lijnteelt/lijnenteelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:50

Rosita schreef:
Citaat:
maar de aanname waarom dat dan zo is(nl. om inteelt te voorkomen), is gewoon verkeerd.
en jij baseert dat op?

door begrijpend te lezen en niet de foute conclusies te trekken die de schrijver duidelijk wel doet. Ik dacht dat mn voorbeeld van de dierentuin wel genoeg zei.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:56

Excuseme schreef:
Een goed paard fokken heeft niet zoveel te maken met de natuur. Je wilt bepaalde eigenschappen wel en sommige niet. om dat doel te beriken wil je je fokresultaten beter kunnen voorspellen en daar heb je lijnenteelt voor nodig. Ken je CapitolI?

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

zo werkt het dus

.

Hoezo? Is Capitol heilig dan? Net of je alleen goede paarden verkrijgt met inteelt

Volgens mij is dit een typisch verzinsel van de mens... in de natuur wordt inteelt voorkomen. Dat sommige mensen dat niet willen inzien en beweren dat het juist goed is... tjah... dat vind ik sneu en erg jammer!

Waarom het jezelf moeilijker maken dan het is? Straks zit in ieder paard een zogenaamde stempelhengst. Dan neigen we naar het zelfde probleem als bij de KFPS: overal waar je kijkt inteelt met de daarbij behorende problemen.

Mensen, gebruik gewoon wat fris bloed! Dat werkt tevens vernieuwend

joostvangestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:02

Sfieke schreef:
.. in de natuur wordt inteelt voorkomen.

Ik denk dat dat op geen enkele manier te bewijzen valt. Als de natuur het zo fantastisch geregeld had, dan kon er uit een kruising van volle broer en zus gewoon geen veulens geboren worden. Ergo: de natuur voorkomt inteelt niet.

Weliswaar is het natuurlijk wel zo dat in grotere populaties de kans verkleind wordt door allerlei zaken. De meest invoudige zaak is dat als ingeteelde producten te zwak blijken, ze gewoon niet voldoen aan de wet van de sterkste en ze dus uit de selectie vallen.

En juist dat laatste moeten we als fokkers altijd in ons achterhoofd houden: als een product op wat voor wijze dan ook inteeltdepressie toont, meteen opruimen en liever ook niet opnieuw gaan proberen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:05

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:24

joostvangestel schreef:
Sfieke schreef:
.. in de natuur wordt inteelt voorkomen.

Ik denk dat dat op geen enkele manier te bewijzen valt. Als de natuur het zo fantastisch geregeld had, dan kon er uit een kruising van volle broer en zus gewoon geen veulens geboren worden. Ergo: de natuur voorkomt inteelt niet.

Weliswaar is het natuurlijk wel zo dat in grotere populaties de
kans

verkleind wordt door allerlei zaken. De meest invoudige zaak is dat als ingeteelde producten te zwak blijken, ze gewoon niet voldoen aan de wet van de sterkste en ze dus uit de selectie vallen.

En juist dat laatste moeten we als fokkers altijd in ons achterhoofd houden: als een product op wat voor wijze dan ook inteeltdepressie toont, meteen opruimen en liever ook niet opnieuw gaan proberen.

Hoe kan het dan dat je bij de Friezen door de inteelt dwergfriezen krijgt? En dat hoe hoger het percentage aan inteelt, hoe groter de kans op mislukking?? Ik denk dat Moeder Natuur wel degelijk haar grenzen trekt!

Waarom moet je als fokker eerst tot aan de grens gaan? Al die moeite, geld en energie (ook van de merrie!) voor niks door de inteelt. En je kan dan wel zeggen: maar door de inteelt worden de positieve punten van hengst en merrie benadrukt, er zit duidelijk ook een vies luchtje aan.... zomaar je product opruimen... het is geen ding maar een dier.

Zodra ik ga fokken met mijn eigen merrie streef ik naar vernieuwing en gezonde paarden en niet naar herhaling!

Je zegt zelf: de dieren met inteelt zijn de zwakste en zullen uiteindelijk dus niet overleven. Dit is toch de manier van de natuur om verdere inteelt te voorkomen???

