Veulenveilingen 2006

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Veulenveilingen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:14

de veulens van prinsjesdag veiling staan ook online...

alleen jammer dat als je er 1 aanklikt , de veulens van vorig jaar te voorschijn komen... Boos!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:20

Ik heb de veulens van Prinsjesdag al in het echt gezien (was bij de opnamedag). Zitten een paar zeer interessante veulens tussen. Waaronder een Sandro Boy uit een Celano merrie. Wat een type zeg!
Gaan er nog mensen naar Borcule de 31e?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:25

listiglistje schreef:
Sammie schreef:
Bagger. Tot nu toe vind ik de kwaliteit op alle veilingen beoordeeld via fotos/ video's echt niet geweldig. Nog geen eentje waarvan ik zei: "Ja dat is 'm" Schijnbaar houden ze de beste veulens thuis of worden via via verkocht. (en geef ze eens ongelijk)

De echt goede hengstveulens staan al lang op stal bij "de grote jongens" , in de opfok voor de HK.
Voor de dekking zelf wordt de deal eerste koop al gesloten Knipoog
Sterker nog...... de hengstenboer kan vaak zelf de hengstkeuze maken!

De echt goede merrie's houden de fokkers zelf om hun (moeder) stam voort te zetten.

Op veulenveilingen en ook op de keuringen komen dus de gemiddelde plus iets betere veulens, maar de echte goede zie je daar echt niet!

Dat ben ik niet met je eens. De fokkers zijn allang niet meer zo gek dat ze hun super veulen voor een leuk prijsje wegdoen aan een hengstenhouder. Daarnaast komen op prinsjesdag een paar echt goede veulens.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:35

JW18; Uit eigen ervaring weet ik dat de "grote" jongens van te voren afspraken maken met de fokker! (Zie mijn uitleg eerder)

Voorbeeld;
Wij hebben dit jaar ook een eerste keus voor volgend jaar uit een staatspremie merrie van Royal Dance uit de moeder van Houston (tevens van de fokker van Houston). We hebben de afspraak dat hij haar bij Krack C zou doen.
Nico Witte was not amused omdat hij voor zijn neus deze deal miste Haha!
Hij heeft het veulen van dit jaar (Don Schufro). Deze zou ook via de Sell veiling gaan, maar is teruggetrokken.(door Witte zelf).

Wie heeft het trouwens over een leuk prijsje? En weet je eigenlijk wel hoe het werkelijk bij veilingen aan toe gaat????
De grote jongens kopen de veulens op, gooien ze zelf in de veiling en gaan in het publiek vrolijk mee zitten opbieden.
Sommige zijn al lang op voorhand verkocht, bv Zalsatime de painted black van € 96.000,-
Dit bedrag is alleen ter promotie van de hengst PB en voor het imago van de koper. Koper heeft dit bedrag niet werkelijk betaald.
Fokker van Zalsatime is een hele goede bekende van mij en Salsatime was al op voorhand al op de foto's gezet in opdracht van de koper zelf, en natuurlijk betaald!
Zo'n veiling is vaak ook een groot spektakel met veel reclame en promotie voor de grote jongens zelf!

Tuurlijk lopen er dan leuke veulens op de veiling Ach gut
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-08-06 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:39

Zalzatime Knipoog Tong uitsteken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:42

Sammie schreef:
Zalzatime Knipoog Tong uitsteken

Blond Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:20

Listiglistje:
Ik moet je teleurstellen, op veilingen komen wel degelijk een aantal toppers.
Meerdere ggk hengsten zijn op veilingen verkocht, vaak van aansprekende fokkers.

Zonder pretenties te willen hebben, hebben wij ook een merrie die in de categorie zeer goede merrie past.
Zij is moeder van een internationaal springpaard (door Horn op de veulenveiling Borculo gekocht) en uit haar stam komen vele internationale springpaarden. Vele generaties op rij minimaal ster. Toch gaat haar veulen van dit jaar naar de veiling.

En zo ken ik er nog wel een paar. Een veiling is gewoon leuk en dat gedoe met prijsafspraken van tevoren daar hebben wij geen zin in. Merries uit haar om de lijn voort te zetten hebben we ook genoeg.

