Sammyoo schreef:Een veulen fokken kost veel geld en tijd. Het dekgeld is daar maar een schijntje van. Als je voordelig een paard wil, dan bespaar je daar niet op, maar koop je een volwassen paard. Fokken op ras, exterieur en prestaties is hartstikke leuk. Ook ik heb keuringen afgelopen. Kijk alleen met wat minder vooroordelen naar mensen die minder naar het papier kijken met fokken. En Janne, hoe weet jij dat ik het veulen niet voor mezelf houd? Je kent me niet. Ik heb overigens ook nog een kruisling Connemara / NRPS, gefokt op stoeterij de Zonnehoeve. Een fantastisch beest die aangespannen loopt (enkel en tweespan), springt en als hij zin heeft ook onder het zadel in de dressuur goed presteert.
en hoe oud was dat pardje toen je haar/hem kocht?
Wat Janne bedoelt is dat vaak de intenties goed zijn maar deze door veranderde omstandigheden niet gehandhaafd kunnen worden, en daardoor is het fokken voor jezelf een soort dooddoener geworden als het het 'fokken' van een zomaar veulen betreft.
Een bewust en weloverwogen kruising is geen probleem en zal toh altijd een afnemer bereiken, een merrie x 'hij van de buren' = 'veulen voor mijzelf' dus niet, tenminste de kans dat je de jackpot van de staatsloterij wint is groter.