Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
coydog schreef:Ja maar er zijn ook Ieren die niet weten wat je bedoeld als je Irish Cob zegt, Tinker weten ze wel bij wat je bedoeld.
Jammer....
Pellie schreef:er worden veel veronderstellingen gedaan! nu weet ik wel dat je dat krijgt als er nog geen reactie is geweest maar toch...
) Hoe dan ook; van oorsprong (en dan bedoel ik ook echt 'in den beginne') heeft men over 'Gypsy Horses' of 'Piebalds' of gewoon 'Cobs' gesproken en de Tinker was de mens die er veelal bij hoorde. Als men deze namen gewoon had over genomen, had dat een hoop gezeur gescheelt. Hadden mensen zich dan ook zo 'aangevallen' gevoeld bij het lezen van de naam 'Irish Cob'?
MelanieS schreef:Wat was het toch een andere wereld geweest als die hele naamskwestie er niet was geweest. Het had al zoveel gescheeld als er niet iemand was geweest die had bedacht dat onze peerden 'Tinkers' moesten gaan heten. Alhoewel ik m'n knuffelpoonie ook Tinker noem, omdat dat nu eenmaal zo gegroeid is, vind ik bijvoorbeeld 'Gypsy Horse' toch dichter bij de oorsprong van het paard liggen, ookal waren/zijn het Tinkers die ze fokken, en komt het eigenlijk op het zelfde neer (wat wil ik nou eigenlijk zeggen?!) Hoe dan ook; van oorsprong (en dan bedoel ik ook echt 'in den beginne') heeft men over 'Gypsy Horses' of 'Piebalds' of gewoon 'Cobs' gesproken en de Tinker was de mens die er veelal bij hoorde. Als men deze namen gewoon had over genomen, had dat een hoop gezeur gescheelt. Hadden mensen zich dan ook zo 'aangevallen' gevoeld bij het lezen van de naam 'Irish Cob'?
NikitaGoGo schreef:MelanieS schreef:Wat was het toch een andere wereld geweest als die hele naamskwestie er niet was geweest. Het had al zoveel gescheeld als er niet iemand was geweest die had bedacht dat onze peerden 'Tinkers' moesten gaan heten. Alhoewel ik m'n knuffelpoonie ook Tinker noem, omdat dat nu eenmaal zo gegroeid is, vind ik bijvoorbeeld 'Gypsy Horse' toch dichter bij de oorsprong van het paard liggen, ookal waren/zijn het Tinkers die ze fokken, en komt het eigenlijk op het zelfde neer (wat wil ik nou eigenlijk zeggen?!) Hoe dan ook; van oorsprong (en dan bedoel ik ook echt 'in den beginne') heeft men over 'Gypsy Horses' of 'Piebalds' of gewoon 'Cobs' gesproken en de Tinker was de mens die er veelal bij hoorde. Als men deze namen gewoon had over genomen, had dat een hoop gezeur gescheelt. Hadden mensen zich dan ook zo 'aangevallen' gevoeld bij het lezen van de naam 'Irish Cob'?
De fout is begonnen in Brussel, daar stond ICS Ierland niet vermeld als moederstamboek wat al opgericht was in 1999 meen ik, dus toen het NSvT een aanvraag indiende voor moederstamboek, was er in Brussel niets bekend over een bont paard met sokken. Dus werd het NSvT als moederstamboek erkend. Later werd ICS Ierland alsnog aangemeld in Brussel, maar toen kon het PVE de erkenning van het NSvT niet meer ongedaan maken. Zo is de tweestrijd begonnen.....
)
yarka schreef:Veel te veel clubjes....
We houden allemaal van het zelfde type paard en het belangrijkste is dat je er plezier mee hebt, toch?
Gypsy Horse klinkt goed en lekker internationaal. Dekt de lading eigenlijk ook. Nu weet zowat iedereen in paardenland wat een tinker is maar als je het hebt over een Irish Cob dan gaan de wenkbrauwen omhoog hoor. Sox stond 4 jaar geleden op de Ierse site van de verkoper ook als tinker aangeprijsd en niet als Irish Cob. Nou weet ik niet meer wat er op de Engelse sites staat, zal eens gaan spoorzoeken....
En na het lezen van Sox's post, ga ik ook voor deze naam
(Gypsy horse mag ook voor de niet cobbers
)
dan weet iedereen tenminste waarover ik het heb 
)
Luxe vind ik zelf wel, maar hij is groffer dan de meeste Irish Cobs...
(met diverse typeringen)