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:47

Sfieke schreef:

Hoe kan het dan dat je bij de Friezen door de inteelt dwergfriezen krijgt? En dat hoe hoger het percentage aan inteelt, hoe groter de kans op mislukking?? Ik denk dat Moeder Natuur wel degelijk haar grenzen trekt!

Dat komt door de mensen, niet door moeder natuur. Overal waar té voor staat is nooit goed.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:48

Vertel dat maar eens aan die liefhebber hier een paar honderd meter verderop die uit de hengst Anton in combinatie met zijn merrie een dwergveulentje gefokt heeft.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:52

Desiree schreef:
Vertel dat maar eens aan die liefhebber hier een paar honderd meter verderop die uit de hengst Anton in combinatie met zijn merrie een dwergveulentje gefokt heeft.

Uit een hengst kan ook nooit een groot veulen komen.

joostvangestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 06:45

Sfieke schreef:
Hoe kan het dan dat je bij de Friezen door de inteelt dwergfriezen krijgt?

Misschien omdat kleinere paarden betere overlevingskansen hebben dan grotere paarden? Oorspronkelijke paarden waren ongeveer zo groot als een hond, die zijn in de miljoenen jaren pas groter gegroeid.

Friezeninteelt is iets anders dan inteelt bij een groot ras. Bij Friezen is de populatie te klein geworden, waardoor de inteeltdruk voor de gehele populatie te groot is geworden. Bij bijvoorbeeld de KWPN en zelfs de Welsh is dat nog lang niet aan de orde. Binnen de populatie zit nog meer dan genoeg variatie.

Verkleining is volgens mij ook een overlevingstruc van de natuur. Inteelt is meestal een gevolg van grote sterfte onder een populatie. Die sterfte komt vaak door mindere leefomstandigheden. Daar reageert de natuur op door kleinere dieren op de wereld te zetten die zuiniger om kunnen gaan met voedsel en dergelijke.

En iemand die Dwergfriezen krijgt vindt misschien wel hét gat in de markt: een Friesche Pony met het uiterlijk van een Fries, maar een derde van de onderhoudskosten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:05

Net zoals bij de tuigers. Getuige een van de bovenstaande hengsten met een overvloed "hoogheid' erin.

Dwergfriezen zijn erg zwak. Hun lichaam is vaak te zwaar voor de benen en verder hebben ze vaak een over of onderbeet.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:28

[quote="joostvangestel"]

. Bij bijvoorbeeld de KWPN en zelfs de Welsh is dat nog lang niet aan de orde. Binnen de populatie zit nog meer dan genoeg variatie.
[quote]

en daar achteraan dit topic ff lezen;-) viewtopic.php?f=22&t=552989&hilit= Paardenfokkers zijn het niet zo met elkaar eens?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:01

Over lijnenteelt gesproken: er is nu ook een topic over een paar oude volbloedhengsten die je achter bijna elk paard ziet terugkomen in de afstamming, waaronder Nearco.

joostvangestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:46

Rosita: ik had het over de KWPN, niet over de Gelderlander of de Groninger of het Tuigpaard. Nogal een héél groot verschil, denk ik.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:53

joostvangestel schreef:
Rosita: ik had het over de KWPN, niet over de Gelderlander of de Groninger of het Tuigpaard. Nogal een héél groot verschil, denk ik.

Ja dat heb ik wel gelezen, dit staat er toch ook?

Citaat:
Geen hengst heeft in de Gelderse paardenfokkerij zo'n grote invloed gehad als L'Invasion. Er is geen enkel Gelders paard meer te vinden (
en nauwelijks nog een KWPN-rijpaard
)

dan hebben we het toch over hetzelfde? Maar waarom denk jij nu dat het met de Welsh en de KWPN-er niet dezelfde kant op gaat als die rassen waar het nu wel mis is........... De voorbeelden lopen gewoon voor je neus, ik snap dat niet.

joostvangestel

Re: lijnteelt/lijnenteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:03

L'invasion was een hengst uit 1944. Bij de Welsh ben ik onlangs nog een hengst tegen het lijf gelopen waar Coed Coch Glyndwr (geboren 1935) niet in zit. Dat was voor de eerste keer in 10 jaar dat me dat overkwam.

Die hengsten zitten zou ontzettend ver weg, dat maakt echt niet meer uit. In de KWPN is er daarnaast ook zo veel verdund met behulp van buitenlandse stamboeken, dat de invloed van L'Invasion toch redelijk ver weg zit. Het is niet eens een gesloten stamboek.

