Bonte hengst ZONDER samber bloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:25

je kan ook een kwpn papier krijgen, daar staat de vaderlijn dan wel op, maar geen moederlijn,
en ik had niet door dat je het met hem besproken had, sorry

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:27

Wat voor een nieuwe regels??
Iig wel bedankt!!

Maar wat is dan aan te raden.. Gewoon ES toch?
Stel dat ik het veulen ooit wil verkopen.. Is er dan verschil in een ES papier (en onbekende moeder) of KWPN papier (en onbekende moeder)
de onbekende blijft altijd iets waar je mee blijft zitten toch?

RUBYWHITE

Re: Bonte hengst ZONDER samber bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:31

Onbekend = onbekend...

Het es papier is geen EU erkend stamboek, bij verkoop is het papier voor sommige mensen dus wel onbekend. Het ziet er ook niet zo professioneel uit hoor

Als ik jou was bespaarde ik mij die kosten, gewoon een ES papier erbij aanvragen. Mocht je t veulen willen verkopen zeg ik altijd maar zo: liever een mooie gezonde verschijning zonder papier want op het papier kun je echt niet rijden hoor

De enige reden dat ik mijn ES merrie om heb laten zetten is dat zij op zich mooie bloedlijnen heeft en bij een goedgekeurde KWPN hengst t veulen KWPN VB wordt...wat voor Pedro wel interessant is dacht ik zo...

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:35

Ok.. Dan schrijf ik het veulen in bij het ES stamboek.. Als het goed is blijft het toch altijd bij mij

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:51

schattemaud schreef:
Ok.. Dan schrijf ik het veulen in bij het ES stamboek.. Als het goed is blijft het toch altijd bij mij

informeer even of je bij je merrie dan ook ES geregistreerd kunt krijgen. Kweet niet of ze al een chip en een paspoort heeft??

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:56

liannes schreef:
goshka ringo is geboren als zwart bont, dat later verkleurde naar bruin, tot 2 jaar en toen weer naar zwart bont, en hij is homozygoot ,
hij was niet muisgrijs

Peterina schreef:
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar .....

Aangezien er vos in zijn moeder's en vader's lijn zit ....

Zover dat ik weet is hij getest op de tobiano patroon en is daarvoor homozygoot gevonden. Op de vraag bij zijn huidige eigenaar of hij homozygoot was op kleur kwam geen antwoord ... let wel het zou best kunnen maar dan neem ik aan had zijn eigenaar het wel geweten ?!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:57

Hé Ruby, als ik mij niet vergis is Bobbelien prestatie geworden. Ze staat in het boekje wat bij de ids zat.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:02

Peterina schreef:
liannes schreef:
goshka ringo is geboren als zwart bont, dat later verkleurde naar bruin, tot 2 jaar en toen weer naar zwart bont, en hij is homozygoot ,
hij was niet muisgrijs

Peterina schreef:
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar .....

Aangezien er vos in zijn moeder's en vader's lijn zit ....

Zover dat ik weet is hij getest op de tobiano patroon en is daarvoor homozygoot gevonden. Op de vraag bij zijn huidige eigenaar of hij homozygoot was op kleur kwam geen antwoord ... let wel het zou best kunnen maar dan neem ik aan had zijn eigenaar het wel geweten ?!

hij komt bij ons weg, en hij vererft wel op kleur
dat hebben ze na laten kijken (onderzoeken)
dat ze je daarop geen antwoord heeft gegeven,?

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:05

RUBYWHITE schreef:
schattemaud schreef:

informeer even of je bij je merrie dan ook ES geregistreerd kunt krijgen. Kweet niet of ze al een chip en een paspoort heeft??

Ja ze heeft een chip en een paspoort.. Hoe moet en kan ik dat regelen dan?? Mijn merrie moet dus wel geregisteerd zijn bij ES om mijn veulen daar in te schrijven..?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:35

Sammie schreef:
Hé Ruby, als ik mij niet vergis is Bobbelien prestatie geworden. Ze staat in het boekje wat bij de ids zat.

