Afkeuren Haarlem, Hemmingway etc... -> Het KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:32

Zouden die paarden echt meteen niets meer waard zijn?
Men zegt toch altijd 'op een papier kun je niet rijden'?
Een Hemmingway of een Haarlem zou ik wel durven kopen. Maar ja, voor sommigen is het een probleem als het papiertje bij het paard niet geheel voldoet.

Het probleem zit volgens mij in te veel oordelen op grond van 'papierwerk'.
Er wordt altijd geoordeeld over een paard, zelfs bij papieren paarden. Er zijn mensen die een oordeel klaar hebben puur en alleen op grond van 'het papier'. Dit kan natuurlijk niet.
Ik heb een Lennard X Zeoliet. Ook hier wordt door sommigen de afstamming enorm gewaardeerd. Door anderen juist niet omdat 'Lennard niets is' en 'Zeoliet geeft verdriet'.
Sommige hengsten zijn voor de fokkerij niet interessant zegt men omdat de moederlijn niet interessant is.
En ook bij indexen ga je eigenlijk puur weer naar 'papieren paarden' bekijken.
Aan de ene kant is het juist goed dat je met indexen gaat werken. Je probeert iets meetbaars te genereren. Maar aan de andere kant, je moet ook altijd nog het werkelijke paard voor ogen houden. En dat lijkt hier een beetje vergeten. Ik heb ook leuke afstammelingen van Haarlem gezien. En een toppaard fokken is niet het doel van de meeste fokkers. Verbeteren wel. Maar het KWPN wil juist toppaarden.
UIt een matige merrie zul je echter nooit in 1 generatie een toppaard halen (of je moet geluk hebben), maar je kunt wel de nakomelingen verbeteren. En ik denk dat Haarlem en Hemmingway bij veel matige merries wel verbeterend fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:06

Gooi het er maar uit hoor ... ja de gewone man kan niet zoveel.. en het is maar hoe groot je mond is en Het is niet wie je bent maar wie je kent.... maar raar is het wel allemaal..
Krijgt Bokt nu ook nog provisie denk je ..
En ik denk dat ze cup B heeft de oosteuropese prutsmuts
[/quote]

70B denk ik [/quote]

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:18

janderegelaa schreef:
Gooi het er maar uit hoor ... ja de gewone man kan niet zoveel.. en het is maar hoe groot je mond is en Het is niet wie je bent maar wie je kent.... maar raar is het wel allemaal..
Krijgt Bokt nu ook nog provisie denk je ..
En ik denk dat ze cup B heeft de oosteuropese prutsmuts

70B denk ik
[/quote]

zou zo maar kunnen...

Desiree

Re: Afkeuren Haarlem, Hemmingway etc... -> Het KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:14

Albert schreef:
Je zal maar een Hemmingway-merrie hebben!!!
Gelijk zijn je fokproducten geen bal meer waard!
Daar betaal je dan jarenlang contibutie voor.
Ogen open en toch genaaid heet zoiets.

Uhuh! De kwaliteiten van een paard spreken voor zich! En daar doen afgekeurde voorvaders niets aan!
Veel mensen zijn het niet eens met de afkeuring van deze hengsten en ze zullen nog net zo hard geinteresseerd zijn in een Haarlem of Hemmingway als eerst.
hier, hemmingway x Elan:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind haar nog net zo mooi als voordat HEmmingway werd afgekeurd.

Overigens las ik ook in de IDS dat een springer uit een Hemmingway moeder (die Z springt) is goedgekeurd.

Barrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:05

Ik las het ook laatst dat Haarlem afgekeurd is; ik was wel een klein beetje verbaasd eigenlijk...
Mijn paard is ook een zoon van Haarlem en het is een (voor mij) geweldig veelzijdig paard met een super karakter! Een fijn paard voor de basissport (voorheen M-springen, nu ook Z-dressuur) en ook nog eens braaf tijdens een buitenrit (voor foto's, zie profiel). Ik heb veel van en met hem geleerd.
Tja, het is maar net wat de prioriteiten van het KWPN zijn, denk ik dan... Ik ben alleen van mening dat zulke paarden juist zeer geschikt zijn voor veel mensen voor de basissport/recreatie. Veel mensen kunnen en willen geen heethoofd rijden en zij moeten ook voorzien kunnen worden van leuke paarden.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:11

Albert schreef:
Je zal maar een Hemmingway-merrie hebben!!!
Gelijk zijn je fokproducten geen bal meer waard!

