[TI] Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar schoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:20

oke bedankt, en betadine dus voor het lichaam ook?

mickey1989

Re: Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar scho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:30

tinkermuts heeft gelijk, betadineshampoo werkt super! In eerste instantie hebben we betadineshampoo gekocht voor zijn korstjes, maar nu gebruik ik het voor z'n hele sokken. Worden ze echt wit van
Ik gebruik geen betadineshampoo voor de rest van z'n lichaam maar ik denk dat het geen kwaad kan als je dat doet, succes
Groene zeep werkt ook goed!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:36

grid schreef:
idd staat bij de waspoeders, is voor handwas (de groene is in ieder geval zonder bleek en is ook aktief met koud water)
Heb je in poeder en vloeibaar, maar ik heb t idee dat de poeder beter werkt maak ik dan altijd even een sopje van in een emmer, zodat je het beter kunt verdelen enzo

De poeder werkt naar mijn idee ook beter.
Ik parkeer Jordy gewoon met zijn voeten in een stel emmers met biotex En ik laat hem dan rustig zo'n 20 minuten staan inweken.
Ik doe zijn sokken zo 2 aan 2 (wegens gebrek aan mega-emmers, Jordy heeft enorme platpoten), eerst beide voorvoeten, dan de beide achtervoeten. Af en toe even goed er doorheen woelen en ondertussen was ik de rest van zijn lijf, geweldige tijdsbesparing
Daarna sokken uitspoelen en nog even nawassen met zilvershampoo. Als alles schoon is doe ik ook nog talkpoeder in zijn sokken, en witter kunnen ze dan echt niet.

Het enige wat ik bij Jordy trouwens echt niet schoon krijg.... zijn hakken. Die blijven geel, wat ik er ook aan doe. Het enige wat helpt is scheren, maar dat gaat natuurlijk ook niet al te vaak. Iemand daar nog tips over?

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:39

Ga ik eens rondscharrelen bij de handwas producten! Ik had het al wel bij de kruidvat gevonden. Ik krijg me straks toch een voorraad "krijg Jessie schoon" producten

Jessie wil op zich wel in emmers, maar niet los ofzo. Dat heeft me al een stel emmers gekost Ik moet er dan blij blijven zitten/hurken, en dan maar tegen 'r aanpraten "doet eens LIEF je voetje IN de emmer houden?"

Poeh.. Jessie haar hakken zijn vaak ook wel viezig, volgens mij schuift die op de meest onmogelijke posities door het weiland heen. Ik sop ze gewoon een paar keer flink, dan zijn ze in ieder geval wat schoner. Misschien eerst met groene zeep tegen het vuil, en dan met zilvershampoo voor de witheid? Echte schoonmaak producten op de huid waag ik me niet aan, dus dat zou ik niet doen...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:50

Hoe kreeg ik de hakken schoon:

Eerst grondig spoelen met koud water (heb alleen maar koud op stal) er komt dan vaak al gelig water van af, dan wassen met de paardenshampoo van de Lidl (groene fles). Dit goed laten intrekken (rest van lichaam gaan wassen/zepen), dan uitspoelen en grondig insmeren met zilvershampoo (ik gebruik uit USA) en zo insmeren dat je alleen nog maar dik schuim ziet en geen blauw/paarse strepen anders blijven die achter op de vacht, dit in laten trekken. Is het dan nog niet bijna weg dan eventueel nog een keer met Betadineshampoo dit herhalen. Als het paard droog is inspuiten met Equistar (oranje spuitfles). Dit legt een laagje om de haren zodat ze minder vuil oppakken en worden ze megaglad. Mocht hij toch nog de nacht hebben doorgebracht met zijn hakken in de peup dan alleen even stevig borstelen en dan is het nieuwe vuil als het goed is zo weg. Blijven rotplekken die hakken inderdaad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:53

Maar wat is nou echt goed en absoluut niet schadelijk voor de huid vetten. Want onze tinker heeft een huidprobleem dus mag niks agressief zijn.

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:58

groene zeep is niet agressief en betadineshampoo ook niet
die zeep van de lidl (met aloe vera) ook niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:01

Oke dus groene zeep kan ik gebruiken en biotex voor het lichaam?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:03

KERATOSHAMPOO dit is een paardenshampoo (dus tast huidvet niet aan) op basis van zwavel en teer dit is tegen jeuk, schilfers, gevoelige huid en wast ook mooi wit . Dit gebruik ik meestal voor manen(kam) en staart(wortel)

Teatreeshampoo is ook mild, maar reinigt wat minder goed vind ik

Betadine is denk ik ook mild (omdat dat ook voor wondjes is enzo)

biotex kán bij véél gebruik wel de vetlaag aantasten volgens mij, maar dan echt bij overmatig gebruik
Was bij iemand die haar pony er iedere week mee waste , die kreeg toen jeuk en schilfers van dat vele wassen

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:35

Ja maar dat krijg je denk ik wel bij alle shampoo's.

Ik heb ook een tijdje Kerato shampoo gebruikt tegen schilfers. geen idee of dat wit wast, maar dat is altijd het proberen waard! Ik heb nogal veel shampoo's

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:36

biotex weet ik niet of je dat voor het hele lichaam kan gebruiken heb ik geen ervaring mee maar volgens mij is dat niet aggressief voor de huid

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 05:07

wat zijn tinkerbezitters toch super in het verzinnen in middeltjes om het paard wit te krijgen he, wat dat betreft hebben we echt voor varkentjes gezozen hihi

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:20

Amber kwam gisteren helemaal zwart van het land. Ook had ze een paar wondjes op haar benen zitten (gevochten?). Heb haar benen natgemaakt... vervolgens in de betadineshampoo gezet en na zo'n 10 - 15 minuten inweken weer uitgespoeld.... Haar benen zijn nu weer helemaal wit en haar wondjes schoon

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:22

@tinkermuts: dat is dus net het probleem
angel ziet er inmiddels weeral uit alsof ze de hele mesthoop omgewoeld heeft