[TI] Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:33

KootMiraDrum schreef:
Teuntje111 schreef:
Tinkerfarm's O'Gulliver is inderdaad overleden aan ouderdom naar ik heb vernomen..

Agossie, da's die hengst met die melanomen toch? Heb em vorig jaar nog gezien toen we daar even waren.

Ik geloof het wel dat hij dat had ja, vandaar dat hij ook zo'n rare koker had.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:32

ariebren,.. wat voor onderbouwend antwoord is dat nu dan Verward met die foto's ?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:58

Ariebren schreef:

@ ariebren: zoals op de eerste foto dus absoluut niet nee. Je ziet dat de merrie daar de hoek wordt in gedreven door de hengst en ik ken mijn merrie: die trapt niet snel van zich af tegenover vreemde paarden, laat staan een hengst. De meeste dekhengsten zijn niet zo gewillig om braaf af te wachten tot de merrie ze in hun neusgaten van hengstigheid staat te p*ssen Knipoog

Ik heb vorig jaar de dekking van Fayette met Gulliver O'Britain mogen meemaken. En alhoewel Gulliver in de dagelijkse omgang kuikenmak en meer een sulletje is, is hij op zo'n moment een zeer imposante en zeer aanwezige hengst.
Hiermee wil ik niet zeggen dat iedere hengst zo is maar ik denk dat slechts een zeer klein deel van de regelmatig dekkende dekhengsten zo braaf is als op jouw 2e foto.

Daarom voor mij: altijd aan de hand laten dekken en niet los in de wei/bak. Ook als ik hengstenhouder zou zijn: je bent verantwoordelijk voor het paard van iemand anders en daarom moet je daar voorzichtig mee omgaan en niet zo maar als wildvreemde bij een hengst in de wei/bak gooien.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:04

Ik dacht dat elke (beetje zichzelf respecterende ) hengstenhouder aan de hand dekt.

Ik bedoeld dat een hengst in de kudde dekt oke, maar dan wel zijn eigen kudde en geen merrie''s van een ander.
Ik weet dat waar Ryan nu staat altijd aan de hand dekken, ook hun eigen merrie's.
Dat hebben ze van het begin af aan gedaan ook met collin.
Ik heb het zelf een flink aantal keer gezien toen Ryan nog van mij was en het gaat er heel rustig aan toe.
Dat lijkt mij toch het fijnste en het veiligste voor beiden partijen.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:23

Ik dek met mijn hengsten ook aan de hand, ook om de reden dat ze dan rustig naar de merrie naar toe moeten gaan, en als de merrie niet willig genoeg is. Dan kun je de hengst ten allen tijden wegnemen!!!
Bij eigen merries liet en laat ik hem op de weide. Dit is 1 keer slecht uit gedraaid in 2 vechtende paarden nl. mijn hensgt en een van mijn merrie's, ik ben ze uit elkaar gaan halen wat levens gevaarlijk is!! mar het moest gewoon want de hengst had het anders niet overleefd
(wie meer uit leg wil moet maar pp-en over dit voorval)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:31

TinkerRyan schreef:
Ik dacht dat elke (beetje zichzelf respecterende ) hengstenhouder aan de hand dekt.

Ik bedoeld dat een hengst in de kudde dekt oke, maar dan wel zijn eigen kudde en geen merrie''s van een ander.
Ik weet dat waar Ryan nu staat altijd aan de hand dekken, ook hun eigen merrie's.
Ik heb het zelf een flink aantal keer gezien toen Ryan nog van mij was en het gaat er heel rustig aan toe.

En bedankt Boos! Vork

Laat ik het zo zeggen, ik ken mijn paard Knipoog

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:55

Ik denk dat er ook niet veel mensen zijn die hun hengst zo perfect onder controle hebben als jij, Leonoor ...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:10

Keeva schreef:
Ik denk dat er ook niet veel mensen zijn die hun hengst zo perfect onder controle hebben als jij, Leonoor ...

