Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bucephalus schreef:sarabande schreef:Welke keuzes maak je Buc???
Ik kies bewezen hengsten. Hebben in de sport gelopen, goede verrrichtingen, goede karakters etc.
irmaz schreef:Ik vraag me dan ook af wat predikaten in een stam uit het verleden zeggen over een bepaald paard in het nu.
Viennanova schreef:mee eens. Zie vaak genoeg vb-merries die wel prestatie worden. (en toch heb ik dan liever een ster prestatie)
listiglistje schreef:nog mooier .........ster of keur preferent prestatie! aangevuld met Sport en Prok!
Veel mensen onderschatten de kracht van goede merrielijnen. Een goede prestatiestam bewijst zich keer op keer weer......
Er wordt altijd maar geroepen over de hengst, maar deze heeft maar een invloed van ongeveer 30% ....de merrie daarintegen ongeveer 70%.
Bucephalus schreef:Probleem:
Je hebt een uitstekende predikaatrijke merrie (keur pref prest)die zich bewezen heeft in de fokkerij. Met haar zet je een nieuwe lijn op.
Deze merrie paar je aan aan een goede hengst waarvan je veel verwacht. Resultaat: een goede merrie: ster pref.
Deze goede merrie paar je weer aan aan een hengst van je keuze. Resultaat een leuke merrie, maar niet zo goed als moeder en grootmoeder: Ster
Dit product paar je vervolgens weer aan aan een goede hengst en het resultaat is een acceptabele merrie: stamboek.
Conclusie: Ook al gebruik je telkens goede hengsten in elke generatie, je ziet toch een geleidelijke vermindering van de genetische invloed van de eerste merrie en de producten worden telkens iets minder.
irmaz schreef:listiglistje schreef:nog mooier .........ster of keur preferent prestatie! aangevuld met Sport en Prok!
Veel mensen onderschatten de kracht van goede merrielijnen. Een goede prestatiestam bewijst zich keer op keer weer......
Er wordt altijd maar geroepen over de hengst, maar deze heeft maar een invloed van ongeveer 30% ....de merrie daarintegen ongeveer 70%.Bucephalus schreef:Probleem:
Je hebt een uitstekende predikaatrijke merrie (keur pref prest)die zich bewezen heeft in de fokkerij. Met haar zet je een nieuwe lijn op.
Deze merrie paar je aan aan een goede hengst waarvan je veel verwacht. Resultaat: een goede merrie: ster pref.
Deze goede merrie paar je weer aan aan een hengst van je keuze. Resultaat een leuke merrie, maar niet zo goed als moeder en grootmoeder: Ster
Dit product paar je vervolgens weer aan aan een goede hengst en het resultaat is een acceptabele merrie: stamboek.
Conclusie: Ook al gebruik je telkens goede hengsten in elke generatie, je ziet toch een geleidelijke vermindering van de genetische invloed van de eerste merrie en de producten worden telkens iets minder.
Citaat:Abacadabra voor je????
Je gaat er toch niet van uit dat er telkens maar
één
nakomeling komt (toevallig ook nog een merrie)
en steeds verder fokt met maar
één
nakomeling (ook weer een merrie) van een steeds mindere kwaliteit? Dan ben je als fokker echt niet goed bezig!
Een fokker moet trachten de merriestam in stand te houden.
De beste merrie(s) uit zijn beste merrie(s) behoud hij zelf en worden vervolgens echt ingezet voor de fokkerij.
Zij brengen in hun hele leven misschien wel 10 tot 15 nakomelingen!
Dus iedere keer zijn beste merrie(s) met (liefst een bewezen) hengst die de tekortkomingen van zijn merrie perfect aanvult.
Zo probeert hij de kwaliteit van zijn stam in stand te houden.
listiglistje schreef:[nog mooier .........ster of keur preferent prestatie! aangevuld met Sport en Prok!
Er wordt altijd maar geroepen over de hengst, maar deze heeft maar een invloed van ongeveer 30% ....de merrie daarintegen ongeveer 70%.
[/quote]
irmaz schreef:Dat bedoel ik.Heeft het ook niet voor een groot deel te maken met de mode? Merries die in het verleden predikaten kregen op keuringen krijgen dat zeer waarschijnlijk vandaag de dag niet meer omdat "men" liever een ander type ziet. Fok je dus met dit in het verleden zeer goed bevonden materiaal en geeft deze merrie-stam dit ook sterk door dan kun je verzekerd zijn dat je iedere generatie minder in de smaak van het stamboek valt.
Ik vraag me dan ook af wat predikaten in een stam uit het verleden zeggen over een bepaald paard in het nu.
Viennanova schreef:Maar bij sportprestaties geldt dat niet. Bij sportprestaties speelt het karakter ook een veel grotere rol, laat zo'n dier zich bewerken etc.
Viennanova schreef:Maar er zijn ook genoeg paarden, in zowel de springsport als de dressuur, die ondanks exterieurmatige tekortkomingen wel hoog in de sport komen. Vaak hebben die dieren een uitermate werklustig en meewerkend karakter.
ceasario schreef:Je hebt gelijk als je fokt altijd met dezelfde merrie.
Maar wanneer je kinderen en kleinkinderen daar van hebt verwatert de merrielijn. Tenzij jezelf de exterieur en sportprestatie bepaald.
In het eerste kom je in conflict met de predikaten comm.
nl. exterieur wordt regelmatig aangepast, en hoopt dat dan de sportpaarden beter zijn.
Het verleden van de predikaten uit een stam zijn verleend op de toemalige eis van het type. Maar wanneer je het type overmatig bijstelt kun je mij niet wijs maken dat de prestatie dan afkomstig is van die stam.
Citaat:Het verleden van de predikaten uit een stam zijn verleend op de toemalige eis van het type. Maar wanneer je het type overmatig bijstelt kun je mij niet wijs maken dat de prestatie dan afkomstig is van die stam.
Citaat:Fokken is meer dan (theoretische) kennis of toeval, toch?
Citaat:Welke dieren maken in de fokkerij nu echt het verschil(prepotentie) en waardoor?
Viennanova schreef:Maar er zijn ook genoeg paarden, in zowel de springsport als de dressuur, die ondanks exterieurmatige tekortkomingen wel hoog in de sport komen. Vaak hebben die dieren een uitermate werklustig en meewerkend karakter.
ceasario schreef:Viennanova schreef:Maar bij sportprestaties geldt dat niet. Bij sportprestaties speelt het karakter ook een veel grotere rol, laat zo'n dier zich bewerken etc.
Bij sportprestatie telt vooral in eerste instantie het mechanisme/exterieur een rol.
En wanneer er regelmatig gesleuteld wordt aan dit exterieur draagt dit niet bij tot de prestatie wanneer er in een stam vroeger wel veel prestaties naar voren kwamen.
Het karakter komt op de tweede plaats.
Wanneer iemand niet kan presteren door welke handicap dan ook
draagt dat niet bij tot vreugde en karakter van de mens/dier.