welk veulen voor goede investering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: welk veulen voor goede investering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:09

Ja voor de dressuursport wil men zeker voor de handel liever geen merrie. Heb je een hele aparte merrie is het ook goed natuurlijk, maar als je kan kiezen...... dan hengst.

Springveulens maakt het niets uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:57

Weet je dat dat eigenlijk al gewoon achterhaalt is. Ja die dekhengsten zijn idd hengsten en ja die komen bij een Galletje en een Happie uit, maar daarnaast zijn er ook nog steeds en zelfs het meerdedeel is gewoon ruin en daarna merrie. Voor de springsport idemdito. Al zie je in de springsport misschien iets meer merries dan ruinen. Merries verdwijnen eerder in het fokcircuit nadat ze Z2 hebben gelopen (predikaat), maar tegenwoordig wordt het toch steeds belangrijker dat merries zelf iets gepresteerd hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:50

Sammie schreef:
Weet je dat dat eigenlijk al gewoon achterhaalt is. Ja die dekhengsten zijn idd hengsten en ja die komen bij een Galletje en een Happie uit, maar daarnaast zijn er ook nog steeds en zelfs het meerdedeel is gewoon ruin en daarna merrie. Voor de springsport idemdito. Al zie je in de springsport misschien iets meer merries dan ruinen. Merries verdwijnen eerder in het fokcircuit nadat ze Z2 hebben gelopen (predikaat), maar tegenwoordig wordt het toch steeds belangrijker dat merries zelf iets gepresteerd hebben.

Dat laatste is waar. Maar er werd gevraagd of hengsten nou nog steeds meer waard waren als veulen toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:46

Blijft m'n verhaal staan. Een goed merrieveulen, al niet alleen al goed bevonden op de afstamming is ook in trek. Puur voor de sport zullen de hengstveulen wrs wel eerder weg zijn, maar daarmee niet perse meer waard te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:34

Vroeger was een merrie moeilijker te verkopen. De laatste jaren zijn ze wel bijgedraaid en doen mensen een stuk minder moeilijk.

Maar voor de handel koop ik ook liever een ruin of een hengst ( die laatste word zeer vlot ruin bij mij overigens Haha!)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:42

He getsie, sinds bokt veranderd is, kan ik telkens mijn teksten 2 keer typen.
Ik vroeg mij dus af, vdl zoals hier als voorbeeld word gebruikt, koopt toch niet alleen maar betere veulens of jonge paarden op, maar toch ook gemiddelde dieren, of zie ik dat fout?
En ruilen zoals MissHIS zegt, dan kun je toch ook een mindere tegen een betere ruilen?
Wat gebeurt er met de mindere dan?
Daarnaast is vdl een bedrijf en dan draait het stiekem toch ook om winst maken. Over wat voor bedragen praten we dan eigenlijk (gewoon en betere)?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:03

Wat die grote fokkerijen vaak doen is de merries van de boer dekken en dan de afspraak maken dat een hengst gekocht wordt, prijsafspraak meestal 2x dekgeld. Dat is dus niet zo veel. Maar veel boeren met super merries willen geen hengst aanhouden. Dus zijn ermee geholpen.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:12

Ik weet niet wat de afstamming is maar bij mijn vader op het werk hadden ze een 3-jarige die heette luimstra's-???? weet ik eigenlijk niet maar goed hij sprong als een belg vond de trainer Mr. Corenmans en ze kregen direct al een bod van 50.000 Nagelbijten / Gniffelen En ze hadden ook een keer voor flink wat geld een paard aan Jos Lansink verkocht.......Die paarden brachten dus wel erg veel op.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:16

Op grote handelsstallen kosten ze wat meer. Omdat de kosten hoger zijn dan bij het thuis stallen, en omdat er al een mega schifting heeft plaatsgevonden alvorens ze er werk in gaan stoppen. De gewone gaan via de achterdeur, de betere blijven en de toppers zijn "niet te koop" een term voor "die kan je wel kopen hoor maar dan moet je tonnen meenemen".

Er wordt grif geld uitgegeven en niet alleen in het buitenland.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:17

Mireille1970 schreef:
Met veel geld kun je veel geld maken... dat is vaak het probleem...

Probleem? Lijkt me juist goed.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:00

Excuseme schreef:
Mireille1970 schreef:
Met veel geld kun je veel geld maken... dat is vaak het probleem...

Probleem? Lijkt me juist goed.

Mij ook. Maar voor velen hier een probleem. Die hebben vaak maar heel weinig te besteden. En komen als ze niet oppassen nog duur uit. Want een gewone eet net zoveel als een aparte.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:03

Men vindt hier een gezonde, fijn bewegende 3 jarige voor 7 a 8000 euro duur en begrijpt vaak niet dat die andere voor 3000 juist heel duur is.
Dat bedoelde je toch Mireille??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:05

sarabande schreef:
Men vindt hier een gezonde, fijn bewegende 3 jarige voor 7 a 8000 euro duur en begrijpt vaak niet dat die andere voor 3000 juist heel duur is.

Ja helemaal.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:10

Terug on topic als je alle kosten van dat veueln dat je als investering ziet gaat optellen moet het als 3 jarige minimaal zon bedrag opbrengen.
Zeker als het ook nog aangereden is en rondom gerontgend.
Dan moet je tijdens de opfok geen ziektes, blesures etc gehad hebben en het veulen dus 100% in orde zijn, iets dat je nooit kan weten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:15

sarabande schreef:

Voor de regionale ruiter is die van 3.000 euro juist geprijsd.
Wat moet je met een paard van dik 7.000 euro als je zelf niet goed genoeg bent om dat talent eruit te halen?
Koop en betaal naar je eigen gebruik. maar échte 'Ollanders zitten graag voor den dubbeltje op de eerste rang en wensen een paard waar Anky jaloers op zou zijn, voor uiteraard een recreatieprijsje Haha!