Heb ik zo niet bij de hand, staat er ook een levensnummer bij? Ik weet dat de eigenaar v. Pedro de hengst zelf gefokt heeft en de merrie ook heeft gehad...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:39

jep staat er ook bij en ook nog nakomelingen waarop ze prestatie is geworden. (pedro staat er niet bij).

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:54

RUBYWHITE schreef:
Onbekend = onbekend...

Het es papier is geen EU erkend stamboek, bij verkoop is het papier voor sommige mensen dus wel onbekend. Het ziet er ook niet zo professioneel uit hoor.....De enige reden dat ik mijn ES merrie om heb laten zetten is dat zij op zich mooie bloedlijnen heeft en bij een goedgekeurde KWPN hengst t veulen KWPN VB wordt...wat voor Pedro wel interessant is dacht ik zo...

te aanvulling;
In het verleden was het europees stamboek aangesloten bij de nederlandse hippische sport bond net als het kwpn. Dat is een behoorlijke kostenpost vandaar dat ze in 2004 bij het ES zijn overgestapt naar de belgische bond. Het kan zijn dat ze wel volgens de belgische bond voldoen aan de richtlijnen. Los daarvan ongeacht stamboek moet ieder paard/ pony een chip hebben en paspoort daar staan oa. chip nummer, transportnummer enz en dat ziet er erg profesioneel uit.

z'n ES papier erbij moet je zien als een stamboom, daar staan de voorouders op of dat nu wel of niet EU erkent is. Daarom ben ik van mening dat het ES een prima stamboek is voor de kleine man. Doordat er niet met DNA wordt gewerkt zal hier en daar best wat niet kloppen betreft de afstamming. Handig is daarom om bij het paard een doc. aan te maken met referenties, dus bijvoorbeeld gegevens/adressen van de fokker, eigenaren, moeder van het paard (koppie van haar stamboek, foto van haar met veulen), gegevens vader enz, noem maar op. Zo kan de koper dat eventueel na gaan. (tip voor sammie)

De overzetting naar het b.reg kwpn van jou'n pedro dochter is zeker erg bijzonder, ik ken zelf niemand dat ook heeft gedaan. Ze zullen wel raaar opkijken als je met een toekomstige nakomeling op de keuring verschein bijv. padox x uhhh pedro???

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:14

Citaat:
Doordat er niet met DNA wordt gewerkt zal hier en daar best wat niet kloppen betreft de afstamming.

bedankt voor de toevoeging, wat betreft de kleine man, helemaal mee eens...daar is de prijs van de dekkingen ook naar en ze hebben echt wel leuke en betaalbare hengsten om mee te fokken.

kleine toevoeging voor jou, ES werkt wel met DNA althans, ik heb in t verleden een DNA kwestie gehad waar het ES sneller aan mee werkte dan het kwpn, ik weet dan ook dat ze van zoveel mogelijk paarden dna materiaal willen ontvangen, ze hebben in iedergeval van alle hengsten DNA materiaal liggen... dat ze er niet helemaal zuinig mee omspringen is hun eigen verantwoording

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:58

Over de AES-hengst Clochard (Marome x Zortin geen Samber) staat vandaag trouwens een stuk in de paardenkrant.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:29

liannes schreef:
hij komt bij ons weg, en hij vererft wel op kleur
dat hebben ze na laten kijken (onderzoeken)
dat ze je daarop geen antwoord heeft gegeven,?

Ik had hem aangeraden aan kennissen uit Scotland die een Warmbloed bonte hengst zochten. Die hebben nagevraagt bij de huidige eigenaar en kreeg alleen te horen dat hij homozygoot tobiano getest was en veel zwart en bay veulens gaf. Zelf heb ik het nooit nagevraagt ... geen behoeft aan een zwart + bont dekhengst.
Ik vindt het vreemd, aangezien het een verkoopspunt is, dat ze op hun site de hengst alleen adverteren als een 'homozygous black tobiano' (iaw een zwarte homozygoot tobiano), ('...confirmed homozygous for the tobiano coat pattern ...') en met geen woord over de kleuren test.
Misschien zou je ze hiervan op de hoogte kunnen brengen ?
Ik heb ook een paar nakomelingen van hem gezien (veulens) en vind dat hij goed en dergelijk na-erft.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:32

dit staat bij hun op de site

1998 16+ hands KWPN HOMOZYGOUS black tobiano (100% coloured progeny guaranteed). Produces only black and white or bay and white progeny (depending upon colour of mare).

