[discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: [discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:00

ThePast03 schreef:
toverpaardje schreef:
Waarom zou het bij fjorden, shetlander e.d, wel erfelijk zijn, maar bij jouw K.W.P.N niet? Ik denk dat het per paard verschillend is, niet per ras? Daarom reageren paarden met eczeem ook niet allemaal hetzelfde op middeltjes, maar allemaal anders, omdat de factoren (gevoeligheden) anders zijn.

Blijkbaar nemen mensen liever risico met hun (duurgekochte of dierbare?) merrie dan dat ze de merrie uit de fokkerij halen. Allerlei excuses worden er verzonnen waarom het bij de eigen merrie de aanleg voor eczeem niet erfelijk zou zijn.

Voorlopig zal er dus rustig doorgefokt worden en hoe dat over een x-aantal jaren gaat uitpakken?
Misschien vinden we het dan heel normaal dat het merendeel van de paarden alleen met Boett deken de wei in kan?
Of dat ze allemaal aangepast voer moeten krijgen?

Bovendien blijft een groot deel geloven dat als de ouders geen eczeem hadden het geen erfelijke kwestie is. Het is maar wat je wilt geloven en welke risico's je wilt nemen met levende wezens denk ik.

Fijn dat je alles over 1 kam scheert. Volgens jou zijn alle paarden hetzelfde dus?
Er kan beter worden gestopt met het fokken van paarden die nooit bij een eigenaar terecht komen maar bij de slager omdat ze door menigeen onder de maat qua uiterlijk of prestatie zijn.
Er is een paardenoverbevolking en bij katten en honden zijn er asiels.. bij paarden de slager...
Ik ga heel graag fokken met mijn paard omdat ik weet dat het veulen een super karakter krijgt en er nu al geinteresseerden zijn waarbij het veulen heel goed terecht komt. En elk paard is verschillend en in elke situatie moet het apart bekeken worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:04

Wat nu te doen met de volgende merrie: Merrie schuurde staart kapot in de zomer maar sinds de baas begonnen is de staart en manen 1 a 2x per week te wassen en de staartwortel insmeren met babyolie is ze volledig jeuk vrij. Valt dit onder zomereczeem en dus een negatief fokadvies?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:04

paarden krijgen in NL bijna allemaal basisbrok. Andalusiers bijvoorbeeld moeten heel schraal eten.. ook met het oog op te dik en bevangen (heeft dus niets met eczeem te maken). Dus ja, alle paarden zouden aan hen aangepast voedsel moeten krijgen, dan zouden er veel problemen uit de wereld zijn.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:05

volgens sommigen is dit een ja.. negatief fokadvies...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:05

volgens mij niet maar el uitkijken in de zon met die olie

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:07

atreyuevita schreef:
[Fijn dat je alles over 1 kam scheert. Volgens jou zijn alle paarden hetzelfde dus?
[/quote]

Alle paarden met zomereczeem zijn vwb de fokkerij voor mij het zelfde. Dat zijn namelijk lijders van een erfelijke aanleg waar ik zelf niet mee zou willen fokken.
Erfelijke gebreken moet je niet per geval apart bekijken maar gewoon niet verder in je fokkerij willen.

Je zegt het zelf al: Er zijn paarden genoeg en gelukkig ook nog genoeg paarden die zelf geen zomereczeem hebben, dus nog paarden genoeg over om mee te fokken.

Ik zal werkelijk nooit begrijpen waarom mensen doelbewust het risico nemen. Zijn er dan werkelijk mensen die het niet erg vinden om een paard met zoveel jeuk te zien?
Die het niet erg vinden dat zo'n dier alleen dik ingepakt de wei in kan zomers?
Ook al zou het risico op vererven maar heel klein zijn dan zou ik het niet willen nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:09

atreyuevita schreef:

Ja, gek he, ik zou denken idd dat het avenrechts werkt, maar het werkt fantastisch. Ik was er even laks mee in de vakantie van de baas en hup meteen weer schuren. Dag na het wassen/olie, niets meer aan de hand. En dit paard staat vol in de zon heel de dag. (misschien verbranden de muggen wel Cool )

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:10

@ ThePast03
heb je goed gelezen??? kijk eens naar mijn eerdere posts?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:12

Sizzle schreef:
atreyuevita schreef:

Ja, gek he, ik zou denken idd dat het avenrechts werkt, maar het werkt fantastisch. Ik was er even laks mee in de vakantie van de baas en hup meteen weer schuren. Dag na het wassen/olie, niets meer aan de hand. En dit paard staat vol in de zon heel de dag. (misschien verbranden de muggen wel Cool )

ik wet van een paard die de vellen van verbranding aan zijn lijf had hangen. Ik doe met dit weer sunblock voor baby´s door mn anti insectenbrouwsel. Werkt hetzelfde.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:15

ThePast03 schreef:

Voorlopig zal er dus rustig doorgefokt worden en hoe dat over een x-aantal jaren gaat uitpakken?
Misschien vinden we het dan heel normaal dat het merendeel van de paarden alleen met Boett deken de wei in kan?

