Quirina wordt gedekt door Royal Jubilee (v. Rohdiamant)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

finley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:21

ps ik zou gaan voor een hengst als tuschinski, geeft mooie types, veel gummi, elastiek en veer in de beweging en is daarbij ook commercieel en mooi gefokt!

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:07

finley schreef:
ps ik zou gaan voor een hengst als tuschinski, geeft mooie types, veel gummi, elastiek en veer in de beweging en is daarbij ook commercieel en mooi gefokt!

Nog beter is voor deze merrie een goede allround hengst erop te zetten. je weet maar nooit dat het veulen later verkocht wordt door omstandigheden. Met een goede allround afstamming is het beter te verkopen in België.

Balte

Re: Quirina wordt gedekt door Royal Jubilee (v. Rohdiamant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:39

De hengsten van het dekstation waar Quirinake mee dekt, zoals die Royal Jubilee zijn niet BWP gekeurd hoor . Zijn allemaal Duits gekeurde hengsten.
Waarbij Quirinake dan toch al verder kijkt naar wat BWP in huis heeft . BWP blijft nu eenmaal een springstamboek dus denk ik dat het inderdaad zeer belangrijk is van je horizon te verruimen als je in Belgie dressuurgericht wil gaan fokken. Hoewel ik het zelf bij mijn eerste veulen ook gedaan heb, binnen het BWP gefokt met een hengst uit de optie dressuur. Was wel een hengst uit bewezen Duitse bloedlijnen.
Maar, voor dit jaar ga ik zeker en vast ook buiten BWP

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:02

Volgens mij maakt ie meer kans op een goed sportpaard met een goed bewegende springer te nemen . Mooi langgelijnd en meestal een sterk achterbeen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:30

libke schreef:
Volgens mij maakt ie meer kans op een goed sportpaard met een goed bewegende springer te nemen . Mooi langgelijnd en meestal een sterk achterbeen

of een goede allrounder.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:40

jullie mogen zeker de hengsten zeggen die jullie in jullie gedachten hebben, ik zal ze zeker in mn hoofd houden.
Of ik me dan ook ga laten "manipuleren" door jullie mening weet ik niet (vat dit nou niet raar op, maar mjn keuze was eigenijk wel al gemaakt)

Over Forpreza kan ik nu niets zeggen en ik weet niet wie het was maar een roze bril is zéker niet van toepassing. Ik weet best wat haar minpunten zijn, ik wil dat ook best toegeven maar het is logisch dat je "je eigen kind" verdedigt, dat is net zoals een vader die zijn zoon zou verdedigen.
Hoe ze uitgroeit zien we wel, ik hou van compacte, iets zwaardere paarden, dus dat komt wel goed denk ik dan. En ze is jaarling, ze zal mss nog heel andere wendingen maken, mss slechter, mss beter. Dat zien we wel. Ik ga hoe je het ook draait of keert altijd blijven verdedigen en ik zal er altijd blij mee zijn met mijn éérste fokproduct. Dat is iets speciaals wat je meedraagt.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:10

Jaarling= naarling...kan er maar 1 ding over zeggen en dat is: pas op dat ze niet te zwaar word,dat schijnt heel slecht te zijn voor de botten in de groei.

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:14

Elisa2 schreef:
Jaarling= naarling...kan er maar 1 ding over zeggen en dat is: pas op dat ze niet te zwaar word,dat schijnt heel slecht te zijn voor de botten in de groei.

hoe bedoel je, qua gewicht, daar kan ik niet veel aan doen vrees ik. Ze eet niet meer dan een ander paard. er staat bijna geen gras op de wei en eet dus voordroog. Buiten dat krijgt ze nog een half schepje eten speciaal voor jaarlingen voor spijsvertering te bevorderen enz..

Buiten voordroog en water en één keer per dag een beetje van mij krijgt ze niets ik had ook graag gewilt dat ze wat magerder was

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:24

In dat geval is het goed,dan groeit het er wel uit.Je kunt weinig zeggen van een jaarling.Ik ben wel benieuwd hoe ze uitgroeit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:31

Afbeelding

Afbeelding

Hier was mijn Votje ongeveer even oud als die van jou, paar maandjes verschil.
Ik weet dat je gewoon van een heel ander type paard houdt maar je moet natuurlijk goed in gedachten houden waar je mee wilt sporten later. Ik zei ook al dat MissHIS mijn paarden vaak net te sjiek vind, daar moet je van houden. Maar toch is voor de sport wel net wat meer lengte en ras gewenst als jouw jaarling vertoont.
Dit is niet banketstaaf bedoelt maar alleen als argument waarom je misschien beter een andere hengst kan kiezen met meer maat, ras, lengte en wat hoogbeniger. Het KWPN heeft er diverse in de aanbieding.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:37

bedankt voor de vergelijking, is idd een heel verschil, zijn gewoon twee verschillende jaarlingen e... Het is mss moeilijker om haar te gaan rijden, maar ik ben niet anders gewoon met mn merrie En moeilijk gaat ook, dat is mijn motto

