[TI] Tinkers en natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abby

Re: Tinkers en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:57

Vasthi: ik ga met je mee over het hoger op de hielen zetten van een paard met hk-problemen.

Het HK is (hoe verrassend...) een katrol waarover de pezen lopen. Als de druk op die pezen te hoog wordt (doordat de voet te plat staat), is dat niet alleen slecht voor de pezen maar ook voor het hk: ook daar komt te veel druk op te staan waardoor het katrol geïrriteerd kan raken. Uit die irritatie kan vervolgens een ontsteking ontstaan: HKO. Zet je een paard dus iets hoger, dan neem je de druk op dat gebied weg.
Bij NB worden de paarden vaak meer achterop gezet, dus meer op de hiel. Daardoor neemt de druk op het HK toe. Een paard met in de grond aanleg voor HK-problemen (bijvoorbeeld door een platte voet of al van nature neigend naar achterop lopen en niet goed afwikkelen van de voet), kun je zo idd versneld in de problemen 'helpen'.

De meeste Tinkers hebben van nature een wat plattere, wijde voet. Dat komt door de bodem waar ze oorspronkelijk vanaf komen: zacht en vochtig. Als je op zo'n bodem met Quarter-voetjes gaat lopen, dan zak je meteen weg door de 'punt-belasting'. Zo'n plattere en grotere voet zorgt voor iets meer spreiding van de belasting. Als je zo'n plattere voet gaat bekappen op de manier die je doet bij een paard dat bijvoorbeeld van oorsprong op een rotsbodem heeft gelopen (zoals de quarter / mustang) dan ben je niet goed bezig. M.i. is NB voor een groot gedeelte gebaseerd op onderzoek dat gedaan is naar 'wilde' paarden in Amerika die op een droge rotsachtige bodem lopen en de bodem hier in Nederland is gewoonweg heel anders. Zet dat ook af tegen het vaak verkeerde voedingspatroon dat de paarden hier hebben en mijn bezwaren tegen NB zijn duidelijk.

Een paard is zeker een loopdier. Wij kunnen dat hier, in Nederland, niet realiseren voor onze paarden. Ook iedereen die zijn paard 24 uur per dag buiten houdt, zonder deken, zonder ijzers etc. kan niet aan die behoefte van het paard voldoen. Daarin moet je jezelf niet voor de gek houden. Het begint er al mee dat je je paard tussen hekjes houdt met nog steeds te veel eenzijdig voedsel en daardoor te weinig beweging...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:00

met andere woorden... ?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:03

als de hoef de natuurlijke lijn volgt, dwz de zool/witte lijn neem je als basis, het teveel aan hoefwand haal je er af, dan kan het katrol mechanisme niet overbelast raken want dan is alles in evenwicht/verhouding hoe je het maar noemen wilt.
wanneer je de hielen hoger laat, krijg je juist die vorm van overbelasting die hko kan veroorzaken.

hoge hielen betekent meer druk op de toon en zool, op de steunsels en de witte lijn. hierdoor kan de hoefwand los raken. de straal raakt de grond minder goed maw het mechanisme kan niet goed meer zijn werk doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:13

Citaat:
nu moet ik weer even met mijn ogen knipperen hoor, ik mis geloof ik weer wat. heb jij iets persoonlijks met een n.b.-er? eentje die zijn paard ter decoratie gebruikt? want ik neem aan dat dit geen algemeen beeld is wat jij hebt van n.b.-ers. ooooh jeetje wel dus... wat een belachelijke statement gebruik je hier... gam kan prima met wintervachtje trainen. dan snap je het systeem van vacht en huid ook nog niet als je zoiets zegt.
een geschoren vacht dient alleen ter gemak voor de mens, minder lang uitstappen en we plempen er een deken op, die in verhouding slechter het zweet afvoert dan de eigen vacht.

dat een stal niet in die voorziening kan voldoen om de paarden elk seizoen buiten te laten staan snap ik, maar iedereen snapt ook dat een paard buiten beter af is. de enkeling daargelaten natuurlijk.