Ja

Ik denk dat als het moet jij ook net zo gemakkelijk met Baggio aan de hand kan dekken ondanks dat hij 'gewend' is om los te dekken.
M.i. is Baggio dermate goed opgevoed dat hij (bij wijze van spreke) halverwege een deksprong nog terug zou komen als jij dat van hem vroeg... weliswaar zwaar gefrustreerd maar toch Haha! Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:51

Het zijn volgens mij meestal de foto's uit dezelfde serie die Ariebren altijd laat zien. Hij houdt er wel van om de dames hier wat te shockeren, toch, Ariebren? Knipoog
Toen ik dit jaar Mira bij Drum bracht had hij al 1 of 2 merries bij zich, verwelkomde Mira, die inderdaad zowat over hem heen piste, werd vrijwel gelijk gedekt, het was gewoon precies het juiste moment. Er werd nog een merrie gebracht en die was er nog niet klaar voor, DUS dekte hij die niet. Komend jaar zal het anders gaan, er zal niet zomaar een merrie bij hem worden gegooid, overleg met de merriehouder. Inderdaad, je bent verantwoordelijk voor het paard van een ander.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:55

Ondertussen past de discussie over dekwijzen eigenlijk al niet meer in dit topic Knipoog

Flettie en Keeva Bloos Dank voor die complimenten Bloos Maar eerlijk is eerlijk, het is en blijft een hengst en hij reageert op elke merrie anders.
De dekking van Dewi (waar Isa uit geboren werd) was namelijk echt een lachertje. Merrie zo hengstig als wat en maar niet springen he. De rotzak. Dit gebeurde dus wel aan de hand. Wij van alles geprobeerd, liedjes zingen en fluiten etc. En Dewi maar wachten.
Uiteindelijk Baggio weggehaald, zodat hij haar niet meer zag. Zwarte zweetdeken op Dewi en teruggehaald. Met veel bravoure kwam hij aan'huppelen' naast me en dekte haar netjes. Maar inderdaad, als ik wil kan ik hem van de merrie afhalen. En hij wacht in 9 van de 10 gevallen tot hij mag. De 10e keer hebben we het vaak over een merrie hij erg leuk vindt, dan is hij wat enthousiaster. Maar nog steeds goed te controleren.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:00

moet hier toch even mee lachen en ook wat komen vertellen Tong uitsteken

Mijn merries dragen trouwens nooit ijzers als ze bij de hengst gaan;

Mc Brynmore was gewoon niet te houden, gelukkig was Tinkerbell toen héél erg hengstig en gelukkig konden ze hem nog net op tijd met een snok wegtrekken, want hij ging helemaal omhoog en er was risico dat hij gewoon met vol gewicht boven op dr rug zou ploffen.

Zippo die wacht gewoon tot Koen zegt wanneer hij mag. Hij kijkt zelfs meer naar Koen dan naar de merrie Rolleyes

Bro is wel een erg hevige en daar moet Koen wel stevig bij in zn schoenen staan. Bro is zo'n "merrieverkrachter" als je hem laat doen...
Was ik dit voorjaar toch wel erg geschrokken dat Tinkerbell hem niet zomaar zijn gang liet gaan. Ze was nochthans héél erg hengstig, dus Koen liet Bro begaan, maar die was haar kennelijk toch wat te wild...enne ja hoor: meppen dat ze dee! Bloos! was wel even schrikken...

Angel stond te rillen van schrik bij Moes toen ze geschouwd werd Clown die bromde en gilde wat en madam was extreem geïmponeerd Nagelbijten / Gniffelen

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:29

Leonoor schreef:
Ondertussen past de discussie over dekwijzen eigenlijk al niet meer in dit topic Knipoog

Flettie en Keeva Bloos Dank voor die complimenten Bloos Maar eerlijk is eerlijk, het is en blijft een hengst en hij reageert op elke merrie anders.
De dekking van Dewi (waar Isa uit geboren werd) was namelijk echt een lachertje. Merrie zo hengstig als wat en maar niet springen he. De rotzak. Dit gebeurde dus wel aan de hand. Wij van alles geprobeerd, liedjes zingen en fluiten etc. En Dewi maar wachten.
Uiteindelijk Baggio weggehaald, zodat hij haar niet meer zag. Zwarte zweetdeken op Dewi en teruggehaald. Met veel bravoure kwam hij aan'huppelen' naast me en dekte haar netjes. Maar inderdaad, als ik wil kan ik hem van de merrie afhalen. En hij wacht in 9 van de 10 gevallen tot hij mag. De 10e keer hebben we het vaak over een merrie hij erg leuk vindt, dan is hij wat enthousiaster. Maar nog steeds goed te controleren.

