Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nrps

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:22

listiglistje schreef:
Ik persoonlijk doe niet aan de mode mee

Ik ook niet, kleur is wat mij het minst interresseert aan een paard. Ik vind het alleen maar heel dom als je een paard (mede) op zijn kleur selecteert.

Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een vos met hoge witte benen en een brede bles, een schimmel of een bonte zolang hij:
1. een goed karakter heeft
2. zeer goed kan bewegen
3. geen exterieurfouten heeft

Verder zal afstamming mij ook jeuken. Op een goed papier kan ik niet rijden.
Ik koop nog liever een afstammingloze die goed in elkaar zit en zeer goed kan bewegen, dan een jazzxkrackCxGribaldi die als een natte krant door de baan heen gaat.

listiglistje schreef:
Maar helaas denken tegenwoordig te veel mensen hier heel anders over.........

Wellicht omdat het enige wat ze aan een paard kunnen beoordelen de kleur en de afstamming is? (en de afstamming beoordelen ze dan obv de populairste hengsten die het meest in elk paardenblad worden gepromoot)

listiglistje schreef:
Helaas is er tegenwoordig heel wat mis met vossen.

Nou met mijn vos niet hoor! Die heeft al heel wat zwarte en bruine het nakijken gegeven, evenals mijn schimmel!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:24

jasmijn78 schreef:
listiglistje schreef:
Ik persoonlijk doe niet aan de mode mee

Ik ook niet, kleur is wat mij het minst interresseert aan een paard. Ik vind het alleen maar heel dom als je een paard (mede) op zijn kleur selecteert.

Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een vos met hoge witte benen en een brede bles, een schimmel of een bonte zolang hij:
1. een goed karakter heeft
2. zeer goed kan bewegen
3. geen exterieurfouten heeft

Verder zal afstamming mij ook jeuken. Op een goed papier kan ik niet rijden.
Ik koop nog liever een afstammingloze die goed in elkaar zit en zeer goed kan bewegen, dan een jazzxkrackCxGribaldi die als een natte krant door de baan heen gaat.

listiglistje schreef:
Maar helaas denken tegenwoordig te veel mensen hier heel anders over.........

Wellicht omdat het enige wat ze aan een paard kunnen beoordelen de kleur en de afstamming is? (en de afstamming beoordelen ze dan obv de populairste hengsten die het meest in elk paardenblad worden gepromoot)

listiglistje schreef:
Helaas is er tegenwoordig heel wat mis met vossen.

Nou met mijn vos niet hoor! Die heeft al heel wat zwarte en bruine het nakijken gegeven, evenals mijn schimmel!

Volgens mij gaat het hier om een hengstenkeuze, en niet om hoe/wat en waarom we een kleur mooi vinden ed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:28

liesje23 schreef:
Volgens mij gaat het hier om een hengstenkeuze, en niet om hoe/wat en waarom we een kleur mooi vinden ed

Kwam in deze discussie dan niet ter sprake dat bepaalde hengsten die mogelijk een goede match zouden kunnen zijn afvallen omdat het veulen dan mogelijk een vos zou kunnen worden?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:36

jasmijn78 schreef:
liesje23 schreef:
Volgens mij gaat het hier om een hengstenkeuze, en niet om hoe/wat en waarom we een kleur mooi vinden ed

Kwam in deze discussie dan niet ter sprake dat bepaalde hengsten die mogelijk een goede match zouden kunnen zijn afvallen omdat het veulen dan mogelijk een vos zou kunnen worden?

Ze is heel duidelijk dat ze geen vos wilt toch.
Ze zijn wel aan het discussiëren welke hengst een vos geeft.
Jij geeft aan dat voor jou paarden de kleur niet uitmaakt.
Ik denk dat ze meer heeft aan een advies welke hengst ze moet kiezen waarbij ze weinig kans heeft dat ze vos fokt.
Maar dan zal ze een topic op moeten zoeken hoe het zit met de genen, of iemand moet hier er verstand van hebben.

• In Upperclass zit Polansky ( Kostolany is donker en Donnerhall is donker, Roemer geeft wel weer wat vossen en Ulft ook ).
• Nabuur is volgens mij ook een vos, dus je hebt altijd wel een ietsje pietsje kans dat je een vos eruit krijgt. Laatst was hier iemand op bokt die uit twee bruine ouders toch een vos fokte. Eventjes simpel gedacht, maar er is vast wel iemand die dit voor jou kan uitwerken met de gegevens erbij.