Als ik mijn paard al dan niet dekenloos in de winter buiten zou zetten, kan ik persoonlijk met mijn paard inderdaad niet trainen zoals ik nu doe. Dat zou namelijk inhouden dat ik minstens 2 uur met rijden bezig ben (training en cooling down) en die tijd heb ik gewoonweg niet.

Ik meen dat jij Gam toch op een heel andere wijze rijdt dan ik met Chubby doe? Niet te vergelijken dus..

Het is geen algemeen beeld wat ik van NBers heb. Maar is dit niet het ideaalbeeld voor een NBer: bepaalde manier van bekappen, 24/7/365 buiten op diverse ondergronden zodat de hoef zo goed mogelijk blootgesteld wordt aan invloeden?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:28

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:29

Als een paard op te hoge hielen staat , dan komt er toch juist meer spanning op die diepebuigpees, ?? lijkt me als ze mooi laag staan en de toon is mooi rond dat dat meer verlichting brengt ,
Dus ja hier zijn de meningen ook weer heel ver uit elkaar denk ik.

Kijk eens naar het hoefje van een veulen, die word niet geboren met hoge hielen, neem aan dat dat de juiste stand is toch??

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:39

Chubby schreef:
Als ik mijn paard al dan niet dekenloos in de winter buiten zou zetten, kan ik persoonlijk met mijn paard inderdaad niet trainen zoals ik nu doe. Dat zou namelijk inhouden dat ik minstens 2 uur met rijden bezig ben (training en cooling down) en die tijd heb ik gewoonweg niet.

Ik meen dat jij Gam toch op een heel andere wijze rijdt dan ik met Chubby doe? Niet te vergelijken dus..

Het is geen algemeen beeld wat ik van NBers heb. Maar is dit niet het ideaalbeeld voor een NBer: bepaalde manier van bekappen, 24/7/365 buiten op diverse ondergronden zodat de hoef zo goed mogelijk blootgesteld wordt aan invloeden?

nee ik rij gam in principe niet anders dan jou, ik kán hem nu alleen niet trainen omdat ik ff geen bak heb. Is die er wel dan slinger ik hem ook weer rond aan de longe en krijgt hij gymlessen die hij niet leuk vindt maar waarvan ik zeg dat ze goed voor zijn lichaam zijn.
en daarbij hoeft zweet niet te betekenen dat een paard hard gewerkt heeft, dat kan ook net zo goed met weinig zweet.
anders zou ik met hem ook geen buitenritten kunnen doen, dan zweet hij net zo goed en krijgt hij nadien alleen ff een zweetdeken op, als het weer wat slechter is. met dit weer ook niet.

ik voelde me echt gekwetst toen je het over decoratiepaarden had.

diny, lange tenen zijn uit den boze idd, daar zijn we het wel over eens, alleen die hielen niet
ik zie daar ook vreselijke foto's zeg. morgen neem ik beter de tijd om te lezen, ik moet zo werken dus heb er ff geen rust voor.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:52

over weiland..
Mijn merrie staat elke dag voor het hek te gillen en te schrapen dat ze naar voren wil.
Mijn hengst staat echt mschien 1 week per jaar buiten
omdat hij het niks vind

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:57

omdat ze weet dat ze binnen lekkers krijgt?
omdat hij het niet gewend is?
ik zeg maar wat hoor...
paarden die veel opgesloten zitten raken daar aan gewend en krijgen een soort van pleinvrees als ze in de buitenlucht moeten staan.
mensen hebben dat ook, hoor het vaak genoeg van onze cliënten als ze voor het eerst op verlof mogen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:01

Pellie schreef:
ik voelde me echt gekwetst toen je het over decoratiepaarden had.

Tr*tje...

Ten eerste: ik heb het hier tegen niemand persoonlijk.

Ten tweede: als ik Chub zonder deken in de winter buiten zou moeten houden, wordt het een decoratiepaard. Want dan kan ik gewoon niet met haar trainen zoals ik nu doe. In de wintermaanden kom ik zo ongeveer om 22.00 uur van mijn paard afgestapt. Als ik haar niet scheer moet ik haar minimaal 30 minuten langer uitstappen, dan is ze nog vochtig en zou ik haar dus om 22.30 a 23.00 uur vochtig in de nachtvorst moeten zetten? Doe maar niet..

