Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:27

Ik denk niet dat Frans dat allemaal in de praktijk heeft gezien hoor. Hij zegt namelijk o.a. dat een niet bonte kleindochter an Samber nog 31,5% kans zou hebben om bonte nakomelingen te geven. En dat is kortgezegd bullsh*t. Dat zul je in de praktijk niet tegenkomen, om een bonte te krijgen moet één van de ouders bont zijn.
De wetenschap heeft inderdaad voor bepaalde dingen nog geen verklaring, maar voor de kleurengenetica (en de genetica van alle andere eigenschappen) is het principe waterdicht.
Ieder gen bestaat uit 2 allelen, die paarsgewijs een bepaalde locus (plaats) in het DNA hebben. Ieder gen bestaat uit een allel van de vader en een allel van de moeder. En die allelen mixen niet, maar bestaan naast elkaar, waarbij meestal het ene allel dominant is over het andere allel en dus 1 eigenschap verborgen is maar wel aanwezig.
Dat is gewoon een natuurwet.
Bont is dus zo'n dominant gen. Een allel wat zegt 'bont' zal altijd een allel wat zegt 'niet bont' overschaduwen. Bont vererft altijd (met uitzondering uiteraard van homozygote vorm) 50%, net als alle andere dominante kleureigenschappen zoals zwart, agouti, creme, zilver en noem maar op.

Dat Samber dus maar 35% bont geeft is dus niks anders dan puur toeval. Net als een muntje opgooien, je hebt 50% kans op kop, en 50% kans op munt. Maar als je het muntje 100x opgooit heb je misschien wel 40x kop en 60x munt, ook toeval, want de kansen zijn even groot.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:17

Supertje schreef:
RUBYWHITE schreef:
die merrie in kwestie is donkerbruin, zwarte benen manen en staart en echt geen wit haartje aan het hoofd of elders. Hij heeft haar zelf gefokt en haar moeder ook. De merrielijn is al 5 generaties in de familie.. het is overigens ook een hele luxe merrie, en ze geeft mooie bonte veulens met weinig wit.

Ik vind het echt wel bijzonder...

Geeft ze geen Sabino veulens dan? Kan me namelijk niet voorstellen dat ze tobiano veulens geeft, dat is genetisch onmogelijk.

Ik zal kijken of ik foto`s voor je kan bemachtigen. De veulens zijn mooi bont getekend niet overwegend wit een beetje zoals mijn winnie en een nakomeling heeft hij nog staan met overwegend wit.

Jammer, ik heb wel eens gedacht als ik uit een bonte een 1kleurige fok loont t misschien de moeite die aan te houden

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 12:22

Persoonlijk vind ik die Sabino tekening mooier omdat dat van die gevlamde vlekken zijn, kan dat ook bij Tobiano? En weten jullie nog meer hengsten die bont zijn?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:54

anneliesdj schreef:
Persoonlijk vind ik die Sabino tekening mooier omdat dat van die gevlamde vlekken zijn, kan dat ook bij Tobiano? En weten jullie nog meer hengsten die bont zijn?

kijk eens op www.stable-rubywhite.nl en dan dekhengsten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:03

anneliesdj schreef:

Tobiano geeft over het algemeen meer duidelijk afgetekende vlekken dat Sabino. Sabino is trouwens ook niet altijd zo 'gevlamd', maar kan ook scherper getekend zijn.
Sabino vlekken zullen altijd anders zijn qua verdeling van de vlekken als tobiano, aangezien sabino van onderaf wit geeft, tobiano van bovenaf. Een paard wat alleen tobiano draagt kan geen sabino's geven en omgekeerd, omdat het 2 aparte genen zijn. Wel kunnen ze in combinatie voorkomen, dus een paard kan zowel sabino als tobiano zijn.

Sabino warmbloedhengsten zijn nog veel minder te vinden dan tobiano's. Bij de rijpaarden tenminste, bij tuigers komt het meer voor.
Een Sabino warmbloedhengst die ook sabino nakomelingen met veel wit geeft is Dream of Gold, een duitse sabino-palomino hengst, waarbij je dus behalve kans op wit ook nog 50% kans op een palomino hebt:
http://www.gestuet-falkenhorst.de/gfdreamofgold.html

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:19

Maar heb ik met die Deam of Gold net meer kans op een veulen met alleen een (kleine) witte vlek op de buik dan dat hij echt bont wordt? Of is de kans op allebei even groot?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:14