Ik denk dat Upperclass wel een goede hengst is voor jou merrie, voert mooi bloed, met Doruto/Ulft en Roemer erin. Dat zijn bewezen hengsten, en hij fokt aan de maat.
En hij zal ook niet zo heel duur zijn omdat ie nog jong is, dit was voor jou ook belangrijk toch?

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:06

liesje23 schreef:

Ze is heel duidelijk dat ze geen vos wilt toch.
Ze zijn wel aan het discussiëren welke hengst een vos geeft.
Jij geeft aan dat voor jou paarden de kleur niet uitmaakt.
Ik denk dat ze meer heeft aan een advies welke hengst ze moet kiezen waarbij ze weinig kans heeft dat ze vos fokt.
Maar dan zal ze een topic op moeten zoeken hoe het zit met de genen, of iemand moet hier er verstand van hebben.

• In Upperclass zit Polansky ( Kostolany is donker en Donnerhall is donker, Roemer geeft wel weer wat vossen en Ulft ook ).
• Nabuur is volgens mij ook een vos, dus je hebt altijd wel een ietsje pietsje kans dat je een vos eruit krijgt. Laatst was hier iemand op bokt die uit twee bruine ouders toch een vos fokte. Eventjes simpel gedacht, maar er is vast wel iemand die dit voor jou kan uitwerken met de gegevens erbij.

Ik denk dat Upperclass wel een goede hengst is voor jou merrie, voert mooi bloed, met Doruto/Ulft en Roemer erin. Dat zijn bewezen hengsten, en hij fokt aan de maat.
En hij zal ook niet zo heel duur zijn omdat ie nog jong is, dit was voor jou ook belangrijk toch?

Thankx Liesje, alsjeblieft geen hele discussie over de kleur.
Ik geef alleen mijn voorkeur weer en dat is liever geen schimmel of vos.
Als het een vos word dan zal ik hem/haar niet bij het grof vuil zetten, goed? (als het maar gezond is, toch??)
Mijn eerste paard (draver) was een bruine, mijn tweede kwpn paard was een vos-kleurige. Een bonte zou ik trouwens ook mooi vinden, apart juist, maar dat is helemaal moeilijk om te fokken.

Maar goed.......

Heb vandaag weer heel wat gepuzzelt.
Uptown vind ik ook nog steeds een lekker ding, alleen dat fijne hoofdje.......mijn merrie heeft ook een lang fijn hoofdje en ben bang dat dat verkeerd uitpakt.

Oscar/Uphill: Ik denk dat Oscar toch een betere keus is dan Uphill omdat Oscar zich al meer heeft bewezen en Uphill is "maar" 1.68 (moeder=vos)
Vind het alleen een beetje vreemd dat Oscar aan moederskant 2 x Berania heeft, klopt dat wel?? (stond op paardenfokken.nl) Welke kleur heeft deze merrie?

Obelisk: Lijkt me ook een mooie hengst voor mijn merrie, ga ik ook maar eens in het echt bekijken. Weet iemand meer van deze hengst qua nakomelingen en verrichtingsonderzoek?

Upperclass: veel uitstraling , heb hier ook het verrichtingsonderzoek maar weet niet zeker of de nadeligheden van deze hengst veel invloed kunnen hebben op mijn merrie.
Zoals: korte nek, hals komt diep uit de borst en mist wat bespiering in de bovenlijn, de broekspier zou langer moeten doorlopen.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:05

Margreetje schreef:
Oscar/Uphill: Ik denk dat Oscar toch een betere keus is dan Uphill omdat Oscar zich al meer heeft bewezen en Uphill is "maar" 1.68 (moeder=vos)
Vind het alleen een beetje vreemd dat Oscar aan moederskant 2 x Berania heeft, klopt dat wel?? (stond op paardenfokken.nl) Welke kleur heeft deze merrie?

1. twee keer Berania klopt. de moeder van Oscar is geboren in 1983, haar grootmoeder, ook genaamd Berania, zal van ong 1960 zijn. Wellicht ben je zelf vernoemd naar je oma, dat is toch ook niet heel vreemd...
2. Moeder van Oscar is Vos. Overigens een werkelijk prachtige merrie.

