Meest 'betrouwbare' ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:40

KiWiKo schreef:
elk ras kan in onkundige handen een asbak worden....... tis niet aan het ras.........tis aan de eigenaar

hier ben ik 100% mee eens.

ik heb zelf een fjord en ik kan alles met haar, buiten en binnen.
Voor mij is dit het betrouwbaarste ras (als ik dan toch moet kieze)

Maar ligt er maar net aan welke band je ermee heb en aan de eigenaar

Glossi

Re: Meest 'betrouwbare' ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:15

Meest betrouwbare ras... Uhmm ik vind dat je met Fjorden heel veel kan doen. Er zijn zoveel Fjorden die lief zijn voor beginnende ruiters. Ze worden bij ons veel gebruikt voor mensen die net leren rijden. Ook voor de gehandicapten les lopen ze mee. Ik denk dat de Fjord een van de betrouware paarden in de top 5 zou kunnen staan.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:33

nou als ik bij onze paarden kijk is onze Emma(trekpaard van 1,5 jaar) toch wel het rustigste.

Kwam van de week voor het eerst met zo een paarden stofzuiger aanzetten en onze fries zat bijna in mijn nek,mijn fjord vond het ook niet zo geweldig maar het ging uit eindelijk toch wel.
Onze haf was er ook niet bepaald gecharmeerd van en onze shet had het al gezien en dacht daar begin ik niet aan.
Maar Emma had zo iets van aaaah wat grappig kan ik het ook opeten .

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:10

Ik ga denk ik voor de ijslander al ben ik het niet eens dat hier al vermeld word dat ze er nooit vandoor zouden gaan...

Ieder paard word naar mijn idee betrouwbaar geboren alleen hoe de eigenaar er mee omgaat beinvloed het paard in zijn gedrag op latere leefdtijd.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:16

Ik denk idd ook dat het voor het grootste gedeelte aan de eigenaar ligt. En voor een gede.

Verder zijn er natuurlijk rassen die over het algemeen heel betrouwbaar zijn. Denk daarbij aan de Andalusier(heb ik ) bijvorbeeld.

Zo ook bv halflingers, fjorden etc. Maar ook bij elk ras zitten er tussen met een aparte gebruiksaanwijzing

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:16

Ik denk inderdaad ook dat het meer aan de eigenaar ligt.

Maar áls, dan een koudbloed, een Belg bijvoorbeeld, of een Sleeswijker. Zulk soort rassen

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:23

ik ga voor de ijslander, als die van mij 6 weken stilstaat ( op de wei) kan ik er zo op stappen en ermee wegrijden zonder rare sprongen o.i.d. heerlijke eerlijke beesten ( mijn ervaring)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:25

NewForest?
Welshjes zijn meestal lekker fris

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:27

Hangt van de eigenaar af. Ik heb een voor mij 100% betrouwbare Volbloed, kan je 2 dagen stil laten staan en zo mee wegrijden, maar bij anderen is ze niet zo betrouwbaar.
In het algemeen dan maar? Fjorden zijn wel betrouwbaar denk ik.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:08

stoltur schreef:
ik ga voor de ijslander, als die van mij 6 weken stilstaat ( op de wei) kan ik er zo op stappen en ermee wegrijden zonder rare sprongen o.i.d. heerlijke eerlijke beesten ( mijn ervaring)

IJslanders idd ook Maar een IJslander heeft vaak wel een eigen willetje. Maar idd als ze een tijd stilstaan kan je er zo opstappen zonder dat het gek begint te doen. Mijn paard stond laatst 4 weken stil en had toen ineens een wedstrijd. Hoppa na 4weken stilstaan de baan op en niks aan de hand

Maar Fjorden blijf ik echt het geschikst vinden. Ik ken geen fjord die gemeen is. Je hebt er natuurlijk ook van die racemonsters tussen zitten maar in het algemeen zijn ze vrij rustig. En ook bij een Fjord geld, 4 weken stilstaan en eropstappen zonder problemen.

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:32

Ik denk over het algemeen wel de koudbloedigen die betrouwbaarder zijn als de warmbloedigen.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:20

Ikvindt de arabier het meest betrouwbare ras.

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:24

Het ligt inderdaad aan de eigenaar. Maar toch denk ik dat paarden die lager in het bloed staan toch betrouwbaarder zijn. Ze zijn toch meestal wat koeler in het hoofd. Maar tja je houd overal uitzonderingen

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:18

Hmm ik denk dat arabieren vaak genoemt worden omdat ze zo eerlijk zijn (meestal..)
Ik heb op veel verschillendepaarden gereden, en laatst nog op een haflinger, die als hij boos werd (houd niet van galopperen ) begint te bokken om je eraf te gooien. Daar heb ik zo'n hekel aan!
Mijn pony is een kruissing met een arabier, en heel eerlijk. Ze heeft wel veel pit maar zal je er NOOIT af gooien. Dat zal dan eerder gebeuren omdat ze ergens van schrikt ofzo.
Paarden die lager in het bloed staan hebben vaak ook zat streken, omdat ze als hun even iets niet uitkomt er 'schijt' aan hebben

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:19

Ook voor mijn pony geld dat hoe lang ze ook stil staat dat ik er zo op kan stappen. Dat betekent dus niet dat ze nergens van schrikt. Maar tegenover haar berijder zal ze geen gemene bedoelingen hebben en dus niet gaan bokken etc.!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:16

Ik denk dat je eerst moet vast stellen wat 'betrouwbaar' is.

