Florencio EVA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:19

jah maar het hoeft dus niet maar kan dus nog wel gebeuren? bedoelmaar k heb t gewoon zelf gezien... en wat jij nu zei... ze hebben geen chipreader kan dat dan geen optie zijn..... dat ze het nog wel doen... kijk k wil hier geen eindeloze discussie over maar k heb het dus wel meegemaakt en dat nog niet lang geleden en Beart Nassau en Moneymaker hebben alle 3 van die dingetjes.... dus mag k toch aannemen dat het er echt wel in zit....
Maja k weet t ook niet meer weet alleen dat het er in zit!!!

Zannekin

Re: Florencio EVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:25

CGJ12 schreef:
liliputter schreef:
....... dus doe allemaal een beetje rustig

Precies.
Over een paar jaar is 100% besmet, dus laat maar komen........
Ik ga toch óók gewoon met merries naar keuringen terwijl ze nét met EVA-positief sperma zijn geinsemineerd........... en DAT is pas besmettelijk.
Ik besmet in één dag met een dergelijke merrie alle merries op de keuring......... En niemand die het mij verbiedt.......

Je kiest er zelf voor om met een hoogdrachtige merrie naar een keuring te gaan, doen wij niet alleszins. Je kent dus ook het risico.
Als ik mijn merrie naar Nederland breng om geïnsemineerd te worden (ohja, sperma opsturen naar België gaat niet, te druk etc....) dan veronderstel ik dat het sperma EVA vrij is en de merrie bj thuiskomst de hele boel niet besmet. Als ik sperma in Duitsland bestel weet ik dat het EVA vrij is anders wordt het wel meegedeeld.
Dus is sinds een jaar voor ons de conclusie, net als in jouw voorbeeld: we nemen het risico niet en gaan niet meer naar Nederlandse hengsten. Zoalng het niet verplicht wordt info mee te delen aan de merrie eigenaar waar deze recht op heeft moeten ze hun sperma maar kwijt aan mensen die daar niet om geven.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:52

Zannekin schreef:
Je kiest er zelf voor om met een hoogdrachtige merrie naar een keuring te gaan, doen wij niet alleszins. Je kent dus ook het risico.

Het gevaar zit 'm niet eens bij hóógdrachtige merries, maar juist bij merries die pas in de de eerste DAGEN/WEKEN van de dracht zitten........

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:01

Nee penny, merrie's die besmet worden als ze hoogdrachtig zijn aborteren óók. Mocht dit niet gebeuren dan overlijdt het veulen binnen een paar dagen na de geboorte.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:55

janderegelaa schreef:
Nee penny, merrie's die besmet worden als ze hoogdrachtig zijn aborteren óók. Mocht dit niet gebeuren dan overlijdt het veulen binnen een paar dagen na de geboorte.

Juist.

Maar door vele illegale spermahandel zal het alleen maar verder uitstrooien.

In Nederland rommelt men maar heen.

Zo dient het te gebeuren in Duitsland waardoor de EVA - hengsten niet kunnen rotzooien.

Citaat:
Aus der Samenbestellung müssen folgende Angaben ersichtlich sein:
gewünschter Hengst
Name und vollständige Anschrift des Stutenbesitzers
Zuchtverband,
dem die Besamung gemeldet werden soll

genaue Versandanschrift
Angaben der Stute (Name, Lebensnummer, Kopie der Abstammung, Alter)

Die Deckscheine sind zu Beginn der Decksaison beim Hengsthalter
(nicht beim Tierarzt) einzureichen!

Maar als je dan sperma betrekt van importeurs die het met de regelgeving niet zo nauw nemen tja.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:14

Kan iemand mij nu een duidelijk tip geven "hoe te handelen om je merrie drachtig te krijgen?".
Daar bedoel ik mee: merrie wel of niet naar een hengstenstation brengen, hoe kom je erachter of een hengst nu wel of niet EVA is en
wat is nu de gevaarlijkste besmettingsperiode voor merrie en/of veulen.
Ik heb het hele topic gevolgd, maar kom er niet goed meer uit!