We zien wel hoe ze uitgroeit, ze zal waarschijnlijk nu géén lange hals krijgen en lengte in het lijf en hoogbenig, maar dat neemt niét weg dat het geen mooi paard kan worden vind ik.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:06

Heb het hele topic doorgelezen en zoveel mensen zoveel meningen .
Al moet ik zeggen dat er een paar mensen spreken waarvan ik door mee te lezen en eerder topics weet dat ze weten waar ze over praten !
Vind het een mooie aansprekende hengst en ben benieuwd wat eruit gaat komen.
Over smaak valt niet te twisten en de meeste fokkers hier fokken voor de verkoop andere onder ons voor onzelf de zogenaamde ''vermeerderaars'' volgens sommige onder ons hoe dan ook neem de adviezen mee waar je wat aan denk te hebben heb ik vorig jaar ook gedaan en heb ook een hoop geleerd en mocht ik ooit nog met mijn merrie dekken neem ik zeker bepaalde dingen mee. Heb toen ook zoveel verschillende hengsten voorgeschoteld gekregen dat ik helemaal door de bomen het bos niet meer zag en jij vraagt dan nog niet eens een advies
Hoe dan ook als we nu allemaal eens wat meer respect zouden hebben voor elkaar iedereen is hier met hetzelfde bezig met paarden de 1 voor zijn brood de ander voor zijn hobby .
Op een of andere manier lopen hier de discussies nogal eens pittig op al valt het nu nog mee .
Quirinake veel succes en ben benieuwd volgend jaar

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:10

Goh Yuri ga je soms een eigen fokerij beginnen ofzo
Staat Quirina nog altijd op Hicewa? heb haar al lang niet meer gezien (niet dat ik altijd door de stallen loop )

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:17

CAuvraySky schreef:
Goh Yuri ga je soms een eigen fokerij beginnen ofzo
Staat Quirina nog altijd op Hicewa? heb haar al lang niet meer gezien (niet dat ik altijd door de stallen loop )

hahah nee nee geen fokkerij een halve?

Quirina staat niet meer op hicewa nee, ze staat op commissarishoeve, het is toch bijna gedaan met hicewe en moest van mn vader naar daar

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 07:56

Ik vind Forpreza wel een mooi veulen. Vooral als je kijkt naar andere foto's in Quirinake's profiel (b.v keuring). Momenteel ziet ze er indd niet zo mooi uit. Nou heb suzanne F wel de ergste foto er uit gepakt hoor..vooral als je die hals met elkaar gaat vergelijken en een paar maanden leeftijdsverschil kan erg veel schelen.
Ik heb ook een tijdje gedacht van: oww wat heb ik nu gekocht. Dan was mijn veulen ook zo'n propje. Je weet het toch nooit hoe ze uitgroeien. Je moet het er mee doen zo als ze zijn maar je kan het altijd mee nemen in je beslissing voor je volgende veulen. Maar je keus stond toch al vast zei je al

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:20

Afbeelding

hier is ze idd anders op, ze was ook jonger en was nog geen "naarling". hier was ze ongveer denk ik 3-4 maanden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:06

Mijn hengstje (Rubiquil x Wolfgang) heeft ook het model 'boernknolleke' op dit moment en ik weet niet of dat nog goed gaat komen, hahahaha. Ik wacht het wel af.
Ik houd hem aan om te kunnen zien wat ik nog moet bijsturen om daar te komen waar ik wil zijn. Wat ik nu zelf inschat is dat mijn hengstje van Rubiquil wat minder lengte in de rug zou mogen hebben. De halsaanzet is al een stuk verbeterd ten opzichte van de moeder, maar nog niet zodanig dat ik tevreden ben. Hij zou ook wat hoger op de benen mogen. Hij heeft een goed karakter, is slim, heel lenig en heeft een sterk achterbeen. Ik ben trots op mijn eerste veulentje en vind dus dat mijn eerste opzet en gedachte geslaagd is. Daar ga ik dus mee door en hoop met Riccio weer een stukje verder de goede kant op te gaan. Het is natuurlijk altijd afwachten. Ik kijk dus kritisch naar mijn eerste fokproduct (waar ruim 10 jaar studie aan vooraf is gegaan, voordat ik de eerste stappen op het fokkerijpad zette) en trek mijn conclusies. Ik let echter ook goed op, wat anderen doen en denken. Dat zijn fokkers die vaak meer dan 30 jaar ervaringen hebben en hun mening telt voor mij wel degelijk mee, daar waar ik er mijn voordeel mee kan doen.

De moeder van jouw veulentje heeft in ieder geval een mooi model zo snel te zien en Forprezzazal za nog wel wat uit de 'frumpels' komen, schat ik zo in.