Dat laatste zinnetje vind ik niet meer dan normaal... je moet toch sowieso voor elk paard individueel bekijken wat en hoe hij het beste gevoerd kan worden? Bovendien voer je koeienvoer aan koeien en niet aan paarden en daar gaat het bij heel veel paardenbezitters al mis. Doe er nog maar een schepje brok meer in en een pluk kuil extra, er zijn zoveel bezitters die gewoon niet weten hóe je een paard hoort te voeren dat daar veel ellende al mee begint.
Als ik mijn Lusitano hetzelfde voer geef als de BWP'ers daar op stal dan springt hij binnen de 3 dagen letterlijk door het dak heen.

Dus dat vind ik nou alles behalve een goed argument wat je daar aanhaalt... 's immers iets wat je sowieso hoort te doen want niet elk paard is hetzelfde met dezelfde behoeftes.

En de meeste paarden staan sowieso al ingepakt van kop tot teen in de wei, incl. peesbecherming en springschoenen Haha!

Ik denk dat je eerst en vooral de (mogelijke) oorzaak(en) moet bekijken van het eczeem vooraleer je een oordeel velt of er wel of niet mee gefokt mag worden.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:16

Loolapelooza schreef:
ThePast03 schreef:

Dat laatste zinnetje vind ik niet meer dan normaal... je moet toch sowieso voor elk paard individueel bekijken wat en hoe hij het beste gevoerd kan worden? Bovendien voer je koeienvoer aan koeien en niet aan paarden en daar gaat het bij heel veel paardenbezitters al mis. Doe er nog maar een schepje brok meer in en een pluk kuil extra, er zijn zoveel bezitters die gewoon niet weten hóe je een paard hoort te voeren dat daar veel ellende al mee begint.
Als ik mijn Lusitano hetzelfde voer geef als de BWP'ers daar op stal dan springt hij binnen de 3 dagen letterlijk door het dak heen.

Dus dat vind ik nou alles behalve een goed argument wat je daar aanhaalt... 's immers iets wat je sowieso hoort te doen want niet elk paard is hetzelfde met dezelfde behoeftes.

En de meeste paarden staan sowieso al ingepakt van kop tot teen in de wei, incl. peesbecherming en springschoenen Haha!

Ik denk dat je eerst en vooral de (mogelijke) oorzaak(en) moet bekijken van het eczeem vooraleer je een oordeel velt of er wel of niet mee gefokt mag worden.

ZEKER!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:16

atreyuevita schreef:
@ [*olduser*]

Ja die hebt ik gelezen, bekende verhalen.
Maar dat de aanleg erfelijk is blijft gewoon staan, dus geen idee wat je ermee wilt zeggen.

Er zijn paarden genoeg die met "wat nu als normaal voer gezien wordt" nooit problemen krijgen.

Zoals ik al zei: Het is maar wat mensen willen geloven, maar je neemt wel een risico met een levend wezen.

Moet je zelf weten, we leven in een vrij land maar ik zou het niet doen.

Je kunt er van alles bij gaan halen om toch maar dat risico te gaan nemen, maar voor mij is dat toch echt een beetje je kop in het zand steken omdat je zo graag wilt fokken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:22

Desiree schreef:
Ik zou het ook kunnen hebben over het friese stamboek, waar dit kwaal veelvuldiger voorkomt, en ook andere kwalen zoals dwergveulens. MAar dat stamboek rept er ook met geen woord over.

Dan ben je niet goed geinformeerd, ze zijn inmiddels wakker geworden...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:23

ThePast03 schreef:
atreyuevita schreef:
@ ThePast03

Ja die hebt ik gelezen, bekende verhalen.
Maar dat de aanleg erfelijk is blijft gewoon staan, dus geen idee wat je ermee wilt zeggen.

Er zijn paarden genoeg die met "wat nu als normaal voer gezien wordt" nooit problemen krijgen.

Zoals ik al zei: Het is maar wat mensen willen geloven, maar je neemt wel een risico met een levend wezen.

Moet je zelf weten, we leven in een vrij land maar ik zou het niet doen.

Je kunt er van alles bij gaan halen om toch maar dat risico te gaan nemen, maar voor mij is dat toch echt een beetje je kop in het zand steken omdat je zo graag wilt fokken.

