[TI] hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:16

Baggio heeft de schruft aan longeren en daarom doe ik dat dus niet meer.
Uit respect voor hem
En om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Voor de rest is hij braaf, bij mij en een aantal anderen. Maar je moet die gehoorzaamheid wel duidelijk vragen.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:07

Zelf geloof ik ook niet in alleen nhs voor het houden van een hengst.
Wat de paarden onderling zien is toch idd wat hier al gezegd werd, of je het leiderschap waard bent, en dat ben je niet als je niet direct duidelijk optreed als ze over een grens gaan.
Dan kun je met touwtjes wapperen maar die hoeven in je nek hou je er echt niet mee tegen.
Een leider in de kudde moet niet alleen stabiel leiding geven maar ook kracht hebben, aangezien wij dat in verhouding niet hebben moeten we wel eerder afstraffen, je kunt niet wachten om echt het gevecht aan te gaan.
Wil je een hengst kunnen houden moet je niet te flauw zijn en op tijd doorhebben dat het misgaat, als je 1 keer teveel hebt laten gebeuren kun je de hengst beter weg doen, hij zal altijd proberen of het nog een keer lukt.
Eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of ik er zelf wel toe in staat zou zijn, na jaren met etterbakkies te hebben gelopen is het toch heel wat om het helemaal zelf te doen zo'n hengst.
Maar ook de hengst van een ander kreeg bij mij een schop als hij ging lopen etteren, maar dan ook echt etteren.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:14

Cayusejuhh schreef:
waar ik niet tegen kan is het feit,
Wij krijgen zo veel respect van onze paarden. ik hoef ze zo wat nooit te bestraffen. Ik kan er mee lezen en schrijven. simpel weg omdat ik ze correct behandel en met de nodige respect.
Mocht het zo zijn dat ze wel fouten maken worden ze meteen afgestraft op bovenstaanden manier.
Ik heb heeeeel veel paarden gehad en ingereden in me leven.
Ik weet dat dit een goede manier is. en dat ik zo veel respect van me dieren krijg. ZE weten wat ze aan me hebben ( moet zeggen dat ik indagelijks leven ook zo ben. recht is recht = goed. krom = krom = niet goed in mijn ogen
verder ben ik idd heel lief hahahah
nee ff zonder gekheid

als iemand dan zegt van goh ben ik het niet mee eens want je moet respect krijgen van je dieren.. tjaaaaaaaaaaa klrijg ik al jaren.
Het is net als natuurlijk bekappen,.
Mensen duwen het door je strot heen dat het zo goed is.. en het andere niets is.
Dat vind ik dus met NHS ook .. bah
Bedoel als ik een geval krijg van contactstoring van een paard. ga je alles proberen. Maar nee.. min methode werkt super
Dat is toch wel meer waard.

En heel bokt stikt van de pubers die precies wel weten hoe het in elkaar steekt
En die je dat door je strot douwen. Aangezien ik zie in profiel dat je 14 bent. tja krijg ik weer die rare ideeen. als ik zon antwoorde tegen kom in dit topic

Weet niet wie je dan wel bent. maar je wekte bij mij die gedacht op en daar ben ik allergies voor

ow nou het spijt me echt ontzettend dat je dat idee hebt, ik meen het oprecht want ik heb helemaal niet geprobeerd je mening te veranderen of je methodes of weet ik veel wat. ik heb alleen mijn eigen mening willen delen net als iedereen anders het hier doet, dat ik het op een wat andere manier doe dan de meeste hier hoeft voor mij niet te betekenen dat iedereen het zo hoeft te doen als ik, en andere mensen zullen ook wel goede dingen hebben waar ik van kan leren. zoals ik al vaker heb geprobeerd aan te duiden probeer ik niemand te beschuldigen, niemand te ''bekeren'' of zoiets, en echt niet te zeggen dt ik alles beter weet.
nogmaals aan Nadine (toch?) het spijt me als ik zo overkwam.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:30

Onze hengst wordt nu ook 3. We hebben hem met de fles op moeten voeden en ik merk nu ook dat hij steeds meer last van zijn hormonen krijgt. Ik vind dat wel lastig, vooral omdat ik er erg achterdochtig van ben geworden. Hij heeft bij mij persoonlijk nog niets gedaan en is juist bijzonder vriendelijk voor me, maar ik voorkom vervelende situaties liever dan dat ik ervan moet leren. Ik heb hem nog niet geslagen, misschien komt dat door die hechte band want een ander (jaarling) hengstje bij ons op stal heeft al wel wat tikken moeten incasseren. Ik heb hem één keer wel geschopt, toen hij mij een knietje achterin mijn knieën gaf (speelsigheid, ik voelde het amper) maar daar leek hij best wel van geschrokken.