Over de verkoopprijs van rijpaard-veulens in mijn regio:
Matige veulens en vlak voor de winter voor 1.250/2.000 euro
Gewone veulens voor ongeveer 2.000/2.500 euro
Goede tot iets betere veulens voor ongeveer 3.000/3.500 euro
Betere veulens voor ongeveer 4.500 euro en
Hele goede veulens vanaf 5.000 euro...

Overigens: de meeste fokkers zijn niet altijd even realistisch over de kwaliteit van de door hun gefokte veulentjes Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:16

Dees schreef:
Overigens: de meeste fokkers zijn niet altijd even realistisch over de kwaliteit van de door hun gefokte veulentjes Knipoog

Dat is waar die nemen zelfs het oordeel van keurmeesters niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:17

sarabande schreef:

Ik heb stad en land afgereist in die prijsklasse voor een fijn correct 3 of 4 jarig groen paard. En daar zijn er maar weinig van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:19

Denk dat een veulentje ook optimaal moet worden opgefokt, wil het een ffijne correcte 3/4 jarige worden...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:20

Pipo schreef:
Ik heb stad en land afgereist in die prijsklasse voor een fijn correct 3 of 4 jarig groen paard. En daar zijn er maar weinig van.

Onbeleerd dus je vroeg niet zit het zadel er ook bij Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:21

sarabande schreef:

Onbeleerd dus je vroeg niet zit het zadel er ook bij Frusty

Ik volg je ff niet ...........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:23

Dat mensen voor die 3 a 4000 euro ook verwachten dat het paard beleerd is en het zadel en hoofdstel etc etc erbij hoort.
Ga maar eens op eenmaal andermaal kijken Tong uitsteken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:25

sarabande schreef:
Dat mensen voor die 3 a 4000 euro ook verwachten dat het paard beleerd is en het zadel en hoofdstel etc etc erbij hoort.
Ga maar eens op eenmaal andermaal kijken Tong uitsteken Knipoog

Oh.........Haha!

Zoiets kan ik mij nog goed herinneren toen ik vorig jaar mijn 2 jarige Goodtimes te koop zette..........kreeg ik de vraag of hij wedstrijdervaring had en zo ja, welke klasse......

Verward Verward Verward Verward

En bij een veulen heb ik ook al eens de vraag gehad of ie zadelmak was Clown

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:57

Wat Dees zegt klopt helaas:
Wat moet je met een paard van dik 7.000 euro als je zelf niet goed genoeg bent om dat talent eruit te halen?
Koop en betaal naar je eigen gebruik. maar échte 'Ollanders zitten graag voor den dubbeltje op de eerste rang en wensen een paard waar Anky jaloers op zou zijn, voor uiteraard een recreatieprijsje ...

Iedereen wil een crack........... en dan?

Het is niet erg een gewone te hebben. Voor heerlijk recreatief werk moeten die er ook zijn. Maar vraag dan niet of hij zich kan meten met Salinero............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:00

Mireille1970 schreef:
Koop en betaal naar je eigen gebruik. maar échte 'Ollanders zitten graag voor den dubbeltje op de eerste rang en wensen een paard waar Anky jaloers op zou zijn, voor uiteraard een recreatieprijsje ...

Het is niet erg een gewone te hebben. Voor heerlijk recreatief werk moeten die er ook zijn. Maar vraag dan niet of hij zich kan meten met Salinero............

Je schrijft en doet jezelf voor alsof je nog nooit een fout hebt gemaakt en ook nog nooit gewone heb gekocht. Grappig, veel mensen die ik spreek die geven toch regelmatig aan dat ze weleens een inschattingsfout hebben gemaakt...........een goede die niet zo'n bleek te zijn en een gewone die door het werk erin groeide.

En dan praat ik over voorbeelden die internationaal meedraaien. Zelfs kwpn heeft regelmatig die fout gemaakt dat ze paarden eruit gooide die later in de top meedraaide wat niemand ooit had verwacht.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:05

Pipo schreef:
Mireille1970 schreef:

Je schrijft en doet jezelf voor alsof je nog nooit een fout hebt gemaakt en ook nog nooit gewone heb gekocht. Grappig, veel mensen die ik spreek die geven toch regelmatig aan dat ze weleens een inschattingsfout hebben gemaakt...........een goede die niet zo'n bleek te zijn en een gewone die door het werk erin groeide.

En dan praat ik over voorbeelden die internationaal meedraaien. Zelfs kwpn heeft regelmatig die fout gemaakt dat ze paarden eruit gooide die later in de top meedraaide wat niemand ooit had verwacht.

Tuurlijk, bij bulk koop heb je dat absoluut. Maar ik kocht er 1 per jaar. De enige mindere die ik had waren de zelfgefokte hengsten (op 1 na), de merries daarentegen deden en doen het goed. Maar inderdaad wat ik heb aangekocht is voor niet meer voor een ton te koop hoor. Kan er ook niets aan doen. En ik betaalde in en rond 1990 meer dan 8000 gulden voor die veulens (per stuk). Dat was best geld voor veulens van 3 dagen oud. Om ze na het winnen van de selectie PAVO-cup met mij erop en het winnen van de voorselecties VSN als 4 jarigen nog voor de finales te verkopen. Ze liepen of lopen allemaal in de GP of LT mee. Mazzel? Kan... hoeft niet Knipoog