Discussies over fokken zonder papier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Discussies over fokken zonder papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:07

Sammyoo schreef:
Een veulen fokken kost veel geld en tijd. Het dekgeld is daar maar een schijntje van. Als je voordelig een paard wil, dan bespaar je daar niet op, maar koop je een volwassen paard. Fokken op ras, exterieur en prestaties is hartstikke leuk. Ook ik heb keuringen afgelopen. Kijk alleen met wat minder vooroordelen naar mensen die minder naar het papier kijken met fokken. En Janne, hoe weet jij dat ik het veulen niet voor mezelf houd? Je kent me niet. Ik heb overigens ook nog een kruisling Connemara / NRPS, gefokt op stoeterij de Zonnehoeve. Een fantastisch beest die aangespannen loopt (enkel en tweespan), springt en als hij zin heeft ook onder het zadel in de dressuur goed presteert.

en hoe oud was dat pardje toen je haar/hem kocht?

Wat Janne bedoelt is dat vaak de intenties goed zijn maar deze door veranderde omstandigheden niet gehandhaafd kunnen worden, en daardoor is het fokken voor jezelf een soort dooddoener geworden als het het 'fokken' van een zomaar veulen betreft.

Een bewust en weloverwogen kruising is geen probleem en zal toh altijd een afnemer bereiken, een merrie x 'hij van de buren' = 'veulen voor mijzelf' dus niet, tenminste de kans dat je de jackpot van de staatsloterij wint is groter.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:17

ik had ook een zogenaamde vuilbakke pony Haha!
tussen al de papier paarden. En toch hij moest zeker niet onderdoen blij dat ze hem gefokt hebben.

liep direct aan de teugel heel goed dressuur enzo Cool

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:47

Niemand kan in de toekomst kijken. Daarom kun je ook geen paard voor jezelf fokken, simpelweg omdat je niet zeker bent van je financiele situatie. Niemand weet waar hij/zij over 3 jaar staat en of je dan in staat bent om voor een paard te zorgen. En dan is het jammer als je kruising-paard op de paardenmarkt komt, omdat er geen vraag naar is. Daarom vind ik dat fokken altijd commercieel zal blijven. Ik heb ook een veulen voor mezelf gefokt, maar wel met papier, ik weet ook niet hoe ik erbij sta over pakweg 3 jaar.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:19

Ik vindt het onzin om te zeggen dat alles zonder papier maar naar de slager moet. Waarom? Omdat er geen papier bij zit.
O en pony's zonder papier verkoop je echt wel!
Jullie vergeten allemaal dat op dit moment het aanbod groter is dan de vraag. Zelfs een met papier staat een maand te koop waar hij voorheen binnen een week weg zo zijn. dat heeft weinig te maken met wel of geen papier. Ik zou er geen problemen mee hebben. Je mist wel wat meer informatie over de familie e.d. maar uiteindelijk kijk je toch naar het paard zelf.

Ik heb er geen problemen. en waarom zou je een pony met papier kopen als hij toch alleen maar gras maait? Dat heb ik nooit gesnapt...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:22

Marije1984 schreef:
Ik heb er geen problemen. en waarom zou je een pony met papier kopen als hij toch alleen maar gras maait? Dat heb ik nooit gesnapt...

Omdat zelfs bij een grasmaaier papieren zitten, denk aan garantiebewijs en gebruiksaanwijzing Tong uitsteken

Als het aanbod dan al groter is dan de vraag waarom dan ook nog eens een papierloos veulen op de wereld zetten?
koop er dan 1, als je alle kosten meerekend ben je weinig goedkoper uit met een papier veulen dan papierloos , denk aan DA, paspoort, voer, weidegang ed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:28

Helemaal eens, maar de mens heeft de zwakte voor lieve kleine schattige wezentje's dus er zal altijd wel doorgefokt blijven worden

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:35

Mijn merrie heb ik ook papierloos gekocht omdat ik stapelgek op haar ben en ze een ontzettend mooie pony is.

