Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 120+?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:09

ceasario schreef:
Ikzelf geloof niet in het optellen en aftrekken van.. om tot een index te komen.

Je kunt ook bv. hengsten gebruiken die een verrichtings. index ( op zijn duits) hebben van 120 punten of hoger en kijk/selecteer je dan ook nog in de moederlijn en vaderlijn van zo'n hengst om tot een hengste keuze te komen.
Heb je geen 35 jaar nodig om goed sportpaard neer te zetten.

Zeker als je ook nog zorg draagt dat er in 5 generaties namen voorkomen waarvan men weet dat die iets tot een sportfokkerij hebben bijgedragen.

Ik zelf wil zo snel mogelijk oude namen ( voor jonge generatie gebruikers nietszeggend) zo snel mogelijk verdringen naar de achtergrond van een pedigree.

Ik heb zo'n idee dat men te lang in oude pedigrees blijft hangen.

Ook op de duitse manier wordt volgens mij een index bepaald op basis van gangen, rittigkeit .., het is maar hoeveel waarde je aan het getal hecht en hoe transparant de formule is. Een index zou een volgorde moeten aanbrengen, en juist dat vindt ik erg moeilijk in het duitse systeem met verschillende stamboeken en per jaar een gemiddelde van de aangeleverde hengsten ipv de hele populatie.
Om van de duitse hengsten dan ook nog info te vinden van de moederlijn (dus niet alleen de hengsten maar ook de merries zelf) wordt een stuk lastiger, het wordt wel makkelijker met internet...

5 generaties met bewezen sport prestaties is wel mogelijk, maar als ook de nafok zich bewezen moet hebben in de sport, gaat daar wel een paar decenia overheen. Je weet toch pas achteraf of het de goede keus is geweest.

Bewezen hengsten gebruiken in combinaties die succesvol zijn gebleken en dat terwijl merrie en hengst bij elkaar passen geeft denk ik het beste resultaat. De merrie moet wel tot een prestatie in staat zijn wat mij betreft, statistiek is voor de merrie eigenlijk niet mogelijk.
Voor de hengst is de eigen prestatie ook wel belangrijk, maar z'n nafok is nog belangrijker.
Dit gaat wel een beetje tegen het beleid van het KWPN in, want dan gebruik je geen jonge hengsten.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 11:14

ceasario schreef:
Ikzelf geloof niet in het optellen en aftrekken van.. om tot een index te komen.

Je kunt ook bv. hengsten gebruiken die een verrichtings. index ( op zijn duits) hebben van 120 punten of hoger en kijk/selecteer je dan ook nog in de moederlijn en vaderlijn van zo'n hengst om tot een hengste keuze te komen.
Heb je geen 35 jaar nodig om goed sportpaard neer te zetten.]

Zeker als je ook nog zorg draagt dat er in 5 generaties namen voorkomen waarvan men weet dat die iets tot een sportfokkerij hebben bijgedragen.

Dat is een interessante gedachte, Ceas. Dan ga je dus ook selecteren op prestatie in zowel de moeder- als vaderlijn van een hengst. Hengsten met minimaal een 'Leistungsprüfung Klasse I'. Zou je ook kunnen vertalen in een soort van index. Informatie over de moederlijn is echter lastig te vinden is mijn ervaring. In de bestaande lectuur strand je al gauw, daar is meestal niet veel terug te vinden.

Ceasario schreef:
Ik zelf wil zo snel mogelijk oude namen ( voor jonge generatie gebruikers nietszeggend) zo snel mogelijk verdringen naar de achtergrond van een pedigree.

Ik heb zo'n idee dat men te lang in oude pedigrees blijft hangen.

Toch geven die oude pedigrees een hoop informatie. en kun je deze betrekken bij je keuze. Niet zelden gaat springbloed of dressuurbloed terug naar, in de moederlijn, lijnenteelt op Gambo of Domburg.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 11:15

Bijna dubbelpost Art

ceasario

Re: Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:24

Citaat:
5 generaties met bewezen sport prestaties is wel mogelijk, maar als ook de nafok zich bewezen moet hebben in de sport, gaat daar wel een paar decenia overheen. Je weet toch pas achteraf of het de goede keus is geweest.

Inderdaad.

