ceasario schreef:Ikzelf geloof niet in het optellen en aftrekken van.. om tot een index te komen.
Je kunt ook bv. hengsten gebruiken die een verrichtings. index ( op zijn duits) hebben van 120 punten of hoger en kijk/selecteer je dan ook nog in de moederlijn en vaderlijn van zo'n hengst om tot een hengste keuze te komen.
Heb je geen 35 jaar nodig om goed sportpaard neer te zetten.
Zeker als je ook nog zorg draagt dat er in 5 generaties namen voorkomen waarvan men weet dat die iets tot een sportfokkerij hebben bijgedragen.
Ik zelf wil zo snel mogelijk oude namen ( voor jonge generatie gebruikers nietszeggend) zo snel mogelijk verdringen naar de achtergrond van een pedigree.
Ik heb zo'n idee dat men te lang in oude pedigrees blijft hangen.
Ook op de duitse manier wordt volgens mij een index bepaald op basis van gangen, rittigkeit .., het is maar hoeveel waarde je aan het getal hecht en hoe transparant de formule is. Een index zou een volgorde moeten aanbrengen, en juist dat vindt ik erg moeilijk in het duitse systeem met verschillende stamboeken en per jaar een gemiddelde van de aangeleverde hengsten ipv de hele populatie.
Om van de duitse hengsten dan ook nog info te vinden van de moederlijn (dus niet alleen de hengsten maar ook de merries zelf) wordt een stuk lastiger, het wordt wel makkelijker met internet...
5 generaties met bewezen sport prestaties is wel mogelijk, maar als ook de nafok zich bewezen moet hebben in de sport, gaat daar wel een paar decenia overheen. Je weet toch pas achteraf of het de goede keus is geweest.
Bewezen hengsten gebruiken in combinaties die succesvol zijn gebleken en dat terwijl merrie en hengst bij elkaar passen geeft denk ik het beste resultaat. De merrie moet wel tot een prestatie in staat zijn wat mij betreft, statistiek is voor de merrie eigenlijk niet mogelijk.
Voor de hengst is de eigen prestatie ook wel belangrijk, maar z'n nafok is nog belangrijker.
Dit gaat wel een beetje tegen het beleid van het KWPN in, want dan gebruik je geen jonge hengsten.