'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: 'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:23

Ik denk dat je gewoon moet proberen de "middenweg' zoeken.

Geen betutteling en geen verwildering.
En vooral regelmaat ( beweging-voedering) met recht op ruimte dan wel stal cq. uitloop.(moddervrij)

Dan komen we al een heel stuk verder .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:28

Augurk, praat jij het nou goed dat paarden opgesloten staan in een hokje van 3 x 3? Wat een flauwekul. Als je een paard wilt houden heb je maar te zorgen voor voldoende weidegang of een geschikte paddock. Regelmatige beweging maakt je paard sterk en gezond, zowel lichamelijk als geestelijk en dus veel minder vatbaar voor blessures. En dat gedrag wat jij beschrijft komt niet voor in een koppel tevreden paarden met voldoende beweging.
Als je de mogelijkheid niet hebt moet je je paard ergens brengen waar dat wel zo is.

Ik vind dat Laarakkers het vroegtijdig einde van KWPNers niet alleen aan het paard zelf moet toeschrijven. Ik ben het wel met hem eens dat de moderne paarden steeds vatbaarder worden voor vanalles, maar het heeft ook te maken met de denkwijze van mensen(misverstanden als 'een paard wordt kreupel van weidegang' asjeblieft zeg!) en het meer gecompliceerde karakter van de paarden. Wel goed dat er een discussie over is overigens.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:29

Kan me inderdaad wel voorstellen dat je dan extra voorzichtig bent.
Mijn pony heeft ook een trap tegen haar pezen aangehad, waardoor wij er ook langer dan een jaar uitlagen
daar was ik toen dus ook voorzichtiger mee.
Ik heb mijn nieuwe paard nu bijna 2 maanden, dus die staat nu ook op een apart afgezet stukje. Bij ons staan ze nu namelijk nog in paddocks, dus mag mijn paard als ze op de wei gaat pas tussen de andere merries. de paddock is namelijk te klein om uit te vechten wie welke positie inneemt in de groep. En het zijn allemaal dominante merries dus gaat ze er pas tussen als ze op het land staan. Dat is namlijk lekker ruim. kan ze de benen nemen voor die woeste merries
En de eerste paar dagen zet ik haar daarom dus wel met bescherming om. Maar als ze dag en nacht op de wei gaan uiteraard niet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:31

Citaat:
paarden opgesloten staan in een hokje van 3 x 3?

Dit valt onder de categorie "Dierenmishandeling"'
Over rugproblemen gesproken....23 uur dezelfde korte beweging. !!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:32

Casjuh, je scheert een paard om juist te voorkomen dat hij erg gaat zweten. Voor het overige hoop ik dat jou nooit iets overkomt met je paarden omdat je ze zonder omkijken de wei of de paddock ingekinkeld hebt.
Van het groepje paarden dat dagelijks los staat, zijn er toch een behoorlijk aantal kreupel of onlangs kreupel geweest doordat ze tikken hadden gehad of zich in de blub verdraaid hadden, dacht ik zo. Vreemd he, dat je als eigenaar ervoor kiest om ze daarvoor te beschermen.

En wat het KWPN betreft, die fokken gewoon wat de markt wil en dat zijn popperige danseresjes op lange benen of paarden die zonder moeilijk doen over dikke oxers kruipen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:35

augurk schreef:
Inderdaad zo kunnen we nog wel een tijd doorgaan.
Wel eens een paard gehad met een half doorgeslagen pees omdat hij een trap heeft gehad in de wei? Nou wij wel! Half jaar niet gelopen! Hij mocht altijd heerlijk het land in tot het gebeurde. Daarna inderdaad met peeskappen om losgooien in z'n eentje want je wil dat geen 2e keer meemaken.

Lijkt me logisch en een peeskap beperkt of belemmert het paard op geen enkele manier in het vrij zijn, in tegenstelling tot een dikke peesklap wat meestal totale boxrust en daarna een beetje aan de hand stappen betekent.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:38

Ik vind wel dat de paarden van minder goede kwaliteit zijn...Vind het erg jammer dat ze zo enorm in de hoogte gefokt zijn, dit komt de rug inderdaad niet ten goede.
Vind het zonde van dit ras, het staat hoog aangeschreven, ook in het buitenland, maar ik denk dat er snel naar andere rassen wordt gezocht.

Het sportpaard moet nou eenmaal aan een aantal criteria voldoen, zo snel mogelijk wedstrijd klaar worden gemaakt, enz. Dit allemaal komt een paard (zelfs een goed gefokt paard) niet ten goede. Menzen nemen de tijd niet meer voor hun paard.

