Ferro zonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Re: Ferro zonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:46

Wat is eigenlijk de afstamming van je merrie? En wat zijn de sterke en zwakke punten van je merrie. Wat wil je graag in je veulen terug zien en waarom persé bloed van Ferro?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:34

Idd
Volgens mij moet je naar de merie kijken om daarna een hengst uit te zoeken die de mindere kanten van de merrie moet verbeteren, zonder de goede eigenschappen te verpesten....

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:35

Dat doe ik ook heus wel hoor, daarom vind ik bv Rhodium en Osmium minder geschikt.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:02

ik vind het een slechte onderbouwing. Je kan geen advies geven zonder foto van de merrie, afstamming enz. enz. Ik zou persoonlijk nooit de hengst bepalen zonder naar de merrie te kijken. Waarom vind je Osmium bijv. minder geschikt? Op het ene paard fokt hij uiteraard anders dan met de ander!

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:30

Ikzelf ben erg tevreden met mijn Rhodium.

Afbeelding

Afbeelding

En dit voor een twee-jarige. Kan ze toch wel lopen en ziet ze er lekker vol uit Bloos

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:16

Alweer een Rhodium met een zeer fijn achterbeen!!! Daarom van ik op Rhodiums. Is t n merrie of n hengstje? Als t n merrie is, gaat ze volgend jaar naar de keuring?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:20

Ik wil niet flauw doen over Zitah haar paard, hij lijkt prima in orde verder...
Maar die bovenste foto is GEEN voorbeeld van een 'zeer fijn achterbeen'....
Daar zal Zitah nog best veel werk aan krijgen, mocht het zo blijven....

bij een fijn achterbeen is er niet alleen buiging in de gewrichten, maar wordt het schenkel ook duidelijk naar voren gebracht. Iets dat totaal niet gebeurd op die bovenste foto... je ziet het paard over de voorhand rollen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:45

Misschien een beetje off topic (maar ook niet veel vermits ik aan het uitkijken ben naar een hengst voor mijn merrie) maar kan je dan een foto plaatsen van een goed achterbeen? Dan leer ik daar ook wat over bij Haha! .

Er werden mij ook Ferro zonen aangehaald voor mijn merrie en hecht daarbij veel belang aan het achterbeen. Welke van deze Ferro-zonen heeft dan wel dat goede achterbeen dat zo graag gezien wordt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:09

Metall

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:15

@ Pasi:
Zomaar wat willekeuringe voorbeelden van internet geplukt...

Rubiquil x Zeoliet veulen van de Z-jaargang
Afbeelding

NRPS ponyhengst Nathan van Stal Nieuwmoed
Afbeelding

Een Garanco x Concorde
Afbeelding

Het zijn echt zomaar wat fotos, er zijn veel meer paarden met een in mijn ogen gewenste bewegingsvorm.
Zie hoe het stuk been boven het spronggewricht naar voren wordt gebracht en niet richting de staart wordt opgetrokken.
PLUS: zie hoe de ruimte tussen de achterbenen een soort driehoekje vormen dat gelijk is aan het driehoekje tussen de voorbenen.

Paarden die op de voorhand lopen, maken geen gelijke driehoekjes. Ook bij voorbeenzwaaiers zie je spectaculair veel ruimte in de voorhand, en een stel achterbenen dat niet uit elkaar komt..

Voorbeeld van een hengst die het zeker niet moet hebben van zijn achterbeengebruik is bijvoorbeeld Royal Dance. Ik heb er zelf een heel fijn lopende 4 jarige ruin van, toevallig wél gezegend met een sterk achterbeen met dank aan zijn moeder, maar de vader zelf... niet zo mooi achter:
Afbeelding
Dit is een hele knappe foto, het lijkt hier best nog wel wat... maar zie die driehoekjes Haha!
Royal Dance is trouwens een hengst die wel wat kan toevoegen aan de Nederlandse fokkerij, hij heeft wel genoeg pluspunten om het hem te vergeven.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:51

janderegelaa schreef:
Metall

Moet je de bovenlijn wel kunnen comperseren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:57

Wat vind jij mis aan de bovenlijn van Metall?

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:00

En boel nakomelingen gezien die erg strak zijn in de bovenlijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:28

Metall's zijn soms strak, niet erg strak. Indexmatig gezien is het 93 wat ik dus nog wel mee vind vallen.
Special D zou ik gebruiken. Als je naar Ferro kijkt zie je eigenlijk een luxere uitgave van Farn en Special is weer een luxere uitgave van Ferro. Zie onderstaande foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier zie je dus hoe mooi lijnenteelt kan zijn, via Ufarno het bloed van Farn er weer in en je hebt bijna een copy van Ferro.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 26-08-06 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:47

Ok strak dan,heb de index er niet bij gehad was gewoon wat bij me op komt als ik aan nakomelingen van metall denk.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:17

@Dees: merci, zie wat je bedoelt!

