[TI] Wanneer nou bont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: Wanneer nou bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:48

Citaat:
En dan is er ook nog het 'probleem' dat frame van amerikaanse origine is, het komt vooral voor bij paint horses, mustangs, en amerikaanse mini's. Het is geen patroon wat voordat deze paarden geïmporteerd werden in Europa voorkwam, en het lijken me ook geen rassen die veel binnen de tinkerpopulatie ingekruisd zijn.

toch wel steeds meer: frameovero hengst Red Pebbles dekt vrij veel tinkermerries..
http://www.sylvesterranch.nl/

een van zijn nakomelingen is Yugioh, het paard van Xena hier op bokt, die dus net niet de frame van papa heeft meegekregen, maar wel sabino toont.
Er staat een paint haf tussen die wel het frame heeft gekregen..

Is frame een recessief gen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:31

Ik denk dat Supertje doelde op de tinkerpopulatie VOOR import?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:00

[quote="dapperdier]Is frame een recessief gen?
[/quote]
Nee, frame is dominant. In oude genetische beschrijvingen kun je nogal eens wat verschillen tegenkomen, o.a. de term dat het een 'recessive-dominant' zou zijn. Klopt niets van, want zoiets bestaat niet, een gen is óf recessief, óf dominant. Ook is nog weleens beweerd dat frame recessief zou zijn, maar dat is het zeker niet. Dit misverstand ontstond doordat relatief veel frame's minimale kenmerken hebben, bijvoorbeeld een paard met alleen 2 of 3 witte benen en een grote bles, en zonder vlekken op het lijf (overo kan dus ook zó minimaal zijn). Dit veulen bijvoorbeeld is een frame:
Afbeelding
Op het eerste gezicht voor iemand die zich niet helemaal in patronen heeft verdiept niet te zien, maar er zijn wel kenmerken. O.a. het feit dat hij wel een hele flinke bles heeft, maar ook 2 witte benen, wat apart is, groot wit op het hoofd gaat meestal samen met 4 (hoge) witte benen. Het rechtervoorbeen is alleen aan de achterkant wit, bij sabino lopen de aftekeningen juist aan de voorkant op. Ook is de onderkant van het hoofd en de onderlip/kin niet wit. Bij zowel sabino als splash zou je hier juist wel wit verwachten. Hij heeft overigens géén blauwe ogen, niet alle frame's hebben blauwe ogen.
Deze paarden werden gedacht gewoon effen te zijn, maar gaven soms duidelijk Frame veulens. Deze 'effen' Frame's zijn vaak gewoon ingeschreven bij de Quarters, de frame veulens die ze geven worden 'crop-outs' genoemd. Vandaar dat dus gedacht werd dat het recessief was, het patroon werd vaak gewoon niet herkend.
Inmiddels is dus wel 100% duidelijk dat het om een dominant gen gaat, om precies te zijn om een onvolledig dominant gen. Dit wil zeggen dat een paard wat het gen draagt dit altijd uiterlijk zal tonen, maar dat de werking van het gen in homozygote vorm sterker is. Dit geeft dus in het geval van Frame volledig witte veulens (soms met nog 1 of 2 kleine vlekjes), maar dit brengt helaas ook OLWS met zich mee.
Vandaar dat een paard met een frame-ouder altijd getest zou moeten worden, ook al is het niet overduidelijk frame, voor er mee gefokt wordt. Helaas gebeurt dit niet altijd en worden er nog steeds OLWS veulens geboren.

