Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
berthe schreef:Brennie schreef:Vos is wel degelijk dominant. Uit twee zwarten kan wel een vos geboren worden, maar uit twee vossen nooit een zwarte! Bont bijvoorbeeld is recessief, als een van de ouders geen bonte is, zal er geen bonte uitkomen.
Dus is vos recessief.
Vergelijk het met bruinogigheid bij mensen. Bruine ogen zijn dominant. Heb je nl. een gen voor bruine ogen (B) en een gen voor blauwe ogen (b) dan heb je bruine ogen. Twee mensen met bruine ogen, kunnen dus wel een kind met blauwe ogen krijgen, als de twee recessieve allelen (zo heette dat toch?) gekombineerd worden (b van de Bb van moeder en b van de Bb van vader) Andersom kan niet. Twee mensen met blauwe ogen hebben bb en kunnen dus nooit een bruinogig kind krijgen
Een dergelijk verhaal gaat dus ook op voor voskleur
Sammie schreef:Sannie, ik zou je ouders dan maar eens diep in de ogen kijken of het écht bruin is en anders een diep gesprek aangaan wat betreft je afkomst.
Het klopt nl. wel 2 blauw ogige ouders kunnen geen bruin ogigkind krijgen omdat ze dat gen niet hebben. Andersom kan wel 2 bruinogige kunnen een blauwogigkind krijgen. Dit ligt nl. wel op de genen, maar hoeft niet zichtbaar te zijn.
mijn vader is dus mijn vader niet
Sannie1980 schreef:Even heel offtopic: mijn ouders hebben beide geen bruine ogen maar blauwe...ik heb bruine ogen.
bouwens schreef:Sannie1980 schreef:Even heel offtopic: mijn ouders hebben beide geen bruine ogen maar blauwe...ik heb bruine ogen.
En de melkboer, wat voor ogen heeft de melkboer?
jessje schreef:Sannie, heeft 1 van je ouders niet meer groenachtige ogen?
Dan kan het wel volgens mij...
Sannie1980 schreef:het is toch echt zo.....ik heb bruine ogen en mijn ouders niet.......
mijn vader is dus mijn vader niet

frenia schreef:ik wil niet lastig doen: maar het is idd wel bewezen dat er "iets" was met vruchtbaarheid ofzo van vosmerriesik weet niet meer wat, maar waas wel niets positiefs...maar ik weet dus echt iet meer wat
![]()
vos is recessief, bont is dominantmaar dat was al gezegd
en dan tot slot: vossen zijn wel mooi hoor
we hebben er zelf ook een(en ook vroeger nog meerdere gehad)
Urielle schreef:Ik heb wel eens gehoord, weet niet of het waar is, maar dat de huid (niet de vacht dus) van een vos dunner is dan die van andere kleuren paarden (net als met roodharige mensen) en dat veel vossen daarom wat overgevoeliger zijn voor omgevingsfactoren en omgang met de mens. Iemand ook met die theorie bekend?
Neonlight schreef:Helaas, ik heb heb het stukje niet gelezen, maar ik denk dat niet de kleur vos wordt "afgezeken", maar het karakter van de meeste vosmerries. Ikzelf hoef ook geen vosmerrie te hebben. Vosruin of hengst geen probleem. Die vosmerries hebben vaak een lastig niet meewerkend karakter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op, maar over het algemeen klopt het wel. Op meerdere grote stallen en fokkerijen walgen ze van vosmerries om deze reden! En ik moet ook zeggen, alle vervelende paarden/pony's die ik ken zijn ook echt vosmerries.
Sammie schreef:@sanne Nope. Want die kleur is dominant, als het 'doorgegeven' word zou je vader ook bruine ogen moeten hebben. 1 bruin gen is al bruine ogen. Toch maar even je moeder aan dr jas trekken.
Sannie1980 schreef:even voor de beterweters:
Al deze factoren maken het uiterst complex om uit te leggen hoe overerving van oogkleur verloopt. Ter illustratie: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van bruine ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.
bron:erfelijkheid,nl
Van de 6 paarden/pony's was er 1 niet vos
Denk ook niet dat vos onverkoopbaar is, indien het een goed paard is
En mensen die op kleur slecteren, tja...

Je zult niet de eerste zijn Sannie
Geschat wordt dat 1 op de 4 kinderen niet van de 'vader' is. Maar das misschien weer voor een andere discussie 

Sammie schreef:@ Sannie Ik denk het niet.Je zult niet de eerste zijn Sannie
Geschat wordt dat 1 op de 4 kinderen niet van de 'vader' is. Maar das misschien weer voor een andere discussie
Zo is het mij altijd geleerd en het verborgen zijn van de bruine kleur zou onmogelijk moeten zijn. En volgens die link van Margreet is het ook blauw x blauw= blauw.
Zit er geen groen rond de iris?