Maar je kunt het ook anders zien.
Door niet op het bewijs te wachten of ie het grote geld zal gaan verdienen.
Maar gewoon een goed sportpaard fokken en dat moet je al binnen 3 a 4 jaar zelf kunnen zien wat ie zijn maars heeft.
Wanneer het een merrie is en je wilt de aanleg vastleggen neem je er 1 of 2 veulens uit.
Daarna opstuwen naar de M-Z en daarna uit je fokkerij wegsturen.
Want er staan weer nieuwe die net zo goed of beter moeten kunnen zijn.
En de markt vraagt herkenbare namen.
Dit is wat anders als je voor de "topsport"wilt fokken.

Het is daarom dat het systeem van oneindige predikaten me totaal niet meer aanspreekt.
Het beperkt je in je fokkerij omdat je gedoemd bent tot een fokkerij ideologie.

nl. wanneer je fokt met andere hengsten zak je in je index omdat ze bij 100 beginnen hoe goed ze ook zijn.
En ligt je hele predikatenjacht op zijn gat.
Vandaar dat het voor vele fokkers het niet opschiet om een marktprodukt te kunnen fokken of te verkopen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:29

Citaat:
Dan ga je dus ook selecteren op prestatie in zowel de moeder- als vaderlijn van een hengst. Hengsten met minimaal een 'Leistungsprüfung Klasse I'. Zou je ook kunnen vertalen in een soort van index.
12o- of meer op de verr.

Dit laatste heb ik een half jaar geleden besproken met Knaap.
En ik heb zo'n idee dat zulke hengsten straks gelijk gesteld worden als KWPN hengsten (als ze ook nog voldoen aan de rontge-klinische eisen.)
En daarmee het A-reg passee is.
Ik weet het haast wel zeker.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 11:35

ceasario schreef:
Citaat:
Dan ga je dus ook selecteren op prestatie in zowel de moeder- als vaderlijn van een hengst. Hengsten met minimaal een 'Leistungsprüfung Klasse I'. Zou je ook kunnen vertalen in een soort van index.
12o- of meer op de verr.

En ik heb zo'n idee dat zulke hengsten straks gelijk gesteld worden als KWPN hengsten (als ze ook nog voldoen aan de rontge-klinische eisen.)

Jippieeee! Dat zou in ieder geval al een vooruitgang zijn! Dat hele register-A gebeuren is tamelijk frustrerend. Als het nu een paar veulens zouden zijn, maar dat is niet het geval. Je hoeft alleen maar te kijken naar de hengstenhouders en wat ze aan hengsten aanbieden..

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:37

ceasario schreef:
Maar je kunt het ook anders zien.
Door niet op het bewijs te wachten of ie het grote geld zal gaan verdienen.
Maar gewoon een goed sportpaard fokken en dat moet je al binnen 3 a 4 jaar zelf kunnen zien wat ie zijn maars heeft.
Wanneer het een merrie is en je wilt de aanleg vastleggen neem je er 1 of 2 veulens uit.
Daarna opstuwen naar de M-Z en daarna uit je fokkerij wegsturen.
Want er staan weer nieuwe die net zo goed of beter moeten kunnen zijn.
En de markt vraagt herkenbare namen.
Dit is wat anders als je voor de "topsport"wilt fokken.

Het is daarom dat het systeem van oneindige predikaten me totaal niet meer aanspreekt.
Het beperkt je in je fokkerij omdat je gedoemd bent tot een fokkerij ideologie.

nl. wanneer je fokt met andere hengsten zak je in je index omdat ze bij 100 beginnen hoe goed ze ook zijn.
En ligt je hele predikatenjacht op zijn gat.
Vandaar dat het voor vele fokkers het niet opschiet om een marktprodukt te kunnen fokken of te verkopen.

Natuurlijk moet je als fokker ook je eigen paarden goed analyseren, en dat hangt niet af van een ster of ander predikaat. Dat een "grote naam" als vader helpt in de verkoop zal ik niet ontkennen, maar een goede eigen prestatie verkoopt nog beter (maar duurt wat langer). Dat laatste maakt voor mij weinig uit want ik fok weinig en vindt rijden misschien nog wel leuker, het is een echte hobby.

Ik ben het helemaal eens dat de index van buitenlandse hengsten op een reele waarde moeten komen te staan (en niet standaard op 100). Ik dacht dat dat bij de erkende buitenlandse hengsten wel wordt gedaan. Hopelijk komt de "interstallion" nog eens met een aanbeveling voor een uniforme index of omrekenmethode (maar dat zal nog wel ff duren)

Bucephalus schreef:
Bijna dubbelpost Art
Wel aanvullend, ik weet trouwens niet wat die "leistungs klassen" precies inhouden en waar ik ze mee moet / kan vergelijken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:39

ceasario schreef:
Zou mij wel passen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 11:42

ceasario schreef:
...En de markt vraagt herkenbare namen.
Dit is wat anders als je voor de "topsport"wilt fokken.....

