Miniatuur Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:55

Jimmy en Vincent had ik allebei van veulen af aan. Ze mogen naar de hengstenkeuring in het jaar dat ze 3 jaar worden. Tot die tijd kan je meedoen tijdens de merriekeuring aan de rubriek voor de jonge hengsten.

Kaisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:48

IvysToeter schreef:
En ik vind vind vind.....
Ik vind dat we nu weer ON topic moeten gaan.
Want dit was denk ik niet de bedoeling van de TS.

Van mij mag er best gediscuseerd worden

Het gaat niet om Jimmy persoonlijk Karoliena, maar over zulke hengsten in het algemeen. En ben ik het grotendeels met stef mee eens.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:08

Dat kan is ook niks mis mee natuurlijk, iedereen zijn eigen mening. Zolang niemand loopt door te drammen is er niks aan de hand. Niet iedereen heeft gelukkig dezelfde smaak kwa paardjes, anders werd het een saaie boel

Laureas

Re: Miniatuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:53

Ik ben opgelucht dat dit topic weer geopend is, voelde me al wat schuldig. Ik wist namelijk niet dat je foto's moest linken. Ik ben blijkbaar een bokt-beginneling!

Mijn mening over miniatuurpaardjes, ik vind dat vele paardjes miniatuurpaard mogen genoemd worden. Natuurlijk niet de dikke basis-shet met korte benen en dikke buiken maar een shethengst zoals Jimmy is toch al een beetje een veredelde shet, en dus een beetje een minipaard in mijn ogen. Ze zijn immers de voorouders van de hedendaagse minipaarden en zelfs van de Amerikaanse miniatuurtjes. Die Amerikanen zijn toch ook begonnen met shets te kruisen met luxere ponietjes! Ik vind het ook niet leuk, als ze een Amerikaan verkiezen boven een Nederlands of Belgisch miniatuurpaard, juist omwille van de naam of afstamming! Volgens mij kunnen wij, Europeanen, met de juiste paardjes ook een mooi luxe minipaard fokken met mooie ruime gangen. Waarom fokken alleen met Amerikanen? We moeten onze paardjes promoten en niet al die Amerikanen gaan overvliegen! Een paar vind ik wel kunnen, maar ik vind het spijtig dat sommige mensen alleen AMHA paardjes willen en de andere paardjes onmiddellijk als mindere gaan beschouwen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:11

Vanneke, ik ben ook vóór een ned/bel minipaard, importeren kan elke boeren l*l, maar een goed minipaard zelf fokken is heel wat anders natuurlijk.
Naar mijn idee denken sommige NMPRS fokkers dat het NMPRS de nederlandse versie van het AMHA is. Wat weer niet zegt dat ik een hekel aan amerikanen heb.
Ik ben ook voor een percentage shetland bloed bewaren, alleen ik denk niet dat dat bij de hengsten vandaan moet komen, maar bij goede merries.
Ik heb een normale merrie, basis. In combinatie met een luxe (Bijv amerikaan, maar ik kijk naar de hengst, niet welke lettercombinatie er in zijn reg. nr zit) hengst kan ik haar basis punten verbeteren. Echter vind ik bij veel luxe beestjes het gangwerk er niet beter op worden, terwijl ik veel shetlanders wel goed vind bewegen (meer ruimte, meer souplesse)
Laatst was er op het miniforum (en in het stamboek) een hele discussie over het wel of niet gebruiken van welshbloed. Ook welshbloed, evenals misschien een tikje hackney kan denk ik veel goede paardjes brengen.
De hengst waar Hon drachtig van is, is geen amerikaan (NAS gefokt) en staat officieel in de basis (persoonlijk denk ik dat ie best in het luxe prima mee kan komen)
Daarnaast is hij vrij groot (103cm), klinkt dus zo ook niet als een perfecte hengst, maar voor Hon is het (denk ik, afwachten natuurlijk) een hele goede match.
Hij is ranker van bouw dan honey, heeft een kleiner koppie, en beter gangwerk.
Hon heeft an sich best een mooie, ruime draf, maar vrij vlak. De hengst heeft meer knie actie in zijn draf, en zo hoop ik dat dus te verbeteren.
Maar een shet x shet wordt nooit een minipaard.
Zo zijn er ook mensen (en daar kan ik me echt kapot aan ergeren) die zetten om wat voor reden dan ook hun NSPS gefokte paardje naar het NMPRS en noemen het ineens een minipaard.
Néé!
Honey is een shetlander, íngeschreven bij het NMPRS. Een minipaard is ze niet en zal ze nooit worden ook. Ik onderneem echter wel een poging om haar nakomelingen in het fokdoel van het stamboek te krijgen, en dat betekend dus hengsten selecteren

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:16

Maar je zou dan dus de hengst waar je zelf mee dekt uit het stamboek willen? Dta is een basis hengst op dus een basis merrie.

Ik denk dat er weinig mensen met een NSPS paardje dat omschrijven en een minipaardje gaan noemen hoor, denk dat dat wel meevalt.