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:33

en dit

In June 2002 Ringo was confirmed homozygous for the tobiano coat pattern by the University of Kentucky, which simply means that his foals will be coloured every time regardless of the colour of the mare! His first 30 foals in the UK/Ireland in 2003/4 (all coloured) have proven this.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:16

Ja, heb ik ook gelezen. Engels is mijn moeder taal en wat daar staat suggestreerd dat hij homozygoot zwart is maar in feit staat er alleen dat hij een homozygoot tobiano is van het zwarte kleur ('black' is hier een bijvoegelijk naamwoord als beschrijving van de tobiano). Correcte was geweest: 'Homozygous black AND tobiano'.
Dat al zijn veulens tot nu toe zwart of zwart basis zijn (bruin) kan best maar is zonder DNA test niet een garantie dat er ooit een vos uit kan komen.

Ik mis een referentie naar de kleuren test die bevestigt dat hij homozygoot zwart is.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:19

ik lees er duidelijk in dat de veulens ten alle tijden bont zullen zijn

which simply means that his foals will be coloured every time

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:19

Ja, maar niet dat ze ALTIJD zwart of bruin zullen zijn !

Dat hij homozygoot bont/tobiano is wordt vermeld en
Citaat:
foals will be coloured every time
is engels voor dat ze iedere keer bont zullen zijn! Dit heeft niets met kleur te maken!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:51

Ik vind dit wel interessant Peterina...dus als ik het goed begrijp zou Ringo niet altijd bont kunnen vererven? Maar tot op heden heeft hij dat wel gedaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:52

agerrits schreef:
. (tip voor sammie)

Verkeerde persoon neem ik aan?

Citaat:
De overzetting naar het b.reg kwpn van jou'n pedro dochter is zeker erg bijzonder, ik ken zelf niemand dat ook heeft gedaan. Ze zullen wel raaar opkijken als je met een toekomstige nakomeling op de keuring verschein bijv. padox x uhhh pedro???
Dat is niet echt super bijzonder. Ik had dat nl. ook gedaan, maar Pedro dekt natuurlijk (en ver weg).

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:52

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of hij al genoemd is, maar Clochard (Marome x Zortin), die bonte hengst die onder Frank Buitenhuis loopt is toch AES-goedgekeurd?
Ik heb hem een paar keer op concours zien lopen maar dat is wel echt een ruig beest.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:00

[img]De overzetting naar het b.reg kwpn van jou'n pedro dochter is zeker erg bijzonder, ik ken zelf niemand dat ook heeft gedaan. Ze zullen wel raaar opkijken als je met een toekomstige nakomeling op de keuring verschein bijv. padox x uhhh pedro??? [/img]

Hoezo erg bijzonder? Pa en ma zijn beiden KWPN, alleen dekt pedro voor het ES...als ze het veulen nu gelijk KWPN reg.B hadden laten registreren had het mij een hoop geld gescheelt

Ik heb het kwpn destijds gewoon opgebeld, het was geen probleem. Alleen als het veulen niet meer aan de voet van de merrie liep moesten er DNA testen gedaan worden en dat waren de extra kosten...

Het is voor mij ook de achterliggende bedoeling om bij haar een veulen te fokken die (wie weet als 3jarige) op de keuring komt...met moeders vader Pedro (en nou hopen dat ze niet denken aan tuigpaard hengst pedro)

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:10

RUBYWHITE schreef:
Ik vind dit wel interessant Peterina...dus als ik het goed begrijp zou Ringo niet altijd bont kunnen vererven? Maar tot op heden heeft hij dat wel gedaan?

Nee, daar gaat het niet over!

Hij is homozygoot getest voor bont/tobiano en zou dus (volgens de test) iedere keer een bonte veulen geven!
Let wel de test is niet een DNA test dus een 100% garantie kan niemand geven ... en doet de labo trouwens ook niet!

Ik stel alleen in vraag de bewering dat hij homozygoot zwart is omdat ik dit nergens kan terug vinden, ook niet (als ik de engels goed lees!) op de site.