Je weet helemaal niet waar je over praat. Dus kortom kun je niet fokken met een paard wat anders reageerd op koeienkuílgras en basisbrok. Hmmm... volgens mij liggen veel zaken niet bij het paard maar bij een eigenaar die de kop in het zand steken en dan heb ik het echt niet over mensen die fokken met een eczeempaard.Ik ken iemand met een voedselallergie en die mag dus nooit kinderen krijgen? Dat die je een kind toch niet aan? Erfelijkheid is nooit 100% aangetoond maar voor de zekerheid?
Fokken is altijd een egoistische keuze, kinderen krijgen ook.
Zoals je kunt lezen zou ik nooit fokken met een zwaar eczeempaard maar jij vind omdat mijn paard iets gevoeliger is voor insecten (en nu dus nauwelijks schuurt) en omdat ze voer krijgt wat op haar is uitgezocht dat ik niet met haar mag fokken want stel dat....
laat me niet lachen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:23

Loolapelooza schreef:

Wat wil je nu nog bekijken dan? Het is allang aangetoond dat de aanleg voor zomereczeem erfelijk is.
Het voer heeft (misschien, wat dat is nog niet aangetoond) alleen effect op het wel of niet ontwikkelen van de zomereczeem. Zo moeilijk is dat verschil niet te begrijpen dacht ik.

Waarom fokken met een paard met een gebrek terwijl er nog zoveel paarden zonder gebrek rondlopen waarmee gefokt kan worden.

Het spijt me, voor mij persoonlijk is er geen excuus goed genoeg om dat risico toch maar te nemen.
Zoals gezegd kan ik me er iets bij voorstellen bij een ras waar te weinig genenspreiding is, maar dan nog doe je eerst goed onderzoek en zet je bijvoorbeeld geen twee lijders op elkaar.

Maar nogmaals: Het is jullie keuze we leven in een vrij land, dus ga je gang. Maar verzin geen excuses waarom bij jullie paarden de aanleg niet erfelijk zou zijn.
Het veulen wat geboren krijgt hoeft geen eczeem te ontwikkelen maar kan de aanleg wel weer doorgeven aan zijn/haar nakomelingen.

Overigens kun je (voor zover ik uit het artikel in De Hoefslag begreep) via een bloedtest aantonen of je paard zomereczeem heeft of niet, dus dat kun je al uitsluiten als je zou willen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:25

atreyuevita schreef:
Je weet helemaal niet waar je over praat. Dus kortom kun je niet fokken met een paard wat anders reageerd op koeienkuílgras en basisbrok. Hmmm... volgens mij liggen veel zaken niet bij het paard maar bij een eigenaar die de kop in het zand steken en dan heb ik het echt niet over mensen die fokken met een eczeempaard.Ik ken iemand met een voedselallergie en die mag dus nooit kinderen krijgen? Dat die je een kind toch niet aan? Erfelijkheid is nooit 100% aangetoond maar voor de zekerheid?
Fokken is altijd een egoistische keuze, kinderen krijgen ook.
Zoals je kunt lezen zou ik nooit fokken met een zwaar eczeempaard maar jij vind omdat mijn paard iets gevoeliger is voor insecten (en nu dus nauwelijks schuurt) en omdat ze voer krijgt wat op haar is uitgezocht dat ik niet met haar mag fokken want stel dat....
laat me niet lachen...

We hebben het hier over fokken met een paard met zomereczeem en niet over het fokken met een paard met voedselallergie. Dat is een andere discussie.
Persoonlijk zou ik dus ook niet fokken met een paard met voedselallergie terwijl er zat paarden rond lopen zonder die aanleg.

En paarden met mensen vergelijken gaat niet op dus daar begin ik niet aan.

En je mag doen wat je wilt, dit is een vrij land. Jouw beslissing, jouw keuze.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:44

@ThePast03: De feiten zijn: we hebben een waarschijnlijk polygenetische, recessieve eigenschap die we NIET op voorhand kunnen aantonen bij een paard. Ik heb die bloedtest laten doen voor ik mijn merrie kocht, gewoon om zeker te zijn. De test was normaal, maar een week later stond ze bij mij op de wei te schuren.