Een manier waarvan ik vind dat het goed helpt om duidelijk te maken dat ik niet wil spelen, is hard in zijn bovenlip knijpen (bij happen) of, als ik dreig de controle en zijn aandacht te verliezen; een stuk vel van zijn hals pakken en omdraaien, desnoods vasthouden tot hij op me reageert (net als bij een flinke paardenbeet, zeg maar) Ook is het belangrijk dat je bij het paard zijn schouder blijft, veilig voor bijten en trappen.
Maar goed, zoals ik zei valt hij nog best mee, alleen word ik soms gek van mijn eigen achterdochtigheid. Soms houd ik zijn voorbenen bij het poetsen angstvallig in het oog, en kijkt hij zo naar me van "meisje, waar maak jij je druk om?" afijn, alles went zullen we maar zeggen (behalve een vent, oeieoei...)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:37

Ronja schreef:
Onze hengst wordt nu ook 3. We hebben hem met de fles op moeten voeden en ik merk nu ook dat hij steeds meer last van zijn hormonen krijgt. Ik vind dat wel lastig, vooral omdat ik er erg achterdochtig van ben geworden. Hij heeft bij mij persoonlijk nog niets gedaan en is juist bijzonder vriendelijk voor me, maar ik voorkom vervelende situaties liever dan dat ik ervan moet leren. Ik heb hem nog niet geslagen, misschien komt dat door die hechte band want een ander (jaarling) hengstje bij ons op stal heeft al wel wat tikken moeten incasseren. Ik heb hem één keer wel geschopt, toen hij mij een knietje achterin mijn knieën gaf (speelsigheid, ik voelde het amper) maar daar leek hij best wel van geschrokken.

Een manier waarvan ik vind dat het goed helpt om duidelijk te maken dat ik niet wil spelen, is hard in zijn bovenlip knijpen (bij happen) of, als ik dreig de controle en zijn aandacht te verliezen; een stuk vel van zijn hals pakken en omdraaien, desnoods vasthouden tot hij op me reageert (net als bij een flinke paardenbeet, zeg maar) Ook is het belangrijk dat je bij het paard zijn schouder blijft, veilig voor bijten en trappen.
Maar goed, zoals ik zei valt hij nog best mee, alleen word ik soms gek van mijn eigen achterdochtigheid. Soms houd ik zijn voorbenen bij het poetsen angstvallig in het oog, en kijkt hij zo naar me van "meisje, waar maak jij je druk om?" afijn, alles went zullen we maar zeggen (behalve een vent, oeieoei...)

Mijn 'bescheiden' advies aan jou.....laat em aub zo snel mogelijk castreren voordat er ongelukken gebeuren. Alleen al de achterdochtigheid van jou geeft imo aan dat je niet zelfverzekerd genoeg bent om met een hormonenbom (die het zeker gaat worden) om te gaan.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:44

ik kan er echt niet bij soms.
Als mensen respect krijgen op welke manier dan ook is het goed maar stel dat er wel degelijk een manier is zonder schoppen dan zou men die toch graag willen leren?
Wij hebben ook een hengst en zijn gedrag op de JHK was heel anders dan thuis maar toch is het goed gegaan gewoon door hem op zijn plaats te zetten met terug laten lopen en consequent zijn. Misschien is dat over een jaar anders maar dat zullen we niet weten want a.s. dinsdag is het hakkie stakkie weg zakkie.
Heb namelijk geen behoefte in een hengst. En gun hem een lekker leven in de kudde.
Natuurlijk heeft het ook met het karakter te maken die van ons is een goedzak en niet zo fel als menig ander. Maar toch stel dat er een andere manier is waarom daar dan zo fel tegen?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:48

Boya schreef:
Mijn 'bescheiden' advies aan jou.....laat em aub zo snel mogelijk castreren voordat er ongelukken gebeuren. Alleen al de achterdochtigheid van jou geeft imo aan dat je niet zelfverzekerd genoeg bent om met een hormonenbom (die het zeker gaat worden) om te gaan.