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:35

inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden. Florencio is dus idd nog steeds besmet (drager) van het EVA. Volgens zeggen, is meer dan de helft van onze paardenstapel al EVA postitief dus is het geen probleem met Florencio te dekken. Positief x postief wordt niet ziek!
Maar is je merrie EVA negatief dan infecteerd Florencio dus jou merrie, deze merrie kan dan snotterig en koortsig worden. Dat is tevens de besmettelijke periode. Ze is dan ook gelijk EVA postief. Wanneer de merrie heftig (ziek) reageerd, bestaat de kans dat het vruchtje niet kan innestelen, hier is immers een gezonde merrie voor nodig. Je zult dus na 18 dagen nogmaals moeten dekken. (let wel dit hoeft niet perse, niet alle merries worden ziek) Ondertussen in die 3 weken kan de merrie dus andere stalgenoten infecteren met het EVA. Dus als je de pech hebt een drachtige merrie te treffen die er heftig ziek van wordt kan deze alsnog aborteren!
Er moet wel gezegd worden, Florencio heeft er vorig jaar vele gedekt en daar zijn niet veel zieke merries bij gemeld!! Mss omdat vele al reeds drager zijn????

Het is aan elke fokker de keus om met florencio te dekken, aangeraden wordt om te kijken of je merrie reeds drager is. Dit kan door bloed onderzoek. Want reeds een drager dan is er geen enkel probleem.
Hoop zo iedereen van wat meer info te hebben voorzien,
mvg Marco

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:40

Mijn merrie heb ik niet snotterig gezien vanaf de dekking.

Wel was ze de eerste keer dat ik haar liet dekken, een paar jaar geleden, op de hengstenhouderij heel snotterig en verkouden. Misschien is ze daar wel besmet geraakt met EVA?
Nou dan hebben echt veel merries het hoor.
Heb deze dracht nog niks gemerkt dus waarschijnlijk was mijn merrie al EVA positief dan?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:45

karinna schreef:
Kan iemand mij nu een duidelijk tip geven "hoe te handelen om je merrie drachtig te krijgen?".
Daar bedoel ik mee: merrie wel of niet naar een hengstenstation brengen,
hoe kom je erachter of een hengst nu wel of niet EVA is
en
wat is nu de gevaarlijkste besmettingsperiode voor merrie en/of veulen.
Ik heb het hele topic gevolgd, maar kom er niet goed meer uit!

Hengsten die in Nederland EVA positief zijn daar is geen meldingsplicht van. (Besluit via Bond van hengstenhouders-lobby.)

Dit in tegenstelling tot Duitsland . Hengsten daar in de KI zijn EVA vrij.
EVA niet vrije hengsten mogen wel dekken in Duitsland ,maar alleen "natuurlijk".

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:04

Nee, hoor in duitsland dekken ze gewoon met ki maar is er een meldingsplicht, en alleen via nationaal dekstation en niet via een EU dekstation.
In Nederland niet, dus is het alleen maar erg netjes van Nijhof dat hij dat wel doet. Nijhof heeft het zelfs in meerdere paardenbladen bekend gemaakt.
Het is niet erg netjes van alle andere hengsten houders in Nederland die het van hun hengst weten en daar hun mond over houden. (en dan ook nog eens over Florencio zitten te zeuren.)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:29

Citaat:
Het is niet erg netjes van alle andere hengsten houders in Nederland die het van hun hengst weten en daar hun mond over houden. (en dan ook nog eens over Florencio zitten te zeuren.)

we willen nog schrikken als bekend zou zijn, hoeveel Nederlandse hengsten besmet zijn.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:38

Rhodium

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:40

Suzan1 schreef:
we willen nog schrikken als bekend zou zijn, hoeveel Nederlandse hengsten besmet zijn.

OK
Zullen we op Bokt eens even een ovezichtje gaan plaatsen dan?

Methoden:
1. Je hengstenhouder SPIJKERHARD vragen om een EVA-vrij garantie (en dat hier dan melden. Later een civiele procedure aan de broek doen als ie gelogen heeft)

2. Gewoon even een druppeltje na de bestelling laten onderzoeken op eigen kosten......

3. Gewoon op Bokt RONDBLÈREN (ik bedoel "suggereren" natuurlijk ) dat hengst X EVA-positief is. Indien dit NIET het geval is, grijpt de hengtenhouder wel in, en weet j dat het niet waar is.......

