Ok... Trento B en het KWPN...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karabanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:23

Sjappie schreef:
Ik doel meer op de manier waarop je schrijft. Het klinkt namelijk erg cynisch, maar dat is het volgens mij niet? Daarom vind ik het hilarisch, gewoon grappig om te lezen. Op welke merrie doel je? Ik lees nergens iets over jouw fokmerrie?

ik kan er nog niet goed over schrijven, dat wil ik later misschien nog wel eens doen als de scherpe kantjes er wat af zijn .

Mijn lieve Karabanda is namelijk kort geleden overleden

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:33

Ok, Karabanda was je fokmerrie. Ok. Gecondoleerd....

Ik doel met het schrijven op de manier waarop je over het KWPN schrijft.

(ik snap er even niets meer van...)
Laatst bijgewerkt door Sjappie op 24-03-06 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

karabanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:36

Sjappie schreef:
Ok, Karabanda was je fokmerrie. Ok. Gecondoleerd....

Ik doel met het schrijven op de manier waarop je over het KWPN schrijft.

Ik ben al meer dan 40 jaar een kwpn fokster hoor ,ik deed al mee voor de fusie waar wij eigenlijk het nwp overgenomen hebben

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:37

karabanda schreef:

zooooo.......
Wat is het geworden?
Friesland of toch maar Zeeland?

karabanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:39

CGJ12 schreef:
karabanda schreef:

zooooo.......
Wat is het geworden?
Friesland of toch maar Zeeland?

Wat bedoel je hier mee lieverd ,ben je in de war ????

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:49

karabanda schreef:

Ik ben al meer dan 40 jaar een kwpn fokster hoor ,ik deed al mee voor de fusie waar wij eigenlijk het nwp overgenomen hebben

haphaphap......ik heb jou wel in de gaten

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:03

CGJ weer fans aan het verzamelen hier?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:42

mistral schreef:
wat voor de een wel interessant is hoeft dat niet voor de ander te zijn en andersom!
Ik beweer ook zeker niet het tegendeel, maar las een opmerking van Jan over Trento en intressant gefokt zijn, maar daar kan ik mij dus totaal niet in vinden. Het is géén schaars bloed, niet bijzonder en ook niet apart. Dus wat is er nu zo bijzonder aan Trento B en zijn bloedvoering..?

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:57

agerrits schreef:
karabanda schreef:

haphaphap......ik heb jou wel in de gaten

Jaja, fokt al 40 jaar en haar eerste fokmerrie is nu pas overleden...
Sterk beestje hoor, doe mij er please ook zo-een...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:09

SvenErik schreef:
jaja, fokt al 40 jaar en haar eerste fokmerrie is nu pas overleden...

ja z'n 1 wil ik ook wel en dan wel graag haar hele leven goed vruchtbaar...wel een beetje raar dat mijn merrie anderhalve week geleden al op bijna 25 jarige leeftijd het lootje moets leggen, want dat is wel erg jong namelijk in 1 woord echt gewoon ziek in je hoofd karabande

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:30

agerrits schreef:
SvenErik schreef:
jaja, fokt al 40 jaar en haar eerste fokmerrie is nu pas overleden...

ja z'n 1 wil ik ook wel en dan wel graag haar hele leven goed vruchtbaar...wel een beetje raar dat mijn merrie anderhalve week geleden al op bijna 25 jarige leeftijd het lootje moets leggen, want dat is wel erg jong namelijk in 1 woord echt gewoon ziek in je hoofd karabande

Huh? Mis ik iets? Waar wordt dan gezegd dat Karabanda de eerste merrie was?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:07

Uhm...het ging toch over Trento?

Bij m'n verzorgpony op stal staat ook een Trento B (toevallig ook Attento) uit een Gribaldi x Roemer x Imperator merrie, een wat ouderwetser type, in ieder geval geen poppetje.

