vorig jaar een hoop gezeur gehad hier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: vorig jaar een hoop gezeur gehad hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:37

sarabande schreef:
Het feit dat ze er volwassen uitzien betekent niet dat ze dat in hun ontwikkeling en psyche ook zijn.
Deze merries hebben de tijd niet gehad om jeugdig te zijn en missen een deel ontwikkeling.
Je kan daar wel gelijkhebberig over doen, omdat de veulens gezond lijken te zijn, maar Ik wil wel eens zien als je dochters hebt en die worden op hun 12e zwanger of je er ook zo blij mee bent.

beetje vreemde vergelijking he Scheve mond
Bij mensen zitten er emoties aan vast van ouders, en kinderen zelf. Bij paarden is het zo dat ze het laten gebeuren of niet. Zodra dat veulen weg is, denkt ze er ook niet meer aan, zo simpel is het. Het is aan ons de taak om het niet te laten gebeuren op jonge leeftijd, omdat dit beter is voor ONS. Maar het PAARD heeft duidelijk aangegeven hier klaar voor te zijn. Wie ben jij dan om te zeggen dat ze dat niet was? Ik ben geen voorstander, nee zeker niet. Maar als het gebeurd zoals het hier is gebeurd, geen haar op mijn hoofd die dat veulen af laat spuiten. Tenzij ik vermoed dat ze zal starven tijdens de bevalling, dan zal ik toch voor afspuiten zijn gegaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:45

sherwood schreef:
Maar als het gebeurd zoals het hier is gebeurd, geen haar op mijn hoofd die dat veulen af laat spuiten. Tenzij ik vermoed dat ze zal starven tijdens de bevalling, dan zal ik toch voor afspuiten zijn gegaan.

Mijn tekst gaat met name ook over de nu pas 2 jarige waar nu een veulen naastloopt en waar trots over gezegd wordt hoe leuk dat allemaal eruit ziet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 10:35

sarabande schreef:
Het feit dat ze er volwassen uitzien betekent niet dat ze dat in hun ontwikkeling en psyche ook zijn.
Deze merries hebben de tijd niet gehad om jeugdig te zijn en missen een deel ontwikkeling.
Je kan daar wel gelijkhebberig over doen, omdat de veulens gezond lijken te zijn, maar Ik wil wel eens zien als je dochters hebt en die worden op hun 12e zwanger of je er ook zo blij mee bent.

Als je alles had gelezen wat ik heb gezegd, wist je dat ik helemaal niet "gelijkhebberig" doe zoals jij dat uitdrukt. Want ik ben er nog steeds geen voorstander van om merries zo jong veulens te laten krijgen. Je had kunnen lezen dat dit niet in mijn planning lag en je bent nu op de hoogte van de omstandigheden. Ook heb je kunnen lezen dat dit geen volgende keer zal voorkomen. Klinkt dat alsof ik het dan normaal vind om merries jong te laten dekken? Kun je begrijpend lezen?

En ja, ik ben trots op de merries en de veulens en ik ben blij met ze. Maar ik ben achteraf heel blij dat er geen veulen van af is gespoten. WAnt als het aan mij had gelegen (maar ja, dat weet je al want dat heb je inmers ook al kunnen lezen) was het veulen er van af gespoten bij de jaarling. Maar nu het goed gaat met de dieren vind ik het prima zo.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 06-07-06 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:37

Desiree schreef:
Klinkt dat alsof ik het dan normaal vind om merries jong te laten dekken? Kun je begrijpend lezen?

Gezien de titel van je topic wel ja

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 10:38

sarabande schreef:
Desiree schreef:
Klinkt dat alsof ik het dan normaal vind om merries jong te laten dekken? Kun je begrijpend lezen?

Gezien de titel van je topic wel ja

Sja, het hele verhaal past immers niet in de titel he. Moet wat. Dus deze opmerking slaat nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:09

RUBYWHITE schreef:
Desiree schreef:
Die lui die vorig jaar zo'n grote bek opentrokken houden nu trouwens angstvallig stil.

Dat is altijd zo Bloos Vast omdat ze nu zeker weten dat ze geen gelijk hadden Haha!

