ThePast03 schreef:toverpaardje schreef:Waarom zou het bij fjorden, shetlander e.d, wel erfelijk zijn, maar bij jouw K.W.P.N niet? Ik denk dat het per paard verschillend is, niet per ras? Daarom reageren paarden met eczeem ook niet allemaal hetzelfde op middeltjes, maar allemaal anders, omdat de factoren (gevoeligheden) anders zijn.
Blijkbaar nemen mensen liever risico met hun (duurgekochte of dierbare?) merrie dan dat ze de merrie uit de fokkerij halen. Allerlei excuses worden er verzonnen waarom het bij de eigen merrie de aanleg voor eczeem niet erfelijk zou zijn.
Voorlopig zal er dus rustig doorgefokt worden en hoe dat over een x-aantal jaren gaat uitpakken?
Misschien vinden we het dan heel normaal dat het merendeel van de paarden alleen met Boett deken de wei in kan?
Of dat ze allemaal aangepast voer moeten krijgen?
Bovendien blijft een groot deel geloven dat als de ouders geen eczeem hadden het geen erfelijke kwestie is. Het is maar wat je wilt geloven en welke risico's je wilt nemen met levende wezens denk ik.
Fijn dat je alles over 1 kam scheert. Volgens jou zijn alle paarden hetzelfde dus?
Er kan beter worden gestopt met het fokken van paarden die nooit bij een eigenaar terecht komen maar bij de slager omdat ze door menigeen onder de maat qua uiterlijk of prestatie zijn.
Er is een paardenoverbevolking en bij katten en honden zijn er asiels.. bij paarden de slager...
Ik ga heel graag fokken met mijn paard omdat ik weet dat het veulen een super karakter krijgt en er nu al geinteresseerden zijn waarbij het veulen heel goed terecht komt. En elk paard is verschillend en in elke situatie moet het apart bekeken worden.