Het veulen voldoet wel aan de beschrijvingen van de afstammelingen. Het duurde even voor ie echt ging ontwikkelen (ongeveer een week na de keuring ) en het is er ook 1 met best wat front, maar helaas ook een onderhals.
Gelukkig zien we ook de redenen waarom er voor Trento gekozen is, het veulen heeft een goed karakter en maat.

De moeder staat nu drachtig van Uptown.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:14

Sammie schreef:
Dus wat is er nu zo bijzonder aan Trento B en zijn bloedvoering..?

Trento B

Waterdance schreef:
Mijn merrie is drachtig van Trento. Ben super benieuwd naar het veulen ik heb allen nog maar negatief over de hengst gehoord

Dat geld niet voor iedereen hoor.
Je moet het per veulen zien en ze niet over 1 kam scheren.
Trento heeft vorig jaar zoveel veulens gehad en er zijn er maar een paar geprikt voor een beoordeling.
Gelukkig heeft mijn trento veulen geen onderhals en heeft ie mijn merrie wel verfijnd. Alleen had ie wat meer souplesse mogen hebben in de draf.

Stennisje schreef:

De moeder staat nu drachtig van Uptown.

De mijne nu ook.

greetjebee

Re: Ok... Trento B en het KWPN...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:56

Aan al die (400?) eigenaren van een Trento-nakomeling zou ik willen zeggen: geniet vooral van je paard, hopelijk zijn het laatbloeiers en trekt alles weer bij als ze drie zijn geweest. Wat mij betreft gaat Trento op wacht en als blijkt dat de nakomelingen als driejarige helemaal geweldig zijn (maar ook als het gewoon heel fijn te rijden sportpaarden zijn) mag ie gewoon weer gaan dekken.

Maar om even terug te komen op de houding van het KWPN in deze (want daar ging het geloof ik om):

Ik vind het KWPN verre van geloofwaardig. Heb ik ook nog nooit gevonden... Men heeft zich toch door een aantal dingen flink belachelijk gemaakt.

1. Je kunt geen In de Strengen openslaan of je wordt gebombardeerd met pure propaganda! Het is één en al lof over 'ons' en de nodige kritiek op 'de anderen', tsja, dat gaat er bij mij niet in. In de verslagen van willekeurige wedstrijden in het buitenland wordt telkens weer de op nummer zes geëindigde KWPNer de hemel in geprezen, vaak met foto en al, terwijl men voorbijgaat aan de nummer één t/m vijf die toevallig ander bloed voeren... Dat wil men blijkbaar niet aan HUN fokkers mededelen... Iets wat toch heel gezond zou moeten zijn, immers: hoe meer kennis bij je achterban, des te beter hun fokkerij. Toch?

2. Het boycotten (door hogere tarieven, strengere eisen op keuringen, pavo-cups, hengstencompetities e.d.) van buitenlandse hengsten zint mij totaal niet! Waarom iets tegenhouden wat goed is?? Er zit zoveel kwaliteit in het buitenland, maak daar gebruik van om de kwaliteit van je eigen stapel te vergroten! Maar blijkbaar heeft men niet genoeg vertrouwen in hun eigen achterban, de fokkers... Blijkbaar zijn de fokkers zo 'dom' dat ze niet in staat zijn om goede beslissingen te nemen... Right! (of heeft het misschien tocht iets te maken met andere belangen? )

3. Ik heb het idee dat het KWPN te erg op de cijfertjes is gericht. Het is me al vaak opgevallen dat men telkens probeert om de cijfers van het jaar ervoor te verbeteren. Zijn er in het vorige jaar 100 paarden doorgelaten naar de halve finale van de Pavo-cup, dan worden dat het volgende jaar er 125. En alles onder het mom van: 'Kijk eens, de kwaliteit is verbeterd! Ja we zijn op de goede weg!' Maar ondertussen is de kwaliteit van die 125 veel minder dan van die 100 het jaar ervoor... En de hengstenkeuring idem dito! Alleen het feit al dat ze een 'streefgetal' (!) in gedachten hebben... 'We willen er dit jaar ongeveer zoveel doorlaten naar de 2e bez, daarna nog zoveel naar de 3e bez en uiteindelijk 20 goedkeuren'. Dat kun je toch niet serieus nemen? Hoe kun je dat nu vantevoren al zeggen! En vervolgens ook doodleuk melden 'we hebben ruim gekeurd', en daarmee dus in feite ook toegeven dat je bij de minderen een oogje (of twee) hebt dichtgeknepen. (Om het nog maar niet te hebben over de indexen... De buitenlanders op 100 zetten omdat daar 'zogenaamd' niets van bekend is. Ook een vorm van boycotten, immers door een buitenlander te gebruiken -hoe goed ie dan ook is- wordt de fokwaarde van je veulen toch sterk verlaagd. Maar wie weet wordt dat in de toekomst nog beter...)