Ik ben blij dat het 'goed' is afgelopen met de merrie's en de veulens dus het heeft weinig zin om 'een grote bek open te trekken' , dat het goed is gegaan wil niet zeggen dat ik het goed vind hoe Desiree heeft gehandeld. Ik snap ook best dat Sarabande dit topic gelijkhebberig noemt, want zo komt het op mij ook een beetje over.
We kunnen ook weer leuk een discussie beginnen over papierloos fokken met jaarlingen en twenters, maar zoals Joost al zei: Desiree heeft vast haar lesje wel geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:12

Sorry maar ik snap goed dat ze trots is op haar merrie met het veulen! Het was een ongelukje, niet meer en niet minder. Het paard heeft er imo niet onder geleden en is nu gelukkig met haar paardekindje.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:39

vorig jaar een hoop gezeur gehad hier

Nu weer. Wat voegt dit nog toe?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:53

[***] schreef:
We kunnen ook weer leuk een discussie beginnen over papierloos fokken met jaarlingen en twenters, maar zoals Joost al zei: Desiree heeft vast haar lesje wel geleerd.

Hoeft niet, en kan niet. Discusieren kan alleen als je allebei anders over iets denkt en dat doen we niet in dit geval..

OVer Balin, dat is mijn eigen verantwoordelijkheid: ik kan niet zeggen dat hij is gefokt. Ik heb namelijk geen keuze hierin gedaan. Ik heb bij mijn merrie geen hengst uitgezocht maar ze heeft zelf iets geregeld. Hoe, dat lees je een paar pagina's terug. Maar fokken is iets dat je bewust doet, en dat was niet in dit geval. Het heeft een heel ongelukkig uitgangspunt gehad, gezien mijn merrie erg onhandelbaar kan zijn. Ze laat me echter heel goed bij het veulen, dus die zal niet dezelfde weg op gaan als de moeder.
MEnsen suggereerden echter dat ik er beter aan kon doen om het veulen er af te laten spuiten. Ik ben echt verschrikkelijk blij dat ik dat niet gedaan heb.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:42

Desiree schreef:
OVer Balin, dat is mijn eigen verantwoordelijkheid: ik kan niet zeggen dat hij is gefokt. Ik heb namelijk geen keuze hierin gedaan.

Volgens mij toch wel. Je hebt bewust je merrie in het land gedaan bij een hengst dus is het echt je eigen keuze geweest. Zelfs de hengstenkeuze heb je hiermee indirect zelf gedaan.
Ik kan dit dus moeilijk een ongelukje noemen.

Wel fijn voor je dat alles goed is gegaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:29

ThePast03 schreef:
Desiree schreef:
OVer Balin, dat is mijn eigen verantwoordelijkheid: ik kan niet zeggen dat hij is gefokt. Ik heb namelijk geen keuze hierin gedaan.

Volgens mij toch wel. Je hebt bewust je merrie in het land gedaan bij een hengst dus is het echt je eigen keuze geweest. Zelfs de hengstenkeuze heb je hiermee indirect zelf gedaan.
Ik kan dit dus moeilijk een ongelukje noemen.

Wel fijn voor je dat alles goed is gegaan.

Je bent wel aan het doorzeuren ThePast03.
Desiree schreef:
Door de exceem vorig jaar kon ik haar voeren wat ik wilde, ze viel af. GEwoon van de jeuk en de ellende. De enige betere optie die ik had, was haar zetten bij de jaarlingen van Ome fons, waarvan 1 hengst, en 1 merrie. Ik zei nog "laat hem nou castreren" maar dat deed hij niet. In die wei is ze van het malse gras heel goed bekomen, maar ze is ook gedekt, net als die andere merrie. Het was kiezen voor het minste kwaad; heel mager laten worden of mooi gevuld met risico op veulen (wat ik op dat moment wel onderschatte overigens!). Daar had ze het heel erg naar de zin. Sterker, ze is heel lang down geweest toen ik haar daar weer ophaalde van de winter (Omr Fons wilde er van af, omdat het niet zo'n fijn paard is in de omgang). Ze miste die andere 2 vermoed ik. En nu pas, nu ze een veulen heeft, komt ze weer wat vrolijker over. En straks liep ze te bokken en te rennen zelfs, wat normaal is voor een 3 jarige.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:21