...Vandaar dat het voor vele fokkers het niet opschiet om een marktprodukt te kunnen fokken of te verkopen.

Als ik bij mij op stal vraag of iemand een goede dressuurhengst weet, dan krijg ik negen van de tien keer het antwoord (als ze al een naam weten) Jazz en Gribaldi of de naam van een zwarte hengst. Best lastig om voor de markt te fokken waarvan een groot deel een beperkt gezichtsveld heeft..

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:42

Bucephalus schreef:
ceasario schreef:

Heb je geen 35 jaar nodig om goed sportpaard neer te zetten.]

. Dan ga je dus ook selecteren op prestatie in zowel de moeder- als vaderlijn van een hengst. Hengsten met minimaal een 'Leistungsprüfung Klasse I'. Zou je ook kunnen vertalen in een soort van index. Informatie over de moederlijn is echter lastig te vinden is mijn ervaring.
In de bestaande lectuur strand je al gauw, daar is meestal niet veel terug te vinden
.

.

Hier waarom ik bv. afgelopen jaar een veulen van Riccio had die me geen windeiren heeft gelegd.

Aansluiting met bloed dat ik al had . bv. de beroemde Abgar.
Maar Abgar had ook iets appart wat niet geliefd was.
Dus zo ver mogelijk weg.
Hij zit hier in via Democraat. Terwijl Nederlandse fokkers en bokt mensen het nog hebben over Democraat.
Zo ook Rubinstein. Is dood is passee.
En in de Trak. zal wel wat aan te merken zijn maar waren in hun tijd ook wel dieren van naam. Maar we hebben ook nog een moeder en zo maak ik mijn eigen index.

zie:Riccio. kan ook een andere hengst zijn.

http://www.allbreedpedigree.com/riccio

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:50

Bucephalus schreef:
ceasario schreef:
...En de markt vraagt herkenbare namen.
Dit is wat anders als je voor de "topsport"wilt fokken.....

...Vandaar dat het voor vele fokkers het niet opschiet om een marktprodukt te kunnen fokken of te verkopen.

Als ik bij mij op stal vraag of iemand een goede dressuurhengst weet, dan krijg ik negen van de tien keer het antwoord (als ze al een naam weten) Jazz en Gribaldi of de naam van een zwarte hengst. Best lastig om voor de markt te fokken waarvan een groot deel een beperkt gezichtsveld heeft..

Wacht maar tot deze dieren niet meer leven of wanneer ze al ver in een pedigree zitten.
Dan is het niet meer Cool.
En dat is nu al het geval met Jazz.
Als je in Duitsland over 2 jaar met een Jazz aankomt raak je hem aan de straat stenen niet meer kwijt.
Want zijn kleinzoon heeft al kinderen en daar krijg ook nog voor niks Rubinstein bij.
En voor insiders de stam van van "Barneveld als je predikaat "geil "bent.

Jazz Rubin staat bij Hinnemann werkt ook nog even door.

http://www.allbreedpedigree.com/jazz+rubin

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:57

ART_UMA schreef:
Bewezen hengsten gebruiken in combinaties die succesvol zijn gebleken en dat terwijl merrie en hengst bij elkaar passen geeft denk ik het beste resultaat. De merrie moet wel tot een prestatie in staat zijn wat mij betreft, statistiek is voor de merrie eigenlijk niet mogelijk.
Voor de hengst is de eigen prestatie ook wel belangrijk, maar z'n nafok is nog belangrijker.
Dit gaat wel een beetje tegen het beleid van het KWPN in, want dan gebruik je geen jonge hengsten.

Hier ben ik het helemaal mee eens, en zelfs dat garandeert geen succes, maar geeft alleen iets meer zekerheid.
Iig zou een product van een bewezen hengst beter in de markt moeten liggen.
De praktijk in Nederland is vaak dat men achter de voorgeschreven mode aanholt, je moet toch wel echt een eigenwijze fokker zijn als je je daar niets van wilt aantrekken.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:04

ceasario schreef:
Dus zo ver mogelijk weg.
Hij zit hier in via Democraat. Terwijl Nederlandse fokkers en bokt mensen het nog hebben over Democraat.
En in de Trak. zal wel wat aan te merken zijn maar waren in hun tijd ook wel dieren van naam. Maar we hebben ook nog een moeder en zo maak ik mijn eigen index.

