Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:nu moet ik weer even met mijn ogen knipperen hoor, ik mis geloof ik weer wat. heb jij iets persoonlijks met een n.b.-er? eentje die zijn paard ter decoratie gebruikt? want ik neem aan dat dit geen algemeen beeld is wat jij hebt van n.b.-ers. ooooh jeetje wel dus... wat een belachelijke statement gebruik je hier... gam kan prima met wintervachtje trainen. dan snap je het systeem van vacht en huid ook nog niet als je zoiets zegt.
een geschoren vacht dient alleen ter gemak voor de mens, minder lang uitstappen en we plempen er een deken op, die in verhouding slechter het zweet afvoert dan de eigen vacht.
dat een stal niet in die voorziening kan voldoen om de paarden elk seizoen buiten te laten staan snap ik, maar iedereen snapt ook dat een paard buiten beter af is. de enkeling daargelaten natuurlijk.
Chubby schreef:Als ik mijn paard al dan niet dekenloos in de winter buiten zou zetten, kan ik persoonlijk met mijn paard inderdaad niet trainen zoals ik nu doe. Dat zou namelijk inhouden dat ik minstens 2 uur met rijden bezig ben (training en cooling down) en die tijd heb ik gewoonweg niet.
Ik meen dat jij Gam toch op een heel andere wijze rijdt dan ik met Chubby doe? Niet te vergelijken dus..
Het is geen algemeen beeld wat ik van NBers heb. Maar is dit niet het ideaalbeeld voor een NBer: bepaalde manier van bekappen, 24/7/365 buiten op diverse ondergronden zodat de hoef zo goed mogelijk blootgesteld wordt aan invloeden?
maar waarvan ik zeg dat ze goed voor zijn lichaam zijn. 
Pellie schreef:ik voelde me echt gekwetst toen je het over decoratiepaarden had.![]()
Nou ja, in de winter dan voor de mensen die hun paard niet op het land mogen of kunnen zetten. Zomers zijn het overdag ook grasmaaiers, als ze geluk hebben ..
dus dat ga ik allemaal niet herhalen

Citaat:En wat is er op lange termijn bewezen dan dat een ijzers wel goed zou zijn , ook niets, iedereen neemt maar aan dat het goed is , maar waar zijn de bewijzen daarvoor??
Spetter schreef:Citaat:En wat is er op lange termijn bewezen dan dat een ijzers wel goed zou zijn , ook niets, iedereen neemt maar aan dat het goed is , maar waar zijn de bewijzen daarvoor??
Maar er zijn ook geen bewijzen dat NB op langere termijn goed is als je het zo bekijkt. Jij neemt standaard aan dat ijzers slecht zijn. Als ze zo slecht waren zouden er heel wat paarden slecht moeten lopen op ijzers of op blote voeten die traditioneel bekapt worden. Ik zeg toch ook niet, NB is slecht. Als jou dat prima bevalt, fijn voor je, maar ga niet een ander verwijten dat hij het op een traditionele manier liever laat doen. Een ieder doet wat hij of zij het beste vindt voor zijn paardje. Jij vindt NB het beste, ik vind traditioneel het beste.