Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje1

Re: Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:43

sarabande schreef:
peninna schreef:
Foto's genomen voor het prok certifikaat worden niet door de betreffende DA beoordeeld, maar in Utrecht. Dus wat dat betreft kan er weinig verschil van mening optreden.

De foto's worden zonder naam eigenaar beoordeeld door een comissie bestaande uit 3 bekende dierenartsen.

Volgens mij kun je je de moeite besparen...........
Het kwartje valt toch niet

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:00

Laat maar we komen er niet uit, de ene hobbyfokker denkt er anders over dan de andere, ga maar naar de zuidlaardermarkt in oktober en kijk eens hoeveel veulens er staan van hobbyfokkers.

Even weer geheel on-topic terug naar de vraag, verplicht prokken als je gaat fokken?

De verplichting nee, maar verstandig ja !

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:03

Haha helemaal mee eens Haan!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:28

Ik denk dat ik het zo goed doe. IN jullie ogen is dat waarschijnlijk niet goed genoeg. MAar in mijn ogen zijn jullie dan ook ontzettende hoogdravers. In utrecht zitten verschillende dierenartsen > verschillende meningen. En hun mening is echt niet heilig.

Ik denk dat ik mezelf toch hobbyfokker kan noemen, omdat het voor mij hobby is. Geld erop verdienen is namelijk ontzettend moeilijk. DAarnast heb ik gewoon het geld er niet voor om mijn andere merrie te laten prokken. Ach, voor deze ene keer lijkt me dat ook niet nodig. ik laat mijn merries namelijk niet weer insemineren. De prokmerrie willen we zowiezo de sport in doen.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:16

Sorry maar in geval van wel of niet prok goedgekeurd zijn ze wel heilig.
En wat jij hoogdravend vind vind ik gewoon de realiteit.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:20

Nee, ze zijn niet heilig. DAt is het nu juist. En wat is realiteit dan? DAt prokmerries betere fokmerries zijn dan niet-prokmerries?
DAt rontgenologisch gekeurde paarden langer in de sport mee gaan dan niet röntgenologisch gekeurde paarden?
DAt alle veeartsen dezelfde mening hebben? (denk aan artikel kreupele kansen).

Ik vind het hoogdravend om te verwachten van iemand die eens een keer een veulen wil fokken met zijn/haar merrie, om die merrie te laten keuren. Want je hebt geen inzage in diens portemonee. En die persoon kan het toch heel serieus menen en proberen een goed veulen te fokken.
Ik moet nog zien dat ik het veulen van mijn prokmerrie gemakkelijker of beter kan verkopen dan de veulens van de andere merries!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:37

Desiree schreef:
Nee, ze zijn niet heilig. DAt is het nu juist. En wat is realiteit dan? DAt prokmerries betere fokmerries zijn dan niet-prokmerries?

Dat hoor je mij niet zeggen,het geeft alleen een toegevoegde waarde aan informatie!

DAt rontgenologisch gekeurde paarden langer in de sport mee gaan dan niet röntgenologisch gekeurde paarden?

Dat zeg ik ook niet,als ie niet gekeurd is weet je ook niet of ie goed is he dus dat word lastig,rongenologisch AFGELKEURDE paarden hebben toch echt een verhoogt risico dat er eerder problemen ontstaan.

Ik moet nog zien dat ik het veulen van mijn prokmerrie gemakkelijker of beter kan verkopen dan de veulens van de andere merries!

Als ze gelijkwaardig aan elkaar zijn wel,zoniet ben je in mijn ogen niet handig aan het verkopen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:46

Desiree schreef:
Ik vind het hoogdravend om te verwachten van iemand die eens een keer een veulen wil fokken met zijn/haar merrie, om die merrie te laten keuren. Want je hebt geen inzage in diens portemonee. En die persoon kan het toch heel serieus menen en proberen een goed veulen te fokken.

Als iemand een keer een veulen wil fokken en daarbij de op dit moment geldende eisen van gezondheid en prestatie niet aan de merrie stelt neem ik aan dat hij/zij dat veulen tot diens dood wil houden.

