Turbo op wacht... dan wat mij betreft Trento ook!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:22

Desiree schreef:
Ja maar ik moest het ook zelf zien met eigen ogen. Doordat hij zo kort loopt in de hals, gaat heel de schwung en ruimte eruit in de benen. Want dat loopt door via de rug. Als je op deze manier een paard rijdt, worden bewegingen kort en afgekapt i.p.v. lang en vloeiend.
En uiteindelijk zal hij vast komen te zitten

trento zit al vast
ik heb hem op de hengstenshow zien lopen en daar kon je duidelijk zien dat hij helemaal vast zat in de rug
Kim zit ook in z.g. de "stoelzit"
maar het zadel ligt ook erg achterover moeilijk om dan een goede zit te krijgen
zonde van het paard
Trento kan veel beter lopen dan dit
maar hij krijgt de kans niet op deze manier

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:20

Ja erg zonde,ik denk dat dit paard veel meer kan..en veel meer mogelijkheden heeft..

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:30

Ze zou inderdaad eens een ander zadel moeten proberen...

Waarom wordt Turbo niet aangeboden bij het NRPS, of heb ik al iets gemist..? Als hij daar goedgekeurd wordt, dan kan men hem toch weer gebruiken. Magic tables heeft meer hengsten ggk. bij het NRPS. Ik zou er geen problemen mee hebben...

Nicole288

Re: Turbo op wacht... dan wat mij betreft Trento ook!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:52

Jodievanmij schreef:
helemaal mee eens..wat dat betreft hebben ze dan met lingh wel goed gedaan om gelijk met het dekgeld in de hoogste boom te gaan zitten.. zo hou je in elk geval de betere veulens over en hoeft de hegst straks niet onnodig op wacht..

Vind ook dat turbo wel weer kan gaan dekken en misschien is het wel niet zn slecht idee om trento op wacht te zetten of misschien ook maar zorgen dat er alleen de betere merrie door hem gedekt worden..

Of Lingh bij die betere merries straks ook de betere veulens fokt is toch ook nog maar helemaal afwachten? Ik neem aan dat het kwpn (en de fokker die hem gebruikte) dat van trento ook verwacht had.

Als je bedoelt dat het dekgeld van trento ook maar omhoog moet zodat hij alleen nog de betere merries krijgt.. willen mensen met de betere merries wel nog naar trento dan?

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:20

Nicole288 schreef:

Of Lingh bij die betere merries straks ook de betere veulens fokt is toch ook nog maar helemaal afwachten? Ik neem aan dat het kwpn (en de fokker die hem gebruikte) dat van trento ook verwacht had.

Als je bedoelt dat het dekgeld van trento ook maar omhoog moet zodat hij alleen nog de betere merries krijgt.. willen mensen met de betere merries wel nog naar trento dan?

nou bij trento misschien wel niet.. maar zoals het nu met de veulens van trento is gebeurd wel vaker..dus denk ik wel dat je wel echt moet kijken dat er wel de juiste merries bij komen..voor de rest zeg ik er ook niet te veel over ben immers zelf geen fokker...

maar ben het wat dat betreft over trento wel met je eens ja..

Lingh is in mijn ogen een betere hegst dan trento dus als je daar een betere merrie bij zet heb je vast al meer garatie dat je een "goed"veulen krijgt dan wanneer je bij trento een "betere" merrie zet..maar goed dit kun je toch nooit van te voren voorspellen dat is altijd afwachten wat de natuur doet...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:40

Jodievanmij schreef:

Lingh is in mijn ogen een betere hegst dan trento

is dit niet puur gebaseerd op de prestatie van lingh, want die is wel effe een poepie ouder en heeft daardoor ook meer gepresteerd.
Verder qua fokkerij moet ook lingh zichzelf nog bewijzen!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:53

Volgens mij zijn velen het erover eens dat Trento veel meer kan dan hij onder zijn huidige amazone laat zien. Mag je een hengst daarvoor op wacht zetten of moet je door de ruiter'kunsten' heen prikken?

Ik zou hem ook erg graag onder een andere ruiter zien, gewoon eens kijken hoe en wat. Mischien valt er nog wat te redden. Vind het verder wel een opvallend paard, ondanks al dat wit heeft hij wel wat!

Heb wel fijne veulens gezien van Trento, heel fijn draven en goed karakter. De veulens die ik van hem ken zijn wel joekels moet ik zeggen, maar of dat gewenst is weet ik niet. Turbo zijn veulens zijn vrij klein, is dat een belangrijk criterium geweest om papa op wacht te zetten? Is het KWPN bang voor te kleine paarden?

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:55

mistral schreef:
Jodievanmij schreef:

Lingh is in mijn ogen een betere hegst dan trento

is dit niet puur gebaseerd op de prestatie van lingh, want die is wel effe een poepie ouder en heeft daardoor ook meer gepresteerd.
Verder qua fokkerij moet ook lingh zichzelf nog bewijzen!

inderdaad dat ben ik dan eingelijk ook wel weer met je eens

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:01

sanne_ schreef:
Volgens mij zijn velen het erover eens dat Trento veel meer kan dan hij onder zijn huidige amazone laat zien.