Ik versta daar onder:
- een paard waar ik iedereen op kan zetten, waar ik op kan vertrouwen dat ze niet wegsprint, niet harder gaat dan dat ik zeg
- een paard wat absoluut niet bokt, in welke situatie dan ook
- een paard wat niet rent als ze schrikken
- waarbij het inrijden geen probleem is,
- paarden die niet onder de indruk zijn van verandering in situaties

- een paard waarbij ik allemaal rare fratsen kan uithalen zonder dat er 'gestressed' op gereageerd word.

Nou om daar aan te voldoen is
stap 1: toch echt dat het paard vetrouwen in jóuw heeft.

Een arabier voldoet daar helemaaaal niet aan, die zijn veelste gevoelig, snel gestressed.
Haflingers voor mij ook niet, ik heb er een hoop gekend en allen waren bokkerige dieren.
Shires zijn juist hele gewoonte dieren, die kunnen heel erg stressen van 'veranderingen'. Zodoende voor mij ook niet geschikt

Voor mij voldoen wel de connemara's, de (niet doorgefokte) amerikanen (quaters, paints, appies). Deze zijn ontzettend nuchter, makkelijk van vertrouwen, eerlijk, droogklooten, niet onder de indruk van veranderingen.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:02

Ik denk dat het niet echt een bepaald ras is, als je een goede band hebt met
een pony/paard kunnen ze allemaal heel erg betrouwbaar wezen, maar het
hangt ook van het karakter af..

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:12

Ik denk ook, net als IkhouvanChey dat het aan het paard of aan de pony zelf ligt. Elk paard heeft een ander karakter dus daarom vind ik dat je niet zo kunt zeggen dat bv. de Arabier of de Fries alleen betrouwbaar zijn.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:14

Absoluut het Hobbelpaard. Staat altijd voor je klaar, bij normaal gebruik nooit mankementen en nog goedkoop in onderhoud ook.

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:17

het ligt eraan wat je onder 'betrouwbaar' verwacht?
Elke paardenras heeft idd zijn eigenschappen, maar het hoeft niet altijd te kloppen.

Als je een paard zoekt die zo mak is als een lammetje, dan zet je in een advertentie ik zoek een paard dat ze mak is als een lammetje.

de mensen weten zelf het beste hoe hun paarden zijn namelijk.

Niet alleen het ras telt, het karakter ook (en geschiedenis)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:36

Voor mij is het de hackney. Schrikken nergens van, zeer werklustig, lopen tot ze er dood bij neer vallen (bij wijze van spreken dan ). En ja, ze schrapen als ze stil staan, ze steigeren bij het wegrijden, maar als ze dat niet doen vertrouw ik het niet. Pure enthousiasme, en ik weet dat het gebeurt. Maar onverwachte dingen, die halen ze niet uit. Daarom is voor mij dit ras het meest betrouwbaar.

Sandra91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:59

Ik blijf nog steeds bij mijn reactie elk paard heeft een ander karakter en elk paard kun je evengoed vertrouwen als je het paard goed kent .

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:02

Quarter Horses vind ik heel betrouwbaar.
Dat was al zo met de cowboys vroeger, zo moesten ze wel zijn.
En nu nog zijn ze heel betrouwbaar.
Vind ik dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:08

Neonlight schreef:
Voor mij is het de hackney. Schrikken nergens van, zeer werklustig, lopen tot ze er dood bij neer vallen (bij wijze van spreken dan ). En ja, ze schrapen als ze stil staan, ze steigeren bij het wegrijden, maar als ze dat niet doen vertrouw ik het niet. Pure enthousiasme, en ik weet dat het gebeurt. Maar onverwachte dingen, die halen ze niet uit. Daarom is voor mij dit ras het meest betrouwbaar.

hier ga ik volkomen in mee..hoewel ze soms écht lopen tot ze erbij neervallen. of was jij daar niet bij in bennekom?

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:12

Ik ga tOch voor de Fries,, die zijn zo lief
Maar ik denk toch dat het ligt aan de band van jouw paard
Je gaat toch niet zomaar op een paard en dan hup de straat op? nee nee je moet je paard eerst goed kennen. Je moet niks voor niks vertrouwen hebben met je paard! »