Desiree schreef:
Door de exceem vorig jaar kon ik haar voeren wat ik wilde, ze viel af. GEwoon van de jeuk en de ellende. De enige betere optie die ik had, was haar zetten bij de jaarlingen van Ome fons, waarvan 1 hengst, en 1 merrie. Ik zei nog "laat hem nou castreren" maar dat deed hij niet. In die wei is ze van het malse gras heel goed bekomen, maar ze is ook gedekt, net als die andere merrie. Het was kiezen voor het minste kwaad; heel mager laten worden of mooi gevuld met risico op veulen (wat ik op dat moment wel onderschatte overigens!). Daar had ze het heel erg naar de zin. Sterker, ze is heel lang down geweest toen ik haar daar weer ophaalde van de winter (Omr Fons wilde er van af, omdat het niet zo'n fijn paard is in de omgang). Ze miste die andere 2 vermoed ik. En nu pas, nu ze een veulen heeft, komt ze weer wat vrolijker over. En straks liep ze te bokken en te rennen zelfs, wat normaal is voor een 3 jarige.

[/quote]

Je bent niet zo naief dat je niet weet dat als je een vruchtbare merrie bij een vruchtbare merrie zet de kans op een veulen heel groot is. Ik snap niet hoe je dat risico kunt onderschatten?

Het is jouw keuze omdat jij vond dat ze nergens anders zo goed stond en daarmee heb je dus ook de keuze gemaakt voor dit veulen. Jouw keuze, daar bemoei ik me verder niet mee maar noem het dan geen ongelukje en zeg niet dat je geen keuze had. Niemand is verplicht om zijn merrie bij een hengst in de wei te zetten.

Van een ongelukje spreek je als de hengst van drie boerderijen ontsnapt, bij jouw merrie in de wei springt en vervolgens jouw merrie dekt.

Waarom nu zo'n topic als dit? Als je gewoon op de kraamstal een topic met foto's van je veulen had gezet had je normale en leuke reacties gekregen.
Nu roep je zelf weer kritiek op door de discussie van vorig jaar weer aan te halen die nu helemaal niet meer actueel is omdat inmiddels het veulen geboren is.

Snap dus je bedoeling van dit topic ook niet helemaal.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:25

ThePast03 schreef:
Waarom nu zo'n topic als dit? Als je gewoon op de kraamstal een topic met foto's van je veulen had gezet had je normale en leuke reacties gekregen.

Dat heeft ze ook gedaan en het topic heet Veulen van een 2 jarige merrie, oftewel, de leeftijd van de merrie blijft een belangrijk iets... Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 09:50

Nou, ik wilde ook dat iedereen die in dat topic vorig jaar heeft meegedaan, nu kwam te weten hoe het af was gelopen. Door niet naar dat topic terug te verwijzen, leggen ze de link mogelijk ook niet. Vandaar. Dit wilde ik gisteren al zeggen ,maar bokt deed weer eens raar. Wilde mijn antwoord niet plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:47

Ik ga met ThePast03 mee. Ik had het gewoon in de kraamstal gezet en niet hier, je verwijst er ook duidelijk naar in je titel in de kraamstal, dus die link was wel gelegd.
Of wilde je hier iets anders mee?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:50

[***] schreef:

Gezeur denk ik of gewoon aandacht Ach gut

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:39

sarabande schreef:
[***] schreef:

Gezeur denk ik of gewoon aandacht Ach gut

dat wil ze geen 1 van bijden ze wil jullie laten zien wat voor veulen eruit is gekomen en dat het gezond is. Boos! Boos! Boos!
als je de keus had gehad je merrie brood mager te laten of haar op de wei te zetten waar zouden jullie dan voor kiezen???? Boos!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:43

oudehinken schreef:
als je de keus had gehad je merrie brood mager te laten of haar op de wei te zetten waar zouden jullie dan voor kiezen???? Boos!