Ik zou hem ook erg graag onder een andere ruiter zien, gewoon eens kijken hoe en wat. Mischien valt er nog wat te redden. Vind het verder wel een opvallend paard, ondanks al dat wit heeft hij wel wat!

zetten? Is het KWPN bang voor te kleine paarden?

ok als er een andere ruiter/amazone op zou gaan dan kan het misschien zijn dat die net wat meer uit Trentoo haalt maar goed wat heeft dat voor nut voor zn veulens?? als de hengst het onder een andere ruiter beter doet dat maakt voor die veuelen niks uit..want de veulens krijgen zijn genen door en dan is maar afwachten hoe die bewegen maar of trento nu de ene keer wel en de andere keer niet goed loopt dat heeft dan geen invloed op de veulens.. Elk veulen is uniek zoals ieder paard ook..dus die veulens hebben het of hebben het niet en moeten het zelf doen...

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:43

Da's allemaal waar hoor Jodievanmij.
Maar is het niet allemaal een beetje voorbarig? Weet iemand al tot wat voor paarden de veulens zich ontpoppen? Ze hebben nog 2 jaar te gaan voor ze 3 jaar oud zijn, en ooit weleens een veulen gezien wat niet verandert?

In Turbo heb ik me niet verdiept, geef ik dus ook geen oordeel over, maar feit blijft dat ik het raar vind dat ze zo'n jonge hengst op wacht zetten, om dezelfde reden als ik hierboven aangaf.
Je kunt toch nog niets van de veulens zeggen hoe ze zich ontwikkelen tot 3 jarig paard?
En als het echte mindere veulens (lijken) te zijn (nu dan) dan dekken er heus niet veel mensen meer mee totdat de dan 3 jarige nakomelingen zich bewijzen dat ze wel (of toch niet) goed zijn.
Nou probleem opgelost, daar hoef je een hengst toch niet voor op wacht te zetten?

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:24

Ribay schreef:
Da's allemaal waar hoor Jodievanmij.
Maar is het niet allemaal een beetje voorbarig? Weet iemand al tot wat voor paarden de veulens zich ontpoppen? Ze hebben nog 2 jaar te gaan voor ze 3 jaar oud zijn, en ooit weleens een veulen gezien wat niet verandert?

In Turbo heb ik me niet verdiept, geef ik dus ook geen oordeel over, maar feit blijft dat ik het raar vind dat ze zo'n jonge hengst op wacht zetten, om dezelfde reden als ik hierboven aangaf.
Je kunt toch nog niets van de veulens zeggen hoe ze zich ontwikkelen tot 3 jarig paard?
En als het echte mindere veulens (lijken) te zijn (nu dan) dan dekken er heus niet veel mensen meer mee totdat de dan 3 jarige nakomelingen zich bewijzen dat ze wel (of toch niet) goed zijn.
Nou probleem opgelost, daar hoef je een hengst toch niet voor op wacht te zetten?

ik zei toch ook niet dat turbo op wacht moet...wat mij betreft mag die wel dekken maar het ging er toch om dat als turbo op wacht moet dan trento ook daar ben ik het wel een beetje mee eens... verder laat ik me hier niet meer over uit.. is eindeloze discussie laat het kwpn het zelf lekker oplossen zei maken uiteindelijk de keuze als ze dan de verkeerde keuze maken is het te hopen dat ze daar nog op tijd achter komen en zo niet dan moeten we ons dr maar bij neer leggen..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:32

sanne_ schreef:
Volgens mij zijn velen het erover eens dat Trento veel meer kan dan hij onder zijn huidige amazone laat zien. Mag je een hengst daarvoor op wacht zetten of moet je door de ruiter'kunsten' heen prikken?

Nooit zal ik een paard afrekenen op het feit dat hij slecht gereden wordt. Het is al erg genoeg dat hij er fysiek onder gaat lijden. Ik geef Trento ook niet de schuld van een slechte manier van bewegen.

Maar het gaat hier niet om het gereden zijn. Want dat is immers niet erfelijk. In Trento's geval een voordeel......
MAar het gaat om wat een hengst doorgeeft aan de kinderen.

Turbo Magic zou naar verluid weinig verbetering brengen bij matige merries. De vraag is waarom dat bij Trento wel wordt toegestaan terwijl Turbo op wacht wordt gezet.

Het enige dat ik weet is dat Turbo te goed is om op wacht te worden gezet. Over Trento als dekhengst heb ik geen oordeel, ken zijn veulens niet. Zijn gereden zijn vind ik een vorm van dierenkwelling. Maar goed, dat is dus weer een ander verhaal.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:49

Turbo terug, en Trento op wacht wat mij betreft.

Ik heb het afgelopen jaar enorm veel nakomelingen van Trento aan me voorbij zien komen maar geen één van hen had iets waar ik over te spreken was. Ja, er waren 2 geweldig lopende veulens... Maar daarvan weet ik ook te vertellen dat het de merrie was die haar kwaliteiten flink had doorgegeven. Er was dan ook werkelijkwaar niets van Trento terug te vinden...

