Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
geiten schreef:Neonlight schreef:
En paarden en veulens kun je niet met mensen vergelijken, dat is fout nummer 1 van meisjes die hengsten op willen voeden.
waar wou je ze dan mee vergelijken?machienes??

Neonlight schreef:
Nee, nergens mee. Een paard is een soort op zich. Het paard zoals wij nu aan huis hebben kun je vergelijken met het paard zoals die in het wild leven, en dat doe ik ook. Als een jonge hengst daar bijt of slagedrag vertoont naar een in rangorde hoger geplaatste, krijgt ie ook een rottrap daarvan. Vanuit deze filosofie werk ik ook. En dat wil echt niet zeggen dat ik mijn paarden mishandel en ze alleen maar klappen krijgen. Heb ook hengsten gehad die nooit een tik of iets dergelijks hebben gehad, je moet ze ook als individu zien en niet iedere hengst vertoont dit dominante gedrag. Mijn paarden zijn nog allemaal dol op me, absoluut niet schuw, en zo mak als een lammetje naar mij toe. Maar ja, wie ben ik.......
alleen maar iemand die al jarenlang hengsten opfokt en hengsten voor hengstenkeuringen traint en in de sport uitbrengt, heb dus ook geen ervaring.

aj01 schreef:@merrieveulen,In dat ene laatste zinnetje zei je naar mijn idee precies dat wat belanrijk is:
je veulen zit immers in een inprentingsfase