4. ________________ (roept u maar!)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 01:21

Waar ga je laten testen dan CGJ? Lelystad of Duitsland; dat alleen al maakt een heel verschil blijkbaar.

Verder hoeft een hengst EVA niet levenslang uit te scheiden; Ook iets om mee te nemen in je overweging.

Verder snap ik de hele ophef over EVA niet zo; als het nu om CEM zou gaan werd het verhaal heel anders. Het lijkt wel de hele Rhinodiscussie; iedereen praat elkaar angst aan. Als je zeker wilt zijn dat je paard niet in aanraking komt met een virus moet je hem opsluiten in een virusvrije ruimte.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:15

eigenlijk heeft CGJ wel hele goede ideeen. Ik weet niet hoeveel hengstenhouders hieraan zullen meewerken

Citaat:
Verder snap ik de hele ophef over EVA niet zo; als het nu om CEM zou gaan werd het verhaal heel anders. Het lijkt wel de hele Rhinodiscussie; iedereen praat elkaar angst aan. Als je zeker wilt zijn dat je paard niet in aanraking komt met een virus moet je hem opsluiten in een virusvrije ruimte.

ik heb het gevoel dat dat EVA verhaal wordt aangesterkt door "collega's hengstenhouders". Wat is er mooier om een hengst van een ander af te kraken, waarvan bekend is dat hij EVA heeft?

En inderdaad destijds is Florencio in Duitsland positief verklaard. Bij de Nederlandse test was hij negatief.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:01

Citaat:
janderegelaa
Bericht Onderwerp: Re:

Rhodium

Geplaatst: 22-02-06 23:38

Is Rhodium ook EVA positief? Waar blijkt dat uit?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:11

Uit een reactie van een boze hengstenhouder naar aanleiding van een verhaal over zijn hengst. Als hij liegt dan lieg ik in commissie.

Loucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:53

Veel informatie omtrent EVA is te vinden op de website van KWPN NA :
www.nawpn.org. Klik op stallions en je kan alles vinden over EVA. Expert op dit gebied is Dr. Timoney van het Gluck Center in Lexington, Kentucky.USA. Als je meer informatie wilt hebben, stuur hem een mailtje.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:56

Loucky schreef:
Als je meer informatie wilt hebben, stuur hem een mailtje.

Heb jij hem gesproken?

Loucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:01

Ik heb enkele keren met hem gesproken in verband met het transporteren van hengstveulens vanuit de USA naar Nederland.Gezien het tijdsverschil met Nederland ( 6 uur), is het verzenden van een mailtje eenvoudiger, dan een telefoongesprek.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:17

up voor ultimate

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:00

janderegelaa schreef:
Zat zelf aan Rubels te denken, maar ik ben bang dat de rug van mijn merrie daar niet goed genoeg voor is.

Overigens dek ik gewoon met wat ik goed vind en dat hoeft niet persé mijn eigen hengst te zijn want het moet wel passen. Het verhaaltje hierboven spreekt voor zich en inderdaad dat is voor mij de hoofdreden om niet met Florencio te dekken of ze moeten een verklaring hebben dat ie EVA vrij is en die hebben ze niet.

Hoi Jan ,ik heb 3 jaar geleden met rubels gedekt en de zwakke schakel van mijn merrie is haar rug iets week is,maar was gewoon weg van rubels en....de bovenlijn van de nu inmiddels 2,5jarige hengst is super mooi recht mooie aansluiting van de lendenen.zie foto bij t forum van rubels die donker bruine

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:48

ptiteblue schreef:
up voor ultimate

Thks !

Mossel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:00

misschien heb ik er over heen gelezen maar wat houd EVA precies in

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:09

Margot_VH schreef:

misschien

heb ik er over heen gelezen maar wat houd EVA precies in

Jaaooooo........ misschien .............

www.wathoudtEVApreciesin.nl