Gevolgtrekking: een aantal fanatiek NBers zal zijn paard in de wintermaanden als decoratiepaard houden.

Chubby komt ook erg graag naar binnen. Zelfs als ze in het volle gras staat en in de zomermaanden haar brok al buiten heeft gehad. En als het niet zo'n lekker weer is, komt ze zelf door het stroomdraad heen. Haar staldeur staat dus ook eigenlijk altijd open voor haar.

Maar goed, volgens mij was het niet de bedoeling om bovenstaande te bespreken in dit topic. NB is m.i. meer dan alleen een manier van bekappen, maar zo ver als we nu doen hoeven we eigenlijk niet uit te weiden denk ik..?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:39

Ik heb hier ook een paardje wat 16 jaar op stal heeft gestaan en bij de eerste drup naar binnen wilden, nu staat ze dag en nacht buiten en ik zie haar veranderen in haar gedrag, ze word rustiger en is beter in de hand, als ze in de winter maanden s`nachts op stal moet dan durf ik geen vreenmde haar de stal uit te laten halen.

Als ik les heb kom ik ook om 22.30 thuis met een bezweet paard thuis, Hij gaat gewoon de vrieskou in en is nog geen dag ziek ervan geweest , dus het kan wel.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:22

Ik vind het wel leuk deze discussie. Vooral als er gezegd wordt dat de paarden vroeger ook geen ijzers om hadden. Nee duh. De mens had vroeger ook geen schoenen aan maar ja alles veranderd en de mens past zich aan. Dat zelfde geldt voor het paard. Eerst alleen maar in de wei. Nu een gebruikspaard. Vroeger waren er niet zoveel verharde wegen nu wel. Dus aanpassen en meegaan met de tijd. Heb je geen ijzers nodig, dan heb je geluk(kost veel minder). Heb je ze wel nodig dan heb je ook geluk, ze zijn er nu en dus kun je op je paardje blijven rijden. Ik ken mijn paardjes goed en als ze ijzers nodig hebben dan gaan die er gewoon onder. Beter voor mijn paardje en daar gaat het om. Niet hoe het was bedoelt maar wat beter is voor het welzijn van mijn paardjes. Want dat staat voorop.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:28

Ijzers waren vroeger allen voor rijke mensen , ijzers was een soort status om te laten zien dat je geld had. Dus wat dat bereft heeft het niet met aanpassen te maken, dat hebben wij mensen gedaan , maar de hoeven zijn nog net zo als in de romeinse tijd, misschien beter zelfs omdat er nu op de juiste voeding enz word gezorgt en geregeld verzorgd worden.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:15

Wat is de tegenhanger van een "decoratiepaard"??
Stalpaard? Niet een werkpaard denk ik want 1 uurtje rondslingeren of rijden en dan weer 23 uur in een box van 3x3 stilstaan noem ik geen werken. Een gestald decoratiepaard misschien Nou ja, in de winter dan voor de mensen die hun paard niet op het land mogen of kunnen zetten. Zomers zijn het overdag ook grasmaaiers, als ze geluk hebben ..

Er zijn zat koudbloeden die niet eens in hun schuilstal gaan staan als het slecht weer is.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:27

Trea eens een mailtje sturen. tenminste ik geloof dat ze hier op bokt ook trea heet

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:20

Ik train mijn Tinker gewoon door in de winter, en die staat 24/7/365 buiten. Ik train haar western, en dat is heus niet aan een lang teugeltje door de bak sjokken. Dat zijn vaak pittige trainingen, waarbij ik niet minder zweet dan haar. We gaan er dan samen stevig tegen aan. maar dat kan príma! Ze is er aan gewend, ze koelt snel af en als haar vacht nog aan de bovenkant nat is, is haar huid al weer droog. Echt, met maar een klein beetje aanpassingen kun je je paard prima trainen in de winter.

Ik ga over het algemeen mee met Pellie, die verwoord prima wat ik op elke reactie denk dus dat ga ik allemaal niet herhalen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:47

Jeetje....het is ineen een hele discussie...

