Vic (Jazz x Flemmingh) filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:52

marcolemar schreef:
Tja, ik heb toch echt liever een hete dan een slome donder...

Dat is vrij Zwart/Wit gedacht, Marcolemar....

Je stelling is ook iets wat men je heeft wijsgemaakt. Het is een hardnekkig fabel dat 'gekke paarden de besten' zijn.
Een gouden randje is namelijk niet altijd hetzelfde als 'een vleugje waanzin'.

En dan nog - jij rijdt wel ala Anky?

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:59

listiglistje schreef:
marcolemar schreef:
Tja, ik heb toch echt liever een hete dan een slome donder...

Maja, ik houd daarvan, jullie blijkbaar niet, want met dit paard is niks mis hoor... Tenminste daar gedraagte hij zich braaf onder het zadel.

listiglistje schreef:
Heet, Heet wat heet heet? omdat anky heet roept wil iedereen heet, wat is heet? Beetje een modeterm naar mijn idee....
Persoonlijk wil ik graag een paard met
een altijd een voorwaartse drang , welke scherp en direct reageert op mijn hulpen

.

Dit is wat anders dan een lamme trapzak en ook iets anders als heet......

Haal je niet een aantal zaken door elkaar?
De klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt?
Zo'n idee heb ik nu een beetje bij je....

Oja, zo moeilijk is het toch niet, heet of sloom of gewoon daar tussenin *even zwart/wit gezegd...
Oke, ik kom wat verwarrend over, maar dit *een altijd een voorwaartse drang , welke scherp en direct reageert op mijn hulpen komt meestal voort uit jarenlange verfijning van de hulpen of gewoon een heet paard dat goed opgeleid is...
Verwacht dit dus niet gelijk als je op een 4 jarige zit, wat jij dus blijkbaar wel verwacht
Of had ik het verkeerd begrepen

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:10

Ik denk, dat een heet paard niet erg is, mits het te bewerken is en eerlijk is. Persoonlijk heb ik de beste klik met paarden die licht in de mond zijn en wat heet zijn, omdat ik zelf nog wel eens te afwachtend ben op een wat minder hete, en op een hete vanzelf meer ga rijden.

Er is niets mis met werklust vind ik, maar het dier moet niet bij de eerste kennismaking met het been zo hard gaan lopen dat je de volgende keer je wel drie keer bedenkt voordat je er weer met je been aanzit.

Bokken, ongehoorzaamheid en schrikken horen bij mij niet bij een heet paard: dat is een vervelend paard.

Een paard dat zich niet meer fijn laat rijden vind ik een ongeschikt paard.

De tijd wijst uit hoe het met deze gaat! Ik vind het zo te zien met het hete nog wel meevallen. Het is wel bij een hengstenshow, daar worden ze allemaal zo gek als een deur voorgesteld, ook de brave.

Maar volgens mij zoeken we als dressuurruiters allemaal hetzelfde dier: het dier dat snel op onze hulpen reageert, dus óók op de hand, kan sluiten en weer verruimen, altijd door blijft gaan, gezond is, zich aanpast aan het niveau van de ruiter qua werklust, zelden schrikt, altijd de oren naar voren heeft, op stal ligt te slapen, met het laatste aan gangen en een super ringmentaliteit heeft.

Dit paard bestaat niet.
De vraag is alleen, waar moet je de concessies doen?
Afgezien van het feit dat het ruiterafhankelijk is, zijn er voor iedereen ongewenste eigenschappen.

De belangrijkste ongewenste eigenschap vind ik het zich afsluiten van de ruiter op spannende momenten, geen gezond dier, een paard dat zonder aanwijsbare reden flipt, en een dier dat zodra het moeilijk wordt afslaat en gaat staken.

Ik heb geen aanwijzingen dat dit dier die eigenschappen heeft. Ik zou er niet mee dekken vanwege zijn exterieur maar verder wacht ik zijn prestaties nog even af, dat zou gezien dit filmpje nog best eens mee kunnen vallen!

