fries zoals hij van oorsprong is is niet geschikt voor dressuurpaard of menpaard voor de sport dan omdat ze een minder sterk hart en een te kleine longcapaciteit hebben. Als ze dat zo door zouden latten kabbelen zullen er een hoop minder friesen te zien zijn in de sport en zou het ras erg uitdunnen omdat er nml. te weinig recreatierijders zijn die dan een fries willen hebben. Dus eigenlijk zoals je zelf aangeeft wordt dit gedaan om de zwakke plekken er uit te halen. Er wordt geen 100% arabier op een 100% fries gezet.
Ik kan me er niet druk over maken behalve dan over de vooroordelen die er bestaan en ik durf te wedden dat je in veel gevallen het verschil niet eens kunt zien maar wel merken als je veel van hem vraagt. Je hebt friesen en je hebt nu arabofriesen die ieder hun eigen kenmerken hebben en iedereen heeft zijn eigen verwachtingen van zijn paard. Ik denk dat je nog geen goede kruising hebt gezien en daarmee doel ik beslist niet op de mijne hoor ! Hoewel als je daarvan zou zeggen dat het geen correct paard is dan ben je echt de enige daarin en zou ik wel eens willen weten waar jij de minpuntjes ziet. Misschien kijk ik er dan ook anders tegen aan.... Knipoog
Zelfs de 100% rasfriesen fokkers die tegen alle friesenkruisingen zijn vinden het een "correct" paard, sterker nog ze willen hem allemaal kopen en komen achter elkaar kijken of ik hem al zat ben..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:25

Nanne schreef:
@ Skippy01
Schreeuwerig en hysterisch? Dat zijn in mijn ogen toch echt twee dingen die niet bij een arabier passen..
Beetje jammer dat mensen nog steeds zoveel vooroordelen hebben over de arabieren.. Vork

Ik heb mijn handen voller aan de KWPNers op mijn school, dan aan mijn eigen arabieren.. Sigaar

Maar ff ontopic.. Ik ben ook 100% tegen het kruisen van rassen..
Ik vind dat je daarmee het ras verpest, een paardenras hoort puur te blijven en dat moet je niet verloochenen door je paard te laten dekken door een ander ras.
Maar dat is mijn mening, ik vind het gewoon zonde van het ras.

@perrokai
Officieel is de AraboFries geen kruizing meer, maar ze hebben nou een apart stamboek.
Ik heb zelf friezen en arabieren, maar moet er niet aan denken om die te gaan kruizen.. Zonde..

Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik jouw paard niet mooi vind, want dat vind ik wel. Knipoog

Ik vind er absoluut niets mis mee om als je rasmerrie hebt er een keer wat anders op zet omdat je de eigenschappen van beiden wilt combineren omdat de merrie daar een tekort aan heeft. Dat is beter dan dat je er een rashengst op zet die de mindere eigenschappen nog eens aandikt en je er een rasveulen uitkrijgt wat daar het mindere product van is. Dan moet je of niet fokken of het beste er van proberen te maken door goed te selecteren en eventueel met een ander ras. Daar verknal je het ras niet mee dat blijft dan juist zuiver door er geen misbaksel tussenin te gooien. Heb je de perfect merrie en hengst van hetzelfde ras dan zou ik gelijk ook daar voor kiezen.

En ik zou ook geen 100% arabier op een fries zetten maar dat doen ze ook niet. Dat is ook geen Arabofries. Ik denk dat iedereen meer tegen slechte kruisingen is dan tegen kruisingen in het algemeen heb ik dat goed ?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:28

@ Perrokai
Ik ben gewoon tegen alle kruizingen in het algemeen, weet niet wat andere hiervan denken?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:36

Perrokai schreef:
Weet je waarom friesen worden gekruist met friesen met maar een klein percentage arabisch bloed dan ?

Perrokai schreef:
Er wordt geen 100% arabier op een 100% fries gezet.

