[TI] 16 december 2005: Nieuwe vereniging voor Irish Cobs een feit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:34

Ja maar er zijn ook Ieren die niet weten wat je bedoeld als je Irish Cob zegt, Tinker weten ze wel bij wat je bedoeld.
Al met al geen goede start zo op dit forum, discussie laait weer flink op.
Mariska, ik vind het nog steeds een goed initiatief maar zou me niet bij het ics aan willen sluiten, in wat voor vorm het ook verdergaat.
Dat is voor mij dus ook de reden om niet lid te worden.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:25

coydog schreef:
Ja maar er zijn ook Ieren die niet weten wat je bedoeld als je Irish Cob zegt, Tinker weten ze wel bij wat je bedoeld.

Ja, dat klopt ook weer! Wat ze wel het beste snappen is als je het over colored cobs hebt. Dan weet iedereen wat je bedoelt!

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:14

Klopt

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:43

of gypsy horses

MelanieS

Re: 16 december 2005: Nieuwe vereniging voor Irish Cobs een

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:03

of piebalds en skewbalds

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:45

De hele start van de vereniging is al niet goed geweest.

Het was beter geweest als ze de plannen voor een nieuwe vereniging vooraf bekend hadden gemaakt.
Dan had er een oprichtingsvergadering kunnen komen waarin de naam en de doelstelling gezamenlijk zou worden bepaald (incl. het benoemen van een tijdelijk bestuur dat aanblijft totdat statuten en huishoudelijk reglement vastgesteld waren).

Nu liggen naam en doelstellingen al vast.
Democratisch? Hoe goed bedoeld ook, ze vallen in dezelfde valkuilen...

Heel jammer dat Mariska hier niet meer reageert.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:01

Mmmmm, ben ik het helemaal mee eens.....

En als je op de site kijkt bij de vragen staan volgens mij ook nog niet de vragen op die echt belangrijk zijn voor ons.....

Zijn van die "huis, tuin en keuken"Vraagtjes....

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:14

Ik heb zelf het idee dat het mariska een beetje tegenvalt dat er zo gedacht wordt als wij doen, maar het negeren wordt er zeker niet beter van, ik ben het eens met beantjes dat dat beter was geweest, Maar ja bestuur naam endergelijke staad al vast dus daar zal wel niks meer aan veranderd worden,

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:17

Dan lopen ze hun doel dus eigenlijk voorbij..... Jammer....

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:30

hmmm JA zeggen en NEE doen...waar heb ik dat eerder gehoord/gelezen..?

Hoop zo op een teken van leven van het ICV...heb nog geen email terug gehad of een melding van wijziging op de website...ben nieuwsgierig.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:44

er worden veel veronderstellingen gedaan! nu weet ik wel dat je dat krijgt als er nog geen reactie is geweest maar toch...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:44

Welke veronderstelling bedoel je, pellie??

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 08:39

Pellie schreef:
er worden veel veronderstellingen gedaan! nu weet ik wel dat je dat krijgt als er nog geen reactie is geweest maar toch...

Dat is zeker zo. Wie weet wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt.

Heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Ik snap alle reacties en ook ik, die op een afstandje alles een beetje observeer, proef een beetje een bijsmaakje (NsT versus ICS) in het geheel, maar ik vind het toch ook jammer dat er al zo snel zulke scherpe uitspraken worden gedaan.

Wat was het toch een andere wereld geweest als die hele naamskwestie er niet was geweest. Het had al zoveel gescheeld als er niet iemand was geweest die had bedacht dat onze peerden 'Tinkers' moesten gaan heten. Alhoewel ik m'n knuffelpoonie ook Tinker noem, omdat dat nu eenmaal zo gegroeid is, vind ik bijvoorbeeld 'Gypsy Horse' toch dichter bij de oorsprong van het paard liggen, ookal waren/zijn het Tinkers die ze fokken, en komt het eigenlijk op het zelfde neer (wat wil ik nou eigenlijk zeggen?! ) Hoe dan ook; van oorsprong (en dan bedoel ik ook echt 'in den beginne') heeft men over 'Gypsy Horses' of 'Piebalds' of gewoon 'Cobs' gesproken en de Tinker was de mens die er veelal bij hoorde. Als men deze namen gewoon had over genomen, had dat een hoop gezeur gescheelt. Hadden mensen zich dan ook zo 'aangevallen' gevoeld bij het lezen van de naam 'Irish Cob'?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:29

welke beantsje? welke niet, er wordt erg veel gedacht en verondersteld, maar wat waar is weten we niet omdat mariska of wie dan ook van het bestuur niet antwoord