Bij de Welsh praten we wél over een gesloten stamboek. De Welsh is 50 jaar geleden door het oog van de naald gekropen doordat de populatie zo klein werd dat de inteelt ronduit gevaarlijk werd. De beste Welsh zijn ook nu nog sterk ingeteeld, maar de mogelijkheid om ingeteelde dieren te paren aan onverwante is vrij groot. De wereldpopulatie van Welsh ponies is ongeveer 30000, schat ik zo. Ruimte genoeg binnen de populatie tot vermijden van inteelt.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:37

joostvangestel schreef:

Bij de Welsh praten we wél over een gesloten stamboek. De Welsh is 50 jaar geleden door het oog van de naald gekropen doordat de populatie zo klein werd dat de inteelt ronduit gevaarlijk werd. De beste Welsh zijn ook nu nog sterk ingeteeld, maar de mogelijkheid om ingeteelde dieren te paren aan onverwante is vrij groot. De wereldpopulatie van Welsh ponies is ongeveer 30000, schat ik zo.
Ruimte genoeg binnen de populatie tot vermijden van inteelt

.

Maar dat was toch juist niet de bedoeling van de fokkers toch? Ik dacht dat daar de discussie nu over ging;-). Hoeveel procent van die 30.000 wordt voor de fok ingezet denk je? Zou dat net als bij honden tussen de 3 en 5 % zijn? Kun je nagaan wat een genenverlies je hebt in 1 generatie. Tel daarbij op dat zeg 10 hengsten de helft van die fokkerij voor hun rekening nemen en je gaat je afvragen waarom het al zo lang 'goed' lijkt te gaan. Of zouden wij gewoon gewend zijn geraakt aan allerlei afwijkingen en die als normaal aanvaarden en ze niet zien als een waarschuwing?

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:41

Volgens mij worden hier nu twee zaken door elkaar gegooid.....

Bewust intelen waarbij je dus terugfokt op gewenste eigenschappen; en dat is toch eigenlijk wel heel wat anders dan de steeds verder doorgaande inteelt binnen een kleine populatie, waarbij steeds maar weer inteelt over inteelt over inteelt plaatsvindt.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:45

fabienne schreef:
Volgens mij worden hier nu twee zaken door elkaar gegooid.....

Bewust intelen waarbij je dus terugfokt op gewenste eigenschappen; en dat is toch eigenlijk wel heel wat anders dan de steeds verder doorgaande inteelt binnen een kleine populatie, waarbij steeds maar weer inteelt over inteelt over inteelt plaatsvindt.

Nou, als jij het verschil ff uitlegt dan? Inteelt is binnen de familie fokken. De 'reden' is ondergeschikt in mijn ogen.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:06

Dat verschil heb ik juist in mijn vorige reactie beschreven!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:51

Rosita schreef:
Tel daarbij op dat zeg 10 hengsten de helft van die fokkerij voor hun rekening nemen

Wereldpopulatie 30000 ponies, daar staat 10% van in Nederland. Ik neem aan dat ze in Zuid-Afrika, Australie, de Verenigde Staten, Canada, Wales, Schotland, Engeland, Ierland etc. overal wel andere hengsten gebruiken. KI komt bijna niet voor. In Finland dekt een hengst gemiddeld 3 merries per jaar. In Canada is dat niet veel meer. Een hengst die meer dan 15 merries dekt is een héél grote uitzondering. Inteelt is moeilijker dan je denkt

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:53

joostvangestel schreef:

KI komt bijna niet voor. In Finland dekt een hengst gemiddeld 3 merries per jaar. In Canada is dat niet veel meer. Een hengst die meer dan 15 merries dekt is een héél grote uitzondering. Inteelt is moeilijker dan je denkt

Klinkt goed Joost, houden zo

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 02:49

[quote="Rosita..... Of zouden wij gewoon gewend zijn geraakt aan allerlei afwijkingen en die als normaal aanvaarden en ze niet zien als een waarschuwing?[/quote]

Reken maar van "YESS" ! "Vrije natuurselectie" en het infokken van door mensen gewenste eigenschappen met als resultaat een (volgens mensennormen en vraag )superpaard, ligt mijlenver uit elkaar.
In de natuur bestaan er geen spring- c.q. dressuurpaarden of dravers etc. , alleen dieren die in staat zijn te overleven.