Denk ook eens aan Ustinov, door Van der Veen gefokt, toch niet de minste, en Westpoint, Nijinski, Tinka's Boy enz. enz.

Punt is, dat vele onervaren kopers (de ervaren zien gelijk of het kwaliteit is of niet) altijd op mooie praatjes en foto's ingaan, en niet wat verder kijken. Zij komen vaak met een te duur veulen thuis na een veiling dat het nét niet is.
Maar dat wil niet zeggen dat er niet een hoop kwaliteit rondloopt.

edit: Overigens ben ik het met je eens dat er een aantal veulens voor de veiling al verkocht zijn voor de promotie. Dit is tegen alle regels en erg jammer maar niet goed te voorkomen. Het zorgt ervoor dat beginnende fokkers te veel voor een veulen moeten betalen omdat ze denken dat het grote prijzen kan opleveren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:30

ben het ook niet met je eens hoor Listinglistje ..de onze is ook geselecteerd voor prinsjesdag ..we hebben gewoon voor de fun mee gedaan aan de selectie -de dag zelf twijfelden we nog om op te rijden - met in het achterhoofd dat hengstenveulens liever verkocht worden ...En met al dat diepvriessperma van tegenwoordig heb je nog weinig contact met de HB zeker met buitenlandse hengsten .Op voorhand verkopen komt in elke veiling voor dat kan je helaas niet tegengaan

Xx_Joyce_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:28

Die Nassau is mooie he die op Borculo komt

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:29

Er zijn zeer goede fokkers, die altijd hun veulenss verkopen en dat het liefst op een veiling doen. Op de veiling heb ik het meegemaakt dat je na de bezichtiging op de dag zelf in de stallen wordt aangesproken of je het veulen daar wilt verkopen. Uiteraard gaat het dan om de zeer interessante zoals van Chin Chin en Quidam.
Verder is het zo dat goede fokkers een soort abonnement hebben en elk jaar veulens verkopen, als je een jaar een mindere hebt, doet de commissie niet moeilijk.
En dat er uiteraard teams worden samengesteld die de prijs opdrijven, vaak aangevoerd door een hengsteneigenaar, lijkt me niet meer dan logisch.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:55

Op www.paardenfokken.nl zijn de moederlijnen van alle veulens, die dit jaar op de verschillende veilingen aangeboden worden, te vinden. Op de homepage vind je een verwijzing naar de lijsten.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:36

sigrid1182 schreef:

alleen jammer dat als je er 1 aanklikt , de veulens van vorig jaar te voorschijn komen... Boos!

Redelijk irretant Ja Is die Blacktime trouwens een volle broer van Zalzatime?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:32

Jan_VT schreef:
sigrid1182 schreef:

Ja die was ook op de afstammelingenkeuring van Painted black, paar weken geleden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:41

Jan_VT schreef:
sigrid1182 schreef:

Yep Ja gefokt door Henk van Enckevort...by the way heeft iemand van jullie bij van Uytert tijdens de Hengstenshow Zalzatime zien lopen?
Vierkant op ijzers gezet als tweejarige, echt niet apart en in de stal is het net een pony , veel te klein gebleven.

@Venetia: GGK hengsten zijn in mijn ogen nog geen toppers!
Met de juiste africhting kan tegenwoordig iedere kromme ezel Z worden.
Dan daarbij vroeger waren GGK hengsten m.i van een betere kwaliteit en werden ze ook daadwerkelijk in de sport uitgebracht.
Wat nu, het spektakel begint al op 2 jarige leeftijd; HK, 70 dagen, hengstenshow's, hengstencompetitie, pavo, hengstencompetitie, weer hengstencompetitie, pavo, hengstencompetitie.
Allemaal rondjes voor de fokker imo. Breng die hengsten gewoon echt uit en laat zien wat hij daadwerkelijk kan!
Tinka's Boy is uit het jaar 0, veilingen waren destijds niet zo'n doorgestoken kaart als tegenwoordig.
Daarbij zul je best een leuk veulen hebben, maar om nu al te spreken over een topper?