Ik denk dat ik het idee snap, nu zou ik pion er best in willen hebben, maar dan een paar generaties terug (zoals bv in Olivi).
Maar dat is nog niet een antwoord op de vraag waarom de hengst (stel abgar) toen is gekozen. Gekeken naar de huidige hengsten zou je Jazz kunnen kiezen (maar lastig, dus verder weg stoppen) stel Olivi (ook lastig) misschien nog verder weg Universeel of UB40 mhhh... is dit het idee??
Jazz is wat mij betreft een echte prestatie leverancier, was dat bij Abgar ook zo?? Sommige vader paarden zijn eigenlijk alleen bekend als de papa van.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:15

ART_UMA schreef:
ceasario schreef:
Dus zo ver mogelijk weg.

Ik denk dat ik het idee snap, nu zou ik pion er best in willen hebben, maar dan een paar generaties terug (zoals bv in Olivi).
Maar dat is nog niet een antwoord op de vraag waarom de hengst (stel abgar) toen is gekozen. Gekeken naar de huidige hengsten zou je Jazz kunnen kiezen (maar lastig, dus verder weg stoppen) stel Olivi (ook lastig) misschien nog verder weg Universeel of UB40 mhhh... is dit het idee??
Jazz is wat mij betreft een echte prestatie leverancier, was dat bij Abgar ook zo?? Sommige vader paarden zijn eigenlijk alleen bekend als de papa van.

Ik heb mijn eigen visie kenbaar gemaakt en kan je niet verder helpen.
Ik weet niks van huidige KWPN-hengsten. (ben ook geen lid)
Ik heb alleen maar verteld hoe ik het doe en waarom niet op een KWPN manier. Dat is ook de grootste redenen dat ik er niet meer bij zit.

Ik ben maar een kleine fokker van 2 tot 3 veulens per jaar en ik mijn afzet moet creeren en mijn hobby met plezier wil uitvoeren heb ik het respectabel besluit genomen.

Ik meen dat ik meer ruimte heb naar het Oosten toe dan via het KWPN.
Maar nogmaals ik heb niks tegen het KWPN alleen heb ik een andere zienswijze die me elders beter past samen met een volwassen dochter.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:28

De keuze voor een stamboek hoeft niet noodzakelijkerwijze je fokkeuze te bepalen. De fokkerij van sportpaarden is in heel Europa terug te voeren op bijna dezelfde hengsten, of soort hengsten.
Het ene stamboek selekteert een beetje meer hierop het andere daarop. Ik zou wat meer helderheid willen zien in de veterinaire gegevens van Duitse hengsten.
Niets aan de hand niets te verbergen, geldt ook hier.

acbdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:31

Ik denk dat je uit de index wel degelijk iets kunt afleiden. Uiteraard moet je je niet alleen laten leiden door dit gegeven. Wel kun je het mee nemen in je beslissingen. Het geeft denk ik meer zekerheid. Mijn merrie heeft een dressuur index van 146, dus dat is toch een prettig gegeven. Ze heeft al eerder een regio kampioensveulen gehad en die werd later ook ster verklaard. Dus de index geeft toch vaak wel wat aan. Maar ik denk dat je altijd je gezonde verstand moet laten spreken, maar in de fokkerij toch zeker ook je gevoel. Intuitie is vaak net zo belangrijk. Soms gaat het niet zoals je in gedachte had, maar soms een schot in de roos. Dat maakt fokken zo mooi, het zou jammer zijn als we alleen maar naar de cijfers kijken.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:37

sarabande schreef:
De keuze voor een stamboek hoeft niet noodzakelijkerwijze je fokkeuze te bepalen. De fokkerij van sportpaarden is in heel Europa terug te voeren op bijna dezelfde hengsten, of soort hengsten.
Het ene stamboek selekteert een beetje meer hierop het andere daarop. Ik zou wat meer helderheid willen zien in de veterinaire gegevens van Duitse hengsten.
Niets aan de hand niets te verbergen, geldt ook hier.

Citaat:
De keuze voor een stamboek hoeft niet noodzakelijkerwijze je fokkeuze te bepalen

Natuurlijk wel, wil je binnen een stamboek voor vol te worden aangezien.
Maar daar is dit topic niet voor bedoelt.

