De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:05

Mijn beste paarden waren alle vossen. Heb nu een vosmerrie zadelmak gemaakt, is superbraaf.

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:08

berthe schreef:
Brennie schreef:
Vos is wel degelijk dominant. Uit twee zwarten kan wel een vos geboren worden, maar uit twee vossen nooit een zwarte! Bont bijvoorbeeld is recessief, als een van de ouders geen bonte is, zal er geen bonte uitkomen.

Dus is vos recessief.
Vergelijk het met bruinogigheid bij mensen. Bruine ogen zijn dominant. Heb je nl. een gen voor bruine ogen (B) en een gen voor blauwe ogen (b) dan heb je bruine ogen. Twee mensen met bruine ogen, kunnen dus wel een kind met blauwe ogen krijgen, als de twee recessieve allelen (zo heette dat toch?) gekombineerd worden (b van de Bb van moeder en b van de Bb van vader) Andersom kan niet. Twee mensen met blauwe ogen hebben bb en kunnen dus nooit een bruinogig kind krijgen
Een dergelijk verhaal gaat dus ook op voor voskleur

Even heel offtopic: mijn ouders hebben beide geen bruine ogen maar blauwe...ik heb bruine ogen.....dus volgens mij klopt bovenstaande dan niet

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:14

Sannie, ik zou je ouders dan maar eens diep in de ogen kijken of het écht bruin is en anders een diep gesprek aangaan wat betreft je afkomst.
Het klopt nl. wel 2 blauw ogige ouders kunnen geen bruin ogigkind krijgen omdat ze dat gen niet hebben. Andersom kan wel 2 bruinogige kunnen een blauwogigkind krijgen. Dit ligt nl. wel op de genen, maar hoeft niet zichtbaar te zijn.

Imago01

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:22

Een goed paard heeft geen kleur?!!!!

Mooie uitspraak hoor...maar wat nou als je een wat minder goed paard 'hebt, gaat de kleur dan wél een rol spelen?

Hmm...lijkt me sterk...lijkt me toch dat je meer op een bepaalde uitstraling valt van het paard....

Persoonlijk vind ik vossen heel mooi. Heb zelf vroeger ook een vos gehad (vosruin, volle Amor!)...
Whaha dus ik had een vosruin dat ook nog eens een vólle (en échte) Amor was!

Alleen beetje jammer dat er dan weer mensen zijn die (bv. in dit topic) dan meteen paarden met een andere kleur dan vos, gaan afzeiken...

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:23

Sammie schreef:
Sannie, ik zou je ouders dan maar eens diep in de ogen kijken of het écht bruin is en anders een diep gesprek aangaan wat betreft je afkomst.
Het klopt nl. wel 2 blauw ogige ouders kunnen geen bruin ogigkind krijgen omdat ze dat gen niet hebben. Andersom kan wel 2 bruinogige kunnen een blauwogigkind krijgen. Dit ligt nl. wel op de genen, maar hoeft niet zichtbaar te zijn.

het is toch echt zo.....ik heb bruine ogen en mijn ouders niet.......

mijn vader is dus mijn vader niet

bouwens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:25

Sannie1980 schreef:
Even heel offtopic: mijn ouders hebben beide geen bruine ogen maar blauwe...ik heb bruine ogen.

En de melkboer, wat voor ogen heeft de melkboer?

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:27

bouwens schreef:
Sannie1980 schreef:
Even heel offtopic: mijn ouders hebben beide geen bruine ogen maar blauwe...ik heb bruine ogen.

En de melkboer, wat voor ogen heeft de melkboer?

geen idee
Wel is het zo dat mijn opa of oma (weet niet meer precies) van vaders kant wel bruine ogen hadden, kan het niet een generatie overslaan?

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:30

Mijn moeder heeft het stukje ook gelezen en volgens haar was het toch vooral satirisch bedoeld en als dat niet zo was dan is de schrijver van het stukje wel erg simpel. Het ging over de vos merrie. Wat is het verschil tussen vos merrie en ruin behalve geslacht?? Volgens mij zijn ze even verkoopbaar.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:31

@sanne Nope. Want die kleur is dominant, als het 'doorgegeven' word zou je vader ook bruine ogen moeten hebben. 1 bruin gen is al bruine ogen. Toch maar even je moeder aan dr jas trekken.

_Michelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:32

Bleeh, wat een onzin. Ik heb een vos en het is ook nog eens een merrie, maar weet zeker dat ze wel verkoopbaar zou zijn.
Ligt toch niet alleen aan de kleur?

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:34

Sannie, heeft 1 van je ouders niet meer groenachtige ogen?
Dan kan het wel volgens mij...

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:35

jessje schreef:
Sannie, heeft 1 van je ouders niet meer groenachtige ogen?
Dan kan het wel volgens mij...

nope

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:36

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:37

frenia schreef:
ik wil niet lastig doen: maar het is idd wel bewezen dat er "iets" was met vruchtbaarheid ofzo van vosmerries ik weet niet meer wat, maar waas wel niets positiefs...maar ik weet dus echt iet meer wat

vos is recessief, bont is dominant maar dat was al gezegd

en dan tot slot: vossen zijn wel mooi hoor
we hebben er zelf ook een (en ook vroeger nog meerdere gehad)

Goh. wat vreemd dan dat de vossen bij ons op stal gewoon ieder jaar een veulen krijgen.
Ligt dat gewoon gewoon aan slechte genen die doorgefokt zijn in een bepaalde stam?