Ik vind het heel moeilijk om de juiste afwegingen te maken en zie ook altijd de vaders en hun nafok in levende lijve, als dat enigszins mogelijk is, om zo een zo compleet mogelijk beeld te krijgen. Dan moet je nog maar afwachten hoe het gaat uitpakken. Ik zie persoonlijk graag een chique, maar niet te fijn gebouwd paard, op een niet te teer fundament. Je kunt overal lezen hoe verschillend de smaken zijn. Ga je eigen gang en maak vooral je eigen keuzes. Neem echter het advies en de kritiek van derden die verstand hebben van fokkerij ter harte. Het kan je snel een stuk verder helpen naar succes.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:14

Gitta schreef:
Heb het hele topic doorgelezen en zoveel mensen zoveel meningen .
Hoe dan ook als we nu allemaal eens wat meer respect zouden hebben voor elkaar iedereen is hier met hetzelfde bezig met paarden de 1 voor zijn brood de ander voor zijn hobby .
Op een of andere manier lopen hier de discussies nogal eens pittig op al valt het nu nog mee .
Quirinake veel succes en ben benieuwd volgend jaar

ceasario schreef:
Quirinake schreef:
Na overleg met mijn ouders hebben we besloten om mijn merrie nog een keer te laten dekken zodat ik twee veulens ervan heb.
Royal zijn afstamming is:

Rohdiamant x Aphrodite x Andiamo x Welt As

http://krpaardenfotografie.tripod.com/R ... .jpg[/img]

Jij houdt blijkbaar van dieren waarbij de hals zeer diep uit de borst komt.

Ik blijf bij mijn standpunt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:16

ceasario schreef:
... Ik blijf bij mijn standpunt.

Halzen die niet zo diep uit de borst komen geven inderdaad minder problemen met het rondrijden. Onze Wolfgangmerrie is echt moeilijk in de oprichting te krijgen. Niet dat ze niet wil, maar het is fysiek voor haar gewoon een stuk moeilijker dan bij de Grosso die we hebben. Haar hals staat er beduidend beter op en dat is wel zo gemakkelijk.
De atlas bij beide merries is echter goed en dat scheelt ook weer met het nageeflijk krijgen.

acropolis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:33

Bucepahlus, heb jij geen foto van je jaarling?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 17:02

wat ik nu ga zeggen heeft niets met mijn veulen te maken, dit doet er niet toe maar wou het toch even zeggen, dus dit is niet om kritiek uit te lokken! Er zijn zoveel dekhengsten die diep uit de hals komen die het goed doen in de sport. Die hier geen hinder van ondervinden.

En al gaat het moeilijk zijn met forpreza, dat kan mss goed zijn maar als je het dan wél bereikt, heb je er dubbel zoveel voldoening van, dan dat je een knol hebt die alles doet wat je zegt. en hier blijf ik ook bij

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:13

Quirinake schreef:
, dan dat je een knol hebt
die alles doet wat je zegt.
en hier blijf ik ook bij

Een hond nemen dat gaat vlugger.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:24

ceasario Ik blijf bij mijn standpunt. ; mooi dat siert je
Quirinake: blijf gewoon lekker genieten van je veulen alleen tijd kan zeggen hoe ze uitgroeit en ik blijf ook bij mijn eerdere mening
Paarden waarbij de hals diep uit de borst komen zijn idd moelijker opwaarts te rijden maar hoeft zeker geen onoverkomelijk probleem te zijn. Mijn vorige veulen had zeker een te diepe en zware halsaanzet maar was toch een knappe verschijning in de ring al was ze kort en compact is dan ook leuk naar Amerika verkocht en doet het daar in zowel springen als dressuur erg leuk!
Nu ik erover nadenk waren mijn betere paarden vooral in de hals niet perfect nog eentje op rij met een in mijn ogen zware onderhals liep (weliswaar niet bij mij ) nationaal in de springsport en zz licht in de dressuur leuk genoeg toch voor de gemiddelde ruiter/amazone !
Wat ik ermee wil zeggen is elk paard heeft goede en slechte punten en kan met die mindere punten ook zeker heel bruikbaar zijn. Dus nogmaals Quirinake pak de adviezen waar jij iets mee kan eruit en trek verder je eigen plan!!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:02

Ceasario: hoe bedoel je? verklaar je nader

bedankt gitta voor je reactie, je hebt gelijk, ik neem hieruit wat ik wil

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:57

Idd veel meningen hier in het topic.
Ik persoonlijk vind de geblokte, korte en daarbij kleine paarden persoonlijk niet zo mooi, maar als je daarnaast een giraffenek ziet vind ik nog minder 'mooi'
En dat ze zo'n rond buikje heeft, groeit er vast wel uit.
Ik ken niet zo veel over deze hengst (kleg me meer toe op springhengsten) maar als je er een goed gevoel bij hebt, zeker doen.
Ik ben benieuwd wat het wordt !