Ik ben dus iemand die ook 1 daags cursus heeft gedaan en zelf bekapt..
Wat niet wil zeggen dat ik als een bezetene bezig ben en totaal geen benul heb waar ik mee bezig ben.
Ik had voor de tijd al veel gelezen erover en sinds de cursus zo niet nog meer info verzameld en weet donder goed hoe en wat bij twijfel ga ik heus niet prullen maar schakel deskundige hulp in.
Quint heeft nooit hoefproblemen gehad en heeft keiharde hoeven,ook voor NB geen problemen met de smid(ja mijn eerste smid was een knoeier met papiertje maar de smid erna SUPER).
Ik heb me erin verdiept en voor mij was het een logische keuze om zelf te gaan bekappen..doe het nu 2 jaar en gaat goed Quint loopt er niet gevoelig door of wat dan ook..ik bekijk zijn hoeven regelmatig en haal er even de vijl/mes over that's it....
Hij loopt iedere dag over een grindpad naar de wei en er zit heus weleens een kiezeltje in de hoef maar als ik die eruit peuter verder geen gekke zaken.
Met rijden maakt het me niet uit of het verhard is of niet ik stap,draaf en galopeer overal of het nu gras is of asfalt.

Over het 24/7 buiten...Yep !!!Quint staat bij mij in het bos en/of wei met schuilstal.
Hij gaat er niet in enkel om te eten/drinken.
Hij krijgt vrijwel onbeperkt hooi of staat op de wei.
Zomers minimaal brok en gekookt lijnzaad in de "zandeet" periode.
In de winter heeft hij zijn Tinkerbrokjes en ik kook soms wat slobber.
Hij word regelmatig ontwormd,krijgt zijn vitaminespuit en de enting.
Ik rijd zomer en winter door..ik rijd enkel in het bos.datwil niet zeggen dat er zomaar wat gesjokt word..nee ik rijd hem flink door in de bossen.
Vooral als ik in mij uppie ben moet hij flink dressuurmatig(bitloos) aan de slag(ik heb dat altijd gedaan in de bossen met hem want dan gaat het spelenderwijs en is er sneller resultaat)..stap,galop wat wijken is heel normaal.... lekker saampjes aan de slag.
Of het nu 25 graden is of 10 graden vriest ritjes van 3 uur zijn vrij normaal voor ons..
De weg naar huis stap ik hem op adem(nooit droog maar voel zijn ademaling/hartslag) en ongeacht het weer gaat hij met een pluk hooi de stal in zonder deken en soms idd behoorlijk bezweet..en vanuit daar gaat hij direct naar buiten of even staan tutten op de stal..mag hij zelf weten.
Ik heb hem zelfs al een zien slapen midden in de winter in het bos...ik zag hem niet omdat hij geheel besneeuwd was..zo jammer dat ik geen foto heb gemaakt....

Ik hou hem nu al een jaartje of 4 op deze manier en voor mij is het heel gewoon..

Ik vind het vaak jammer dat je als een soort geitewollensok neergezet word.
Natuurlijk krijgt mijn Tink de beste zorg die er is...als ik nog maar denk dat hij zielig kijkt staat de veearts hier al(of de tandarts).
Het heeft niets van doen met je niet intereseren voor je paard omdat hij altijd maar buiten staat...
Ik verdiep me juist ontzettend in de levenswijze van een paard..zijn eetgewoontes,manier van leven,spijsvertering,hoe zit het beestje in elkaar lichaamlijk/geestelijk enz.

Ik rijd nu af en aan 30 jaar en voor mij is het een kant van de paardenwereld waar ik langzaam ingegroeid ben en me erg prettig bij voel en Quint ook.
Dat is voor mij de belangrijkste reden om wat natuurlijker(= voor mij het 24/7 buiten,voeding,bekappen,rijstijl met invloed van NH) met mijn paard om te gaan.
Ik merk aan Quint dat hij er erg goed op reageerd...en daar doe ik het voor......