Ik weet het, je advies is volkomen terecht, bedankt Helaas is die beslissing niet aan mij maar aan mijn vriend. Het is officieel zijn paard, en hij wil hem hengst laten omdat hij ermee naar de keuring wil. Hij heeft zelf wel genoeg ervaring, hij is professioneel met paarden bezig en heeft er geen problemen mee. Het probleem is dat ik dit paard al van zijn geboorte ken, en niet echt kan accepteren dat ik er nu niets meer mee zou kunnen. Ik wil er liever gewoon op een verantwoorde manier mee om leren gaan. Op dit moment is mijn vriend er ook altijd bij als ik met hem (de hengst ) bezig ben. Nu met die hormonen is het gewoon alsof ik hem opnieuw moet leren kennen.

Het maffe is dat andersom het vertrouwen van de hengst in mij 100% is, als er iets gebeurt wat hij eng vindt komt hij nog steeds bij mij schuilen zoals hij als veulen deed. Maar juist daarom denk ik dat hij uiteindelijk tegen mij het ook brutaalst zal worden. En dat wil ik van begin af aan liefst voorkomen.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:26

Die andere manieren zullen er vast wel zijn maar hoe weet je zo zeker dat ze gaan werken, ze kunnen jou maar 1 keer doodtrappen.
Overigens heb ik het nog niet meegemaakt dat een paard volledig communiceerde met andere paarden zonder ooit maar een schop uit te delen, wat is er dan verkeerd aan dat wij dat ook een keer doen?

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:31

(mijn mening he) is, een schop ''mag'' wel maar het ligt aan de manier en reden.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:54

Myrddin schreef:
Als mensen respect krijgen op welke manier dan ook is het goed maar stel dat er wel degelijk een manier is zonder schoppen dan zou men die toch graag willen leren?
Wij hebben ook een hengst en zijn gedrag op de JHK was heel anders dan thuis maar toch is het goed gegaan gewoon door hem op zijn plaats te zetten met terug laten lopen en consequent zijn. Misschien is dat over een jaar anders maar dat zullen we niet weten want a.s. dinsdag is het hakkie stakkie weg zakkie.
Heb namelijk geen behoefte in een hengst. En gun hem een lekker leven in de kudde.
Natuurlijk heeft het ook met het karakter te maken die van ons is een goedzak en niet zo fel als menig ander. Maar toch stel dat er een andere manier is waarom daar dan zo fel tegen?

een hengst verandert heel erg na mate ze gaan dekken.
en waarom zo fel?? als een hengst jou mee sleurt naar een merrie of een ruin om die even in elkaar te schoppen of aan te vallen
moet je dan maar zeggen : Nee foei
of een klein rukej aan touw en achter waarts zetten?? als een hengst echt in de aan val gaat of echt zn zinnen ergens op gezet heb .. nou dan dring jij niet tot hem door.
EN er zijn wel hengsten ja.. die zo goed luisteren die alles doen zonder touwtje.
Maar die zijn ver te zoeken
9 van de 10 hengsten zijn gewoon hengsten met ballen dus echte hengsten. wel met respect. maar die je wel de kop moet drukken.
Vooral als ze veel dekken.

El_vis. het is goed meid!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:40

Myrddin schreef:
Maar toch stel dat er een andere manier is waarom daar dan zo fel tegen?

Ben er helemaal niet fel tegen
Het werkt gewoon over het algemeen niet.

Een gemiddelde hengst is 1 en al hormoon, vooral als hij gedekt heeft.

Iedereen die denkt het op een manier te kunnen doen zonder een tik of schop te kunnen doen, be my guest.
Ik waarschuw even de regionale alarmcentrale en mijn stalgenootjes en de dierenkliniek en dan kunnen we aan de gang.

