[TI] Is dit een redelijke vraagprijs (Tinkerhengstveulen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_1

Re: Is dit een redelijke vraagprijs (Tinkerhengstveulen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:45

desillies schreef:
Tinkermuts schreef:
Gesina, voor de dekhengstenkeuring is 3 jaar een mooie leeftijd.

ligt erg aan het paard,Tommie word 5 in Maart en ik vind hem nog steeds niet klaar voor het echte werk.....
van veulen af aan heeft Tom in de weide gestaan en kreeg enkel wat hooi bijgevoerd,op zich prima maar hiedoor heeft ie wel een behoorlijke achterstand op de andere hengsten van zijn leeftijd.....

Wat zouden ze eigenlijk extra bijgevoerd moeten krijgen dan behalve hooi?

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:56

Nou ja, ik geef mijn veulens tot ze 2 jaar zijn altijd veulenbrok... Daar groeien ze lekker van en ik geef nu al mijn paardjes naast veel hooi, extra vitaminen, zonnebloemolie, gedroogd zeewier, haver en krachtvoer. Ik vind dat ze dat gewoon nodig hebben, zeker als het winter is, koud is en drachtig zijn.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:02

Dames, jullie gaan nu wel heel erg off-topic! Even back to basic.

Wat is een redelijke vraagprijs voor Kaylen? Waarom? Etc.

Soxje, ik heb niet gezegd dat Thunder afgekeurd is.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:30

zou het zelf ook erg goed vinden dat er een goed lopend stamboek in Nederland zou zijn en dat er op zo'n manier goede paarden gefokt zouden worden. Echter...zolang er 2 stamboeken zijn blijft het denk ik verwarrend in Nederland. Erg jammer.

Moet 1 ding wel zeggen...maar dat is alleen puur persoonlijk voor mezelf...
Als ik een paard zoek en ik zie op een gegeven moment een paard waarvan ik denk "dat is mijn nieuwe kameraad in alle opzichten" dan is het laatste waar ik bij nadenk een papiertje. Leuk als 'ie een papiertje zou hebben, zo niet...pech. Als ik echt denk (en denk niet dat je dat zo vaak meemaakt) "dat is hem/haar" dan maakt mij het allemaal geen fluit meer uit.
Zoals onze oude pensionhouder (met Friezen) altijd zei "op een mooi papiertje ken ik nait riedn"

Ik vind Kaylen een super uitziend veulen en vindt de prijs helemaal niet zo absurt. Zou liever 1250 euro uitgeven aan Kaylen zonder papieren dan 1500 euro aan Trientje met een mooi papier maar die mij niet aanspreekt.

Maar goed...dat is puur persoonlijk en zo denkt iedereen op zijn manier.

Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Kaylen is een mooi veulen en als hij niet op stel en sprong bij je weghoeft denk ik dat je rustig kunt wachten op iemand die er ongeveer zo'n bedrag voor geeft, want ik denk dat die echt wel komt!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:26

snowdon schreef:
Soxje, ik heb niet gezegd dat Thunder afgekeurd is.

Nee, maar het staat er een beetje krom hè: "Thunder is niet goedgekeurd voor het NSvT". Als er gestaan had "Thunder is niet gekeurd voor het NSvT" dan was er geen misverstand geweest
(Ik kon me al niet voorstellen dat hij op exterieur afgekeurd zou zijn).

Ben overigens wel benieuwd hoe dat gaat met stamboom van komende nakomelingen van ICS-hengsten zoals Thunder bijvoorbeeld. Ik heb begrepen dat Jean haar hengsten nu ook gaat laten keuren door het NSvT.

Moet nu nog even verder lezen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:40

Was alleen Annemarie's post nog te lezen, haha. Ik denk dat het een verschil maakt of je een paard koopt puur om te rijden/mennen/liefde op het eerste gezicht. Wat ik dus had met de mijne en veel andere tinkerluitjes met hun paardjes. Het wordt een ander verhaal als je wil gaan fokken en dan bedoel ik goed gaan fokken en niet vermeerderen. Voor een goedgekeurde dekhengst betaal je meer dekgeld dan voor een niet gekeurde of afgekeurde. Omdat de merrie ook gekeurd moet worden wil je het allemaal goed doen, krijg je meteen al verschil in vraagprijs voor het veulen.
Sommige kopers willen gewoon een papier bij hun veulen of paard en andere zal het een zorg zijn. Ik vind Kaylen ook een heel mooi veulen maar er zijn ook heel mooie veulens met stamboekouders voor hetzelfde geld. Maal je erom of niet, that's the question...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:29

ik vind 1250,- als vraagprijs geen beroerd bedrag, je kan altijd zakken en het is een goed gebouwd veulen. in laten schrijven bij een stamboek kunnen de toekomstige eigenaren zelf bepalen en wellicht wordt ie t.z.t. toch geruind? om maar een zijweg te noemen.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:40