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:38

Urielle schreef:
Ik heb wel eens gehoord, weet niet of het waar is, maar dat de huid (niet de vacht dus) van een vos dunner is dan die van andere kleuren paarden (net als met roodharige mensen) en dat veel vossen daarom wat overgevoeliger zijn voor omgevingsfactoren en omgang met de mens. Iemand ook met die theorie bekend?

Ja, heb ik ook al gehoord.
Of het echt zo is weet ik niet, maar de meeste vosjes die ik ken (we hebben zelf ook een vosmerrie) zijn inderdaad gevoeliger. Dus ik geloof het wel

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:39

even voor de beterweters:

Al deze factoren maken het uiterst complex om uit te leggen hoe overerving van oogkleur verloopt. Ter illustratie: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van bruine ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.

bron:erfelijkheid,nl

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:39

Neonlight schreef:
Helaas, ik heb heb het stukje niet gelezen, maar ik denk dat niet de kleur vos wordt "afgezeken", maar het karakter van de meeste vosmerries. Ikzelf hoef ook geen vosmerrie te hebben. Vosruin of hengst geen probleem. Die vosmerries hebben vaak een lastig niet meewerkend karakter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op, maar over het algemeen klopt het wel. Op meerdere grote stallen en fokkerijen walgen ze van vosmerries om deze reden! En ik moet ook zeggen, alle vervelende paarden/pony's die ik ken zijn ook echt vosmerries.

Mijn god, dit is echt het domste wat ik de afgelopen maanden gehoord heb.
Valt voor mij in de categorie:
Alle Zweden zijn blond.
Alle negers hebben grote piemels.
Alle moslims zijn terrorist.

Kom eens bij ons kijken, lievere paarden zal je niet gauw vinden, en het zijn bijna allemaal vosmerries.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:40

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:41

Sammie schreef:
@sanne Nope. Want die kleur is dominant, als het 'doorgegeven' word zou je vader ook bruine ogen moeten hebben. 1 bruin gen is al bruine ogen. Toch maar even je moeder aan dr jas trekken.

dus Sammie, ik denk dat jij jezelf maar even aan het jasje moet trekken voordat je weer zulke uitspraken doet, niet?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:43

Sannie1980 schreef:
even voor de beterweters:

Al deze factoren maken het uiterst complex om uit te leggen hoe overerving van oogkleur verloopt. Ter illustratie: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van bruine ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.

bron:erfelijkheid,nl

*haalt opgelucht adem*
Sannie's ouders zijn toch gewoon haar ouders.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:45

Mij is ook altijd verteld dat vos dominant was. Ikzelf ga daar verder op door als ik zelf een veulen wil fokken.

Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik niet van vos hield, maar nu durf ik er openlijk voor uit te komen dat ik wel van vos hou Van de 6 paarden/pony's was er 1 niet vos Denk ook niet dat vos onverkoopbaar is, indien het een goed paard is En mensen die op kleur slecteren, tja...

Maar even iets anders: mijn ouders en oudste zus hebben bruine ogen. Ikzelf heb knalblauwe ogen

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:46

Gelukkig Sannie

Wbt vos merries, heb ik nooit problemen mee gehad, wel eens een vosmerrie gehad die niet vol raakte, maar ook eens een bruine dus dat zegt niets.

Zelf zal ik nooit een paard laten staan omdat het een vos is, maar als ik eerlijk ben heb ik toch liever dat uit mijn zwartbruine merrie met zwartbruine hengst een donker veulen komt rollen dit jaar
Maar dat is gewoon omdat ik graag heb dat het op m'n merrie zou likken
Daarbij zijn het springpaarden en ik denk dat er daarbij nog minder op kleur gekeken wordt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:47

@ Sannie Ik denk het niet. Je zult niet de eerste zijn Sannie Geschat wordt dat 1 op de 4 kinderen niet van de 'vader' is. Maar das misschien weer voor een andere discussie
Zo is het mij altijd geleerd en het verborgen zijn van de bruine kleur zou onmogelijk moeten zijn. En volgens die link van Margreet is het ook blauw x blauw= blauw.

Zit er geen groen rond de iris?

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:47

Sorry hoor, maar ik geloof dat ik mijn paard niet eens zou willen verkopen aan mensen die zo kortzichtig zijn dat ze een paard op kleur uitzoeken.
Dat zijn imo niet echt veel goeds over hun kennis van paarden.

Quellian, ik denk dat jij ook van de melkboer bent.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:48

Sammie schreef:
@ Sannie Ik denk het niet. Je zult niet de eerste zijn Sannie Geschat wordt dat 1 op de 4 kinderen niet van de 'vader' is. Maar das misschien weer voor een andere discussie
Zo is het mij altijd geleerd en het verborgen zijn van de bruine kleur zou onmogelijk moeten zijn. En volgens die link van Margreet is het ook blauw x blauw= blauw.

Zit er geen groen rond de iris?

Gut gut, je zal je ongelijk niet snel toegeven of wel?