Maar graag reactie van mensen die het op punten niet met me eens zijn, want ik kan er goed naastzitten natuurlijk. En over een jaar kan ik er ook anders over denken, meningen over paarden gaan nu eenmaal vlug en zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen!
Aanvullen is ook welkom!

listiglistje

Re: Vic (Jazz x Flemmingh) filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:19

Ik denk dat je dit verkeerd begrijpt!

Ik ken namelijk driejarigen die dit al doen van nature!
We hebben er zelfs nu een op stal staan, heeft VSN finale gelopen , 15e plaats..... deze was toen amper drie weken zadelmak
Opmerking jury: wordt in de toekomst een zeer fijn sportpaard, heel functioneel dier met een heel goed achterbeengebruik!
Uiteindelijk kwam hij door zijn type en door de jury gemis aan 'spektakel voor' net wat te kort.....de beste 14 mochten naar de eindronde.

Ik ken overigens wel meer driejarige die net onder het zadel zijn en de door mij gewenste eigenschappen al vertonen....
dit heeft niets met africhting of leeftijd te maken, maar puur met kwaliteit

Catchme_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:22

w0ww wat meppen zeg.. Wel súper leuk beest

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:22

listiglistje schreef:
Ik denk dat je dit verkeerd begrijpt!

Ik ken namelijk driejarigen die dit al doen van nature!
We hebben er zelfs nu een op stal staan, heeft VSN finale gelopen , 15e plaats..... deze was toen amper drie weken zadelmak
Opmerking jury: wordt in de toekomst een zeer fijn sportpaard, heel functioneel dier met een heel goed achterbeengebruik!
Uiteindelijk kwam hij door zijn type en door de jury gemis aan 'spektakel voor' net wat te kort.....de beste 14 mochten naar de eindronde.

Ik ken overigens wel meer driejarige die net onder het zadel zijn en de door mij gewenste eigenschappen al vertonen....
dit heeft niets met africhting of leeftijd te maken, maar puur met kwaliteit

Doe mij er ook maar zo een dan

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:33

marcolemar schreef:
Doe mij er ook maar zo een dan

Dan tast maar diep in de buidel

Deze wordt overigens in september/oktober verkocht op de veiling bij Gordijn....
De andere 20e plaats bij de VSN is onlangs verkocht naar de combinatie Jespers/Hoefs/Connely...HP krijgt deze nu onder zijn kont.

De eerste is een toekomstig sportpaard met kwaliteit en aanleg voor het zwaardere werk, de tweede wordt de nieuwe blikvanger van HP tijdens de PavoCup.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:39

Het perfect paard bestaat niet en ook aan jouw dier zal een minpunt te vinden zijn.
Dat jij dat niet erg vindt, is een teken dat je dat minpunt graag als concessie neemt bij een talentvol dier.
Die concessies, die zijn imo interessant.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:42

Venetia - ik geloof dat ik me helemaal in je eerdere reactie kan vinden.
Het is idd wat je wel wilt zien en wat niet. Jouw dealbreakers zijn ook de mijne

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:51

Venetia schreef:
Het perfect paard bestaat niet en ook aan jouw dier zal een minpunt te vinden zijn.
Dat jij dat niet erg vindt, is een teken dat je dat minpunt graag als concessie neemt bij een talentvol dier.
Die concessies, die zijn imo interessant.

Geen concessies ook een optie?
...als veulen goedkoop kopen en als ze goed zijn op jonge leeftijd duur verkopen

Aan zulke paarden kun je een keer een leuke cent overhouden!!!
De gemiddelde ruiter heeft niets aan zo'n talentvol paard......dan komt hij of zij niet tot zijn of haar recht en dat zou natuurlijk zonde zijn!

Minpunten zijn er ook wel, alleen zal niet iedereen deze minpunten erkennen of herkennen, terwijl ze er wel degelijk zijn

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:55

listiglistje schreef:
De gemiddelde ruiter heeft niets aan zo'n talentvol paard......dan komt hij of zij niet tot zijn of haar recht en dat zou natuurlijk zonde zijn!

Maakt jou dat wat uit? als ze maar betalen

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:57

Venetia schreef: Ik denk, dat een heet paard niet erg is, mits het te bewerken is en eerlijk is. Persoonlijk heb ik de beste klik met paarden die licht in de mond zijn en wat heet zijn, omdat ik zelf nog wel eens te afwachtend ben op een wat minder hete, en op een hete vanzelf meer ga rijden.