Zo niet dan schuif je de verantwoordelijkheid van jouw keuze op een ander af.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:58

Ik vind het ook van de gekke dat je wegens financiele redenen de merrie dan maar niet laat keuren of akkoord gaat met (zeer) matig materiaal. Dat is namelijk echt korte termijn denken. Uit matig materiaal is de kans zo klein dat je er ooit een fijn, gezond sportpaard uit fokt... dat is voor mij de moeite niet waard. Als je echt serieus wilt fokken (ik meen mij bijvoorbeeld van Germie een opmerking te herinneren dat zij met deze merrie een eigen fokkerij op wil zetten / dat het haar stammoeder wordt), koop dan een oude bewezen merrie (of een goed merrieveulen uit een beste stam, dat heb ik ook gedaan). Die kosten ook niet de hoofdprijs maar dan heb je wel grote kans dat je goed bezig bent. Of die fokproducten later alle verwachtingen waar maken, is dan natuurlijk nog steeds afwachten maar dat is ook eigenlijk wel het mooie van fokken natuurlijk. Ik blijf bij mijn standpunt: fokken, doe het goed of doe het niet. Slechte paarden zijn er al genoeg.

Juist omdát ik niet veel te besteden heb (arme student ) probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Want geld kosten doet het toch (en dat mag ook, want op dit moment is het hobby) dus ik wil gewoon zorgen dat de kans zo groot mogelijk is dat ik een fijn sportpaard fok. En dat begint met goed uitgangsmateriaal, en dat is voor mij een correcte, gezonde merrie uit een goede stam. Liefst met eigen prestaties maar dat kent vaak ook weer haar prijskaartje. Ik heb alle begrip voor mensen / fokkers die niet veel te besteden hebben, maar JUIST dan... zorg dat je het goed aanpakt! Ík zou geen zin hebben om elk jaar een veulentje onder de kostprijs te moeten verkopen, en dat is dan hoogstwaarschijnlijk wel de realiteit.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:14

maar wat is nou de meer waardevan prokken?
Als je merrie gewoon schoon op foto's is (met 10 jaar) en dat aan kan tonen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:20

mistral schreef:
maar wat is nou de meer waardevan prokken?
Als je merrie gewoon schoon op foto's is (met 10 jaar) en dat aan kan tonen.

Dat is toch hetzelfde, alleen als je het laat registeren is het een predikaat en telt het mee voor de nafok.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:23

Ik heb btw nog nooit kopers gehad voor mijn veulens die gevraagd hebben of mijn merries goed waren op rongten fotos...en heb toch al mijn veulens goed verkocht....

terwijl beauty toch een krom voor been heeft....een groeischijf die aan de ene kant harder groeide dan aan de andere kant...

Gamora is niet geprokt, dit ligt nog wel in de planning, maar rongtenfotos van 10 jaar terug waren goed. 4 van zijn 7 nakomelingen zijn goed op foto's.( de andere 3 zijn niet gerongtend).

Beauty is nog nooit gerongtend denk ik....van haar 6 nakomelingen zijn er 5 gerongtend( 1 nakomeling gestorven) , alleen 1 had op 1 een straalbeen van een 3. voor de rest alles oke.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:27

sarabande schreef:

Dat is toch hetzelfde, alleen als je het laat registeren is het een predikaat en telt het mee voor de nafok.

maar wat is daar nou de meer waarde van ?
(ik bedoel het niet vervelend,want ik overweeg het nog steeds, maar ik kan nog niet de goede reden vinden om het te doen)

ik neem aan dat als iemand een nakomeling van mijn merrie koopt dat ze die ook laten keuren.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:33

sigrid1182 schreef:
Ik heb btw nog nooit kopers gehad voor mijn veulens die gevraagd hebben of mijn merries goed waren op rongten fotos...en heb toch al mijn veulens goed verkocht....

terwijl beauty toch een krom voor been heeft....een groeischijf die aan de ene kant harder groeide dan aan de andere kant...

Gamora is niet geprokt, dit ligt nog wel in de planning, maar rongtenfotos van 10 jaar terug waren goed. 4 van zijn 7 nakomelingen zijn goed op foto's.( de andere 3 zijn niet gerongtend).

Beauty is nog nooit gerongtend denk ik....van haar 6 nakomelingen zijn er 5 gerongtend( 1 nakomeling gestorven) , alleen 1 had op 1 een straalbeen van een 3. voor de rest alles oke.

Grote kans dus dat beide merries als ze geprokt worden goedbevonden worden.

Als dat zou gebeuren en het blijkt dat ze beide het predikaat Prok verdienen is het dus te verklaren waarom zo´n groot percentage veulens uit de merries goed zijn op de foto´s.

Ik kan me wel voorstellen dat uit deze merries de veulens niet moeilijk te verkopen zijn gezien de bloedvoering.