Haha ..tjsa de hengst kiest zn eigen merrie uit hè Tong uitsteken
nee even zonder dollen ...leuk zo die verhalen !

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:33

Offie KAN heel erg druk zijn. Hij komt altijd aangedribbeld en klimt meteen de merrie op, HIj springt er niet met noodvaart op. Maar tijdens het aandribbelen klimt ie meteen.
Hup dekken en na 1 minuut staat offie weer op stal Clown
hIj neemt er geen tijd voor. Heeft ook geen voorspel

Na dat hij klaar is. en hangt op merrie.. hinnikt ie zacht tegen merrie.. zo van Clown oja.. voor je het vergeet .. me naam is offspring Haha!

Maar als een merrie dreigt.. dan duurt het dus uren Rolleyes
Haal hem uit de bak *( als hij dan nog durft te lopen )*
hij staat altijd stok stil..
En elke keer terug de bak in.. Maar
Stapje voor stapje nadert die de merrie
en dan sta je dus gewoon 3 kwartier achter merrie Haha!

maar meestal verdient die soms wel wat klappen. Is soms wel goed voor hengsten Haha! weten ze weer waar ze staan.
Laatst bijgewerkt door Caye op 07-12-06 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:40

Cayusejuhh schreef:
Na dat hij klaar is. en hangt op merrie.. hinnikt ie zacht tegen merrie.. zo van Clown oja.. voor je het vergeet .. me naam is offspring Haha!
.

Whahaha ik lig hellemaal dubbel om deze zin van je Cayusejuhh !

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:42

chas schreef:
Cayusejuhh schreef:
.

Baggio heeft dus wel een duidelijk voorspel/stel gebeuren. Maar die flikkert soms bijna om van het lome als hij op die merrie hangt. Af en toe ben ik bang dat hij in slaap kukelt.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:44

chas schreef:
Cayusejuhh schreef:
.

Haha!

Offie niet.. die zit meestal in gesprek met veulie als die er bij loopt. Haha! en rond te kijken.. Rolleyes

Offie houd van snel *LOL* whahaha

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:46

Dit jaar kwam er een merrie met veulen bij Baggio. Veulen loopt naar hem toe en hij durfde niet meer te bewegen. Watje Clown
Veulen duikt tussen zijn achterbenen om te gaan drinken en dat was helemaal eng voor hem. Zelfs op mijn commando om aan de kant te gaan reageerde hij niet. Uiteindelijk werd het totaal niets en zijn we een uurtje later opnieuw gaan proberen.
Baggio en veulens, 1 liefde!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:50

Cayusejuhh schreef:

Offie niet.. die zit meestal in gesprek met veulie als die er bij loopt. en rond te kijken..

Offie houd van snel whahaha

Tjsa als het zo bekijkt ....er wordt beweerd dat huisdieren op hun baas lijken ...zijn tinkers huisdieren ?? Haha!

**ik zit echt met een big smile hier ..hahahaha,Ziet het al hellemaal voor me ! Baggio die in slaap valt en/of met 4 benen aan de grond genageld zodra een veulen in de buurt komt !... Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:51

Bloos Chas.. ik wilde het niet op die boeg gooien Bloos
maar euhm Haha! ik dacht er wel aan net *LOL* wahahah

God dank ben ik zn baas niet Knipoog maar zn vrouw *LOL* Haha! richhhhhhh!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:52

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:53

Ik had het al 3 x getypt en iedere keer dacht ik ..nee doet maar niet ..staat zo raar ..hahaha ..flauw grapje mag toch ??

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:54

maar goed dat je niet mee leest in een ander topic Bloos want dan gaat me status er aan Clown

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:55

Cayusejuhh schreef:
maar goed dat je niet mee leest in een ander topic Bloos want dan gaat me status er aan Clown

en die van mij ook Haha!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:57

hahahaha ooow okeej ..je moest eens weten ! Knipoog ........Haha!

zo dan 1.51 !

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:32

Leonoor schreef:
TinkerRyan schreef:

En bedankt Boos! Vork

Laat ik het zo zeggen, ik ken mijn paard Knipoog

Ik bedoelde het niet zoals het overkomt, mijn excuus leonoor Vriendjes zijn?
Maar ik dacht dat de grotere stallen (bonte parels, van vlimmeren, vd gorterstraat enz enz) altijd uit de hand dekken.
dan ga ik er vanuit dat dat niet zomaar zonder reden is....toch??