Mee eens, alleen heb ik liever een hete omdat ik op een wat minder hete te ongeduldig wordt en mn hulpen niet meer goed doseer/op elkaar afstem, gaat me vaak irriteren. Op een hele hete word ik vaak rustig, kan stilzitten, weinig doen en kan dan ook hele lichte gedoseerde hulpen geven, dan heb ik heel veel geduld.

Er is niets mis met werklust vind ik, maar het dier moet niet bij de eerste kennismaking met het been zo hard gaan lopen dat je de volgende keer je wel drie keer bedenkt voordat je er weer met je been aanzit.

Nou dat vind ik nog geeneens zo erg. Enigste nadeel is dat je nog niet vanuit been naar je hand toe kan rijden maar deze paarden zijn uiteindelijk wel heel fijn licht aan de hulpen en ook scherp te houden.

Bokken, ongehoorzaamheid en schrikken horen bij mij niet bij een heet paard: dat is een vervelend paard.

Tja das wel vervelend maar eerder een gevolg van niet consequent rijden. Dat schrikken blijft vervelend ja, een echte kijkerige. Daar heb ik nog niet veel mee te maken gehad.

Een paard dat zich niet meer fijn laat rijden vind ik een ongeschikt paard.

Mits dit dier een gedegen consequente opleiding heeft gehad. Teveel paarden krijgen dit stempel terwijl het euvel zich bij de ruiter bevond.

De tijd wijst uit hoe het met deze gaat! Ik vind het zo te zien met het hete nog wel meevallen. Het is wel bij een hengstenshow, daar worden ze allemaal zo gek als een deur voorgesteld, ook de brave.

Precies, het is wel een neuroot maar dat zijn die van mij ook zo. Tja daar veroordeel ik een paard nog niet op, tenzij hij echt vuile geintjes heeft. Het lijkt mij wel een heel leuk paard zo op het filmpje. In Den Bosch vond ik er niks aan. Ja wil hem wel bij de collectie hier hebben hoor. Of het een goede dekhengst is weet ik niet. Eigenlijk denk ik dat we niet zo´n behoefte meer hebben aan nog een hele hete voor de grootste doelgroep in het land, de recreatie tot M ruiter.

Maar volgens mij zoeken we als dressuurruiters allemaal hetzelfde dier: het dier dat snel op onze hulpen reageert, dus óók op de hand, kan sluiten en weer verruimen, altijd door blijft gaan, gezond is, zich aanpast aan het niveau van de ruiter qua werklust, zelden schrikt, altijd de oren naar voren heeft, op stal ligt te slapen, met het laatste aan gangen en een super ringmentaliteit heeft.
Dit paard bestaat niet.
De vraag is alleen, waar moet je de concessies doen?
Afgezien van het feit dat het ruiterafhankelijk is, zijn er voor iedereen ongewenste eigenschappen.

Juist, bestond zo´n paard maar. Ik doe liever concessies op rillerigheid bijv. Maar voor de doorsnee ruiter is dit dier niet geschikt.

De belangrijkste ongewenste eigenschap vind ik het zich afsluiten van de ruiter op spannende momenten, geen gezond dier, een paard dat zonder aanwijsbare reden flipt, en een dier dat zodra het moeilijk wordt afslaat en gaat staken.

Eeehm ja maar vaak liggen deze eigenschappen vlak bij de grens die een hete snel bereikt. Lotje is ook zo, net een snelkookpan. Zodra je haar onder de grens houdt is ze bewerkbaar maar je hebt niet altijd onder controle wanneer ze over de grens gaat, bijv door spanning op concours en dan krijg je bovenstaande dingen. Ja niet gewenst idd.

Ik heb geen aanwijzingen dat dit dier die eigenschappen heeft. Ik zou er niet mee dekken vanwege zijn exterieur maar verder wacht ik zijn prestaties nog even af, dat zou gezien dit filmpje nog best eens mee kunnen vallen!

Mee eens.