Ik zou de prijs ook zo laten.... Als er evenueel iemand komt kan je altijd nog zakken, maar als hij ongeveer een jaar is is hij dit bedrag zeker wel waar. Eigenlijk vind ik sowieso dat je voor veulens van onder jaar niet zo gauw boven de 1.000 Euro moet gaan zitten. Of je moet echt zeker weten, maar als je 2 jaar verder bent heeft het veulen ook wel 3.500,-- Euro gekost.... Alleen merk je daar dus minder van want dat gaat geleidelijker en als je zelf niet in een pensionstaat gaat dit ook weer niet op, dan is het sowieso goedkoper.... Nou ja, ik vind het een moeilijk verhaal..... Gewoon proberen, zakken kan altijd nog....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:43

Opzich loopt ie niet heel erg in de weg, het enige probleem is dat hij dus bij Darlah loopt nu, en tja, mocht ie daar op springen dan is het zo. Dan is het nog geen probleem, maar het is eigelijk de bedoeling dat ze naar Maxolo gaat. (kaylen is nu 8,5 maand en ik denk niet dat ie er al op zal springen)
Ruinen doen we iig nog niet, we willen hem toch nog wel ff hengst laten zolang hij niet vervelend wordt. Misschien dat ie in de toekomst bij een nieuwe eigenaar wel geruind wordt, maar dan zien we wel verder.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:28

sorry wellicht offtopic.
hmm zou je niet nog even wachten met het dekken van Darlah, nog even een jaartje laten uitzwaren waarbij ze niet haar krachten voor een veulen hoeft te gebruiken?
Of bijvoorbeeld Darlah bij Shakira zetten? Ik denk dat je er wel op kunt wachten dat Kaylen Darlah zal dekken..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:45

Darkah is imo al flink uitgezwaard, daarbij wordt ze dit jaar 4,en ze is eerder te vet dan te mager.
Dus ik zie geen reden waarom ik zou wachten.
Wat mij betreft is ze er klaar voor. En voordat ze energie aan haar veulen kwijt raakt, is ze zeker 4,5.
Shakyra is nog voor haar 3e jaar gedekt, en dat is eigelijk ook geen probleem geweest.

En Kaylen staat dan helemaal alleen, dat vind ik ook een beetje sneu. Nu staat Darlah bij Kaylen, en Shak bij een shetje.
Kaylen is 8,5 mnd, denk niet dat ie dr al zo snel bovenop zal zitten

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:36

Mazzel-meid schreef:

Toch eerder dan je denkt....

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:54

daar ben ik ook bang voor,

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:59

Mazzel-meid schreef:
En Kaylen staat dan helemaal alleen, dat vind ik ook een beetje sneu. Nu staat Darlah bij Kaylen, en Shak bij een shetje.

Heb momenteel 3 hengstveulens lopen en afgelopen zomer waren ze 1 jaar en die bruine probeerde het dan echt wel hoor op mijn merries......
Die wist wel waar dat pistool van hem hing en waar het erin moest
Dus ga er niet vanuit....

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:04

wat jij wilt natuurlijk, ik zou hem nog even weghouden bij haar en hem dan bij de shet zetten. Shakira dan bij Darlah. Maar als je een veulen van veulen Kaylen wilt en het niet erg vindt dan kan je hem wel laten staan daar inderdaad.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:31

Shetje bij Shakyra is ook een merrie EN niet van Elke of familie.

Voor Kaylen kan het toch geen kwaad als hij op zo'n vroege leeftijd al dekt? Darlah is in elk geval oud genoeg, dus dat zou in principe niet alteveel kwaad kunnen.

En grote kans dat Kaylen al weg is, eer hij door heeft hoe of wat.

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:51

snowdon schreef:
Shetje bij Shakyra is ook een merrie EN niet van Elke of familie.