4. Ik denk dat men de gevolgen van het overdadig promoten van bepaalde hengsten niet juist heeft ingeschat. Ook een beetje een vorm van arrogantie. Het telkens weer promoten van de nieuwe lichting, als ware die 'beter dan ooit tevoren'. Alsof de hoge heren een dermate goed (fok)beleid voeren waardoor een on-ge-loof-lij-ke vooruitgang is geboekt. Vind je het gek dat vervolgens iedereen met zo'n jonge hengst gaat dekken. Met een groot risico dat het wellicht toch niet allemaal zo goed uitvalt als verwacht/gehoopt. Hopelijk hebben ze van het hele Trento-fiasco wat geleerd...

5. Om toch maar even op Trento zelf in te gaan: Ik vond zijn nakomelingenrapport op zichzelf nog niet zo heel erg negatief. Ik had juist het idee dat ze daarin ook niet echt objectief zijn geweest en stiekum toch een iets beter rapport hebben geschreven dan eigenlijk had gemoeten. Het zegt overigens al genoeg dat de rapporten van de andere hengsten over het geheel genomen juist wel vrij positief waren en die van Trento een beetje gematigd. Dan kun je de conclusie ook wel trekken...

6. Het verbaasd mij dat hij niet op basis van zijn afstammelingenrapportage op wacht is gezet. Maar hierover zijn al eerder topics geweest dus daar zal ik niet meer over uitwijden. Ik blijf het vreemd vinden dat wanneer een hengst (in dit geval) het alleen maar goed doet op de betere kwaliteit merries, en dus zelf weinig toevoegt (stempelt), nog steeds mag blijven dekken. Het zal wel te maken hebben met de vele dekkingen het jaar ervoor. Wel coulant ten opzichte van de fokkers, dat moet ik toegeven. Maar tegelijkertijd getuigt het niet echt van daadkracht.... (Zoals al eerder werd gesuggereerd: Wie stort er hoe vaak een x bedrag op welke bankrekening??)

En dat is eigenlijk het hele punt. De 'Hoge Heren' hebben de touwtjes te strak in handen, zijn te eigenwijs/arrogant, hebben te weinig vertrouwen in de fokkers, proberen te veel te sturen (al dan niet i.v.m. belangenverstrengeling???). Men zet zichzelf op een troon alszijnde 'alwetenden' en hebben te weinig respect voor/vertrouwen in hun fokkers en de mening/inbreng van anderen (inclusief, of juist met name, het buitenland). En het belangrijkste is denk ik: het gebrek aan zelfkritiek. Het telkens weer weigeren hun eigen fouten toe te geven. Dan heb ik het dus niet alleen over het geval Trento, maar ook het gedoe rond Florencio en nu Dreamcatcher is om te huilen. Eerst zo'n hengst volledig de grond in trappen en, als de hele wereld er mee weg loopt, schoorvoetend toch maar overstag gaan. Sterker nog: daarna de hengst helemaal de hemel in prijzen, als ware het een echte KWPN'er (want Florencio wordt toch nu gewoon 'KWPN-hengst Florencio' genoemd??) Triest...