Supertje schreef:
Dat Samber dus maar 35% bont geeft is dus niks anders dan puur toeval. Net als een muntje opgooien, je hebt 50% kans op kop, en 50% kans op munt. Maar als je het muntje 100x opgooit heb je misschien wel 40x kop en 60x munt, ook toeval, want de kansen zijn even groot.
Bijna juist, omdat het altijd 50% kans is op...., zou bij grote totale getallen dus ook het totaal ong. 50% bont en 50% niet bont moeten zijn. Ik denk dat die 35% vooral te maken heeft met de soort merrie waarmee samber is gedekt. samber x samber is dus vaak vos, en wellicht zal samber met een vosmerrie al minder snel een bonte geven. Van pedro is dat 'bekend'; hij geeft veel bont door met een vosmerrie eerdere effen. (zo heb ik mij laten vertellen door ruby) En gekruist met een schimmel heb ik ook al eens schimmel bonten gezien.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:32

De basiskleur heeft niets te maken met het al dan niet doorgeven van bont. Het is niet zo dat bont minder snel 'pakt' op een vos bijvoorbeeld. Die genen staan los van elkaar, op totaal andere loci.
Schimmel staat ook totaal los van bont, en is ook geen kleur op zich.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:34

Supertje schreef:
Het is niet zo dat bont minder snel 'pakt' op een vos bijvoorbeeld.

Dat beweer ik ook niet, maar het is wel apart dat het totaal van samber 'slechts 35%' is en samber x samber erg vaak vos blijft. Verklaar dan eens waarom samber x samber (een bonte sambermerrie) heel erg vaak dus gewoon vos geeft.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:44

Als dat zo is zou dat ook gedeeltelijk verklaren waarom mijn merrie vos is en niet bont. Haar moeder was een bruin-bonte merrie Ico Sun x Samber, de vader een vos(Opan) als Samber x vosmerrie dan vaak vos geeft werkt dat misschien nog door in een kleinkind van hem? (Wat gedeeltelijk verklaart dat mijn merrie vos is, behalve dan dat er gewoon een grote kans op een vos was omdat de vader ook vos is)
Of sla ik nu de plank finaal mis?

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:46

listiglistje

Re: Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:35

Nieuwe bonte hengst goedgekeurd bij het AES!

Geheel Samber en Ico vrij......Willem van Nassau komt namelijk uit dezelfde moederlijn als Samber zelf.

Willem van Nassau
Andel x Clavecimbel x Rossini x Pericles

Afbeelding

Willem staat ter dekking bij Dekstation Roordink Diever

Tel. +31655130234 of +31621588068

meer info: www.bontewillem.nl

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:09

Sammie schreef:
Supertje schreef:
Het is niet zo dat bont minder snel 'pakt' op een vos bijvoorbeeld.

Dat beweer ik ook niet, maar het is wel apart dat het totaal van samber 'slechts 35%' is en samber x samber erg vaak vos blijft. Verklaar dan eens waarom samber x samber (een bonte sambermerrie) heel erg vaak dus gewoon vos geeft.

dat is geheel correct gezegt, wij hebben ook een bonte (eigengefokte) samber x samber bonte merrie, en rara wat voor kleur veulens komen er meestal uit???? vos

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:50

listiglistje schreef:

Geheel Samber en Ico vrij......Willem van Nassau komt namelijk uit dezelfde moederlijn als Samber zelf.

Niet geheel samber vrij, hij komt nl. uit dezelfde moederlijn
En tussen ons gezegt zegt het ggk van zo'n hengst, een halve fries genoeg over het aes.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:55

supertje; laten we het ermaar op houden dat die frans een rijke fantasie heeft (daar heb ik ook nog wel eens een handje van.

Liannes; jij hier ook lang niet gesproken, ik hoorde dat je misschien ook meekwam met rubywhite?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:35

waar gaan we heen , agerrits???

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:42

@ Sammie

Vrieling houdt er een super uitgebreide boekhouding opna wat betreft de dekkerij met samber. Hij heeft van bijna alle merrie`s die door samber gedekt zijn + de veulens foto``s maar zeker de gegevens. Zodoende, vertelde vrieling mij, duid het ook duidelijk erop dat Samber x Samber bloed grotendeels vos geeft. Er zijn uit zijn administratie (en dit was in 2002 toen we dat mochten inzien) geen bonte nakomelingen bekend uit samber x samber kruisingen. Wel 1 bonte uit een Samber x Mecenas x Samber kruising (die daarna 3x een bruine bracht). Het kan zijn dat tussen 2002 en nu 2006 het misschien wel gebeurd is maar voor die tijd zeker niet.