@ Vanneke: Ik kan me heel goed vinden in wat jij zegt.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:20

karoliena schreef:
Maar je zou dan dus de hengst waar je zelf mee dekt uit het stamboek willen? Dta is een basis hengst op dus een basis merrie.
niet mijn woorden verdraaien zodat je me op mijn eigen woorden terug kan pakken. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens dat hij in de basis staat, en volgens de nieuwe regels is hij ook luxe. Hij is echter goedgekeurd voor de nieuwe regels en is toen om een of andere reden in de basis gezet. Waarom? Geen idee.

Ik denk dat er weinig mensen met een NSPS paardje dat omschrijven en een minipaardje gaan noemen hoor, denk dat dat wel meevalt.
spreek uit eigen ervaring hier, dat jij die ervaring niet hebt kan heel goed, ik wel
@ Vanneke: Ik kan me heel goed vinden in wat jij zegt.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:22

Ik heb een falabella, foto's staan in mijn profiel.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:24

Jeetje ga ergens anders oorlog voeren of zo he, kan je mnog agressiever reageren. Vroeg me alleen maar af waarom je dan zelf wel een basis hengst gebruikte als je daar zo tegen bent. Dan kan je ook normaal zeggen dat hij volgens de nieuwe regels wel in de luxe hoort maar nog basis goedgekeurd is of niet.

Ik zeg dus alleen maar dat ik denk dat het meevalt. ik heb daarvan weinig gemerkt. Vincent blijft ook altijd een shetlander, simpel zat. Hoef je niet zo aanvallend te doen, net alsof ik nog nooit op een keuring geweest ben of wat dan ook.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:41

Geen oorlog voeren hier....
Anders ga ik weer een moddie waarschuwen... (jaja IvysToeter heeft de TEM functie ontdekt)

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:52

Ik zoek geen ruzie, ik verdedig alleen mijn mening.
Ivys, temmen kan ik zelf ook, en mijn inziens is er nog steeds niks aan de hand, en geef ik gewoon mijn mening, that's all

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:52

Dat kan dan toch ook gewoon op een normale manier in plaats van zo agressief te doen?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:03

Ik doe niet agressief, ik wordt er alleen een beetje moe van dat jij niet kan accepteren dat ik geen meerwaarde in jou hengst (of welke basis hengst dan ook) zie. En dat je dan notabene op het forum waar ik beheerder van ben een nieuw topic gaat starten met dat je zo moe wordt van mensen die jou hengst niks vinden.
Nee, ik vind jou hengst niks qua fokdoel NMPRS, ik zie er geen toegevoegde waarde in, jou hengst niet, basis hengst a, b, c, d, e, f en g ook niet.
Máár!
Nergens, maar dan ook nergens zeg ik dat ik jou hengst een lelijk ding vind of weet ik veel. Ik vind jou hengst een hele leuke pony zelfs! ALs gebruikspony, niet als dekhengst.
Dat is mijn mening, en daar kan je mee doen en laten wat je wil (das het voordeel van een mening)
Maar sinds ik deze opmerking heb gemaakt, ben ik ineens de boeman, ben ik ineens agressief.
Terwijl ik vind dat je harstikke leuk met hem bezig bent (o.a. met zijn bijrijdertje)!
Maar dat zie je dan om een of andere reden niet, je haalt alleen het negatieve naar boven.
Om mijn mening is je lol in de hengstenkeuring verpest.
Come on! Het is mijn mening, niet het einde van de wereld!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:12

Ho even ik heb het de hele tijd niet over mijn paard, daar begin je steeds zelf over.

Je hoeft je mening ook helemaal niet te verdedigen want van mij hoef je je mening niet te veranderen of wat dan ook. Ik respecteer ieders mening dus ook die van jou.

Jij begint continue steeds weer over mijn paardje, dat komt toch echt over als doordrammen. Ik probeer mijn paardje er buiten te houden want daar gaat het niet om. Jij hebt je mening over hem gegeven prima, dan hoef je er toch ook verder niet over door te gaan.

Mijn vorige bericht. Niets wat daarin staat slaat op mijn eigen paardje toch begin jij weer over jimmy. Dus komt dat op mij over als doordrammen terwijl het niet eens over jimmy gaat maar over het stamboek in zijn algemeenheid.

Edit: Dus jij voelt je aangevallen dat ik dat bericht geplaatst heb? Dat ging echt over jou persoonlijk hoor. Ik kan toch ook niet weten dat jij daar beheerder bent? Je hebt daar een andere gebruikersnaam of niet dan. Nogmaals dat was neit eens over jou of voor jou bedoeld dus waar maak je je druk om dan? Daarnaast ging dat over basishengsten en niet alleen puur over jimmy.

