Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Billy schreef:Ja, en? Moet een dier dan helemaal uitgegroeid zijn m gedekt te worden?
Merrie ziet er goed uit, zou haar gewoon laten dekken.
Eline_ schreef:het paardje is pas Op zijn 6e uitgegroeid!!
dan is het niet echt normaal om hem op zijn 2e te dekken..
en voor de eigewijze onder ons,
Elk paard is pas uit gegroeid op zijn 6e, ook ijslanders, haflingers etc
ellenlouise schreef:Billy schreef:Ja, en? Moet een dier dan helemaal uitgegroeid zijn m gedekt te worden?
Merrie ziet er goed uit, zou haar gewoon laten dekken.
De vraag van ts is vooral of de merrie hierdoor kleiner blijft.
off-topic: wat reageer jij bits zeg, pfff
superwoman schreef:Dus het feit dat het al jaren gedaan wordt houdt in dat het dan ook meteen wel goed zal zijn??Waarom is het volgens jou ook niet normaal om paarden te laten dekken als ze 2 zijn?
Het word al jaren gedaan.....
Sugarmiss schreef:superwoman schreef:Dus het feit dat het al jaren gedaan wordt houdt in dat het dan ook meteen wel goed zal zijn??Waarom is het volgens jou ook niet normaal om paarden te laten dekken als ze 2 zijn?
Het word al jaren gedaan.....
DAT het gedaan wordt om reden dat de merries dan kleiner blijven is ondertussen al achterhaald.
Verder zal het alleen maar een geldelijk gewin kwestie van de eigenaar zijn.
Billy schreef:Als je goed gelezen had, had je idd gezien dat ik op de post boven me gereageerd had.
Maar over bits reageren....ik heb eens wat antwoorden van jou gelezen, en ik denk eerder dat dat jouw sterke punt is. Zelf geen mening hebben maar wel een ander afkatten die dat wel heeft. Super
Boeli_Wendy schreef:Het paard is zelf nog een baby
kootje schreef:dat is zeker mooi bericht.
weet je al door welke hengst je je merrie laat dekken?
)
randalinpony schreef:Het veulen gaat sowieso pas de laatste 2 maanden echt hard groeien, en wat van de moeder vragen. DAn is is ze al bijna drie ook.
De dracht van een paard is in verhouding met andere diersoorten 'licht', ik dacht iets van 7% van het lichaamsgewicht van de moeder. (Correct me if im wrong)
Problemen met afveulenen komen niet vaker voor bij jonge merries, zover ik weet. Dat geeft al aan de deze dieren er aan toe waren ook.
Wel is iedere merrie op haar eigen tijdstip 'er aan toe', dwz vruchtbaar. Wij hebben eens een jonge minimerrie laten dekken op 2, die bleek geen volgroeide eierstokjes te hebben. Deze merrie is het jaar erop ook pas laat in het jaar drachtig geworden. (hoewel dat vele oorzaken kan hebben)
Ik geloof trouwens toch niet in methodes om de groei te belemmeren, je krijgt er rare dieren van. Dit zie je vaak in de mini vermeerderij waar het er alleen om draait zo klein mogelijk te fokken. Daar worden dieren weleens 'kort' in het voer gehouden om ze klein te houden. Het resultaat is vaak een scharminkel met een te groot hoofd en kromme beentjes.
PS@ TS: Ik zeg dus niet dat jij dat doet hoor!, enkel dat ik geen voorstander ben van een dier onder zijn genetische stokmaat proberen te houden. Bij het fokken van Dponys heb je nou eenmaal weleens een grote ertussen.
Overigens hebben wij eens een D-merrie gehad, die op twee ook een dikke Emaat leek te worden. Maar ze is na een groeispurt niet meer verder gegaan en precies 148 geworden.
. anneliesdj schreef:kootje schreef:dat is zeker mooi bericht.
weet je al door welke hengst je je merrie laat dekken?
Door mijn eigen arabier hengst, foto's zie profiel.