Ik hoop dat de mensen wat meer gaan nadenken voordat ze aan het fokken slaan. Ze moeten een hengst zoeken die bij hun merrie past. Een vriendin wil ook graag een veulen van d'r KWPN'er, ze heeft hier informatie over gekregen van de vorige eigenaar dat ze een niet te grote hengst moet uitzoeken, omdat haar paard erg grote nakomelingen krijgt. I
k vind niet dat fokken een kwestie van gokken is, natuurlijk weet je nooit wat voor veulen er uit komt, maar je kunt er wel een geschikte hengst bij zoeken (dit gebeurd volgens mij ook wle, maar niet altijd met beleid)

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:40

@ Fronton:

maar als je paard 24 uur per dag buiten staat kan je je paard moeilijk beenbescherming omdoen.
Dat gaat dan namelijk vreselijk irriteren, schuren, knellen enzo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:43

Fronton schreef:
Casjuh, je scheert een paard om juist te voorkomen dat hij erg gaat zweten. Voor het overige hoop ik dat jou nooit iets overkomt met je paarden omdat je ze zonder omkijken de wei of de paddock ingekinkeld hebt.
Van het groepje paarden dat dagelijks los staat, zijn er toch een behoorlijk aantal kreupel of onlangs kreupel geweest doordat ze tikken hadden gehad of zich in de blub verdraaid hadden, dacht ik zo. Vreemd he,
dat je als eigenaar ervoor kiest om ze daarvoor te beschermen.

En wat het KWPN betreft, die fokken gewoon wat de markt wil en dat zijn popperige danseresjes op lange benen of paarden die zonder moeilijk doen over dikke oxers kruipen.

Wat zeg je nou?!
Daar komen nou die kasplantjes van!
Een paard houden is sowiezo een risico, een kans op een blessure vind ik een snert reden om een paard binnen te houden! De kans op een peesklap is dan in mijn ogen zelfs nog groter omdat het paard de hele dag stil in de box staat(wordt dus zwakker) en uitspattingen krijgt als hij er wel eens uitgehaald wordt.
En over in de modder staan: zorg dan ook voor een normale paddock, ook geen excuus.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:43

diehdieh schreef:
@ Fronton:

maar als je paard 24 uur per dag buiten staat kan je je paard moeilijk beenbescherming omdoen.
Dat gaat dan namelijk vreselijk irriteren, schuren, knellen enzo.

24 uur per dag is voor een sportpaard niet gewenst.
Voor een hebbe dingetje die als psycholoog fungeert wel.

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:50

Maar we zitten wel op al die hengstenkeuring en dressuurwedstrijden ons te vergapen aan al die kasplantjes! Kan mij niet vertellen dat alle Linghs en Salinero's de hele dag lekker door de wij lopen te crossen zonder peeskappen, dik bezweet in het haar etc.
Wat ik al zei gaat om het doel van je paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:53

Hallo!!!!! Je hebt het over topsportpaarden die op de olympische spelen lopen en een persoonlijke groom hebben! Dat maakt niet goed dat de gemiddelde B ruiter zijn paard opsluit omdat ie jaloers is op Anky! Wat een flutvergelijking, kom eens met een betere reden of zet je paard gewoon buiten!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:53

De hedendaagse paarden zijn wel degelijk vatbaarder hoor door de veredelde fokkerij. Tuurlijk worden sommige gehouden als kasplantjes maar bedenk ook dat als je die in een paddock doet, ze zichzelf kapot rennen. En niet omdat ze nooit buitenkomen maar omdat ze gewoon zo ontzettend heet en geflipt zijn door de bloedfokkerij van tegenwoordig, die paarden hebben ook vaak een steekje los.

En mijn paarden komen ook dagelijks buiten maar een keer aantikken en hup een schiefel, kreupel. Fijn als je hem wil verkopen. Dan houd je hem wel binnen.

Zoals ik al aangaf had mijn eerste paard nooit wat, wat ik er ook mee uitspookte op 3 jarige leeftijd, mankeerde nooit wat. Nu verstappen ze zich een keer en ze hebben meteen vanalles verrekt.

Beetje hetzeflde als met honden, al dat doorfokken maakt een ras zwak en zo is het met de paarden ook.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:54

augurk schreef:
.
Wat ik al zei gaat om het doel van je paard.

Voor de meeste uitjanken bij je paard.Psycholoog !!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:57

Bij jou misschien, maar ik vind de geestelijke toestand van mijn paarden ook belangrijk.

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:02

Heb nooit gezegd dat ik het over een B-ruiter heb! Heb het ook nooit over opsluiten in een stal van 3x3 gehad. Heb het over ervaring met het in de wei of paddock knallen. Tuurlijk je kunt je paard 24 per dag in het land knallen en dan denken hoef er vandaag niet naartoe want hij geeft zichzelf toch wel beweging.
Je kunt ook heerlijk met je paard bezig zijn en hem elke dag zelf z'n beweging en aandacht geven.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:02

Suzanne F. schreef:
En niet omdat ze nooit buitenkomen maar omdat ze gewoon zo ontzettend heet en geflipt zijn door de bloedfokkerij van tegenwoordig, die paarden hebben ook vaak een steekje los.

En mijn paarden komen ook dagelijks buiten maar een keer aantikken en hup een schiefel, kreupel. Fijn als je hem wil verkopen. Dan houd je hem wel binnen.