Voor Kaylen kan het toch geen kwaad als hij op zo'n vroege leeftijd al dekt? Darlah is in elk geval oud genoeg, dus dat zou in principe niet alteveel kwaad kunnen.

En grote kans dat Kaylen al weg is, eer hij door heeft hoe of wat.

Dat denk ik dus ook, ik heb liever dat Kaylen op Darlah springt dan op die shet. Die is namelijk niet van mij, en ik denk niet dat die eigenaren daar zo blij mee zullen zijn

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:56

Ik zou ook de optie van de shet gegeven hebben, maar als het zo zit is het denk ik idd het mindere kwaad als hij bij Darlah staat

Ik zou zelf voor een andere oplossing zoeken (ook omdat ik van een goegekeurde hengst wil laten dekken he), maar op zich vind ik het geen probleem zoals het nu is

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:34

frenia schreef:
ook omdat ik van een goegekeurde hengst wil laten dekken he)

Tsja... als we het zo gaan bekijken > Maxolo of Kaylen... Veel geld betalen voor een niet goedgekeurde hengst of een gratis ongelukje met zoon van een niet goedgekeurde hengst....

Oftewel, dat van die goedgekeurde hengst is even totaal niet van belang.

Dat men zijn/haar mening of advies wilt geven vwb de situatie bij topicstartster thuis is prima en blijft ook nog netjes. Maar dit heeft imo niets van doen met de vraag in het beginbericht.

Ik neem aan dat vwb de situatie alles nu wel gezegd is, verdere opmerkingen e.d. kan men per privébericht aan de topicstartster kwijt.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:01

Denk dat het tegen de tijd dat hij 1 jaar is geen gekke prijs is.
Succes met de verkoop.
Die van mij hou ik zelf en wacht gewoon af tot ie oud genoeg is voor een keuring.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:40

snowdon schreef:
frenia schreef:
ook omdat ik van een goegekeurde hengst wil laten dekken he)

Tsja... als we het zo gaan bekijken > Maxolo of Kaylen... Veel geld betalen voor een niet goedgekeurde hengst of een gratis ongelukje met zoon van een niet goedgekeurde hengst....

Oftewel, dat van die goedgekeurde hengst is even totaal niet van belang.

Dat men zijn/haar mening of advies wilt geven vwb de situatie bij topicstartster thuis is prima en blijft ook nog netjes. Maar dit heeft imo niets van doen met de vraag in het beginbericht.

Ik neem aan dat vwb de situatie alles nu wel gezegd is, verdere opmerkingen e.d. kan men per privébericht aan de topicstartster kwijt.

sorry hoor, maar het was dus echt niet sleccht bedoeld, van mij dekt iedereen met wat hij zin heeft, zolang ik dat ook maar mag doen
ik bedoelde het meer in de zin van: niets op tegen om je eigen veulen erbij te laten en eventueel een veulen ervan op de koop toe te nemen, maar IK zou het niet doen (en om dat te verzachten, zo dat het niet leek alsof ik er partout tegen was, verklaarde ik dat vanuit mijn visie van met goedgekeurde hengst te dekken...)

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:45

Ik heb niet zo'n goede kijk op de prijzen van Tinkers, maar ik denk dat de prijzen van Tinkers alleen zo hoog liggen omdat de tinker op het moment populair is, kijk ik naar de prijzen van de fjord (en ik vindt de fjord toch wel veel op een tinker lijken kwa karakter en wat je ermee kunt, alleen het uiterlijk is heel anders ) die liggen op ongeveer 300 euro voor een hengst veulen, en een merrie veulen tussen de 400 en 500 euro, en dan heb je een veulen met goede papieren.
Ik vindt het veulen waar het in dit topic over gaat wel een erg mooi beestje, helemaal mijn type kwa bouw en aftekening

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:46

Naar mijn mening kan je een fjor en een tinker echt niet vergelijken hoor maar goed dat is mijn mening,

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:52

Vroegah lag de prijs van een Fjord en een Tinker ongeveer gelijk. Tegenwoordig zijn de Tinkerprijzen verdubbeld.

brenda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:55

dobbel schreef:
Naar mijn mening kan je een fjor en een tinker echt niet vergelijken hoor maar goed dat is mijn mening,

Wat vindt je anders aan een tinker dan?