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:21

Spetter wordt traditioneel bekapt en beslagen. De ijzers zitten er zeker niet voor de sier op. Mijn hoefsmid kan me heel goed uitleggen waarom hij op een bepaalde manier een paard bekapt. Hij zegt, je moet een hoef in zijn waarde laten. Spetter heeft mooie hoeven met ijzers. We mennen en rijden veel over de weg.
Natuurlijk bekappen zegt me ook niet zo veel. Ik vind dat je een paard zoals wij die houden niet kunt vergelijken met een paard in het wild, zoals de nb-ers doen. Het is niet natuurlijk zoals wij paarden houden. Al helemaal niet om er bovenop te zitten of om er een karretje aan te knopen. Ijzers zijn al heel oud en worden al heel lang gebruikt. Hoefschoenen of bijvoorbeeld rubber beslag kan volgens mijn hoefsmid ook niet zo goed zijn. Een paard kan dan niet meer een beetje doorglijden waardoor je dus sneller blessures krijgt omdat de voet direct blokkert of zo. Op blote voeten kan een paard wat doorglijden, wat ie niet kan op rubber, is te stroef.
Het argument over hoe een veulen op zijn hoeven staat zegt me ook niets. Een baby heeft ook platvoetjes, maar die vormen ook later als ze groeien in een andere stand. Veulenvoetjes zijn nog niet gesleten, dus daar kun je nog niets uithalen.
Paardje bij mij op stal wordt ook natuurlijk bekapt. Heeft snel dikke benen en een rare stand. Voeten knikken helemaal door, lijkt me niet gezond.
Lees ook veel positieve berichten hoor, maar ondanks dat blijf ik bij mijn vertrouwde smid. Spetter is nooit kreupel na beslaan. 's Winters als ik minder over de weg ga dan is hij ijzerloos en zijn zijn voeten ook nog mooi. Ook dan geen kreupel paard of zo. Als het goed gaat, waarom veranderen.
Verder ga ik mee met Chubby, er is nog te weinig over bekend op lange termijn.
Ik zeg niet dat NB fout is of zo, maar het spreekt me gewoonweg niet zo aan.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:25

Een Baby hoeft niet gelijk op de vlucht, een paarden hoefje moet gelijk perfect zijn, want die moeten binnen een half uur al weg kunnen wezen in een aardig galopje.

Zeker bestaat een ijzers al heel lang, maar hoeft niet perse goed te zijn toch. Want de rede waarom een ijzer is uitgevonden heeft niets met wel of geen goede hoeven hebben.
En wat is er op lange termijn bewezen dan dat een ijzers wel goed zou zijn , ook niets, iedereen neemt maar aan dat het goed is , maar waar zijn de bewijzen daarvoor??

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:02

maar wie beweert dat blote voeten zo goed zijn dan?
dat is toch de zelfde vraag als: wie zegt dat ijzers goed zijn ?

Alle hebben VOOR en NA delen. Ik denk dat mensen die PRO zijn. hun eigen mening "beter" onderbouwt vinden
Maar IK denk dat beide net zo goed zijn en net zo slecht.

Maar naar de gebruiksdoel van de MENS. kan je afwegen WAT kies ik voor me paard en wat is het beste voor MIJ en MIJN paard

Denk dat het hele euvel meer nar de persoonlijke kant wordt gekeken IPV naar de realistische kant

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:53

Citaat:
En wat is er op lange termijn bewezen dan dat een ijzers wel goed zou zijn , ook niets, iedereen neemt maar aan dat het goed is , maar waar zijn de bewijzen daarvoor??

Maar er zijn ook geen bewijzen dat NB op langere termijn goed is als je het zo bekijkt. Jij neemt standaard aan dat ijzers slecht zijn. Als ze zo slecht waren zouden er heel wat paarden slecht moeten lopen op ijzers of op blote voeten die traditioneel bekapt worden. Ik zeg toch ook niet, NB is slecht. Als jou dat prima bevalt, fijn voor je, maar ga niet een ander verwijten dat hij het op een traditionele manier liever laat doen. Een ieder doet wat hij of zij het beste vindt voor zijn paardje. Jij vindt NB het beste, ik vind traditioneel het beste.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:58

onze smid (zelfde als die van Spetter) zegt zelf ook dat als je geen ijzers nodig hebt, je ze beter blootsvoets kunt laten lopen Echter...als je bepaalde dingen (wat inderdaad al niet natuurlijk is) met je paard doet, veel rijden over de weg en mennen (vooral dat laatste) dan ontkom je er soms niet aan om ijzers te nemen.
Ook Indy heeft ijzers en hij doet het er prima op.
Denk dat ijzers ook niet uper zijn voor een paardevoet, maar goed, mennen op de weg met compleet afgesleten pijnlijke hoeven en maar gewoon doorgaan lijkt me ook niet goed.
Daarbij komt dat sommige paarden gecorrigeerd worden middels ijzers en ze daardoor beter lopen. Prima dan lijkt me.

