Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:56

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 10:35

Super, dank je wel! Dan ga ik die zeker kopen!

Renske_

Re: Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:18

Suzanne F. schreef:
Zo zag die van mij eruit op de keuring:

Afbeelding

Probeer alles te scheren, oren, benen, onderkaak en staart. Dan komt de achterhand mooier uit. Je kan natuurlijk eigenwijs zijn en het niet doen maar die meneertjes jury kan het niks schelen of die van jou net wel ster of niet wordt. Alle beetjes helpen en je moet er gewoon alles aan doen om m er tiptop voor te hebben staan.
Kleine knotjes met elastiek! Geen dressuurknotten met naald en draad! Goed op de ijzers, het liefst zo´n paar weken erop. Op de C.K ook achterijzers ivm gras/stiften draaien.
Voorbereiding begint al paar maanden van te voren met training aan de longe, goed voeren, evt. helemaal scheren, lijnzaaadolie door t voer.
De verzorging maakt het af op de dag zelf, staart in de vlecht zodat er mooie slagen inzitten, babyolie of iets wat erop lijkt op de snuit en rond de ogen. Evt. kale plekjes met schoensmeer wegwerken. Hoeven in de olie. Vacht glad en glanzend. En knollie fris uiteraard, weekje stappen aan de hand werkt vaak goed, rammeldoosje erbij en goan!

zooo superchique zeg, maar je hebt dan ook een erg gaaf paard!

ook al wacht ik met die van mij nog een jaar (wordt eind juli pas 3 is nog erg baby, overbouwd etc) wil precies zo'n voorbrenghoofdstel als jou, en als ik het goed zie heeft die van jou de knotjes links?
mij is altijd gezegd dat ze rechts moeten, maar die van wisje gaan, ondanks wekenlang vlechtjes erin aan de rechterkant, toch steeds weer naar links hangen
maar dat maakt dus niet uit?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:38

Gewoon vlechten aan de kant waar de manen hangen Renske! Maakt niets uit

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:46

ok! ze hangen nml als ze lang zijn voor t grootste deel naar rechts, maar als ze kort zijn hangen ze bijna allemaal naar links
vind alleen aan de rechterkant vlechten makkelijker, heb bij de andere 2 hun manen ook gedwongen rechts laten hangen haha

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:43

De kant waar ze op hangen vlecht ik.

Dit is trouwens de perfecte tijd om de paarden helemaal te scheren als ze naar de keuring moeten. Begin April zo ongeveer.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:02

uhh helemaal scheren ?? die van mij is al bijna helemaal door het haar heen en heeft nu soort satijnvelletje. is ook wel een heel rank gebouwde merrie, die neigt naar volbloedtype het is een Ulft x Belisar x Octaaf en het volbloed percentage is ook boven de 50% volgens paardenfokken.nl

Wat bedoel je precies met lijnenfokken op Ulft Suzanne F? Als ik die van mij laat dekken mag er ook best een beetje maat af en massa bij, ze is nu als vierjarige al ca 1.73m en hopelijk blijft het daarbij

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:10

Suzanne F. schreef:
De kant waar ze op hangen vlecht ik.

Dit is trouwens de perfecte tijd om de paarden helemaal te scheren als ze naar de keuring moeten. Begin April zo ongeveer.

Waarom zou je ze helemaal scheren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:17

Helemaal scheren? Omdat ze daar supermooi van in het haar komen over een paar maandjes. Tenzij ze nu natuurlijk helemaal verhaard zijn en een superdun glimmend velletje hebben maar meestal zijn ze nu aan het verharen en is de vacht een beetje pluizig en wat verkleurd. Als je nu scheert worden ze supermooi met de keuring.

En dat lijnenteelt op Ulft was het andere topic.
Upperclass voert via Polansky Ulft en dan x Ulft doe je dus lijnenteelt. Dan kan ik me voorstelle dat het best een redelijk zwaard dier is geworden met bot.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:46

doe je dat dan zelf suzanne? Die van mij is wel wat pluizig ( zie vosje in profiel) maar heeft nogal een snel achterbeen om te scheren .
Ik zie het eigenlijk nog niet zo zitten om die te gaan scheren.. Beschadig je de zomervacht dan niet?

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:01

bij whit is het denk ik niet nodig.. die zit echt superkort in het vachtje

heeft ook heel de winter een deken met hals opgehad.. alleen de manen zijn een beetje... afgebroken

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:11

mm Wienna is bijna door haar wintervacht heen. Ze heeft dan ook van de winter met een dek op gelopen. Voor het longeren Suzanne, heb jij ook een schema om het op te bouwen??? En longeer jij je paarden met een hulpteugel? Welke?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:29

Dit is wat is doe om mijn paarden mooi te maken voor de keuring.