Een kruising tussen een Fries en een AV is een Fries op een AV, om een Fries met een klein percentage AV bloed te 'maken' heb je ergens de kruising Fries en AV nodig, en IMO is het not done om een zuivere rastypische Fries te kruisen met een zuivere rastypische AV. Een Arabofries is een Fries met een klein percentage AVbloed, maar een Fries X Arab is toch echt een Fries op een Arab of andersom, en die kruising wordt wel degelijk gemaakt.

Perrokai schreef:
Hoewel als je daarvan zou zeggen dat het geen correct paard is dan ben je echt de enige daarin en zou ik wel eens willen weten waar jij de minpuntjes ziet. Misschien kijk ik er dan ook anders tegen aan.... Knipoog
Zelfs de 100% rasfriesen fokkers die tegen alle friesenkruisingen zijn vinden het een "correct" paard, sterker nog ze willen hem allemaal kopen en komen achter elkaar kijken of ik hem al zat ben..

Heel leuk voor jou, ik heb inderdaad nog nooit een 'goede' kruising gezien tussen een Fries en een AV, heb die kruising wel gezien en dat waren imo stuk voor stuk kruisingen die beter waren gegaan als er was gekozen voor een kruising tussen een Fries en een ander barok paard. Als ik naar jouw paard in je profiel kijk dan mis ik iets wat ik bij een echte zuivere rastypische Fries wel zie, en dat vind ik jammer. Niet om je te kwetsen ofzo, maar nee, ik vind 't geen geslaagde kruising.

Misschien dat een Fries op een AV wel een geslaagde combinatie kan geven (in de zin van een correct gebouwd paard met goede bewegingen), ik heb ook niet alle paarden met 50% Fries en 50% AV gezien, maar tot nu toe ontbreekt bij al die kruisingen die ik wel heb gezien toch altijd weer iets.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:16

Maak je geen zorgen ik voel me niet gekwetst zolang mijn paard mijn droompaard is, is hij goed genoeg voor mij toch ? Als ik hem wel mooi vind en vind dat hij mooie gangen heeft is het ook al goed toch ? We trouwen nml. ook niet allemaal met dezelfde man/vrouw smaken verschillen. Maar ik ben benieuwd wat je mist, dat is gewoon een vraagje...
Je mist misschien zijn behang ? Maar wat is er volgens jou niet geslaagd dan ? Ik ben gewoon benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt ? Misschien zie ik het ook als je me er op wijst ?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:25

Trouwens moet je een paard niet gewoon beoordelen op wat hij is i.p.v. hem in vergelijking te zetten met een rasechte fries? Dat heeft toch helemaal geen zin ? Als jij ment als sport en je ambitie is om ver te komen en je gaat dan de vergelijking fries arabofries maken dan zul je toch moeten toegeven dat je met de kwaliteiten van de arabofries het verder zult brengen dan met de rasfries, of je wat mist of niet, van binnen heeft hij iets extra's wat je dan dus nodig hebt ander red je het niet.....
Verder blijft het volkomen zinloos om een lusitana met een fries te kruisen en dan achteraf te gaan beoordelen wat hij nou mist als fries zijnde of wat hij mist als lusitana zijnde? Dat is appels met peren gaan vergelijken. Je moet hem dan bekijken als kruising lusitana/fries en hem dus daarop beoordelen.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:50

Mijn paard en pony zijn een 'kruising' maar wel beide met halve papieren... Niet dat dat papier er iets toe doet eigenlijk, maar voor een eventuele verkoop en voor de fok is het wel interessant natuurlijk.

Mijn paard is een bonte, moeder is papierloze bonte warmbloed en de vader is een pinto-arabier.
Mijn pony is een kruising papierloze Welsh x volbloed arabier.
Voor foto's en info moet je maar eens in men profiel of op men site kijken Knipoog

Ik ben voor het fokken van kruisingen, maar wel met de juiste bedoelingen! Vermeedering ben ik absoluut tegen. Zelf wil ik heel graag verder in de fokkerij van aparte kleurtjes met arabisch bloed. Vaak wordt hier gekeken enkel naar de kleur en percentage arabisch bloed, maar ik vind de bouw en karakter nog het belangrijkste van al! Nu heb ik geen super paardjes, maar wel een relatief goede basis. Nu nog de geschikte arabische hengst vinden, die de fouten van men merrie verbeteren, en dan maar hopen op een apart kleurtje Bloos Al is een gezond, lief en goed gebouwd veulen het allerbelangrijkste natuurlijk!