Laat jimmy er maar gewoon buiten want je blijft er over doordrammen terwijl het niet eens over hem gaat maar over het stamboek.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:19

ik voel me niet zozeer aangevallen, maar zie het als een nutteloze steek onder water.
"mijn paardje vind ze niks, en zelf dekt ze wel met basis"
Verder draai je al langer mee op het miniforum, ik heb daar helaas idd een andere naam (was niet anders) maar je weet ook dat ik daar ook gewoon Honey heb, en je weet ook dat Honey bij mij hoort.
Dat het niet naar mij bedoelt was is onzin, wel erg toevallig dat het precies tijdens dit topic verschijnt, en dat ik diegene ben die naar jou idee je hengstje veroordeelt.
Heb je nu trouwens wel gelezen dat ik hem wél leuk vind? want daar zie ik weer geen reactie op.

Anyway, het begint een beetje teveel op een persoonlijke vete te lijkem op deze manier. Het ging hier om minipaarden.
Laten wij beiden wijs zijn en dit via msn/pb whatever voortzetten (in de hoop dat ik je duidelijk kan maken dat ik echt niks tegen jimmy persoonlijk heb!)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:25

Ik zeg en denk ook helemaal niet dat je iets tegen Jimmy hebt. Ik probeer dit gebeuren al veel langer stop te zetten, maar je begint steeds weer over Jimmy terwijl hij er niks mee te maken heeft verder. En ik wist inderdaad niet dat jij op het andere forum zat en wat jou naam daar was. Het si zeker geen steek onder een water maar gewoon intresse. Lijkt me niet zo raar, als je aangeeft dat je zelf niks extra in basis hengsten ziet en er dan toch mee dekt. Dat daar een heel verhaal achter zit en die hengst in de verkeerde klasse zit dat kan ik ook niet weten natuurlijk. Het was gewoon een simpele vraag uit intresse voor die keuze, niks meer en niks minder. Er word meer van gemaakt.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:47

Gezellig topic zeg...

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:46

Vanneke ik ben het helemaal met je bewering eens, maar ik vind Jimmy geen veredelde shet, het is een leuk dier, maar ik vind niks luxe aan, (niet banketstaaf bedoeld maar dat is wat ik zie), en dat probeerd Stef denk ik ook duidelijk te maken.

Dat wil niet zeggen dat ik dat van alle shetlanders vind, er zijn er zat die wel luxe van bouw zijn, en dat zijn ook de types waar oa de amerikanen uit zijn gefokt.

Maar dat is dus het hele eieren eten, wanneer is wat luxe en wanneer niet, dat word nu gedaan op bloedvoering, voorheen koos de jury dat, en misschien is Samba de hensgt waar Stef mee heeft gedekt wel voorgesteld in wintervacht de eerste keer, dat scheren komt ook nu pas goed op.
Want qua afstamming is hij nu idd luxe.

Maar zowel de basis als het luxe type word beoordeeld op hetzelfde, de basis word niet gekeurd als shetlander, ga maar eens goed opletten, de paardjes die voorop staan in de basis... zijn de luxere... al hebben ze shet afstamming.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:12

Meavey schreef:
ga maar eens goed opletten, de paardjes die voorop staan in de basis... zijn de luxere... al hebben ze shet afstamming.

Niet altijd, zie Dennis. Hij is grover dan mijn NSPS merries (en ja, ik had mijn merries graag wat grover gezien, Dennis zou voor mijn NSPS fokkerij een perfect uitgangs punt zijn maar heeft helaas het juiste papier niet). Voor het ere kampioenschap Basis moest hij de laatste keer wel een luxere en kleinere hengst voor zich laten.
Maar ik denk dat ze er wel al meer naar toe gaan(en terecht!).

Al moet ik ook zeggen, van de zomer, mijn NSPS jaarling tussen 1 falabella jaarling en 3 twenters. Ze was niet de grootste(terwijl ze flink aan de maat is!!!!!) en kwa type deed ze ook zeker niet onder(was een tikkeltje forser, maar niet echt veel). Die jaarling falabella is nog europees kampioen geworden , en de 3 twenters alle 3 een 1e premie.

LADPR

Re: Miniatuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:17

Gaat het nou weer over Jimmy dan

Hihi, gaat toch over het stamboek in zijn algemeenheid en niet over 1 paardje neem ik aan Nogmaals Jimmy is niet volledig Shet gefokt, wat niet wil zeggen dat hij in de luxe klasse zou thuishoren. Mij hoor je niet klagen over de klasse waar ik in zit.

Waarom hebben ze dat eigenlijk veranderd dan, als de jury beoordeeld in welke klasse een paardje moet komen lijkt het me dat een hoop problemen weg zijn of niet?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:44

tja maarja dennis, veel fala's vind ik "niks"
Ik ken maar een paar fala's die ik mooi luxe vind.
Of ik vind ze te grof, of ze kloppen voor geen meter qua bouw

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:46

@ Stef: Idd, kwa type zou ik niet voor een fala kiezen. Maar kwa beweging zeker wel!!!!! Tjee wat kunnen die krengen lopen, zelfs die worst (hij heette Urano maar iedereen noemde hem Unox ).