Een recessief homozygoot heeft de eigenschap van de vader én de moeder gekregen. Dat leidt tot de conclusie dat een bekende KWPN-hengst én moederlijn het zomereczeem 'in zich hebben'. Volgens jouw redenering van 'nooit fokken met eczeem' moet er dan toch iets met die informatie gedaan worden. Door enkel de homozygoten van de fokkerij uit te sluiten kan je een recessieve eigenschap niet verwijderen. Vader- en moederlijn volledig afkeuren, dan maar?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:49

Freya_bokt schreef:
Een recessief homozygoot heeft de eigenschap van de vader én de moeder gekregen. Dat leidt tot de conclusie dat een bekende KWPN-hengst én moederlijn het zomereczeem 'in zich hebben'. Volgens jouw redenering van 'nooit fokken met eczeem' moet er dan toch iets met die informatie gedaan worden. Door enkel de homozygoten van de fokkerij uit te sluiten kan je een recessieve eigenschap niet verwijderen. Vader- en moederlijn volledig afkeuren, dan maar?

Ik ben het helemaal met je eens en zou zeker niet zomaar een lijn uitsluiten.
Maar de discussie is hier of je met een paard met zomereczeem moet fokken, een lijder dus.
Dat zou ik persoonlijk dus nooit doen.

Eventuele dragers kun je niet uitsluiten, daar is voorlopig in ieder geval nog geen beginnen aan.
Tenzij je het zeker weet dat het een drager is, dan zou ik persoonlijk denk ik ook niet fokken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:01

Persoonlijk zou ik niet fokken met een merrie die zomerexceem heeft en dus ook niet kiezen voor een hengst met zomerexceem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:05

ik zal ook niet fokken met mijn Fries, maar haar vorige eigenaar heeft er 4 veulens mee gefokt, alle 4 merries en ik heb begrepen dat er sowieso 2 waren die ook eczeem hebben..
Ik vind ook...waarom het risico lopen. Bovendien zou ik het niet over mn hart kunnen verkrijgen, stel dat zo'n dier ergens terecht komt waar hij/zij niet de juise verzorging krijgt...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:17

ThePast03 schreef:

We hebben het hier over fokken met een paard met zomereczeem en niet over het fokken met een paard met voedselallergie. Dat is een andere discussie.
Persoonlijk zou ik dus ook niet fokken met een paard met voedselallergie terwijl er zat paarden rond lopen zonder die aanleg.

En paarden met mensen vergelijken gaat niet op dus daar begin ik niet aan.

En je mag doen wat je wilt, dit is een vrij land. Jouw beslissing, jouw keuze.

MAar het een komt mogeljk wel voort uit het ander. Eczeem kan van voedselallergie komen en daarvan wordt gezegd dat het meestal overvloedige eiwitten zijn. Havens basisbrokken eiwit arm zouden voor die dieren de oplossing zijn. MAar dat werkt natuurlijk niet bij elk paard, want er zijn verschillende oorzaken. MAar werkt het, dan mag je er vanuit gaan dat het niet erfelijk is.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:27

Citaat:
Wat wil je nu nog bekijken dan? Het is allang aangetoond dat de aanleg voor zomereczeem erfelijk is.
Het voer heeft (misschien, wat dat is nog niet aangetoond) alleen effect op het wel of niet ontwikkelen van de zomereczeem. Zo moeilijk is dat verschil niet te begrijpen dacht ik.

ThePast03 het is heel simpel ik zal het nog 1 keer uitleggen. Dat de aanleg voor eczeem erfelijk kan zijn daar ga ik mee akkoord. Maar je mag niet vergeten dat je ook een allergie kan ontwikkelen bij totale afwezigheid van erfelijke aanleg. Zolang je maar lang genoeg wordt bloot gesteld aan de meest ongunstige factoren zoals bijvoorbeeld een normaal gezond veulen met goede genen dat op 100 dagen wordt afgespeend en moet zien te overleven op brokken ter vervanging van moedermelk. Want dat is bewezen, dat moedermelk de ontwikkeling van een allergie tegengaat ook al is er absoluut geen sprake van erfelijke aanleg! Of een ander voorbeeld, een Iberisch ras dat schaarste gewend is en zich hier tegoed mag doen aan sappig groen gras, wordt vol gepropt met sportbrokken en kuil... Zo kan ik nog wel 100 voorbeelden opnoemen waarbij je allergie in de hand kan werken terwijl het op een heel simpele manier van huisvesten en voeding opgelost of vermeden kan worden. En dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met erfelijke aanleg.

En wat betreft dat voer dat zit ik al vanaf mijn eerst post te verkondigen. Het is ook wel aangetoond bij kinderen dat de ontwikkeling van een allergie vermeden kan worden indien je het kind zijn eerste 6 maanden geen bijvoeding geeft. En wat doen wij met onze veulens? We proppen ze vol met vanalles en nogwat en laten vaak het allerbelangrijkste bestanddeel vroegtijdig achterwege.

