Uptown laat veulens zien.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 12:30

arie53 schreef:
[
Onze Lieve Heer heeft helemaal niets van het natuurlijk evenwicht begrepen.
[/quote]

arie53 schreef:
[Hoe het desondanks, zonder enige kennis van het metrieke stelsel, mogelijk is geweest dat onze Lieve Heer die slimme tweebenige kabouter in elkaar heeft geflanst, blijft vooralsnog een raadsel.

[/quote]

Had hij het wel begrepen:

Dan had hij zijn zoon niet zo vaak met het kruis laten vallen.

Bucephalus

Re: Uptown laat veulens zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:04

arie53 schreef:
Weer een nieuwe overwinning op Moeder Natuur.

Dat heeft niets met een overwinning van moeder natuur te maken. Levende wezens komen in alle soorten en maten voor en het mooie van de natuur is, dat het ingenieuze systeem al in de aanleg in werking treedt. Een samenspel van machten en krachten, waardoor onvolkomenheden zodanig worden gecompenseerd, dat een dier goed kan functioneren en tot grote dingen in staat is met behoud van de gezondheid.

arie53 schreef:
Tact is iets meer dan alleen de beentjes ongeveer gelijk en de balans is met een modern rijpaardenoog inmiddels onderhevig aan de meest extreme behalve de natuurlijke uitleg.

Het beoordelen van het tactmatig bewegen, is een fenomeen dat niet alleen aan de paardenbeoordelaars is voorbehouden. De een ziet het en de ander niet. Er is echter een belangrijke indicatie. Een paard dat goed beweegt, is niet snel moe en heeft ledematen, die het lichaam ondersteunen zodat het dier lang kan draven zonder moe te worden. Neem je paard eens mee op een ritje naar het bos en zie eens of en hoe bezweet het terugkomt.
De merrie waar ik het over heb, kan dit moeiteloos volhouden. Een duidelijk bewijs dat het geen moeite heeft met het bewaren van tact en balans. Wat heb je aan een paard dat een bouw heeft waardoor het optimaal in staat moet zijn in balans te lopen, tact en evenwicht te bewaren, maar vroegtijdig rot is vanwege genetische aanleg?
Citaat:
Het voordeel van een compact gebouwde paard is, zoals Laarakker betoogt, dat het niet extreem uit de verhouding is gegroeid. Juist bij grote paarden wreekt zich dit euvel dubbel.

Dan zouden kleinere paarden per definitie veel minder problemen hebben op dit gebied, maar dat is dus niet zo.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:48

Laarakker zal het verschil tussen groot en normaal wel niet weten.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:49

arie53 schreef:
Laarakker zal het verschil tussen groot en normaal wel niet weten.

Buitensporig grote bewegingen zowel in de voor- als in de achterhand gaan ten koste van een stuk efficiency en vergen veel energie. Dat zie je bijvoorbeeld bij de tuigpaarden terug. Om dat te kunnen concluderen hoef je alleen maar je gezonde boerenverstand te gebruiken en je ogen eens goed de kost te geven. Daarvoor hoef je dus geen Laarakkers te heten om dat te zien. Dit heeft niets te maken met de grootte van het paard an sich.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:52

Het heeft met de evenwichtige verhoudingen te maken. Als die verhoudingen niet meer kloppen, wreekt zich dit euvel bij de grote paarden eerder dan bij kleinere paarden.

Verder is niks mis met zuiver taktmatig en efficient grote bewegingen. Wel met niet taktmatige grote bewegingen en als gevolg daarvan inefficiente bewegingen.
Evenmin is er iets mis met gezond boerenverstand, maar dan moet je het wel hebben en vooral gebruiken

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:40

Beetje jammer Arie, jij komt in dit topic om een discussie te beginnen over tact, metrieke stelsels, laarakker, onze lieve heer en twee benige kabouters?!
Heeft weinig meer met uptown te maken, maar meer met ego's die een discussie willen winnen, beetje jammer.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 00:05

En niet met de veulens? Voegt 'vet gaaf man' bijzonder veel toe?
Hebben bijvoorbeeld de getoonde veulens een vrouwelijke of mannelijke uitstraling? Welke en waarom?

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:23

Ze lopen leuk, maar niet extreem vind ik! Ik heb bij Uptown nog steeds de angst voor de maat die hij gaat vererven?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 07:59

@ Arie; geef zelf nou eens antwoord op deze vragen dan blijf je tenminste on topic

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:26

Jan_VT schreef:
Ze lopen leuk, maar niet extreem vind ik! Ik heb bij Uptown nog steeds de angst voor de maat die hij gaat vererven?

mag ik vragen waarom of is dat enn domme vraag??