Onze smid bekijkt bij ieder paard goed het type paard, type hoef en wat een natuurlijk stand en vorm voor zo'n paard is. Indy heeft mega flapvoeten, hij maakt ze netjes, bekapt ze, maar het mooie grote ronde blijft, dat hoort bij het paard. Onze paarden zijn nog nooit 1 dag kreupel/onregelmatig geweest na het bekappen/beslaan. Ik ben echt heel erg blij met onze hoefsmid, het is echt een goede, ook met beenproblemen etc.
Wat ik met NB ook "engig" vindt...zoveel beginnen er zelf maar mee, uurtje of dagje cursus en hop begint maar te vijlen en corrigeren aan de voeten van het paard. En dan 'de hoefjes zijn altijd super" . Maar het zijn niet alleen de hoefjes waar je mee bezig bent, je bent bezig met het hele been, de hele stand. En misschien zonder dat je het doorhebt staat je paard jaren in een kleine afwijkende stand waardoor botten/gewrichten/pezen etc aangetast kunnen worden.
Een hoefsmid moet niet voor niets jaaaarenlang studeren.

Ook ik probeer mijn paarden een zo'n paardvriendelijk en mooi mogelijk leven te geven. Iedere dag hele dagen buiten, zomers lekker in de wei en met vriendjes.
Maar helemaal natuurlijk lukt je niet...wij hier in Nederland hebben daar de ruimte niet voor en wij houden ze voor onszelf, om er op te rijden en/of mee te mennen. Al dat soort dingen is al niet natuurlijk.

Snap best dat iedereen zijn/haar paard een zo fijn mogelijk leven wil geven, ook wij willen dat.
Maar of paarden er nou bij gebaad zijn dat iedereen zelf maar wat met de hoeven bezig gaat?!?! Ik weet het niet...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:13

Spetter schreef:
Citaat:

Maar er zijn ook geen bewijzen dat NB op langere termijn goed is als je het zo bekijkt. Jij neemt standaard aan dat ijzers slecht zijn. Als ze zo slecht waren zouden er heel wat paarden slecht moeten lopen op ijzers of op blote voeten die traditioneel bekapt worden. Ik zeg toch ook niet, NB is slecht. Als jou dat prima bevalt, fijn voor je, maar ga niet een ander verwijten dat hij het op een traditionele manier liever laat doen. Een ieder doet wat hij of zij het beste vindt voor zijn paardje. Jij vindt NB het beste, ik vind traditioneel het beste.

Kun je je niet voorstellen dat een ijzers een hard materiaal zijn en dat geen schokken opvangt? Tuurlijk zal het bij sommige paarden moeten , maar het gaat erom dat het bij een gezonde paarden hoef niet echt nodig is, (dat zegt zelfs een Goeie smid), ook al komt hij veel op de weg, ik rij ook wat uurtjes over verschillende ondergronden.
Een paard wat 24/7 op stal staat , waarom heeft die een ijzers nodig dan, die komen vaak nooit buiten de manege, sommige hebben zelfs het dag licht nog nooit gezien, maarja dat is weer iets anders.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:17

Je haalt de dingen door elkaar geloof ik. 24 uur op stal en ijzers, maar goed. Mijn paard staat op ijzers omdat zijn hoeven te veel slijten door het mennen. Als we niet mennen staat ie op blote voeten (winterseizoen) nooit problemen. Mijn paard staat 24/7 buiten momenteel en 's winters overdag buiten. Hij is happy en loopt prima. Dus voor mij geen veranderingen aan zijn voeten.

doniaxxsiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:25

Ook de tinkers die ik verzorg zijn sinds een week natuurlijk bekapt... De hoeven zien er heel mooi uit. Maar volgens mij is er niet allemaal heel veel weggesneden zo als je dat bij veel mensen leest. En ze lopen er prima op. De hoeven zien er ook keurig uit