Ronja schreef:

Klopt helemaal. Een stuk vel in de nek pakken heeft bij Baggio helaas niet zo veel zin. Voelt hij gewoon echt niet. Neus gaat nog wel.
Baggio heeft een té hoge pijngrens. Heb hem wel eens in zijn vel geknipt toen hij een jaar oud was (in zijn ellebogen, wintervacht kwam er niet af) en hij keek alleen even op (hij lag namelijk).

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:47

wat doe jij allemaal met je paard leo liggend knipen

* grapje *

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:47

Leonoor schreef:
Klopt helemaal. Een stuk vel in de nek pakken heeft bij Baggio helaas niet zo veel zin. Voelt hij gewoon echt niet. Neus gaat nog wel.
Baggio heeft een té hoge pijngrens.

Haha erg herkenbaar. Boya sprong tijdens z'n castratie door de verdoving EN praam heen. Is ook zo'n vechter. Als ik in z'n neus knijp luistert ie wel, als een ander het doet gaat ie alleen maar grommen en snorken van boosheid en pompt ie zich op. Heethoofd
Merk nu nog weinig verschil met z'n felheid en vasthoudendheid t.o.v. zijn hengstperiode, maar goed is ook pas 5 weken geleden. De vrede tussen beide paarden is weer teruggekeerd en daar was 't om te doen.

Sorry voor m'n lekkere off-topic reactie

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:50

Cayusejuhh schreef:
wat doe jij allemaal met je paard leo liggend knipen

* grapje *

Baggio kan op commando liggen en blijven liggen en dat is best makkelijk als je in ellebogen wil knippen

Boya schreef:
Haha erg herkenbaar. Boya sprong tijdens z'n castratie door de verdoving EN praam heen. Is ook zo'n vechter.

Dat moment hoop ik bij Baggio nooit mee te maken
Maar hij zou waarschijnlijk hetzelfde doen....

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:51

Leonoor schreef:
Dat moment hoop ik bij Baggio nooit mee te maken
Maar hij zou waarschijnlijk hetzelfde doen....

hihihi

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:10

Ro is gelukkig op dit moment nog redelijk relaxed, die heeft enorm de wil to please. Maar ondanks dat hou ik hem nu al strak, wat er nu niet in sluipt hoeft er straks ook niet uit.

Meneer staat nu heerlijk grasprietjes te verpletteren deze zomer. Helaas is die nu gevangen door de droes ben ik bang, dus ik kan hem niet eens zijn 2e verjaardagzoentje komen brengen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:08

Cayusejuhh schreef:
Myrddin schreef:

een hengst verandert heel erg na mate ze gaan dekken.
en waarom zo fel?? als een hengst jou mee sleurt naar een merrie of een ruin om die even in elkaar te schoppen of aan te vallen
moet je dan maar zeggen : Nee foei
of een klein rukej aan touw en achter waarts zetten?? als een hengst echt in de aan val gaat of echt zn zinnen ergens op gezet heb .. nou dan dring jij niet tot hem door.
EN er zijn wel hengsten ja.. die zo goed luisteren die alles doen zonder touwtje.
Maar die zijn ver te zoeken
9 van de 10 hengsten zijn gewoon hengsten met ballen dus echte hengsten. wel met respect. maar die je wel de kop moet drukken.
Vooral als ze veel dekken.

El_vis. het is goed meid!

Een hengst die zich blijft gedragen als een verkrachter wordt bij mij gecastreerd.
Ik wil ook een stukje karakter meegeven aan het veulen.
Maar als je de natuur zijn gang laat gaan en zo'n wilde hengst wordt op zijn plaats gezet door een oudere merrie dan kan die hengst wel eens de liefste dekhengst van de wereld worden.
6 jaar geleden schreef ik op een forum dat mijn hengst samen met de merries in de wei loopt.
Wat een commentaar kreeg ik toen.!!
Nu zijn er diverse hengsten houders die dit ook doen.
En dat zijn dus de hengsten die zich normaal gedragen.
Laat de natuur zijn gang gaan.

Afbeelding

En zo is hij na die wilde actie bij andere merries.

Afbeelding

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:11

Baggio loopt ook met merries in de wei, maar is wel selectief.