Kijk, een beetje trots is niet erg. En ik zeg ook niet dat het KWPN het altijd slecht doet, er zijn vast ook goede resultaten. Maar nu is het alsof 'men' oogkleppen op heeft. Of, erger nog, het is alsof 'men' de fokkers oogkleppen opzet!
Zonder zelfkritiek is vooruitgang niet mogelijk. Zonder eerlijkheid tegenover de fokkers ook niet. (zonder het durven toelaten van nieuw bloed naar mijn mening al helemaal niet)

Als het KWPN daar aan werkt kan het vast nog wel wat worden. Wellicht tijd voor een coup??

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:10

Maar kijk eens naar de hengstenkeuring, worden daar al niet stiekem een heleboel "buitenlanders" naar binnen gesluisd , omdat we die keihard nodig hebben in onze inteelt fokkerij.

Ik merk dat een heleboel serieuze fokkers allang overgegaan zijn op het dekken met Duitse en Franse hengsten.

Zonder die buitenlanders zou het KWPN toch al nergens zijn.

Maar laat Trento nog maar even goedgekeurd tot de 3 jarige kinderen zich laten zien en dan praten we wel weer verder...

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:52

Beber schreef:
Maar kijk eens naar de hengstenkeuring, worden daar al niet stiekem een heleboel "buitenlanders" naar binnen gesluisd , omdat we die keihard nodig hebben in onze inteelt fokkerij.

Ik merk dat een heleboel serieuze fokkers allang overgegaan zijn op het dekken met Duitse en Franse hengsten.

Zonder die buitenlanders zou het KWPN toch al nergens zijn.

Dat eerste is wel waar, maar dan gaat het om enkele jonge hengsten die door hun (vaak Nederlandse) eigenaren worden aangeboden. De vele
bewezen
Duitse hengsten worden hier niet aangeboden omdat ze in Duitsland genoeg 'werk' hebben. De hengsteneigenaren (vaak ook Landgestüten) hebben vaak geen belang bij goedkeuring in NL omdat de kosten niet opwegen tegen de afzet (die halen ze in Duitsland ook wel). En juist die bewezen hengsten zijn erg bruikbaar en waardevol. De makkelijkste weg is dan gewoon erkenning, maar dat beleid is helaas niet zo ruim binnen het KWPN. Er zijn momenteel welgeteld 12 buitenlandse hengsten erkend... jaahaa, wel 12 hele hengsten! Das toch jammer als je bekijkt hoeveel goeds er loopt. De regels ken ik niet precies maar ik dacht dat het iets is als minimaal GP dressuur of springen en goedgekeurde zonen o.i.d. Maar ja, tegen de tijd dat een hengst GP is, is ie al bijna bejaard, dus dan loop je zo 10 jaar achter! Bovendien moet (dacht ik...) erkenning worden aangevraagd door de eigenaar. Beter zou zijn om juist actief te gaan erkennen. Kwestie van ogen en oren open houden (en dat doen ze toch wel, van elke buitenlandse keuring wordt immers keurig verslag gedaan in IDS) en meteen erkennen als het er maar enigszins op lijkt dat een hengst een positieve invloed heeft en waardevol zou kunnen zijn binnen de eigen populatie.

(Met je laatste zin ben ik het overigens geheel eens Ook dat wordt nog wel eens vergeten door de hoge heren)

Citaat:
Maar laat Trento nog maar even goedgekeurd tot de 3 jarige kinderen zich laten zien en dan praten we wel weer verder...

Daar kan ik me eerlijk gezegd best in vinden. Het kan vast niet veel kwaad, denk dat de meesten wel geschrokken zijn, dus zoveel zal ie voorlopig niet meer dekken..

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:18

Ik heb Trento voor het eerst (en ook meteen het laatst) gezien op de HK van 2005. Hij sprak me toen wel enorm aan! Al kan ik me nu niet meer goed herinneren waarom hij me zo aansprak..... Er staat me wat bij van veel voorbeengebruik (misschien wel zwaaierij?)...