Oogharen en baardharen eraf, paard van kop tot teen wassen, invlechten van manen en staart gebeurt op de morgen van de keuring zelf. Geen risico van afgeschuurde manen. Staart invlechten en staartbandage errond voor de reis zelf. voorbrenghoofdstel (zelfs reserve hoofdstel mee), lederen voorbrengleidsels, neus en ogen insmeren met baby olie.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 21-03-06 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:46

Mijn merrie is net 4 geworden en moet ook nog naar de keuring.
Vorige eigenaar niet gedaan vorig jaar...
Hoe kan ik haar het beste hierop voorbereiden? Ik rij namelijk ook al gewoon op haar en hebben eerste B dressuur wedstrijd al gehad.

Iemand tips???

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:32

misssixty schreef:
Mijn merrie is net 4 geworden en moet ook nog naar de keuring.
Vorige eigenaar niet gedaan vorig jaar...
Hoe kan ik haar het beste hierop voorbereiden? Ik rij namelijk ook al gewoon op haar en hebben eerste B dressuur wedstrijd al gehad.

Iemand tips???

Lees het hele topic even door....

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:08

Ja dat heb ik wel gedaan!!!
Maar ik bedoelde of ik juist moet gaan longeren of juist doorgaan met rijden..
Het mooi maken enz dat weet k allemaal wel!!!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:14

staat anders wel in de link die ik op de eerste pagina heb neergezet

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:22

Ja die heb ik ook gelezen!
Maar nog niet echt veel info over wel of niet rijden?
En hoe eventueel te longeren!
Dat zou ik graag willen weten

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:27

VValar schreef:
Voor die tijd hebben we haar zelf getraind. Dagelijkse beweging is zeer belangrijk om de spieren soepel te houden en de conditie op peil te houden. Ik heb haar vaak gereden, en op advies wat ronder ingesteld om de halsspieren goed te ontwikkelen en de algemene conditie (spieren) te verbeteren. Niet moe getraind, klein half uurtje per dag maar wel regelmatig

Xox schreef:
Mijne is nog niet zadelmak maar die ga ik straks een maand of twee voor de keuring longeren om meer bespiering te krijgen. Ook trainen met het aan de hand draven en stappen op het verharde zodat het paard leert op eigen benen naast je te lopen. Ook het vrijspringen moet worden geoefend. Zorg dat je paard twee weken voor de keuring op nieuwe ijzers komt en dat je dan toliletteert zodat het met de keuring enigzins natuurlijk uitziet

RodaniaJaman schreef:
Idd zorg dat je gewoon een ruime maand tot 2 van te voren al begint met longeren voor de bespiering is alleen maar goed voor ze. Voor de rest zou ik persoonlijk de merrie 1 tot 2 weken voor de keuring om de 3 dagen er even uithalen. maar zoveel mogelijk energie besparen. Je moet toch kunnen showen en dan zijn ze lekker fel en lopen ze waarschijnlijk ook een stuk beter!!

etc. etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:27

Ja longeer best veel. Opbouwend van 3 x id week 15 min. naar 4 of 5 keer een half uur. (of rijden he op de goede manier)

Hulpteugel varieert per paard. Begin vaak met een bijzetteugel en daarna touwtjes. Soms een qoque. Ligt aan het paard maar doorgaans touwtjes en dan longeerlijn door de binnenbitring naar de singel.

Ja scheren doe ik meestal zelf.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:34

ik heb ook een paar vraagjes:
- hoe lang van te voren kan je je paard het beste scheren
- wat moet je precies doen

×××

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:46

Suzanne F. schreef:

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:46

en benen, baard&kinharen en oren etc weekje/2 weken van te voren nog ff scheren

vind t bijna jammer dat de mijne nu nog niet meedoet met de keuring, begin juli is ie hier vlakbij...
maar dan is ze nog niet officieel 3 en ze is er echt nog te jong/babyachtig/smal&overbouwd voor, wil haar ook nog niet echt aan t werk zetten maar gooi ze de opfok in volgende maand

degene die wel gaan, moeten vooral veel foto's maken&plaatsen

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:40

Wij hebben onze drie jarige zadelmak gemaakt wordt nu drie keer per week goed gereden. Krijg je veel mooiere spiervorming dan met alleen longeren.
Verder gaan we zo beginnen met het stappen aan de hand.

Je paard een paar dagen voor de keuring op stal laten vind ik zielig, als je goed voert zit er genoeg energie in je dier. Met het opstal houden van je paard krijg je ook een grote kans op dikke benen, niet doen dus. Is je paard wat flegmatiek dan kan je de week voor de keuring wel alleen maar stappen aan de hand.

Wat het toileteren betreft, wordt bij ons de staart opgeschoren, het hoofd, de benen en de oren opgeschoren. Vlechten wordt de keuringsochtend gedaan veel kleine knotjes, net voor dat ze in de voorring gaan wordt er babyolie op de neus, rond het oog en de flanken gedaan.

Een foto'tje van een veulentje wat wij klaar gemaakt hebben voor de veiling in Borculo.

Afbeelding