In mijn fokkerij kom ik geen paarden tegen tot heden die niet goed op de foto´s zijn maar ja de merries zijn ook Prok behalve 1 die heb ik ook jaren geleden laten rontgenen zelfs 2 x nl op 3-jarige leeftijd in Duitsland en 1 x op 5 jarige leeftijd in Nederland dus daar weet ik van dat het nu een Prok-merrie zou zijn en de kinderen eruit lopen hoog in de sport en zijn goed op de foto´s.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:34

Ik vind het de verantwoordelijkheid voor een fokker.
Ikzelf heb 4 merries na röntgenologische keuring laten staan, puur omdat er erfelijke afwijkingen werden gevonden (waar ze ook op werden afgekeurd overigens). Oudste was 7, jongste was 3.
Mijn idee was om met een merrie in de toekomst de mogelijkheid te hebben om te kunnen fokken. En ik wil dat niet doen met een dier wat zelf al niet gezond is.
Uiteindelijk heb ik een ruin gekocht, dus van fokken geen sprake in de nabije toekomst

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 12:35

De meerwaarde is dat je weet dat jou merrie opde meest erfelijke afwijkingen gezond is en wanner je merrie keur is en ze is prok goed alleen dan krijgt ze het predikaat elite en dat is voor je merrie zelf het hoogste wat ze kan halen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:43

Dat is het probleem, mijn merrie word nooit keur.
zij heeft haar hoefgewricht verdraait en ik krijg haar nooit meer goed

Ik heb haar toen gelijk op de foto laten zetten om te kijken of ze erfelijke afwijkingen had, maar ze is brandschoon.
Daarom heb ik mede besloten om haar als fok merrie te gebruiken.
Ze heeft wel een sport predikaat en haar moeder is prestatie preferent.Ik heb haar toen wel mee naar de keuring genomen en ondanks dat ze niet rad was zat ik 2 punten van ster af.
Wellicht dat ik haar over een jaar ofzo nog een keer meeneem.
Ik heb haar nu al twee jaar niet gereden en ze loopt eigenlijk weer als vanouds, maar ik ben bang dat als ik haar weer aan het werk zet dat het weer op gaat spelen.

ik weet zeker dat ik haar door een prok heen krijg, maar ik heb gewoon nog een dubbel gevoel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:51

mistral schreef:
ik weet zeker dat ik haar door een prok heen krijg, maar ik heb gewoon nog een dubbel gevoel.

Het zijn gewoon ontwikkelingen binnen de paardenhouderij waar niet aan valt te ontkomen. Prok op papier is nu een meerwaarde, een paar jaar geleden had niemand het er over.
10 jaar geleden had een merrie hoogstends ibop, nu vind met het sportpredicaat toch wel erg gewenst.
Er zijn er veel, de keuze is groot en de lat ligt dus hoger.

Daarbij begrijp ik niet als je ieder jaar een hengst van 1000 euro of meer + DA kosten, op je merrie zet dat die 450 euro voor een prok nu zo bezwaarlijk is.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:56

sarabande schreef:
mistral schreef:

Het zijn gewoon ontwikkelingen binnen de paardenhouderij waar niet aan valt te ontkomen. Prok op papier is nu een meerwaarde, een paar jaar geleden had niemand het er over.
10 jaar geleden had een merrie hoogstends ibop, nu vind met het sportpredicaat toch wel erg gewenst.
Er zijn er veel, de keuze is groot en de lat ligt dus hoger.

Daarbij begrijp ik niet als je ieder jaar een hengst van 1000 euro of meer + DA kosten, op je merrie zet dat die 450 euro voor een prok nu zo bezwaarlijk is.

Ja 1 jaar je merrie leeg laten en je hebt het bedrag al liggen.
Vergeet ook niet het is een eenmalige investering waar je direct duidelijkheid voor terugkrijgt en indien ze Prok wordt dan is dat een gegeven wat bij ieder veulen daarna zwaar meetelt voor zeer veel mensen (klanten)

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:00

Wij hebben nu twee keer een veulen gefokt, uit een merrie die rontgenologisch helemaal in orde was. Haar eerste veulen (ster geworden) is in maart gekeurd voor verkoop, op 3-jarige leeftijd, helemaal brandschoon. Haar tweede veulen gaat in het najaar onder het zadel. Voordat het zo ver is, wordt hij eerst gekeurd, anders beginnen we er niet eens aan.

Bij het zoeken naar een nieuwe merrie, was goedkeuring op de foto's een absolute voorwaarde. Ik heb foto's van haar vader gezien, haar moeder is echter alleen klinisch gekeurd. Dit vond ik jammer, maar omdat zowel zij als haar vader goed waren (hengst is ZFDP gekeurd, en zelf gefokt door de fokker van mij merrie), heb ik haar gekocht.