Ik heb een kleindochter van Haarlem. In begin me er wat "zorgen" om gemaakt.
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat het me niet meer uit maakt of het wel of niet terug gedraaid zal worden, ok, liever van wel natuurlijk (en zeker ook voor de eigenaren van de hengsten) maar mijn paard wordt er echt niet minder om.
En zeker ook omdat ik het waardeloze redenen vind die het KWPN heeft gegeven voor deze afkeuringen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:24

Als het jullie geruststeld: Ulrich is afgekeurd en die zit toch heel dicht bij Krack C in zn afstamming

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:16

Barrie schreef:
Ik las het ook laatst dat Haarlem afgekeurd is; ik was wel een klein beetje verbaasd eigenlijk...

En ik hoor van iedereen alleen maar kritiek dat hij is afgekeurd. Ik heb nog van niemand gehoord dat hij het er mee eens was.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:25

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:57

Ach, deze lijnenteelt valt nog wel mee. Ik ken iemand die een parcivalmerrie door Koss heeft laten dekken... Ik las hier op fokkerij een keer van een Osmiummerrie die door Ferro gedekt werd.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:01

Desiree schreef:
Ach, deze lijnenteelt valt nog wel mee. .

Dus het maakt niet uit of er afgekeurde ouders of grootouders in een "toppedigree"zitten.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:08

Desiree schreef:
Ach, deze lijnenteelt valt nog wel mee. Ik ken iemand die een parcivalmerrie door Koss heeft laten dekken... Ik las hier op fokkerij een keer van een Osmiummerrie die door Ferro gedekt werd.

Olivi x Jazz x Warmante v. Amor

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:35

Tja, ik denk ook dat het laatste hier nog niet is over gezegd.

In de laatste Paardenkrant staat een artikel met mega-grote foto van een Haarlem-nakomeling die in Amerika pas een GP-dressuur wedstrijd heeft gewonnen. Het paard zou lange tijd uit de running geweest zijn, en het ging dus over een come-back. Vraag me af of deze is meegegaan in de index?

Komt dan nog eens bij dat het KWPN fouten heeft gemaakt in de indextelling.

De zoekacties naar nakomelingen door verschillende eigenaren van de hengsten....

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:17

ceasario schreef:
Desiree schreef:
Ach, deze lijnenteelt valt nog wel mee. .

Dus het maakt niet uit of er afgekeurde ouders of grootouders in een "toppedigree"zitten.

Ik vind van niet! Het kwpn KAN er wel over vallen. Maar dat vind ik dus onzin. EN mogelijk is het kwpn ook nogal inconsequent. Bij de ene hengst vallen ze wel over bepaalde dingen, en bij de andere niet. Dat geldt ook bij hengsten die bijvoorbeeld op wacht worden gezet.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:44

Het KWPN is gewoon zoekende...

Lastig hoor, in het land der blinden, als Eenoog een vuiltje erin heeft zitten

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:34

Dees schreef:
Het KWPN is gewoon zoekende...

Nee, het KWPN is inconsequent.
Het is het een of het ander; de resultaten behaald in het buitenland tellen wel of niet mee. Niet soms of een beetje, de ene discipline wel, de andere niet, maar weer wel als er de goede sier mee gemaakt kan worden.
Wil het KWPN zich internationaal presenteren zal het ook alle resultaten moeten wegen bij al dan niet handhaven van hengsten en primeren van merries. Niet: jongens wat doen we het goed in het buitenland en vervolgens de eigenaren/ fokkers laten barsten.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:09

Goh Albert we zijn het eens

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:04

Ik geloof anders dat we hier allemaal wel zien adt het kwpn inconsequent is. De feiten liggen immers op tafel. En dan kun je er moeilijk om heen he.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:08

Klopt Desiree wat hier staat stond een paar weken terug al in het topic van Buc over fokken met merries met 120 fokwaarde.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:46

Heb ik niet gevolgd. MAar deze opmerkingen zijn eerder ook al gemaakt in een topic over Turbo Magic en Trento. Inconsequenties....