Er lopen echt heel wat geslaagde kruisingen rond hoor, vaak met papieren ook! Al vind ik niet dat een paard zonder papier minder waard is! Dat is allemaal gewoon puur commercieel...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:52

Ik vind sommige kruisingen wel mooi.

Zoals mijn eigen Silence. ArabierXwelsh.
Voor foto`s zie profiel.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:07

Ok, zal ik even de lange rij van positieve reacties doorbreken Haha!

Ik ben over het algemeen tegen het kruisen van rassen. Ik kan niet goed uitleggen waarom, misschien omdat ik vind dat de rassen 'zuiver' moeten blijven. Het is het gevoel wat ik erbij heb. Ik vind het op één of andere vaaage manier zonde om 2 raszuivere dieren te kruisen, ik vind het mooi dat 'zuivere' rassen meestal zulke kenmerkende eigenschappen hebben.

Ik heb zelf een ijslander, deze heb ik van de zomer laten dekken door een ijslanderhengst. IJslanders zou ik nooit laten dekken door een ander ras, ookal kan er nog zo'n mooi paard uit komen; de kans dat de twee extra gangen er niet goed in zitten is vrij groot.
Het gaat mij niet om het papiertje wat erbij zit, en ik ga ook absoluut niet pronken met mijn paard, alleen omdat het een paard met papieren is. Maar nogmaals, het is een gevoel wat ik erbij heb, kan niet precies uitleggen waarom ik er tegen ben Scheve mond

(ok, hier hebben jullie dus niet veel aan Vork )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:11

Tja, mijn geweldige paard is ontstaan uit diverse rassen, Fjord/Haflinger x Anglo Arabier. En hij lijkt enorm op een IJslander. Iedereen denkt dat het een IJsje is Haha! Haha! Haha! Haha!
Wat anderen vinden van kruisingen, hun mening. Ik ben dolgelukkig met mijn geweldige, bijzondere paard!!! Haha! Haha! Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:41

LauraMc schreef:
Ok, zal ik even de lange rij van positieve reacties doorbreken Haha!

Ik ben over het algemeen tegen het kruisen van rassen. Ik kan niet goed uitleggen waarom, misschien omdat ik vind dat de rassen 'zuiver' moeten blijven. Het is het gevoel wat ik erbij heb. Ik vind het op één of andere vaaage manier zonde om 2 raszuivere dieren te kruisen, ik vind het mooi dat 'zuivere' rassen meestal zulke kenmerkende eigenschappen hebben.

Ik heb zelf een ijslander, deze heb ik van de zomer laten dekken door een ijslanderhengst. IJslanders zou ik nooit laten dekken door een ander ras, ookal kan er nog zo'n mooi paard uit komen; de kans dat de twee extra gangen er niet goed in zitten is vrij groot.
Het gaat mij niet om het papiertje wat erbij zit, en ik ga ook absoluut niet pronken met mijn paard, alleen omdat het een paard met papieren is. Maar nogmaals, het is een gevoel wat ik erbij heb, kan niet precies uitleggen waarom ik er tegen ben Scheve mond

(ok, hier hebben jullie dus niet veel aan Vork )

Jawel hoor, is toch duidelijk, iedereen heeft zn eigen gevoel, ik heb dan wel een mixje maar was ook niet op zoek naar iets puurs ander had ik dat wel gekocht. Had ik een zuiver raspaard gekocht en ik zou een veulentje willen fokken, zocht ik bijvoorkeur ook een hengts van hetzelfde ras. Maar dan heb ik tegelijkertijd nog steeds niks tegen kruisingen, ik ben er tenslotten voor 1 gevallen.....kan gebeuren he....