Er zit een goed papier achter, merrie kan goed bewegen, een leuke sprong maken, maar is geen commercieel gefokt paard. Juist daarom heeft ze voor mij meerwaarde. Ik heb een merrie die ik met veel hengsten kan aanparen, die zelf volledig goed is op de foto's en die in het Hauptstutbuch staat.

Was ze niet goed geweest op foto's, dan was ze niet gekomen. Je bent het aan jezelf en aan je toekomstige kopers verplicht om een zo gezond mogelijk veulen op de wereld te zetten. Afval voor de slachterij is er al genoeg.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:03

sarabande schreef:

ho ho dat heb ik nooit gezegd, voor het geld hoef ik het niet te laten, want als je geen geld hebt moet je zeker niet gaan fokken.
Tegen de tijd dat ze drie jaar zijn en ze gerontgend heb ben je al een rib kwijt.

Dus als ik het goed begrijp moet je prok op je papier hebben staan om er meer uit te krijgen?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:04

Ik moet deze week scannen op de kliniek in Bears, ander laat ik Gamora gelijk maar prokken.....Beauty zou ik eigenlijk ook moeten doen........maar ja dan ben ik in 1 keer 1000 euro lichter.

toch wel uniek als Moortje op 18 jaar nog goed is.....er was hier op bokt laatst nog iemand die een oudere merrie ook 18 jaar oid liet prokken , deze was ook goed.....

Krijgt ze misschien toch nog een predikaat....die ouwe....

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:06

PROK is een soort keurmerk / waarde oordeel, waarmee wordt aangegeven dat een belangrijk deel van de botten (waar erfelijkheid een grote rol speelt) goed is.
Je kunt van je paard wel foto's hebben en er zelf van overtuigd zijn dat het goed is en vergelijkbaar met PROK, dan toch moet je moeite doen om een ander ervan te overtuigen. Met het PROK certificaat is dat een voor iedereen duidelijke zaak. Er blijven nog genoeg onbekende variabelen over waardoor een veulen OCD of wat dan ook kan hebben.

Uit ervaring weet ik dat de PROK keuring strenger is dan de "normale" sport keuring met foto's, dierenartsen zitten veel langer naar hun eigen foto's te kijken als ze weten dat er ook nog een commissie naar kijkt voor PROK en dan willen ze graag dat daar niet veel verschil tussen zit.
Hetzelfde geldt voor de "speciale paarden keurings artsen", daar worden steeksproefgewijs dossiers opgevraagd en gecontroleerd. Dat is zeker een verbetering tov van vroeger.

Van mij hoeft niet elke merrie PROK te zijn, maar ik zou het niet slim vinden als je gaat fokken met een merrie zonder te weten hoe de gezondheid is (ook van de botten). Ronduit stom vindt ik het om te fokken met een merrie met afwijkende gewrichten, maar daar zijn we het denk ik snel over eens.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:14

sigrid1182 schreef:
Ik moet deze week scannen op de kliniek in Bears, ander laat ik Gamora gelijk maar prokken.....Beauty zou ik eigenlijk ook moeten doen........maar ja dan ben ik in 1 keer 1000 euro lichter.

toch wel uniek als Moortje op 18 jaar nog goed is.....er was hier op bokt laatst nog iemand die een oudere merrie ook 18 jaar oid liet prokken , deze was ook goed.....

Krijgt ze misschien toch nog een predikaat....die ouwe....

Wij hebben 2 jaar geleden een toen 14-jarige El Corona-merrie laten Prokken ivm aankoop als fokmerrie ( was ook een voorwaarde bij aankoop en indien geen prokcertificaat dan ook geen aankoop door ons.

Deze merrie had in de sport gelopen en ook enkele veulens gehad.

Wat blijkt, deze merrie had alleen maar 1 staan op het Prokcertificaat dus perfecte score voor een paard van 14 jaar.

Oke het scheelt dus toch nog wel 4 jaar met jouw merrie maar zeg nooit nooit. SUCCES indien je het laat doen en laat hier even iets weten.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:15

mistral schreef:
Dat is het probleem, mijn merrie word nooit keur.

Ik heb haar toen gelijk op de foto laten zetten om te kijken of ze erfelijke afwijkingen had, maar ze is brandschoon.
Daarom heb ik mede besloten om haar als fok merrie te gebruiken.
Ze heeft wel een sport predikaat en haar moeder is prestatie preferent.

Met dat dubbele gevoel en een prokcertificaat op zak heb je wel een sport-prok merrie!
Als je merrie geen keur wordt heb je haar tenminste met deze 2 certificaten op papier en dat telt voor jou mooi mee want dan heeft ze wel het certificaat op zak dat steeds belangrijker wordt voor de fokkerij.