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:31

Ik veronderstel niks. ik wacht gewoon een reactie af.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:56

Dan kan je lang wachten

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:08

MelanieS schreef:
Wat was het toch een andere wereld geweest als die hele naamskwestie er niet was geweest. Het had al zoveel gescheeld als er niet iemand was geweest die had bedacht dat onze peerden 'Tinkers' moesten gaan heten. Alhoewel ik m'n knuffelpoonie ook Tinker noem, omdat dat nu eenmaal zo gegroeid is, vind ik bijvoorbeeld 'Gypsy Horse' toch dichter bij de oorsprong van het paard liggen, ookal waren/zijn het Tinkers die ze fokken, en komt het eigenlijk op het zelfde neer (wat wil ik nou eigenlijk zeggen?! ) Hoe dan ook; van oorsprong (en dan bedoel ik ook echt 'in den beginne') heeft men over 'Gypsy Horses' of 'Piebalds' of gewoon 'Cobs' gesproken en de Tinker was de mens die er veelal bij hoorde. Als men deze namen gewoon had over genomen, had dat een hoop gezeur gescheelt. Hadden mensen zich dan ook zo 'aangevallen' gevoeld bij het lezen van de naam 'Irish Cob'?

De fout is begonnen in Brussel, daar stond ICS Ierland niet vermeld als moederstamboek wat al opgericht was in 1999 meen ik, dus toen het NSvT een aanvraag indiende voor moederstamboek, was er in Brussel niets bekend over een bont paard met sokken. Dus werd het NSvT als moederstamboek erkend. Later werd ICS Ierland alsnog aangemeld in Brussel, maar toen kon het PVE de erkenning van het NSvT niet meer ongedaan maken. Zo is de tweestrijd begonnen.....

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:20

Zelf heb ik helemaal niks tegen het ICS of het ICV, alleen dat ze NSvT in een verkeerd daglicht zetten daar kan ik niet zo goed tegen.

Daarnaast zou ik niet willen dat - als ik mee doe met het ICV - mijn paardje automatisch in een ander stamboek opgenomen worden. Daar ben ik dus nog benieuwd naar of dat zo is.

Wacht nog steeds op een reactie van het bestuur....

Hoop dat de radiostilte inderdaad betekent dat er iets gedaan wordt..

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:00

NikitaGoGo schreef:
MelanieS schreef:

De fout is begonnen in Brussel, daar stond ICS Ierland niet vermeld als moederstamboek wat al opgericht was in 1999 meen ik, dus toen het NSvT een aanvraag indiende voor moederstamboek, was er in Brussel niets bekend over een bont paard met sokken. Dus werd het NSvT als moederstamboek erkend. Later werd ICS Ierland alsnog aangemeld in Brussel, maar toen kon het PVE de erkenning van het NSvT niet meer ongedaan maken. Zo is de tweestrijd begonnen.....

Ik snap hoe dat inderdaad in Nederland met de Stamboeken fout is gegaan, maar ik doelde eigenlijk in dit geval in eerste instantie niet op de Stamboekproblematiek, maar op het feit dat het beestje zoveel verschillende namen heeft, zowel in Nederland als in andere landen. De stamboekproblemen liggen daar deels wel weer aan ten grondslag. Door de verschillende benamingen zijn mensen ook van meningen met verschillende paarden te maken te hebben, wat mijns inziens gewoon niet zo is. Ik vind het in dit geval erg moeilijk te verwoorden wat ik nou eigenlijk bedoel (dat hebben jullie zeker al door )