Any way, ik was wel lichtelijk verbaasd over het negatieve nakomelingenrapport van deze hengst. Zelf ken ik een Trento B uit een Elite merrie. Volgens mij was het een Neostan (not sure zal zo ff navragen ). Dat vind ik absoluut geen aansprekend dier! Een mega hoofd, rare oren, ontzettend groot, onderhals en hij loopt achter net alsof ie moet poepen! Totaal geen schwung....

En de 00sevens die spreken mij net zo min aan als 00seven zelf. Om even terug te komen op een van de eerste posts van de TS Laatst wezen kijken naar en jaarling van 00seven... dat was net een tank op veel te korte pootjes!

Volges mij stimuleert het KWPN zelf de modefokkerij en worden daarom sommige hengsten die het niet verdienen, maar wel chique sportpaarden zouden bezorgen, steeds naar voren gehaald. Nu heb ik zelf zoiets: Trento B is toch niet bepaald het Paradepaardje van het KWPN dus wat willen ze nou? Maar goed... dat heb ik ook van 00seven.

De echte vaderdieren worden, vind ik, een beetje op de achtergrond geplaatst.

Ik heb liever een wat degelijker paard dan zo'n hittepetit die de hele dag mooi loopt te zijn maar eigenlijk niet kan lopen! En dat gevoel krijg ik hierbij... luxe paarden zonder inhoud. ZONDE!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 15:31

Daarom keuren ze een Haarlem ook af... Wat moet je tenslotte met een braaf, leuk, (basis)sportpaard?

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:52

Gitta1977 schreef:
Daarom keuren ze een Haarlem ook af... Wat moet je tenslotte met een braaf, leuk, (basis)sportpaard?

Die heeft wel meer gegeven dan dat hoor!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:45

Daarom juist...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:22

ach.... dat zullen we nooit weten Ik vind het in ieder geval zonde, want Haarlem gaf ook echt leuke sportpaarden!

Dit is waarschijnlijk een typisch geval van niet verder kijken dan de neus lang is

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:48

@greetjebee schreef:
Citaat:
Ik blijf het vreemd vinden dat wanneer een hengst (in dit geval) het alleen maar goed doet op de betere kwaliteit merries, en dus zelf weinig toevoegt (stempelt), nog steeds mag blijven dekken.

Kijk er zou van alles mis kunnen zijn met Trento, maar op mijn merrie heeft hij wel zijn genen doorgegeven.
En ..... als hij dan niet stempeld, komen dan al die onderhalzen van moederszijde!?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:55

Inderdaad, het ERKENNIGSBELEID van (bewezen!) buitenlandse hengsten is erg mager.
Er werd al gemeld dat het om 12 hengten ging, en dat zijn dan voornamelijk springhengsten. Dressuurhengsten zijn er al zowat helemaal niet bij (zo uit mijn hoofd: Briar en Don Schufro in ieder geval). Dat lijstje zou ik als KWPN zo een stuk uitbreiden en een aantal eisen bewust laten vallen of verlagen. Niet alle hengsten schoppen het tot GP, terwijl ze wel kinderen geven die het KWPN bekoren, er waar ze op de HK geregeld zonen van doorverwijzen (Lord Sinclair, Sandro hit)

Beber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:03

CGJ12 schreef:
Inderdaad, het ERKENNIGSBELEID van (bewezen!) buitenlandse hengsten is erg mager.
Er werd al gemeld dat het om 12 hengten ging, en dat zijn dan voornamelijk springhengsten. Dressuurhengsten zijn er al zowat helemaal niet bij (zo uit mijn hoofd: Briar en Don Schufro in ieder geval). Dat lijstje zou ik als KWPN zo een stuk uitbreiden en een aantal eisen bewust laten vallen of verlagen. Niet alle hengsten schoppen het tot GP, terwijl ze wel kinderen geven die het KWPN bekoren, er waar ze op de HK geregeld zonen van doorverwijzen (Lord Sinclair, Sandro hit)

Ja Briar en wat een mooie nazaten heeft die....

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:08

Beber schreef:
CGJ12 schreef:

Ja Briar en wat een mooie nazaten heeft die....

Wil men dan toch uiteindelijk een ander type paard?

Afbeelding