Hoe je het ook wend of keert, je kunt er niet omheen dat het meerendeel doorgestoken kaart is.....
Een paar aparte, een dozijn goede en de rest is als opvulling (de €3.500,- tot € 6.000,- veulens).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:29

Leuk detail! de kampioen van de PB afstammelingenkeuring; eigenaar Frank de Kok, komt uit een Flemmingh merrie, deze merrie was voorheen eigendom van Henk van Enckevort! (daarvoor Joop Aalderink)

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:12

@listiglistje,Ik weet echt wel hoe een veiling in zijn werk gaat en tuurlijk worden er al veulens voor de veiling verkocht. Maar dit betekend niet dat zoals jij suggereert alleen maar slechte veulens over blijven. Dat is onzin! Ik ken redelijk wat mensen die hun veulen (ja, ook echt goede veulens) wel in de veiling doen zonder ze voor die tijd te verkopen.
Dat jij daar 1 keer ervaring mee hebt betekend niet dat dit ook echt bij alle goede veulens gebeurd!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:15

De site van Prinsjesdag werkt nog altijd niet behoorlijk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 07:20

JW18 schreef:
@listiglistje,Ik weet echt wel hoe een veiling in zijn werk gaat en tuurlijk worden er al veulens voor de veiling verkocht. Maar dit betekend niet dat zoals jij suggereert alleen maar slechte veulens over blijven. Dat is onzin! Ik ken redelijk wat mensen die hun veulen (ja, ook echt goede veulens) wel in de veiling doen zonder ze voor die tijd te verkopen.
Dat jij daar 1 keer ervaring mee hebt betekend niet dat dit ook echt bij alle goede veulens gebeurd!

Ten eerste praat ik niet over slechte veulens, nooit gezegd (dus beter lezen Knipoog )
ik noem het "gewone" als je er dan toch een naam aan wil hangen......
en ten tweede heb ik daar niet 1 keer ervaring mee, maar wel tig x!
Het Brabantse paardenland is heel klein....zeker als je veel van deze mensen persoonlijk kent en veel via hen hoort wat er allemaal voorafgaand aan zo'n veiling gebeurd.

Ik zeg niet dat het bij alle veulens gebeurd, maar bij de beste van de veiling vaak wel. (zelf van getuige geweest Haha! )
Maar als jij in sprookjes wil blijven geloven so be it! Ach gut

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:56

Jan_VT schreef:
De site van Prinsjesdag werkt nog altijd niet behoorlijk

beetje amateur heeft die site toch zo gefikst! of niet? en op 5 aug was de opname dag en nu nog geen fotos /video's online....vind het wat amateuristisch .....

ik zou graag de fotos en video van Barette ( don primero x silvano n)zien...

ik ben nl zelf niet mee geweest naar de opnamedag, heb haar vrijdags bij vdl gebracht en die hebben haar zaterdags mee naar ermelo genomen....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:12

..by the way heeft iemand van jullie bij van Uytert tijdens de Hengstenshow Zalzatime zien lopen?
Vierkant op ijzers gezet als tweejarige, echt niet apart en in de stal is het net een pony , veel te klein gebleven

Een twenter op ijzers, dat meen je toch niet serieus ??!! Verdrietig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:45

haan schreef:
.
Een twenter op ijzers, dat meen je toch niet serieus ??!! Verdrietig

Ach als je zoveel op de veiling betaald hebt kunnen er ook nog wel een paar ijzertjes vanaf Clown

Zouden er nu echt mensen zijn die in die poppenkast trappen Verward

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:48

Met ijzers zijn ze beter over de benen he? Anders was tie te gewoon denk ik.

In tegenstelling tot Terlia die als 2 jarige al wel mega ging.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:15

Suzanne F. schreef:

Maar hoe is het nu eigenlijk met Terlia? Daar hoor je toch ook niks meer van?!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:30

haan schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar hoe is het nu eigenlijk met Terlia? Daar hoor je toch ook niks meer van?!

Gedekt

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:44

Gedekt omdat ie het "niet meer doet "?
Bij zo'n merrie ga je toch voor ET ? ( Embryo Transplantatie)

Hier zal wel iets meer mee zijn. Jammer