Pedro zijn moeder is een vos, geen idee of het daar mee te maken heeft. Van Pedro weet ik dat hij niet op alle vos-merrie`s effen veulens geeft. De eerste 2 jaren was dit wel zo, Pedro dekt nu voor het 5e of 6e jaar maar vererft echt meerendeel bont (van al zijn nakomelingen is 70% bont en 30% effen).

@listiglistje

Om bont te fokken met een kwpn vos merrie ging ik zeker niet voor een aes kruising fries x kwpn...ik begrijp zulke kruisingen eerlijk gezegd zowiezo al niet.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:43

liannes schreef:
waar gaan we heen , agerrits???

* fluisterd liannes in haar oor: naar agerrits*

ik had t voorgesteld dat jij misschien wel mee wilde omdat pipeloi ook gaat ik had t je alleen nog niet gevraagd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:36

Pedro zijn moeder is een vos, geen idee of het daar mee te maken heeft. Van Pedro weet ik dat hij niet op alle vos-merrie`s effen veulens geeft. De eerste 2 jaren was dit wel zo, Pedro dekt nu voor het 5e of 6e jaar maar vererft echt meerendeel bont (van al zijn nakomelingen is 70% bont en 30% effen).

PEDRO ZIJN MOEDER IS DONKERBRUIN

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:00

janderegelaa schreef:

PEDRO ZIJN MOEDER IS DONKERBRUIN

sorry je hebt gelijk, hoef je niet gelijk zo te schreeuwen om je gelijk te halen

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:03

Ik heb stal de nieuwe heuvel gevraagd om informatie over Harko/Hakon en die heb ik gekregen, allen heet het paard Haico.

Vind het een erg mooi paard, mooie bouw, leuk hoofd en hij heeft een mooi afstamming. Bovendien vind ik hem erg mooi getekend, donkerbruin tobiano is hij met een mooie verdeling van de vlekken en de randen van de vlekken zijn... gevlamd!

Is dat ook erfelijk of is de kans dat ik een veulen zou krijgen met 'normale' scherp afgetekende vlekken groter?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:12

Ik heb stal de nieuwe heuvel gevraagd om informatie over Harko/Hakon en die heb ik gekregen, allen heet het paard Haico.

Vind het een erg mooi paard, mooie bouw, leuk hoofd en hij heeft een mooi afstamming. Bovendien vind ik hem erg mooi getekend, donkerbruin tobiano is hij met een mooie verdeling van de vlekken en de randen van de vlekken zijn... gevlamd!

Is dat ook erfelijk of is de kans dat ik een veulen zou krijgen met 'normale' scherp afgetekende vlekken groter?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:27

Sammie schreef:
listiglistje schreef:

Niet geheel samber vrij, hij komt nl. uit dezelfde moederlijn
En tussen ons gezegt zegt het ggk van zo'n hengst, een halve fries genoeg over het aes.

Zit echt geen Samber in hoor! alleen de moeder van Samber zelf.
Dus geheel Samber vrij.

Dan daarbij is de hele stam een grote mix van verschillende nationaliteiten en rassen......mede hierdoor is de Tina D stam uitgegroeid als een internationale prestatiestam. (Lees "the leading mares" van Jac Remijnse.)
Mijn jaarling is zelf ook uit de Tina D stam en is KWPN x Westfaler x Tuigpaard x Volbloed x Groninger.
Willem zelf is Fries x KWPN x Westfaler x Volbloed x Groninger dus dat verschil is op zich niet zo heel groot.
Maar ja tegenwoordig is het in hokjes (van het KWPN) kijken erg belangrijk voor de meesten....zo blijkt hier wel weer.
Jammer, door die verschillende mixen zou er wellicht iets speciaals kunnen ontstaan?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:36

papier van "bonte willem"

http://www.bontewillem.nl/Afstamming/papiergroot.gif

Overgroot oma (mmm) is Wanda, Wanda is de volle zus van Samber..dus in die zin samber vrij...moederslijn voert wel degelijk "samberbloed" alleen niet van samber zelf, maar via zijn zus...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:26

RUBYWHITE schreef:
papier van "bonte willem"

http://
http://www.bontewillem.nl/Afstamming/pa ... url]

Overgroot oma (mmm) is Wanda, Wanda is de volle zus van Samber..dus in die zin samber vrij...moederslijn voert wel degelijk "samberbloed" alleen niet van samber zelf, maar via zijn zus...

Dus helemaal Samber vrij.......
Samberbloed???? Het is de stam van Samber! Naast Wanda en Samber zijn er meer volle zussen met dezelfde bloedvoering o.a. Livona en Vina. Maakt deze bloedvoering per definitie de naam Samberbloed?

P.s. Ergens heel ver weg zijn wij ook familie van elkaar