Citaat:Ik ben tegen een opfok, tot nu toe heb ik zoveel verhalen gehoord van paarden die helemaal in elkaar getrapt zijn of waarvan de staart helemaal afgebeten wordt. Mijn paarden staan altijd thuis en mijn kleintje vind het helemaal geweldig om opgetut te worden. Je moet ze niet te lang poetsten omdat je dan de vetlaag wegdoet maar even borstelen kan best.
Mijn paarden zijn nooit naar een opfok gegaan, en ze hebben nu allemaal een hele dikke staart, een mooie korte vacht en zijn gewoon sociaal met andere paarden. Verder zijn ze allemaal goed ontwikkeld en lopen ze ongeveer M2.
Dus ik zie het nut niet van een veulenopfok.
Sterke argumenten, "in de opfok worden hun staarten afgebeten en krijgen ze geen mooie korte vacht"

Dat is nu werkelijk het láátste waar ik wakker van zou liggen

Tutten met een veulen (tot 2,5 jaar) vind ik gewoon niet horen. Voetjes kunnen geven, meelopen aan het handje vind ik vanzelfsprekend, maar iedere dag poetsen en mutsen vind ik teveel van het goede

Die beestjes horen lekker op het land te staan, in de modder te rollen en te rotzooien met alle andere kleuters of een handjevol oudere paarden
Ik zeg niet dat de opfok altijd de oplossing is, maar volledige weidegang en omgang met veel andere, jonge paarden is toch wel onontbeerlijk voor het welzijn van een veulen denk ik.
Bovendien hardt het ze een beetje en krijg je niet zo'n kneusje dat bij het eerste regenbuitje met een snotneus staat te rillen

bij 4 maanden begonnen. Geven jullie ook nog wat anders als brok, zoals zemelen,pulp of slobber?