Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Suzanne F. schreef:Zo zag die van mij eruit op de keuring:
Probeer alles te scheren, oren, benen, onderkaak en staart. Dan komt de achterhand mooier uit. Je kan natuurlijk eigenwijs zijn en het niet doen maar die meneertjes jury kan het niks schelen of die van jou net wel ster of niet wordt. Alle beetjes helpen en je moet er gewoon alles aan doen om m er tiptop voor te hebben staan.
Kleine knotjes met elastiek! Geen dressuurknotten met naald en draad! Goed op de ijzers, het liefst zo´n paar weken erop. Op de C.K ook achterijzers ivm gras/stiften draaien.
Voorbereiding begint al paar maanden van te voren met training aan de longe, goed voeren, evt. helemaal scheren, lijnzaaadolie door t voer.
De verzorging maakt het af op de dag zelf, staart in de vlecht zodat er mooie slagen inzitten, babyolie of iets wat erop lijkt op de snuit en rond de ogen. Evt. kale plekjes met schoensmeer wegwerken. Hoeven in de olie. Vacht glad en glanzend. En knollie fris uiteraard, weekje stappen aan de hand werkt vaak goed, rammeldoosje erbij en goan!
Suzanne F. schreef:De kant waar ze op hangen vlecht ik.![]()
Dit is trouwens de perfecte tijd om de paarden helemaal te scheren als ze naar de keuring moeten. Begin April zo ongeveer.
.

misssixty schreef:Mijn merrie is net 4 geworden en moet ook nog naar de keuring.
Vorige eigenaar niet gedaan vorig jaar...
Hoe kan ik haar het beste hierop voorbereiden? Ik rij namelijk ook al gewoon op haar en hebben eerste B dressuur wedstrijd al gehad.
Iemand tips???
VValar schreef:Voor die tijd hebben we haar zelf getraind. Dagelijkse beweging is zeer belangrijk om de spieren soepel te houden en de conditie op peil te houden. Ik heb haar vaak gereden, en op advies wat ronder ingesteld om de halsspieren goed te ontwikkelen en de algemene conditie (spieren) te verbeteren. Niet moe getraind, klein half uurtje per dag maar wel regelmatig
Xox schreef:Mijne is nog niet zadelmak maar die ga ik straks een maand of twee voor de keuring longeren om meer bespiering te krijgen. Ook trainen met het aan de hand draven en stappen op het verharde zodat het paard leert op eigen benen naast je te lopen. Ook het vrijspringen moet worden geoefend. Zorg dat je paard twee weken voor de keuring op nieuwe ijzers komt en dat je dan toliletteert zodat het met de keuring enigzins natuurlijk uitziet
RodaniaJaman schreef:Idd zorg dat je gewoon een ruime maand tot 2 van te voren al begint met longeren voor de bespiering is alleen maar goed voor ze. Voor de rest zou ik persoonlijk de merrie 1 tot 2 weken voor de keuring om de 3 dagen er even uithalen. maar zoveel mogelijk energie besparen. Je moet toch kunnen showen en dan zijn ze lekker fel en lopen ze waarschijnlijk ook een stuk beter!!
Suzanne F. schreef:Dit is trouwens de perfecte tijd om de paarden helemaal te scheren als ze naar de keuring moeten. Begin April zo ongeveer.