dit is natuurlijk onzin
als ik gras te kort heb voor een jong paard, schaar ik hem ergens in
ook al is dat wat verder van huis
er zijn weilanden genoeg in nederland dacht ik zo Knipoog

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:02

unamie schreef:
oudehinken schreef:

dit is natuurlijk onzin
als ik gras te kort heb voor een jong paard, schaar ik hem ergens in
ook al is dat wat verder van huis
er zijn weilanden genoeg in nederland dacht ik zo Knipoog

In nederland wel maar boeren willen geen paarden op hun weiland hebben.
en haar oom had een weiland waar nog een jaarling in liep en de hengst.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:11

ThePast03 schreef:
Je bent niet zo naief dat je niet weet dat als je een vruchtbare merrie bij een vruchtbare merrie zet de kans op een veulen heel groot is. Ik snap niet hoe je dat risico kunt onderschatten?

Haha!
Nou, zo naief ben ik ook hoor, en ik ken een hoop mensen die ook gewoon 2 vruchtbare merries bij elkaar hebben staan, nog nooit een veulen van gekomen. Clown
(Tenzij de hengstenboer langs is geweest, maar dat is natuurlijk een ander verhaal...........)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:14

oudehinken schreef:

Dan had ik persoonlijk gekozen voor een ander adres waar ze de wei in kon zonder hengst. Dat soort plekken zijn er ook nog genoeg. En die andere plekken zijn heus niet allemaal slechter als bij de boer met de hengst.

In haar geval (een duidelijke andere keuze dus) had ik gewoon achter mijn keuze gestaan en gezegd, ok ik heb haar zelf bij de hengst gegooid dus zelf die keuze gemaakt en dan ook achter gestaan en niet gedaan alsof het allemaal uit de lucht was komen vallen.
En zeker niet na een jaar het hele gezeur nog weer eens aangehaald, het topic in de kraamstal was voldoende geweest.
Het komt nu over alsof ze er zelf toch nog behoorlijk onzeker over is en een soort bevestiging zoekt dat ze toch gelijk gehad heeft.
Die bevestiging zal ze hier van de meesten niet krijgen, je moet gewoon zelf achter je keuze staan en het geen overmacht noemen.

Edit: Ok, dat had natuurlijk vruchtbare hengst moeten zijn, het was warm toen ik dat schreef. Clown Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:19

oudehinken schreef:

doe geen moeite, want wat een mens niet wil snappen, dat snapt ie niet.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:25

Desiree schreef:
oudehinken schreef:

doe geen moeite, want wat een mens niet wil snappen, dat snapt ie niet.

doen we niet meer desiree ze snappen het toch niet en willen het blijkbaar ook niet snappen. dus moeten ze het maar laten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:27

ThePast03 schreef:
[

Dan had ik persoonlijk gekozen voor een ander adres waar ze de wei in kon zonder hengst. Dat soort plekken zijn er ook nog genoeg. En die andere plekken zijn heus niet allemaal slechter als bij de boer met de hengst.
[/quote]

Er valt met jou echt niet te discusieren he. Ik ga echter niet meer herhalen, want je leest toch niet wat ik schrijf.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:32

Desiree schreef:
Er valt met jou echt niet te discusieren he. Ik ga echter niet meer herhalen, want je leest toch niet wat ik schrijf.

Ik lees heus wel wat je schrijft maar dat betekend niet dat dat mijn keuze geweest zou zijn.
Zelf zou ik onder geen voorwaarde een merrie (en zeker niet zo'n jonge merrie) bij een hengst in de wei gooien. Voor mij zijn er altijd betere alternatieven.
Ieder zijn keuze, jij hebt de jouwe gemaakt (omdat voor jou die andere niet goed genoeg waren) sta er achter en probeer hier geen steun te krijgen door te doen alsof je geen andere keuzes had want die had je wel degelijk.

Blijkbaar lees jij ook niet wat ik schrijf. Als jij achter jouw keuze staat is het toch prima.
Het is jouw verantwoording niet de mijne. Ik had het niet zo gedaan maar dat is het mooie, iedereen is anders en maakt andere keuzes. Maar het blijft gewoon een bewuste keuze van je.