En wat betreft het magische woord gezondheid. Die verantwoording neemt uiteindelijk de fokker zelf.

Voor mij geldt, wanneer voel ik me prettig in mijn hobby .

* Vrijheid van Keuze
* Vrijheid van Handelen.
* Vrijheid van Creeren.

En dat kan alleen maar in mijn ogen als men jaarlijks de spelregels niet verandert. Want dan komt de Vrijheid van handelen-afzet in gevaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:48

acbdressuur schreef:
Ik denk dat je uit de index wel degelijk iets kunt afleiden. Uiteraard moet je je niet alleen laten leiden door dit gegeven. Wel kun je het mee nemen in je beslissingen. Het geeft denk ik meer zekerheid. Mijn merrie heeft een dressuur index van 146, dus dat is toch een prettig gegeven. Ze heeft al eerder een regio kampioensveulen gehad en die werd later ook ster verklaard. Dus de index geeft toch vaak wel wat aan. Maar ik denk dat je altijd je gezonde verstand moet laten spreken, maar in de fokkerij toch zeker ook je gevoel. Intuitie is vaak net zo belangrijk. Soms gaat het niet zoals je in gedachte had, maar soms een schot in de roos. Dat maakt fokken zo mooi, het zou jammer zijn als we alleen maar naar de cijfers kijken.

Maar hoe kan je als fokker zon cijfer serieus nemen als b.v. Pardon (en ik heb hem diverse malen onder het zadel gezien), hoger ingeschat wordt als zijn vader een van de weinig dekkende hengst met een individuele Olympische medaille

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:56

sarabande schreef:
acbdressuur schreef:

Maar hoe kan je als fokker zon cijfer serieus nemen als b.v. Pardon (en ik heb hem diverse malen onder het zadel gezien), hoger ingeschat wordt als zijn vader een van de weinig dekkende hengst met een individuele Olympische medaille

Omdat Weyden als "buitenlander"met een start index 100 net als Grosso Z e.v.a. werd ingeschaald . En wanneer zo'n hengst nog eens bijna niets dekt en daarom te weinig omhoog getrokken wordt moet men het het in dit geval via de moederlijn .

Trouwens Pardon doet het heel goed onder zijn Junior Rider in Spanje.
Kan misschien er toe bijdragen dat de Spanjaarden alsnog om Sperma van Weyden vragen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:04

acbdressuur schreef:
Mijn merrie heeft een dressuur index van 146, dus dat is toch een prettig gegeven.
Dat is precies waar het om gaat, waarom is dat een prettig gegeven?? Het stamboek zegt feitelijk, je hebt (op papier) een goeie merrie!
Maar komt dat beeld overeen met de werkelijkheid? 140 is ++ vererver, de merrie moet dan bij de beste paar % van de populatie horen meen ik. Kruis deze merrie met bv OO7 en je krijgt een veulen met een index van 182!! Dat is op papier een potentieel olympisch sport paard, sterker nog dat is beter dan een aantal echte olymische sportpaarden.
Begrijp me niet verkeerd, je kan best een super merrie hebben, ik ken haar niet. Het punt wat mij betreft is dat het index getal vaak niet met de werkelijkheid overeenkomt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:14

ART_UMA schreef:
acbdressuur schreef:
Mijn merrie heeft een dressuur index van 146, dus dat is toch een prettig gegeven.

Dat is precies waar het om gaat, waarom is dat een prettig gegeven?? Het stamboek zegt feitelijk, je hebt (op papier) een goeie merrie!
Maar komt dat beeld overeen met de werkelijkheid? 140 is ++ vererver, de merrie moet dan bij de beste paar % van de populatie horen meen ik. Kruis deze merrie met bv OO7 en je krijgt een veulen met een index van 182!! Dat is op papier een potentieel olympisch sport paard, sterker nog dat is beter dan een aantal echte olymische sportpaarden.
Begrijp me niet verkeerd, je kan best een super merrie hebben, ik ken haar niet. Het punt wat mij betreft is dat het index getal vaak niet met de werkelijkheid overeenkomt.

ART_UMA.

Die cijfers kloppen wel wanneer je het neemt over het gemiddelde van de populatie. Nl. deze dieren zullen gemiddeld beter zijn dan de rest van de populatie bij het stamboek die werkt met deze richtlijnen.

