Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Bij SuzanneF komt dan nog als pikante bijkomstigheid de schimmel en vosfactor die erg veel in de afstamming van haar merriestam zit (in de Arabieren achter Balzflug en Pion schimmel en de vosfactor in Gribaldi en Balzflug en dus in Briar)
Dus de kans op een heel ordi vos met veel wit en een erg platte kont en grote kop is niet uit te sluiten.
Ik weet niet of Suzannne daarop zit te wachten.
Maar dat schijnt dus bij de bespreking waar MissHIS was niet aan de orde gekomen te zijn.
MissHIS schreef:Een goed paard heeft geen kleur. Arie Hamoen noemde als zwak punt van de merrie dat ze zo'n hellend kruis had, voor een platte kont ben ik niet zo bang met Briar. Grote kop zal ook wel meevallen, maar goed Suzanne F gaf al te kennen dat Briar niet haar voorkeur geniet.
Himyar schreef:Wat maakte deze zo bijzonder dan?
http://hem.passagen.se/madick/Stam/milton.html
Want die staat nog steeds op mijn netvlies gebrand en zal ik nooit vergeten.
MissHIS schreef:Arie Hamoen noemde als zwak punt van de merrie dat ze zo'n hellend kruis had
ART_UMA schreef:In het verslag van Chantal staat dat ze ox goed vinden, maar dat klopt volgens mij niet, althans mij staat uit de cursus wat anders bij.
chantal1 schreef:Historisch gezien wel met voorbeelden van Ramzes en inschallah, maar dan wel gelijk met het historische perspectief van zware merries welke ver af staan van het huidige sportpaard. Volgens hun waren in het KWPN ook niet zoveel goeie voorbeelden te vinden met AA bloed. Zowel ramzes als inschallah hebben het vooral goed gedaan in duitsland. Blijkbaar zit daar toch een verschil in.Voor zo ver ik het heb begrepen vind men de combinatie XX/OX/X juist wel goed.
ART_UMA schreef:MissHIS schreef:Arie Hamoen noemde als zwak punt van de merrie dat ze zo'n hellend kruis had
Zo zie je maar dat het beeld in de tijd weer veranderd en ook weer terug komt. Ik heb "wetenschappelijk" onderbouwd gezien dat zowel een plat als een afhangend kruis goed zou zijn. Gooi maar in mijn pet.
Ik vindt een echt plat kruis niet mooi en vaak is dat gekoppeld aan hakketrekken. Een afhangend kruis vindt ik niet zo erg, maar wanneer is het teveel?? Weinig paarden lopen met zoveel souplesse als het gribje, of er genoeg kracht in zit, tja wie zal het zeggen. Het is toch het totaal dat het bepaald niet 1 punt.
sarabande schreef:Iedereen kan leuke fantasie kruisingen bedenken met andermans portemonee
MissHIS schreef:Pff.... eigenaren konden hun merrie zelf opgeven als ze een advies wilden van de heren. Dat heeft Suzanne F ook gedaan.
MissHIS schreef:Wat zijn dan de voordelen van een hellend kruis?
Zwak punt is wellicht wat overdreven, maar hij vond het wel een aandachtspunt.

Himyar schreef:Dan ben ik toch benieuwd bij welk jaartal de scheidslijn ligt tussen de nuttige “ouderwetse” Volbloed en de niet nuttige “moderne” Volbloed. Uiteindelijk is er vrijwel geen nieuw bloed toegevoegd aan het ras sinds eind 18e eeuw. Dus de paarden van nu hebben de genen van de paarden van vroeger.
Nou weet ik dat je door selectie bepaalde eigenschappen kunt versterken of verminderen, maar er zal toch nog wel iets over zijn van de gunstige oude eigenschappen binnen het ras. In 50 jaar (of hoeveel dan ook) is dat toch niet even compleet veranderd dat er van de oude eigenschappen NIETS meer over is?
Trouwens lijkt het me dat het Arabisch bloed wel degelijk ook een goede invloed heeft uitgeoefend, anders zou men ook niet zo weg zijn van AA.
sarabande schreef:MissHIS schreef:Pff.... eigenaren konden hun merrie zelf opgeven als ze een advies wilden van de heren. Dat heeft Suzanne F ook gedaan.
Maar zoals ze zelf al zei ze heeft geen weerwoord kunnen geven dus dan blijft het fantaseren als je er van uit gaat dat iemand 2000 euro dekgeld wil gaan uitgeven + bijkomende kosten.
adriana schreef:Jammer Sigrid, het had eerder op bokt moeten staan haha!
En de lezing had meer in de publiciteit moeten staan.
Himyar schreef:Misschien dat ze daar xxen fokken speciaal voor military's, mission statement: "To purpose breed Thoroughbred horses for eventing from proven bloodlines ..."Wat maakt die Nieuw-Zeelandse Volbloeden dan zo anders of beter?

MissHIS schreef:Het heeft dan niets met fantasie te maken dat de heren geen rekening hebben gehouden met een eventueel beperkt budget.
sarabande schreef:De fokkers moeten steeds meer investeren, duurdere hengsten, prok, prestaties, maar krijgen steeds minder voor hun veulens en jonge paarden. Dat is de realiteit en als daar bij een dergelijke bespreking geen rekening mee wordt gehouden dan leven de heren in fantasialand.
) Himyar schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat de financiele waarde van een Volbloed over het algemeen een stuk groter is in de racerij dan in iets anders. En dat er zo goed als geen Volbloeden zijn waarbij de laatste generaties voorouders niet voor de baan zijn gefokt en gebruikt en voor de fok van renpaarden. En dat de meeste Volbloeden geen Volbloed kleinkinderen en achterkleinkinderen hebben die voor iets anders dan voor racen zijn gebruikt en ontwikkeld. Juist de ren selectie maakt wat een Volbloed is, al eeuwen lang. Het ras is zo sterk verweven met de renbaan dat die twee eigenlijk bijna niet los van elkaar te zien zijn. Je zal zien dat de ouders en nabije familie leden van Red Cat allemaal voor de rennen zijn gebruikt of nog worden gebruikt.
Misschien dat het in de toekomst ooit zou (kunnen) veranderen wat ik hiervoor allemaal zeg, maar dat is tot zo ver nog niet echt gebeurt. Dat er meerdere generaties Volbloeden zijn gefokt en ingezet voor iets anders dan racen.