Alleen benadert hij niet op die wijze een merrie, gelukkig

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:34

Boya schreef:
Leonoor schreef:
Baggio heeft een té hoge pijngrens.

Haha erg herkenbaar. Boya sprong tijdens z'n castratie door de verdoving EN praam heen. Is ook zo'n vechter. Als ik in z'n neus knijp luistert ie wel, als een ander het doet gaat ie alleen maar grommen en snorken van boosheid en pompt ie zich op. Heethoofd
Merk nu nog weinig verschil met z'n felheid en vasthoudendheid t.o.v. zijn hengstperiode, maar goed is ook pas 5 weken geleden. De vrede tussen beide paarden is weer teruggekeerd en daar was 't om te doen.

Dat is niet alleen bij hengsten, ook bij veel ruinen Die hoge pijngrens en dat ze zulke vechters zijn, dus.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:49

Een hengst die zich blijft gedragen als een verkrachter wordt bij mij gecastreerd.
Dus deze hengst * foto * is nu ruin?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:57

Dat wilde ik nou ook net gaan vragen . Of heeft de merrie in kwestie na het nemen (van de foto, he!) twee hoefafdrukken achtergelaten bij hengst in actie?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:22

Zoals ik begrijp uit de reactie van Ariebren was de bovenste foto hoe de hengst in eerste instantie dekte en de tweede foto hoe hij tegenwoordig bij de merries staat. Nadat hij dus z'n lesje wel geleerd heeft door een oudere merrie.

Zoiets toch, Ariebren?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:26

Leonoor schreef:
Myrddin schreef:
Maar toch stel dat er een andere manier is waarom daar dan zo fel tegen?

Ben er helemaal niet fel tegen
Het werkt gewoon over het algemeen niet.

Een gemiddelde hengst is 1 en al hormoon, vooral als hij gedekt heeft.

Iedereen die denkt het op een manier te kunnen doen zonder een tik of schop te kunnen doen, be my guest.
Ik waarschuw even de regionale alarmcentrale en mijn stalgenootjes en de dierenkliniek en dan kunnen we aan de gang.

Zou het echt?
Ikzelf ben niet zo ver dat ik het zou kunnen maar misschien Klaus
ik geloof wel dat iedereen zijn best doet maar toch.

Zo ook op de hengsten show... bij the offspring.
Met de ene voorbrengen die flink liep te trekken en met zijn linkerhand omhoog voorkomende dat offspring rechtdoor liep zat hij bijna 2 maal op schoot bij ons.. niet erg want zon knapperd mag wel zo dichtbij komen maar met de ander die alleen maar met hem liep en blijkbaar meer overwicht had ging hij netjes de bocht in en liep ik weer een innige knuffel met hem mis.
Er was zon duidelijk verschil in rust en uitstraling per voorbrenger en die het rustigst was en het minst liep te zwaaien kwam het verst. Hoe kwam dit dan. Leg eens uit want hier spreken toch wel de echte hengstenhouders en ik heb maar een puber van 2 en ben een mens met paarden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:30

Vanzelfsprekend is je eigen persoonlijkheid de basis. Natuurlijke rust, zelfverzekerheid en dominantie is belangrijk.

Maar dan nog (en misschien dat Klaus achter de schermen ook wel eens een tik uitdeelt ) zal een hengst je testen.

En sorry, ik kom gewoon niet graag tussen vechtende paarden terecht. Want dat is het énige wat een probleem zou kunnen zijn met Baggio.

Chantal1973

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:40

Natuurlijk moet je daar niet tussen terecht komen... kan fout aflopen,
bij 2 honden is het al oppassen laat staan bij 2 hengsten.
Ikzelf geef ook een tik hoor maar misschien kan het anders.
en het klopt dat ze je testen alle dieren doen dat en de sterkste/dominanste vaker dan de zwakste/onderdanigste.
Maar het zou toch gaaf zijn om zon band op te bouwen en zo sterk te zijn dat men met heel weinig veel kan "zeggen".
Maar als ik het zo lees is dat blijkbaar niet mogelijk.
Och ja ikzelf heb geen hengst ambities en droom lekker verder.
Hopende dat Klaus niet stiekem een tik geeft.