Maar stel:
Onze beesten hebben vanaf het begin bijvoorbeeld 'Gypsy Horses' geheten.
Dan:
was de fout in Brussel ook niet gemaakt denk ik en was er 1 stamboek geweest, even buiten beschouwing gelaten of dat het ICS of het NsT zou zijn geworden.
Dan:
was er nooit dat gezever ontstaan over het ene bonte paard versus dat andere bonte paard.
Dan:
was er volgens mij in het geval van The Irish Cob Society (Die had dan The Gypsy Horse Society geheten) geen scheidslijn geweest in de rasstandaard (alleen de Cob types), want ik blijf het idee houden dat dat in het leven is geroepen om zich te distantieren van het andere stamboek, maar dat kan ik mis hebben. En dus hadden alle Gypsy Horses zich daar kunnen aanmelden (wat volgens mij in praktijk ook gewoon het geval is)
Dan:
hadden we niet op de site van de Nieuwe Vereniging voor Gypsy Horses tussen de regels door dingen kunnen lezen die misschien aanvallend zouden kunnen komen ten opzichte van het andere bonte paard. Hoogstens ten opzichte van het stamboek dat op z'n gat ligt door een slecht bestuur en dat zou niet erg zijn aangezien de nieuwe vereniging een start van een nieuwe stamboek zou kunnen betekenen voor waar we allemaal weer lid van zouden worden omdat we allemaal dezelfde bonte paarden hebben.

ofzoiets

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:07

En telkens hebben we het steeds over het zelfde soort paard die alleen qua benaming in andere landen anders genoemd wordt.
Moeten we dan omdat ons geliefde bonte paard in bijv. Zweden weer anders genoemd wordt qua naam hier in Nederland maar weer een andere club erbij oprichten? Lijkt me niet.
Snappen jullie wat ik bedoel? Wij maken met z'n allen verschil tussen de dingen terwijl we het allemaal over hetzelfde hebben. Beetje jammer allemaal. Veel te veel clubjes....
We houden allemaal van het zelfde type paard en het belangrijkste is dat je er plezier mee hebt, toch?

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:07

yarka schreef:
Veel te veel clubjes....
We houden allemaal van het zelfde type paard en het belangrijkste is dat je er plezier mee hebt, toch?

Daarom is het zo ontzettend jammer dat er weer een "clubje" opgericht wordt in ons kikkerlandje........

Het mooiste zou zijn 1 gezamelijke naam en stamboek en dat eventueel onderverdelen in Irish Cobs en Tinkers (met de 4 types). En als eigenaar zelf uitmaken waar je onder wilt keuren : cobs of de tinkers......
Tjongejonge wat een gedoe om een en dezelfde paard en wat zonde van het geld en de energie van alles........

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:16

Volgens mij wordt je paardje helemaal nergens in opgenomen Chev, je wordt lid van de ICV wat een vereniging is en geen stamboek. Waarschijnlijk wel met het doel voor ogen om bij het ter ziele gaan van het ICS de leemte te kunnen opvullen en bij goedkeuring van het PVE stamboek te mogen voeren.

Ik vind zelf gypsy cob wel een mooie naam, maar die kun je niet voeren met 3 niet cobtypes Gypsy Horse klinkt goed en lekker internationaal. Dekt de lading eigenlijk ook. Nu weet zowat iedereen in paardenland wat een tinker is maar als je het hebt over een Irish Cob dan gaan de wenkbrauwen omhoog hoor. Sox stond 4 jaar geleden op de Ierse site van de verkoper ook als tinker aangeprijsd en niet als Irish Cob. Nou weet ik niet meer wat er op de Engelse sites staat, zal eens gaan spoorzoeken....

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:24

Wat vaak staat aangegeven is Gypsy Cob En na het lezen van Sox's post, ga ik ook voor deze naam (Gypsy horse mag ook voor de niet cobbers )
Mooi

Ikzelf prefereer altijd Irish Cob, hoewel dat meer op een type en niet op het bonte slaat...onder Tinker versta ik nou eenmaal nog steeds een slanker, luxer type paard (sorry...)
Toch zal ik ook altijd nog tinker zeggen tegen mijn paardjes dan weet iedereen tenminste waarover ik het heb
(maar ik denk dat ik vanaf nu Gypsy Horses ga zeggen )

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:47

Snowdon is toch echt een Tinker of een Gypsy Horse en geen Irish/Gyspy Cob... Hij is in geen enkel opzicht te vergelijken met de 3 Irish Cobs bij hem op stal of Shakyra van Mazzel-meid. En slanker/luxe? mwah... niemand die mij komt vertellen dat hij slank is Luxe vind ik zelf wel, maar hij is groffer dan de meeste Irish Cobs...

Ik ga dus ook voor de Gypsy Horses (met diverse typeringen)

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:01