Ik bedoelde inderdaad de 'originele' tinkerpopulatie, dat kruisen met frame zal in verreweg de meeste gevallen iets zijn van de laatste jaren, en ook niet iets zijn wat op grote schaal toegepast is of zal worden. Bovendien denk ik dat er met deze kruisingen niet zo snel verder gefokt zal worden, en als het al gebeurt dan zal dit buiten de tinkers in het algemeen blijven en niet 'integreren' in het stamboek.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:07

Afbeelding
Dit is een duidelijk voorbeeld van Sabiano

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:04

@ Supertje: nog even iets wat ik me gisteren bedacht. Dunla is dus een Sabino ( Koe typ ik weer eerst Sabina Haha!).
Stel ik laat haar over tig jaar dekken door, laten we zeggen, Silas. Dus een effen hengst op een effen merrie. Door Dunla d'r Sabino-gen (en die van Silas want hij heeft een bles, witte onderlip en 4 witte voeten) kan in theorie toch weer een 'bont' veulen eruit komen? Eentje met maximale/meer Sabino dan Dunla en Silas?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:06

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:08

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:25

Je bedoeld net als het veulen van Maddox en Silas Haha!
Het veulen kan niet echt bont worden, tobiano is onmogelijk. Maar het kan wel een uitgebreid sabino veulen worden, maar die hebben geen platenbonte vlekken en kan je ook niet aanmerken als bont. De kans wordt volgens mij niet groter op "veel" sabino als je sabino X sabino fokt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 23:08

Dat is nog even afwachten Esme Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 00:14

flettie schreef:
@ Supertje: nog even iets wat ik me gisteren bedacht. Dunla is dus een Sabino ( Koe typ ik weer eerst Sabina Haha!).
Stel ik laat haar over tig jaar dekken door, laten we zeggen, Silas. Dus een effen hengst op een effen merrie. Door Dunla d'r Sabino-gen (en die van Silas want hij heeft een bles, witte onderlip en 4 witte voeten) kan in theorie toch weer een 'bont' veulen eruit komen? Eentje met maximale/meer Sabino dan Dunla en Silas?

Esme_27 schreef:
Je bedoeld net als het veulen van Maddox en Silas Haha!
Het veulen kan niet echt bont worden, tobiano is onmogelijk. Maar het kan wel een uitgebreid sabino veulen worden, maar die hebben geen platenbonte vlekken en kan je ook niet aanmerken als bont. De kans wordt volgens mij niet groter op "veel" sabino als je sabino X sabino fokt.