Over een paar jaar wil ik er een tweede pony bij en zou erg graag een veulen van mijn eigen merrie willen. Waarom?
Omdat ze een geweldige draf heeft, fijn karakter en een super springer is.
Het veulen blijft gewoon bij mij.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:09

Heb het hele topic globaal eens doorgelezen en tref een hoop wel niet aan zoals kon worden verwacht!!
Ben het eens met het standpunt van meerdere hier de markt is aardig aan het verzadigen dus waarom fokken met een paard zonder papier als je er zo zat uit kan zoeken een benadering die ik zeker begrijp en me in kan vinden.
beetje zwart wit vind ik het om te zeggen je fokt dan voor de worst ,ken veel mensen om me heen die paarden ponys hebben zonder papieren en daar stukken verder mee zijn gekomen en meer plezier aan hebben en nog beleven dan een paard met het goede papier dat zegt niet veel ook daar zit vanalles tussen.
Heb zelf ook een veulentje gefokt uit mijn merrie idd gewoon omdat ik graag eens een veulen wilde uit mijn merrie is dan ook niet voor de verkoop maar voor mezelf. Hier kreeg ik al zat over me heen omdat ik gekozen heb voor een EASP hengst op mijn KWPN ster merrie .
Bij mij gaat het dan ook niet om het papier maar om de bruikbaarheid ,en zover ik het tot nu kan beoordelen denk ik dat ik er een heel fijn rijpaard voor mezelf aan over ga houden.
Zou dat niet snel nogmaals zomaar doen voor de verkoop omdat ik om me heen ook zie dat de echte fokkers al moeite hebben om hun veulens voor een redelijke prijs te verkopen.
Mijn mening is dan ook dat ik er goed over na zou denken wat de reden is om zonder papier te fokken maar om nou gelijk te roepen je fokt voor de worst vind ik het andere uiterste .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:17

ik denk dat de kern van het verhaal niet zozeer is dat het per definitie direct salami is, maar dat mensen die een veulen willen fokken verder moeten kijken dan het lieve karakter en de goedkope/gratis hengst van de buren... ...
maar ergens moet je beginnen met dinen duidelijk te maken en als mensen het al hebben over papierloos fokken (en dat bedoel ik echt niet laagdunkend of gemeen) dan hoef je het niet te hebben over belang van predikaten en/of uitgezochte bloedlijnen.

Zeker zijn er genoeg voorbeelden van papierloze (bewust papierloos of papieren kwijtgeraakt) paarden die aan alle eisen voldoen, maar hoeveel salami/worst voorbeelden staan daar tegenover?
En ja ook bij paarden met papieren kunnen en zullen er veulens zijn die niet aan de eisen voldoen maar dan kun je kijken waar het hem zit.. fokt die hengst moeilijke paarden, zit het in de merrielijn of paste gewoon die combi niet?

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:49

ik heb jaren terug mijn merrie laten dekken door avs 'er heroij, helaas na een heel seizoen dekken niets uit gekomen. Toen kreeg ik het advies om naar de kossack stud te gaan en voor gomel (heeeeel goed sperma)te kiezen, met ki ipv natuurlijk dekken. Na wederom een seizoen klooien weer niets uit gekomen, wel heel wat centjes kwijt! Jaar daarop haar aan huis laten insemineren (misschien was ze zenuwachtig op het dekstation etc)ik heb het opgegeven. Nu is vorig jaar mijn andere merrie gedekt door een mooie hengst en je raadt het al: niks, harstikke schijnzwanger. Nu mag ze gedekt door de hengst van een vriendin, gratis. Ik denk dat ik het ga doen, ik heb 5 jaar keurig geprobeerd met papier te fokken en denk nu: zul je altijd zien, laat je een papierloze hengst springen en dan lukt het wel.
Ja dan ben ik heel blij (en denk dan ook vast een beetje had ik nou maar die........met papier.........maar een eventueel veulen gaat alleen weg naar een vertrouwd en goed tehuis (zal er zelf wel weer geen afstand van kunnen doen). ik heb trouwens ook een jaarling, een appaloosa met papier maar voor het stamboek 'niet geschikt' om dat de enige stip die ze heeft haar kolletje is.Dus ookal fok je met papier, het paardje moet maar net beantwoorden aan de standaard.misschien dat een duurder, lees: stamboek, paardje minder kans heeft op een toekomst als worst maar dit vind ik niet helemaal eerlijk,als je minder te besteden hebt en een papierloos paardje wel binnen je budget ligt.............
op het moment komen er containers vol tinkers uit engeland, veulens worden er afgetrokken zodra ze in frankrijk of belgie aankomen,voor een drol ingekocht en hier voor flinke winst verkocht, met papier....ze zijn nu in. je moet maar net een veulen fokken wat niet 'in'is want vrees dat dat ook heel erg speelt!