Je zou toch bijna denken dat het KWPN op het verkeerde papiertje heeft gekeken.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:04

Het Trento veulen bij m'n verzorgpony op stal, heeft veel van zijn vader weg.
Het is moeilijk te zeggen hoe de chromosoompjes vallen en de veulens moeten nog een paar jaar voor we er echt iets over kunnen zeggen.

Maar dat geldt voor Turbo ook, het KWPN zou misschien wat consequenter moeten zijn.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:07

Ik heb Turbo gisterenavond onder Tommie gezien in Ermelo.
Vond het heel erg gaaf, mooie brave hengst.
Ik vind het jammer dat hij op wacht staat.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:12

Ik heb Turbo ook gezien in ermelo en het is een prachtig paard met een super galop.. en we hebben er zelf een supermooi veulen van, dus waarom hij in de wacht is gezet geen idee

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:22

Hoe werkt dat straks eigenlijk, als Turbo's nakomelingen opnieuw gekeurd worden?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:23

Zijn kinderen moeten het straks heel erg goed gaan doen op de stamboekkeuringen en/of in de sport.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:23

Citaat:
Kelz_Lagune schreef:

Citaat:
Ik heb het afgelopen jaar enorm veel nakomelingen van Trento aan me voorbij zien komen maar geen één van hen had iets waar ik over te spreken was.

Gooi nu niet alles over één kant, je hebt de mijne niet gezien en ook niet haar halfzus die bij haar in de opfok staat!!!
En... wat noem jij veel?
Zo oud lijk je me niet en waar zou je die dan allemaal gezien moeten hebben?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:37

Erm tja, je kan ook moeilijk zeggen dat die van jou representatief is voor de hele Trento populatie.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:11

maar trento heeft 429 dekkingen gedaan.......laten we maar gewoon afwachten als ze drie zijn.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:43

sammie schreef:
Citaat:
Erm tja, je kan ook moeilijk zeggen dat die van jou representatief is voor de hele Trento populatie

Dat heb ik ook niet beweerd in mijn reactie.
Ik heb al meerdere malen gezegd dat er inderdaad heel wat mindere Trento's zijn, maar ik schreef:
Citaat:
Gooi nu niet alles over één kant, je hebt de mijne niet gezien en ook niet haar halfzus die bij haar in de opfok staat!!!

En Sammie ken jij Kelz_Lagune?
Want in dat geval weet je ook het antwoord op het vervolg van mijn reactie:
Citaat:
En... wat noem jij veel?
Gewoon uit nieuwsgierigheid

Ik heb helemaal geen zin om hier een welles / nietes spelletje van te maken.
Ik heb al gezegd dat er een "bovengemiddeld" aantal veulens niet zo geweldig waren, maar wat me stoort is dat er mensen heel kortzichtig "hun" mening zitten te verkondigen, zonder ook maar één moment hand in eigen boezem te steken.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:30

MAar hoe oud zijn nu eigenlijk de oudste nakomelingen van Turbo dan? En het kan dus nog jaren duren voordat hij uit de wacht wordt gehaald?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:51

karinna schreef:
sammie schreef:
Citaat:
Erm tja, je kan ook moeilijk zeggen dat die van jou representatief is voor de hele Trento populatie

Dat heb ik ook niet beweerd in mijn reactie.
Ik heb al meerdere malen gezegd dat er inderdaad heel wat mindere Trento's zijn, maar ik schreef:
Citaat:

En Sammie ken jij Kelz_Lagune?
Want in dat geval weet je ook het antwoord op het vervolg van mijn reactie:
Citaat:
En... wat noem jij veel?
Gewoon uit nieuwsgierigheid

Ik heb helemaal geen zin om hier een welles / nietes spelletje van te maken.
Ik heb al gezegd dat er een "bovengemiddeld" aantal veulens niet zo geweldig waren, maar wat me stoort is dat er mensen heel kortzichtig "hun" mening zitten te verkondigen, zonder ook maar één moment hand in eigen boezem te steken.

Ik ken Kel wel. Ze staat bij mij op de manege. Ik zou niet weten waar ze al die trento nakomelingen gezien zou moeten hebben alleen die van mij
Ik vind het jammer dat er kennelijk zoveel vooroordelen al zijn over zoveel hengsten. Trento heeft natuurlijk absurt veel dekkingen gehad. Als ik dat vergelijk met andere die er maar 20 of 80 gedaan hebben, snap ik het niet zo dat ze Trento zoveel gebruikt hebben. Maar goed ik ben maar een leek. Ik ben toevallig op ons veulen gevallen en wist van tevoren helemaal niet wie zijn vader was. Het beestje heeft een goed karakter. Leuke gangen ook nog nu maar afwachten hoe hij zich zal gaan ontwikkelen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:11

ook Trento is onderhevig aan een rage. VAndaar dat iedereen er mee wil fokken.