Oscar kan wel eens een vos geven, maar dat mag nooit een reden zijn om de hengst te laten staan...

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 07:17

Nee hoor, vind ik ook, Oscar gaat nog steeds mee in de hengstenkeuze

Vond het typisch dat het dezelfde naam was, dacht dat dat niet was toegestaan. Maar dat van jou is eigenlijk wel een logische verklaring.

Heb ook even nagevraagd wat de kosten zijn van het keuringsklaarmaken van een paard. Nou, daar werd ik echt niet vrolijk van, nl € 575,- per maand en dat duurt dan een paar maanden. 4x per week trainen ze hier dan op (niet onder het zadel)
Wist niet dat dat zo duur is zeg, dat is voor ons dus echt niet op te brengen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:30

Wil je KWPN keuren? Nou, ga eens naar zo'n keuring toe en oefen verder lekker zef. Aan de hand stappen en opstellen is best te oefenen, en los in vrije beweging heeft een voorbrenger toch geen invloed op het restultaat.
Op de keruingsdag zelf spreek je zo'n jongeman in het wit aan en voor een 50 euro max wil die best je merrie voorbrengen hoor.
Zorg zelf voor een nette optoming en vlechterij enzo.

Jonge kwpn hengsten beginnen kwa dekgeld bij 800 euro, zeker dat dressuurbloed omdat dat nu eenmaal 'mode' is.
Jonge NRPS hengsten, kwalitatief net zo goed als KWPN, kosten hun eerste jaar rond de 500/600 euro.

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:49

Ik ben vorig jaar met haar de keuring geweest dus ik weet hoe het in zijn werk gaat, mijn vriend heeft haar toen voorgebracht.
Maar ja, met het vrije bewegen was ze doodleuk aan het scheuren in die bak dus ik vind de beoordeling al niet eerlijk voor die paar minuten.

Ik ga vanavond kijken naar de hengsten Upperclass en Obelisk, ben benieuwd.
Ook Oscar en Rhodium zitten nog in de voorrrondes.

Ik heb trouwens het keuringsrapport van mijn merrie ingescand op pdf, maar kon 'm hier helaas niet plaatsen. Zou iemand met genoeg ervaring hier eens naar willen kijken en dan kunnen vertellen welke hengst het beste bij mijn merrie past. Dan mail ik het je even toe. _/-o_
Voor mij word de keuze uit deze 4 hengsten nog een moeilijke opgave verwacht ik. Dus ik hoop echt dat iemand dit zou willen doen.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:01

Toevallig heb ik ook een Krack C merrie uit deze merrielijn en ja ook een kleintje en ook super lopen.
Mijn merrie heet Tesselina en komt uit Wesselina x Idocla x Voree
Hengstenlijn is Krack C x Heidelberg x Eclatant x Xebec x Astral en dit is het lijntje van Vullers waar de goedgekeurde hengst Hamilcar uitkomt.
Ik heb mijn Krack C gedekt met Democraat en hoop volgend meer maat te fokken en degelijkheid

En ja dit is een superlijntje wij hebben 3 jaar achter de moeder van onze Krack C aan gelopen om haar maar gekocht te krijgen en uiteindelijk is dat dus gelukt.

Je kunt gerust vertrouwen op deze merrielijn met een beetje verstand zul je een goed paard kunnen fokken.

Groetjes Hetty

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:09

Citaat:
beetje verstand

Dat hebben de meeste wel. Fokken daarentegen vraagt echter veel kennis van de materie.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:43

arie53 schreef:
Citaat:
beetje verstand

Dat hebben de meeste wel. Fokken daarentegen vraagt echter veel kennis van de materie.

Dat klopt maar met dit lijntje fok je toch al heel snel een fijn goed paard zonder dat je direct het exterieur van het paard moet kunnen dromen en alle indexen erbij hoeft te halen.

Deze lijn heeft al heel wat keuringstoppers,UTV-merries en goede sportpaarden gegeven, het internationale militarypaard Klikklak komt ook uit deze merrielijn en de moeder van onze Krack C bv was een UTV-merrie hier in nederland en heeft ook hoog gelopen in duitsland op de keuringen en voor de ibop allen maar hoge punten voor zowel beweging als springen en karakter ze had dus ook een IBOP AA 93 en dat zegt wat over de lijn.

Uit deze merrielijn zijn ook regelmatig veulens op de veulenveilingen te vinden