Zonder hier meteen een waardeoordeel aan te koppelen is het zo dat door mensenbeleid gefokte dieren doorgaans in de vrije natuur niet (meer) zullen overleven.
Kortom... de natuur legt hele andere fokcreteria aan dan mensen met al hun wensen met als gevolg ook een heel ander (gewenst) eindresultaat.

Dit wezenlijke onderscheid wordt in deze discussie volgens mij steeds uit het ook verloren, waardoor men elkaar met oneigenlijke argumenten om de oren slaat
Oftewel: Natuurlijke selectie VERSUS inteelt/lijnteelt/bloedaansluiting (what's in a name )

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 08:49

joostvangestel schreef:
Sfieke schreef:
Hoe kan het dan dat je bij de Friezen door de inteelt dwergfriezen krijgt?

Misschien omdat kleinere paarden betere overlevingskansen hebben dan grotere paarden? Oorspronkelijke paarden waren ongeveer zo groot als een hond, die zijn in de miljoenen jaren pas groter gegroeid.

Friezeninteelt is iets anders dan inteelt bij een groot ras. Bij Friezen is de populatie te klein geworden, waardoor de inteeltdruk voor de gehele populatie te groot is geworden. Bij bijvoorbeeld de KWPN en zelfs de Welsh is dat nog lang niet aan de orde. Binnen de populatie zit nog meer dan genoeg variatie.

Verkleining is volgens mij ook een overlevingstruc van de natuur. Inteelt is meestal een gevolg van grote sterfte onder een populatie. Die sterfte komt vaak door mindere leefomstandigheden. Daar reageert de natuur op door kleinere dieren op de wereld te zetten die zuiniger om kunnen gaan met voedsel en dergelijke.

En iemand die Dwergfriezen krijgt vindt misschien wel hét gat in de markt: een Friesche Pony met het uiterlijk van een Fries, maar een derde van de onderhoudskosten

Ik denk dat je je wat meer mag gaan verdiepen in deze materie... Dwergfriezen niet eigenlijk niet bruikbaar en nu doe jij net of dat het een uitvinding van de natuur is! Het is een probleem bij de Friezen door de inteelt.

Dit is een Dwergfries

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... BHOH[/img]

Zoals je ziet staat ie niet zo mooi op zn benen en het lijkt mij ook niet verstandig daar op te gaan rijden. Dit is een geval van een lichaamlijk gehandicapt paard!

En
joostvangestel schreef:

De KWPN? Tuigpaard en Gelderlander heel iets anders? Dacht het toch echt van niet! KWPN heeft drie richtingen: Tuigpaard, Rijpaard en Gelders paard. Die Tuig- en Gelderse paarden (Gelderlanders) horen er dus wel degelijk bij!!

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:58

Desiree schreef:
Net zoals bij de tuigers. Getuige een van de bovenstaande hengsten met een overvloed "
hoogheid

' erin.

Dwergfriezen zijn erg zwak. Hun lichaam is vaak te zwaar voor de benen en verder hebben ze vaak een over of onderbeet.

Idd, en zelf is Hoogheid een Oregon x Oregon, dat ook zo'n beetje bij elke tuiger in zit.......

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:01

Rosita schreef:
De 'reden' is ondergeschikt in mijn ogen.

De reden is juist het uitgangspunt, lijnenteelt om lijnenteelt te doen is onzin. Lijnenteelt leidt tot een het beperken van de variatie, en de enige rede is natuurlijk iets buitengewoon goeds vast te willen leggen.

Ik had bv Poetin x Samba Hit als experiment niet gek gevonden. Maar aangezien we (als we eerlijk zijn) niet allemaal een super wereld kampioen hebben, zou de broer / zus combinatie wat mij betreft een zeldzaamheid zijn. Vanaf de 3e of 4e generatie een stempel hengst of merrie een keer vastleggen is een stuk minder risico vol, en kan wat mij betreft geen kwaad.
Een mooi voorbeeld vindt ik Contendro I en II, maar of je hier nu nog een keer Ramiro / Ramzes / Ladykiller bij moet zetten?? http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6