Als ik zo naar de beschrijving van de merrie's kijk waar je special D best opzet, zou ik hem niet gauw op mijn merrie zetten. Vind het zelf wel een erg chique hengst.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:56

Vajramani schreef:
Op een top een kennedy, ken ik niet, wil ik niet doe ik niet.

Bloos Goh, dat herken ik terug in mijn Kennedy merrie Bloos!

Special D vind ik een erg mooie Ferro zoon, Kennedy fokt ook wel erg mooie en chique paarden, maar je moet echt overweg kunnen met hun erg aanwezige karakter Nagelbijten / Gniffelen
Dit is mijn Kennedy merrie, nu 2 jaar en 5 maanden, op de foto's wat jonger Lachen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:02

ik vind die hengst ook echt gaaf

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:02

pasi schreef:
@Dees: merci, zie wat je bedoelt!

Als ik zo naar de beschrijving van de merrie's kijk waar je special D best opzet, zou ik hem niet gauw op mijn merrie zetten. Vind het zelf wel een erg chique hengst.

Ferro Bloed met Gribaldi geeft anders goeie combinaties hoor. Heb jouw merrie bekeken en zie niet echt een punt waarom het niet zou passen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:12

Eetje_Flam schreef:
ik vind ze vet lief

De Ferro zonen vet lief?

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:18

Ja maar welke Ferro zoon? Elk van hun heeft wel zijn positieve en negatieve punten. En het zal uitzoeken zijn welke het meest kan verbeteren bij mijn merrie. Natuurlijk blijft het gokken.
En ja ben inderdaad al wat mooie combinaties tegengekomen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:46

Special D, ik zei nl. niet zoon maar bloed.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:06

Ja, ik bedoelde ongeveer hetzelfde: bloed komt van zoon Haha! . Ik weet eigenlijk vrij weinig af van special D. Hoe zit het bvb met het achterbeen?

Niet op een merrie met een (te) kort voorbeen, steile schouder, weinig schoudervrijheid en (te) strakke lendenen. Tevens zou het verstandig zijn als de merrie redelijk veel bloed voert.
(even gekopieerd van Sammie)
Bij mijn merrie wordt de opmerking gegeven van te strakke lendenen. Ook heb ik ze als jaarling eens laten beoordelen en toen werd ook iets gezegd van een kort voorbeen maar nu weet ik niet of dit nog zo is? Kan haar zelf moeilijk beoordelen Bloos. Net zoals de schoudervrijheid?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:15

Ik denk dat Sammie het iets overtrekt,er zijn enkele gevallen genoemd van wat zij zegt en over het korte voorbeen hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Achterbeen van Special is heel erg goed. Hieronder zn afstammelingen rapport.

Special-D toonde royaal ontwikkelde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn rijtypisch, hoogbenig en hebben veel ras.
De veulens van Special-D hebben sprekende, soms wat lange hoofden. De nek is goed van lengte. De hals is lang en goed gevormd. Een enkele maal is een lichte onderhals waargenomen. De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder is voldoende van ligging en lengte. De rug is goed van lengte, bespiering en is mooi aangesloten. De lendenen zijn in een enkel geval wat strak. De croupe is soms wat kort en plat. De schenkel is soms arm bespierd. De broekspier zou in een enkel geval langer door moeten lopen. Het voorbeen is in enkele gevallen toontredend en soms onderstandig. Het achterbeen is correct gesteld, enkele malen klein gehoekt. Soms is er sprake van een ingestoken pijp. Het fundament heeft kwaliteit maar zou meer ontwikkeld moeten zijn.
De stap is zuiver en heeft ruim voldoende ruimte. In draf bewegen de veulens met een sterk gebruik van het achterbeen, veel afdruk en goed bergopwaarts. In sommige gevallen zou de schoudervrijheid groter moeten zijn. De veulens van Special-D galopperen makkelijk aan. De ruimte in galop is voldoende. Soms blijft in galop de croupe wat hoog.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:17

Het achterbeen van Special is zeer goed. Vlug en ondertredend. Een (te) kort voorbeen kan niet opeens lang worden. Een merrie met een strakke lendenen zou ik niet snel laten dekken door Special. Een rug/lendenen die strak staan is eerder een nadeel dan een voordeel.

Ik overtrek btw niks jan, het is vrij duidelijk te zien dat dat de punten zijn waar je mee moet oppassen. En ik heb het over de merrie waar je naar moet kijken, niet enkel over special.