Maar wanneer deze persoon nu een hengst buiten het stamboek neemt en dat kind ook weer aanpaart met een hengst buiten het stamboek. En die hengsten staan toch redelijk hoog op een andere index dan gaat zo'nmerrie index met sprongen achteruit omdat die "buitenlandse hengsten met 100 index binnenkomen.

Dat het werk daar ben ik van overtuigd maar alleen binnen een eigen populatie met eigen hengsten.

Het bewijs dat het werkt is bv. Indoctro. staat in Duitsland mede bovenaan. Maar de discriminatie zit in het dekken met "Buitenlandse"hengsten. En breng je eigen afzet in gevaar. tenzij....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:25

sarabande schreef:
Gezondheid is op dit moment een van de belangrijkste eisen, anders ben je nog duurder bezig als fokker.
SuzanneF omschreef dat goed in het andere topic.

In de sportwaardes worden ook vaak de buitenlandse prestaties niet meegenomen, zolang dat niet het geval is zegt het me weinig.
En waarom zou een zus van Barbria die nog nooit een pas onder het zadel gezet heeft (bij wijze van spreken) een torenhoge fokwaarde hebben??

Het is allemaal nogal subjectief, het kan als handvat gebruikt worden niet als religie.

Dit zei ik dus al op pagina 1, zolang het KWPN de buitenlandse prestaties niet op juiste waarde inschat is dat hele fokwaardecijfer van nul en gener waarde, behalve voor de heren juryleden in de baan.

Er worden presterende hengsten uit het buitenland goedgekeurd en vervolgens de reden waarom ze gebruikt worden genegeerd in het indexcijfer hun kinderen.

Dus vandaar dat ik zei dat de fokkers hun eigen plan wel trekken en het gecijfer aan de liefhebbers achter het bureau overlaten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:38

Ik had al die pag. niet gelezen.

Maar je kunt je hoofd niet in het zand steken.

nl. de koper wil eventueel predikaten zien en straks indexen.en PROK en EPTM en PAVO cijfers. Tenminste de leiding zet het er allemaal op.
Dus men leert de nieuwe generatie gebruikers van zelf klimmen al was het alleen in nieuw te openen Topics op Bokt.

Sarabande je hebt gelijk maar het een gaat het ander niet uitsluiten.

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:56

ART_UMA schreef:
Bucephalus schreef:
Een index van 120 zou moeten aangeven dat het paard al twee keer beter is als de standaard. In het geval van OO7 met ik dacht een index van 219, kun je dus een merrie gebruiken met een index van 21 (dus super slecht, zeg maar een slechte ezel) en dan nog komt er een paard uit dat 2 keer zo goed zou moeten zijn als standaard. Dat gelooft natuurlijk niemand. [size=7]

Snap even de redenering niet, dacht dat 100 het basisindexcijfer was, dus alles onder 100 beneden gemiddeld en alles boven honderd boven gemiddeld. Waar bij een paard met fokwaarde 120 - 140 een plus ververver kan zijn en een paard met score van 140+ een ++ vererver zou (kunnen) zijn.
Ook is het wel redelijk belangrijk hoe dat je de indexen leest. Hengsten als Montecristo en 00Seven kunnen binnenkomen met superstip omdat zij zelf op een zeer hoog niveau in de sport acteren (hoeft niet alles te zeggen over fokkerij, maar wel over sportmanagement), omdat hun familie (barbria, doruto) hoge fokwaarde heeft en deze hengsten hebben in de beginfase van hun fokcarriere (zeg maar oudste nakomelingen 3/4 zijn) slechts 2 of 3 nakomelingen in de sport hebben lopen (veelal ook gemanaged door eigenaren). Dit geeft dan een giga index, maar nuchter bekeken een betrouwbaarheid die op zijn zachtst gezegd, twijfelachtig is. Zodra een hengst 50+ nakomelingen in de sport heeft lopen, dan kan je wat mij betreft pas spreken over FOKwaarde.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:01

sarabande schreef:
Wat dat betreft is de toevoeging van Jaques Laarakkers een goed zet.

Zouden we niet moeten zoeken naar een ervaren FOKKER. We hebben met Jespers al "sportvertegenwoordiging" in de commissie. Ik zou het zelf niet verkeerd vinden om weer eens een "stapje terug te doen" en een balans in de commissie aan te brengen door een fokkerijman daar neer te zetten. Iemand die gewoon al 15 jaar 5-10 veulens fokt met succes maar ook met tegenslag.
Zie ook interview met GW van Norel in de hoefslag jaaroverzicht 2005.