friese kruisingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: friese kruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:24

ik vind die friesXtuiger het leukst, die heeft de uitstraling van de fries, alleen een ander kleurtje! net als vroeger!!
toen had je ook vos kleurige friesen en bruine en natuurlijk de zwarte!

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 18:45

er zitten hele leuke kruising tussen, maar we weten het eigenlijks nog niet zeker.. we kijken volgend jaar eerst wel even weer,, ik heb haar dit jaar eerst maar beleerd..

aimeexyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:30

aimeexyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:32

magli schreef:
Wel volgens mij bedoeld ze dat hij een beetje 'misvormd' is, als ik het zo mag uitdrukken, het is een heel mooi beestje maar zijn nek past net niet zo goed op zijn lichaam, lijkt me, kan ook aan de foto liggen. x magali

Het spijt me als ik het verkeerd zie

haha nou bedankt ze is nu van mij hahah ,
ze hoor ze is heel erg veranderd kijk maar eens op mijn hyves : www.amylovesxyra.hyves.nl moet jemaar even vriend worden dan zie je mijn foto 's xx

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:23

Ik heb een Fries x Tinker , geweldig lief paard, foto staat in mijn profiel.

aimeexyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:49

Nixxs schreef:
Ik heb een Fries x Tinker , geweldig lief paard, foto staat in mijn profiel.

inderdaad een supermooi paardje . :j

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:54

@Nixxs: Leuke beestje!
Die haf ook.

Ook ik heb een Fries x Tinker.

Ongv april word ze 2
Afbeelding
Afbeelding

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:17

@ Chloek, leuk paardje ook !
Die kol...precies zoals mijn X hem ook heeft.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:31

ckhobie schreef:
Ondanks dat ik jullie paardjes er echt mooi uit vind zien, ben ik van mening dat je niet moet kruisen.

Fokken doe je als je een goede merrie heb, in alle opzichten, en ieder paard heeft een paar min puntjes, dit probeer je te herstellen en de goede eigenschappen nog meer te verbeteren met de hengst die je uiteindelijk heb uitgekozen.

Waarom zou je dan een friese merrie laten dekken door een ander ras?
Ik snap het niet helemaal.

Een ongelukje ok, maar bewust? Als je merrie geen goede kwaliteiten bezit, moet je er gewoon niet mee gaan fokken.

Waarom zou je met een goede Friesche merrie niet een kruising kunnen fokken? Friezen zijn behoorlijk doorgefokt en een veulen met 17% inteelt en een verwanschap wat ongeveer net zo hoog is vind ik niet echt normaal. Dan is het toch fijner voor mij (als ik een bepaald type gebruikspaard wil) toch prima om bewust een goede kruising te fokken?

Een type paard wat koel is maar net wat meer pit of uithoudingsvermogen en wat ranker en flexibeler in het lijf is zonder dat ik dan een Fries moet fokken met alle inteelt van dien die niet meer op een Fries lijkt....

Wat is er mis met een goede kruising als het een beter gebruikspaard oplevert dan de doorsnee Fries?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:35

Echwel schreef:
Citaat:
Maar goed, ik snap nog niet waarom men met Friezen kruist....ik blijf het bloed vergallen vinden.....

Als je nagaat dat de Fries bijna uitgestorven was en door kruisingen weer een opmars heeft kunnen maken.
Dus zuiver Friesbloed bestaat eigelijk niet eens meer, als je dna onderzoek zou hebben, komen er heel wat andere barokke rassen bovendrijven.

Waarom wij een kruising Fries veulen hebben gekocht, is puur sporttechnisch.
Het samengesteld mennen met een pure Fries in het enkelspan, is leuk maar om hogerop te komen heb je toch iets meer bloed nodig.

De fries is toen niet gekruisd. Weet niet waar je die info vandaan hebt. Maar dit is dus niet waar.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 04:13

Echwel schreef:
Citaat:
Maar goed, ik snap nog niet waarom men met Friezen kruist....ik blijf het bloed vergallen vinden.....

Als je nagaat dat de Fries bijna uitgestorven was en door kruisingen weer een opmars heeft kunnen maken.
Dus zuiver Friesbloed bestaat eigelijk niet eens meer, als je dna onderzoek zou hebben, komen er heel wat andere barokke rassen bovendrijven.

Waarom wij een kruising Fries veulen hebben gekocht, is puur sporttechnisch.
Het samengesteld mennen met een pure Fries in het enkelspan, is leuk maar om hogerop te komen heb je toch iets meer bloed nodig.

De fries is toen niet gekruisd. Weet niet waar je die info vandaan hebt. Maar dit is dus niet waar.[/quote]

De Fries is wel gekruisd met Groninger merries, daarom zit de vosfactor er nog steeds in en is het mogelijk een voskleurige Fries te krijgen. Pas na 1913 waren er nog maar 3 dekhengsten over en daarna werd er strenger geselecteerd maar hoe en wat er gedekt werd en wel het predikaat "Fries" kreeg weten we nu nog niet precies.

De Fries bestaat uit vanalles, afhankelijk van het gebruiksdoel. Bij draverijen weren andere paarden gefokt dan voor het zware werk. Dus de ene keer ging het meer richting wat edeler en sneller dier en dan weer naar een sterk en werkwillig dier met een brede boeg om te gebruiken om goed op het land te kunnen werken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:20

Zo, een topic uit 2006 jongens :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:39

Libera schreef:
Zo, een topic uit 2006 jongens :D

Ja... en nog altijd actueel... al minstens 5 posts uit 2011! :D

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:53

Ja en ook erg interessant !!

aimeexyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:36

nou ik vind het leuk hahah

jullie paardjes zijn super mooi x *\o/*

aimeexyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:25

zeker doordat ik nu in 2012 ga starten met m'n meisje , maar ook omdat ik start in de B terwijl ik zelf een keer l heb gereden .

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:28

Leuk aimeexyra, heel veel succes !

aimeexyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:48

Nixxs schreef:
Leuk aimeexyra, heel veel succes !

dankje :o nu hopen dat het ook gaat lukken hihi ,
er zijn soms nog wat probleempjes maar die probeer ik door veel tijd en oefening goed te maken x

aimeexyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:37

ik hou heel erg van friesen kruisingen ik heb er zelf een gekruisd met een kwpn een zeer mooi paard

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:46

Vriendin van mij heeft een 'ongelukje'

De papa is Arabofries, de mama is Haflinger. Dus een Haflo-Arabofries en 't is nog een leuk beestje ook :D Zwart, bouw van een haflinger maar krijgt wsl de stokmaat van een arabofries :j