Esme heeft grotendeels gelijk. Er kan inderdaad geen 'echte' bonte uitkomen, wel sabino.
Maar daarin is ook nog verschil. Zoals ik al eerder schreef, is sabino niet 1 simpel dominant gen, maar een complex. Het werkt in op verschillende plaatsen in het DNA, en een paard kan alleen die delen van het complex doorgeven die het zelf heeft. Tenminste, dat is de theorie die het meest waarschijnlijk is, en die ook bevestigd wordt door waarnemings-onderzoeken. Sabino is dus genetisch nog niet 'ontleed', maar uit waarnemingen kunnen ook een hoop conclusies getrokken worden.
Een ander deel van de heersende theorie over sabino, is dat sabino ook onvolledig dominant is, en dat het zich meer uit in homozygote vorm. Ieder 'deeltje' van het complex heeft dan ook 2 allelen.
Het sabino-complex kun je dan zien als een soort schakelbord, iedere aparte sabino-eigenschap heeft dan 2 schakelaars, die aan of uit kunnen staan. Er kan bij iedere eigenschap 1 schakel aanstaan (heterozygoot), 2 schakels aanstaan (homozygoot), of geen enkele (eigenschap afwezig).
Deze paren van schakelaars hebben vaste plaatsen in het DNA, en de opbouw is bij ieder paard hetzelfde, alleen kan het verschillen welke schakelaars aan en uit staan.
Een maximale sabino (wit paard) zal alle schakelaars op aan hebben staan, en dus homozygoot zijn voor alle eigenschappen (wat in de praktijk ook heel behoorlijk overeenkomt). Dit wil niet zeggen dat ze ook compleet witte nakomelingen geven, aangezien ze maar de helft van hun 'aan' schakelaars doorgeven, zoals altijd het geval is bij genen. Van de 2 allelen van een gen wordt er maar 1 doorgeven aan de nakomelingen, de andere ouder geeft het andere allel. Ze zullen dus wel vaak uitbundig getekende sabino's doorgeven, maar om witte nakomelingen te krijgen zal de andere ouder óók alle aan-schakelaars door moeten geven om het weer compleet te maken. Krijgt de nakomeling niet 2x alle aan-schakelaars, maar is hij voor een aantal of zelfs alle eigenschappen heterozygoot, dan zal hij wel alle kenmerken van een sabino hebben en vrij uitbundig getekend zijn, maar nooit zoveel als de ouder met alle schakelaars op aan.
2 paarden die qua sabino patroon overeen komen, zullen dus ook in hun DNA dezelfde schakelaars aan hebben staan. Stel 2 paarden hebben op elkaar lijkende aftekeningen, beiden een bles, witte voeten en een niet hele grote buikvlek, niks extreems. Dan hebben ze zeer waarschijnlijk dezelfde schakelaars op aan staan en zijn daarvoor heterozygoot. Ze kunnen dan beiden ook alleen maar die aan-schakelaars doorgeven, en geen extra schakelaars! Wel kan de nakomeling van de eigenschappen die de ouders hebben 2 aan-schakelaars krijgen, als de ouders die beiden doorgeven. De nakomeling zal dan itt de ouders homozygoot zijn voor die eigenschap en die eigenschap ook sterker uitten dan de ouders. De kans dat heterozygoot x heterozygoot homozygoot oplevert is 25% kans, en dat dan dus voor alle eigenschappen apart. Maar het kan ook zijn dat de ouders beiden de schakelaars doorgeven die op 'uit' staan, en dan zal de eigenschap helemaal niet aanwezig zijn bij de nakomeling. Die kans is ook 25% voor iedere eigenschap, 50% kans is dat de nakomeling het patroon van beide ouders zal erven.
Zo zou het dus kunnen dat de 2 fictieve paarden die ik hierboven noemde, met bles, witte voeten en buikvlek, een nakomeling krijgen met een extreme bles en extreem hoge witte benen (homozygoot daarvoor), maar zonder buikvlek (eigenschap afwezig). Ook zou het bijvoorbeeld kunnen dat er een nakomeling komt met een beschaafde bles (heterozygoot), maar heel uitbundig getekend op het lijf (homozygoot). Of een effen veulen met een kolletje en 2 witte sokjes Haha! Heel veel mogelijkheden dus.
Je vergroot je kansen dus wel iets met sabino x sabino, maar dan alleen de kansen voor bepaalde eigenschappen.
Zou je dus voor Dunla (of Maddox) bijvoorbeeld Mr. Bandit nemen, dan vergroot je wel je kansen aanzienlijk op een meer getekend veulen, simpelweg omdat hij meer sabino heeft om door te geven.

De uitleg hierboven heb ik zo simpel mogelijk gehouden overigens (echt waar! Haha! ), in het echhie is het veel gecompliceerder, sommige eigenschappen hangen samen met elkaar bijvoorbeeld of beïnvloeden elkaar, maar voor ik dat heb uitgelegd zijn we 2 pagina's verder Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:32

Ik ben elke keer opnieuw toch wel benieuwd waar je al die exacte feiten/gegevens en nieuwste ontwikkelingen en dergelijke vandaan haalt?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:32

Heel veel van amerikaanse forums en websites waar de nieuwste ontwikkelingen en publicaties van onderzoeksinstituten altijd opgezet worden. www.equinecolor.com is er 1 van, met een heel interessant forum.
Helaas worden er heel weinig boeken uitgegeven over kleurengenetica, en wat er is, is meestal achterhaald of gewoon niet de waarheid. Een heel bekend boek over kleuren is bijvoorbeeld 'De kleur van het paard' van Jeanette Gower (oorspronkelijke titel 'Horse colour explained'). Dit boek wordt vaak gezien als een autoriteit op het gebied van kleurvererving, helaas.... Het is grotendeels gebaseerd op haar eigen ervaringen en niet op wetenschappelijk onderzoek. Er staan een hoop dingen in die niet kloppen maar waarover ze wel schrijft alsof het de waarheid is.
Wel een heel goed boek wat redelijk up-to-date is (het enige) is 'Equine Color Genetics' van Dr. Spoonenberg (geen idee of die er ook in NL versie is).