.

Suzanne als je paard regelmatig buiten doet heb je dat probleem niet.
Verder weet je als je sport de opgefoktheid toe neemt.
Vandaar dat wij altijd na het het werk het dier los laten voor de echte ontlading. En 2 keer in de week buitenrit lopen, worden ze niet geflipt.

Daarom het heeft in mijn ogen weinig met het KWPN vandoen maar meer hoe men er mee omgaat.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:04

@ ceasario:

Wat versta jij onder een sportpaard .
Nee ik heb geen ankypaard, maar wel een paard waarmee ik wedstrijden ga rijden en met een goede bloedlijn.
En bij mij op stal staan er meerdere mensen met sportpaarden en die laten ze allemaal in de zomer 24/7 buiten staan.
En bij ons op stal zijn er geen kreupele paarden.
In tegenstelling tot de manege even verderop waar de helft ziek of kreupel is. En daar staan ze dus de hele dag op stal
Een paard is een paard, en niet een of ander statussymbool dat je braaf in een hokje moet stoppen want ooohhh stel je voor...............

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:06

@ augurk:

Nou mijn paard gaat dus wel 24/7 op de wei. Maar krijgt ook elke dag beweging en aandacht.
En de rest van de dag staat hij dus op de wei inplaats van in een benauwde stal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:07

ceasario schreef:

Daarom het heeft in mijn ogen weinig met het KWPN vandoen maar meer hoe men er mee omgaat.

Ja daar hebben we dus een meningsverschil, ik denk dat het ene een gevolg is van het andere. Als het ras sterker was geweest en niet meteen een verrekking had gehad bij een keer verstappen gooi je hem ook makkelijker los.
En Lotje kwam als jong paard echt elke dag los, met hooi in de bak maar toch is die het hek ingerend toen en is nu ongeschikt voor de sport daardoor geworden. Ik kan mezelf nog elke dag voor mn kop slaan als ik zo´n fantastisch getalenteerd dressuurpaard zie waar ik niks meer als sportpaard aan heb omdat ik er niet zuiniger op ben geweest toen.

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:09

Jaloers op Anky? nou ik niet (meer) hoor die leeftijd ben ik gepasseerd. Maar zij is toch voor velen van jullie een voorbeeld. Zouden we dat allemaal niet willen dan?
Trouwens de geestelijke toestand van de paarden waar ik over praat is prima hoor.
En Suzanne ben het eindelijk met je eens.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:10

Dan 24 uur per dag ,dan sportpaard noemen is in mijn ogen recreatie.

Een sportpaard heeft een lijntje, konditie en uitstraling.

Een dier dat 24 uur buiten staat is in mijn ogen met de volgevreten hangbuik/zandbuik te vergelijken als de buurtvrouwen die op Gym zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:12

Augurk: Mijn paarden staan in de wei maar wie zegt dat ik er niet naar toe ga en ze niet meerdere keren per week rij? Of dat ze s'nachts niet op stal gaan? Je noemt een ander uiterste en dan moet het maar goed zijn. Als je je paard iedere dag een uur rijdt en aandacht geeft staat ie nog 23 uur op stal, in tegenstelling tot Salinero en Lingh die jij ook noemt, die 2 x daags getraind worden en nog aan de hand gestapt worden of in de wei gaan met een pretshet.

Dus de KPWNer vatbaarder: jawel, maar lang niet allemaal zijn ze zo bloederig en doorgefokt en dan wel zwakker, dus ik denk dat het een combi is van fokkerij, volproppen met verkeerde voeding, te weinig beweging, te jong beginnen met trainen(en daar werkt het KWPN ook weer aan mee met 2,5 jarige hengsten op de keuring en zware merrietesten voor 3 jarigen) en niet te vergeten slechte opfok, of zeg maar ophok. En voor kippen is dat dan zielig....

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:13

Voor iedereen die het gevaarlijk vind zijn paard in de wei te zetten: ik heb mijn paard dag en nacht in de wei met z'n vriendjes. Hij heeft nog nooit een blessure gehad, nog nooit! Zelfs zijn medeweigenootjes nog nooit.
Miracle (mijn draver) staat er nu al bijna 5 jaar, ook swinters. Hij doet het prima op alleen gras en kuil, maar als hij gewerkt heeft krijgt hij wel wat krachtvoer.
Verder staan er verschillende KWPN'ers (denk zo'n 6 paarden) die allemaal nog nooit iets hebben gehad. 1 van hen is nu herstellende van een paasblessure, waarschijnlijk een verkeerde beweging gemaakt tijdens het rijden, nog niet eens omdat ze in de wei staat.

Ik ben echt blij dat mijn paard met z'n vriendinnetjes in de wei kan staan, ik maak me echt geen zorgen om hem. hij is kerngezond en heeft het naar zijn zin Wat wil je als paardeneigenaar nog meer

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:18

shetlandlove schreef:
1 van hen is nu herstellende van een paasblessure,

Wat voor blessure? Teveel eiwit in het voer?