Zwart dekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Zwart dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:14

Rianneke schreef:
dit is echt een discussie zonder eindje! iedereen heeft wel een punt waar ik het mee eens ben
toch blijf ik erbij dat er altijd vraag naar papierloze beestjes blijft vanwege de prijs.... of het slim is of niet i.v.m. eventuele gebreken kan niemand over oordelen denk ik...ook bij paarden met papier komen gebreken voor die niet bekend waren in de bloedlijn...

fokken is gokken...

Jullie hebben gelijk, maar mensen blijven het leuk vinden om te vermeerderen. En omdat het geen geld mag kosten denken ze nu eenmaal zo goedkoop uit te zijn. 1 tip, wil je een veulen, ga dan naar de paardenmarkt, daar geven ze ze bijna weg, ook met volpapier.
Spaar je de gezondheid van je merrie en je portomonnee

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:59

hoe gaat dat in zijn werk voor half papier en bij wie moet je daar voor wezen?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:27

Hier zijn 2 merries zwart gedekt. Maar dat was niet de bedoeling. De jaarling hengst sprong er op en was kennelijk al bevruchtbaar. Waarschuwingen waren in de wind geslagen. Mijn merrie liep er ook bij dus die is ook drachtig. niet dat het niet een mooi veulen zal worden hoor. Het veulen zal net zo goed worden als de andere 2 veulens die ik fok (met officiele dekking). Daar ben ik niet bang voor. Het komt, en het is nu ook welkom. De afstamming is dan wel geheel bekend overigens, want vader en moeder zijn beide voorzien van officiele papieren.

HIer zijn dan blauwe papieren bij aan te vragen, maar dan moet geloof ik een dna test worden gedaan en die zijn best prijzig heb ik gehoord. Weet iemand daar meer van?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:32

Ik meende dat zo'n DNA test 50 euro kost..? Volgens mij hoeft dat ook niet eens voor reg B... Ik weet het niet zeker hoor, heb het ook weer ergens gehoord.

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:24

dna test is in het veulenjaar nog wel te doen, 150 euro dacht ik, mita je lid bent ven het kwpn anders komen er nog inschrijfkosten bij! Doe je het op latere leeftijd kan je rekenen op zn E350,-

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:17

geld dit ook als je een kruising hebt waarvan de ouders bekend zijn? kan je daar een half papier voor anvragen? of kan dit alleen als ze wel raszuiver zijn en 1 van de ouders onbekend of papierloos is??

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:19

ligt aan het ras wyona, bij het kwpn kan je een reg. b krijgen als de moederlijn onbekend is. Maar dan moet je wel bij het kwpn dekken.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:24

dus ze moeten dan wel raszuiver zijn en geen kruising?
ik heb dus een kruising waarvan beide ouders bekend zijn en hebben beide goede papieren. ik vroeg me dan af of je een half papier aan kon vragen?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:49

Oliver schreef:
Een vriendin van me werkt op een haflingerstal en daar stond een hele leuke 3 jarige hengst. Met goede ouders, maar verder geen papier o.i.d. . Toen is er een merrie van hun gedekt door deze jonge hengst en er is een prachtveulentje uit gekomen!

Bij Dennis net zo, leuke pony, goed gefokt, maar bij hem en zijn moeder is geen papier aangevraagt. Hij is dan wel NMPRS goedgekeurd, maar met 'ouders onbekend'. Zo'n hengst zou ik zelf niet pakken voor de fok(maar de hengst was er eerder dan mijn fokstal , dus hij blijft als kinderpony). Maar voor mensen met een papierloze shetlandmerrie die voor zich zelf graag een veulentje willen fokken is hij prima te gebruiken. Hij fokt goed(zijn moeder ook, ik ga ieder jaar nog ff naar zijn fokker om broertjes/zusjes te kijken), ook op mindere merries. In zo'n geval heb ik er niet zo heel veel problemen mee.
Hij heeft voldoende kwaliteit, als hij NSPS goedgekeurd was dan hadden mijn merries er ook onder gegaan, maar helaas....

Maar zelf kies ik alleen goeie pony's met papier om mee te fokken. Ik moet helaas wel eens wat verkopen en wil ze dan gewoon door hun goede papier een goeie kans mee geven.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:56

op welke haflingerstal was dat oliver? een melkerij oid?