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:46

mistral schreef:
@ Arie; geef zelf nou eens antwoord op deze vragen dan blijf je tenminste on topic

Dat wil ik nu graag eens van het goede tact-veel balans-veel lossigheid-goed over de rug-veel zelfhouding-goed model-veel afdruk-ruime galop-merrie moet zelf bloed voeren-legioen willen horen!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:52

Wat wil je daar van horen??

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:43

Ik vindt het in het echt al erg moeilijk om de kwaliteit van een veulen te bepalen, laat staan van zulke ukkies op deze video.

Het leken me in iedergeval geen grove veulens, en qua beweging viel het me niet tegen. De achterbenen leken me wat koehakkig, maar of dat meer is als bij andere veulens?

Veulens zijn per definitie niet goed in balans zou ik zeggen, dat groeien gaat met allerlei spurten, en ze hebben in verhouding ook stik lange benen. Zal wel te maken hebben met snelheid ontwikkelen, niet met goeie gangen. Daar komt bij dat veulens in het land (volgens onderzoek) nauwelijks draven en juist dat gaan we met z'n alle zitten beoordelen, lekker slim .

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:52

ART_UMA schreef:
Daar komt bij dat veulens in het land (volgens onderzoek) nauwelijks draven en juist dat gaan we met z'n alle zitten beoordelen, lekker slim .

Sorry, maar dit is meer een antwoord van ik wacht wel tot mijn dier 4 of 5 jaar is want nu val het tegen, maar dat komt waarschijnlijk om.......

Vooruit schuiven in beoordelen is als fokker de kop in het zand steken.
t.o.v. de kosten.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:26

4 of 5 is wel wat overderven,maar een paar weken of 3 mnd maakt wel een boel verschil,met 3 mnd kan je eerlijker beoordelen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:23

@ arie; maak er een topic over

Jikke1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:43

Saartje1 schreef:
Jan_VT schreef:

mag ik vragen waarom of is dat enn domme vraag??

Ja hier zou ik ook wel een antwoord op willen hebben...

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:20

Kennedy schijnt nogal in de maat te strooien, en niet zelden naar beneden

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:23

begrijp ik nu niet zelden dus vaak??
Zou mij goed uit komen mijn merrie geeft nog al wat maat door namenlijk,de rubels die ik er uit heb was nog geen 2 en half maar wel 1.71 op hk.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:29

Nu ik dit topic zit te lezen, vraag ik me af waarom deelnemers aan dit topic geen antwoorden geven op vragen die ze gesteld worden, of wordt ze dit te ingewikkeld?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:19

Saartje1 schreef:
4 of 5 is wel wat overderven,maar een paar weken of 3 mnd maakt wel een boel verschil,met 3 mnd kan je eerlijker beoordelen.

Ach die van mij draafde op 3 maanden nog bijna niet. Eigenlijk was het een verrassingspakket toen ze 3 was. Toen bleek dat ze nog best goed kon draven terwijl ik het bijna nooit gezien had.

Ik vind het best leuke rassige veulens eigenlijk. Tja maat, ik vermoed dat hij ook wel merries met maat nodig heeft maar dat weet je nu nog niet natuurlijk.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:09

Iets wat ze niet laten zien kan je ook niet beoordelen maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen,als ze het wel laten zien kan je het wel beoordelen en krijg je met 3mnd een aardig beeld over het algemeen.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:26

ceasario schreef:
Vooruit schuiven in beoordelen is als fokker de kop in het zand steken. t.o.v. de kosten.

Struisvogelpolitiek is nog wel wat anders als een beetje tijd uittrekken om je afweging te maken, het veulen loopt er toch een zooi maanden naast.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:32

Alanta schreef:
Nu ik dit topic zit te lezen, vraag ik me af waarom deelnemers aan dit topic geen antwoorden geven op vragen die ze gesteld worden, of wordt ze dit te ingewikkeld?

Welke vragen bedoel je?

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:36

ART_UMA schreef:
ceasario schreef:
Vooruit schuiven in beoordelen is als fokker de kop in het zand steken. t.o.v. de kosten.

Struisvogelpolitiek is nog wel wat anders als een beetje tijd uittrekken om je afweging te maken, het veulen loopt er toch een zooi maanden naast.

Komt ook nog een stukje karakter bij kijken en hoe werkwillig ze zijn.
Al kunnen ze nog zooo waanzinnig lopen, wil nog niet zeggen dat als ze drie jaar en ouder zijn dat ze voor je willen werken.
Als ze dat niet hebben heb je niks aan je loslopende topper.