Dus ik blijf erbij dat je zoiets individueel moet kunnen bekijken, en dat zijn geen gewetensussers maar dat is heel nuchter bedacht. Dat jij maar 1 kant van het verhaal wil zien dat is jou keuze het is immers een vrij land. Maar doe dan alsjeblieft niet zo uit de hoogte als je nog niet voor de helft in ziet waar het allemaal om draait.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:50

De moeder van mijn veulen heeft eczeem. Dit heeft zij ontwikkeld na een periode met zeer veel stress en angst. Stress kan een oorzaak zijn voor eczeem, de vraag is alleen of ze zonder die ervaring ook eczeem zou hebben ontwikkeld. Ik houd wel mijn hart vast voor het veulen, want een paard met jeuk is ontzettend naar. Met mijn vorige merrie (een geimporteerde ijslander) die eczeem had ben ik wel bewust gaan fokken. Zij had een supernakomeling gehad, zonder eczeem, dus die gok wilde ik wel wagen. Helaas is zij overleden en met haar haar veulen, dus ik zal nooit weten of zij de eczeem doorgegeven zou hebben.
Fokken met een eczeempaard daar heb ik geen duidelijke mening over. Aan de ene kant zeg ik niet doen, aan de andere kant denk ik als een merrie nou superveulens geeft, moet je het dan laten om de eczeem. Eigenlijk wel, maar ik heb het dus wel gedaan, omdat deze merrie in combinatie met een bepaalde hengst een geweldige nakomeling had gebracht.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:55

Citaat:
ThePast03 het is heel simpel ik zal het nog 1 keer uitleggen. Dat de aanleg voor eczeem erfelijk kan zijn daar ga ik mee akkoord. Maar je mag niet vergeten dat je ook een allergie kan ontwikkelen bij totale afwezigheid van erfelijke aanleg. Zolang je maar lang genoeg wordt bloot gesteld aan de meest ongunstige factoren zoals bijvoorbeeld een normaal gezond veulen met goede genen dat op 100 dagen wordt afgespeend en moet zien te overleven op brokken ter vervanging van moedermelk. Want dat is bewezen, dat moedermelk de ontwikkeling van een allergie tegengaat ook al is er absoluut geen sprake van erfelijke aanleg!

Misschien moet je het ook even aan mij uitleggen? Bovenstaande snap ik namelijk niet, ik ben het er zelfs niet mee eens. Honderden, misschien wel duizenden? veulens worden met 100 dagen gespeend. Volgens jouw theorie krijgen die daardoor allemaal eczeem? Dan zouden er nóg meer rond moeten lopen dan dat er nu al doen.

Een paard zonder aanleg kun je tussen de muggen zetten, volstoppen met kuil en wat al niet meer maar als de aanleg er niet is zal het dier géén eczeem ontwikkelen. Jij heb een en ander omgedraaid;-)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:04

Rosita, je hebt wat kromme conclusies getrokken naar mijn mening. Loolapelooza zegt niet dat veulens die met 100 dagen gespeend zijn eczeem ontwikkelen, ze noemt een opsomming van mogelijke veroorzakers.
Een paard waarbij eczeem latent aanwezig is, heeft altijd een kans op eczeem, maar dan moeten de uitlokkende factoren wel aanwezig zijn. Loolapelooza noemt naar mijn idee een aantal van die factoren.

Ik moet zeggen dat eczeem mij vooral opvalt bij sobere rassen zoals Fjorden, Haflingers, Friezen, IJslanders en Shetlanders. Wat dat betreft zou ik een theorie kunnen bedenken dat sobere rassen niet sober genoeg gehouden worden en daardoor een voedselallergie op kunnen bouwen die uitmondt in eczeem. Zou een nakomeling die schraal gehouden wordt dan ook eczeem krijgen?!

Wat ik hiermee bedoel is dat eczeem zeer complex is. De oorzaak is nog lang niet wetenschappelijk vastgesteld, maar wordt afgeschoven op cullicoide vliegjes, waarvan ik mij afvraag of ze daadwerkelijk de boosdoener zijn. Stress, veranderende hormoonspiegel, voeding, zelfs bemesting van de wei met kunstmest en ga zo maar door kunnen eczeem in de hand werken. Ik vraag mij af in hoeverre de invloed van de omgeving een grotere rol speelt dan een eventuele erfelijkheid. Groeit een veulen dat op latere leeftijd eczeem krijgt op in dezelfde wei waar moeders eczeem kreeg, is het dan erfelijk geweest, of ligt het aan de omgeving. Er is gewoonweg te weinig proefondervindelijk onderzoek gedaan om iets zinnigs te zeggen over de erfelijkheid van deze nare aandoening.