Fjord.. Wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke17

Re: Fjord.. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:20

ligt er aan hoe die gebouwd is en aan de afstamming etc. maar ik hou absoluut niet van fjorden... haat ze zelfs ene beetje erg hé ben er vroeger zelf op begonnen en was na 3 jaar nog steeds niej verder lag ook aan instructrise hoor maar dat beest was zooo koppig! ach het is gewoon net zo mijn type net als haflingers en tinkers

ankythebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:24

ik rij zeluf op een fjord en ze zijn soms lomp (de mijne teminsten)maar ze is niet altijd lomp hoor

(hoe kan je eigelijk foto's in je post of zo zetten)

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:28

Ze zijn echt niet zo lomp hoor.. uitzonderingen na gelaten maar kijk maar eens op
www.fjordtaco.tk

Nou ik ben helemaal verliefd op die Fjord .. en durf maar eens te zeggen dat die lomp is..

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:49

haha mijn fjord Sunny kan wel HEEEEL ERG LOMP doen, ze kan je omver beuken enzo. Maar onder het zadel loopt ze momenteel erg goed en niet alleen voor een fjord, als je begrijpt wat ik bedoel. (jou pony loopt netjes voor een fjord jou pony springt goed voor een fjord ) qua bouw is ze niet lomp, maar soms qua karakter heel erg kijk anders maar in me profiel. als ik die foto's zie is ze in mijn ogen een heel mooi paardje.

over het algemeen gezien vind ik fjorden lieve betrouwbare allround paardjes, en sommige zijn misschien wat aan de zware kant maar dat schijnt te horen volgens het stamboek.
Laatst bijgewerkt door Sunshine1 op 26-12-05 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:51

jammer dat het beeld wat mensen van fjorden hebben zo vertekend.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:51

heyhey ik vindt fjordjes wel leuk hoor, en het gaat er niet om of ze veel of niet veel kunnen het gaat er om dat jullie allebij plezier er in hebben toch??? dikkke kus my

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:55

Het ras de fjord haten? Wel erg rigoreuze uitspraak. Denk dat het in jou geval lydian eerder is dat je die desbetreffende fjord haatte!??

Werken met de fjord vind ik gewoon net even een extra grotere uitdaging dan werken met bijv. een kwpner.

Maarja ik heb zelf ook rassen waar mijn voorkeur niet volledig naar uit gaat en anderen juist weer helemaal wel. Denk dat je eigen karakter ook moet aansluiten op die van het ras en ook het desbetreffende paard binnen het ras waar je mee om gaat!

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:43

Fjorden zijn echt niet lomp hoor, het zijn hele veelzijdige paardjes. Bij mij komt er nooit een ander ras meer. Maar ik hoop nog heel lang van mijn 4-jarige merrie te kunnen genieten.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:03

Dat vind ik echt bull. Ik heb zelf jarenlang een fjordje gereden. Maar ze kon alles en deed alles. Wel lekker schockproof trouwens. Ze heeft in die jaren nog nooit een stap verkeerd gedaan.

Ze kon alleen niet springen, maar achteraf bleek ze beginnende reuma in haar voorknieen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:23

Afbeelding
Dis mijn fjord! Lomp????? eh nee

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:02

Lydian schreef:
ligt er aan hoe die gebouwd is en aan de afstamming etc. maar ik hou absoluut niet van fjorden... haat ze zelfs ene beetje erg hé ben er vroeger zelf op begonnen en was na 3 jaar nog steeds niej verder lag ook aan instructrise hoor maar dat beest was zooo koppig! ach het is gewoon net zo mijn type net als haflingers en tinkers

Raar is dat . Het ligt of aan de instructie of aan het paard. Misschien dat het ook aan jou kan liggen, Lydian. Rijden op zo'n dier zou dan juist een uitdaging moeten zijn.

Fjorden zijn hartstikke leuke en veelzijdige dieren. Wij hebben er twee en zijn heel blij met onze onverstoorbare koudbloedjes.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:14

nou hier ben ik het dus helemaal niet mee eens. Mijn vz pony is het "oude"type fjord. Breed en iets kleiner dan het "luxe" type.. maar ze is niet lomp! Beetje op zijn tijd, maar dat ben ik ook.. dus sluit elkaar lekker aan.
Ze is niet geweldig in de sport. En ik rij ook (nog??) geen wedstrijden. Want we hebben net 6 lessen achter de rug. Maar ze is ook niet zo soepel.. maar ze doet goed haar best, en is goed aan het been en doe het met plezier! En dat vind ik belangrijker!

Dus nix kunnen ligt echt aan de fjord zelf, hoe is die gebouwd? Hoe soepel is die? En dat soort dingen. Bella is dus heel stevig gebouwd en zal nooit de Z halen.. maar Taco is een voorbeeld van een fjord die het wel kan! En andere fjorden ook. Dus het is onzin dat ze het niet kunne!!!

*Amen*

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:43

Dat is helemaal niet waar
Ze zijn vaak juist heel stoer

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:50

Ik vind Fjorden geen lompe beesten.
Vind ze juist erruug leuk.

LoveZazou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:11

Ze zijn ook helemaal niet lomp
Mijn fjordje is veel donkerder dan de ''normale'' fjorden en ook helemaal niet stevig gebouwd!!
Ik rijd er overigens m1 mee
Afbeelding

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:29

4 jaar en 2 mnd geleden riep ik nog dat ik nooit een fjord wilde hebben, omdat ik ze een lompe uitstraling vond hebben. En laat ik nou 4 jaar en 2 mnd terug toch een fjord gekocht hebben . De reden dat ik hem gekocht heb, was dat ik hem ontzettend zielig vond, omdat hij aardig verwaarloosd was. Het eerste half jaar dat ik hem had was mijn mening over fjorden nog niet veranderd. Maar daarna werdt dat echt steeds minder en minder en minder. En nu is dat helemaal weg, zou niks anders meer willen hebben

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:32

fjorden zijn vaak wel lomp, maar wij hebben ook een lomp KWPN springpaard dat niet springt over sprongen, maar er doodleuk door heen springt
Mijn zusje rijd dressuurwedstrijden met die KWPN, en ik loop met mijn Fjordje nog steeds 1 wp voor in de L1

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:43

kan me ook wel voorstellen dat mensen fjorden maar niks vinden. neem nou mijn fjord, ikzelf vind hem écht helemaal geweldig. maar ik kan me ook héél goed voorstellen als mensen daar héél anders over denken.

hij is té slim; hij kan deuren openen, knopen losmaken en allemaal van dat soort fratsen.. daarbij wil hij nog wel eens bijten en het is een grote tank die over alles en iedereen(zelfs paarden) heen loopt.. je kunt voor hem echt maar beter aan de kant gaan, ook als hij wilt gaan rennen tijdens het wandelen kun je hem ook maar beter loslaten ipv aan het touw gaan hangen, je houd hem toch niet en het bespaard je een gebroken hand(zo ook mn vorige staleigenaar die dacht hem wel even om te kunnen trekken en geen hengstenketting nodig zou hebben... )

maar daarbij door zijn slimheid is het een ontzettend goede wegwijzer. maandag heeft hij me nog bespaard een uur langer te rijden in het bos hier in de buurt. hij ging gewoon stil staan toen ik het rechterpad wilde nemen, ik liet hem doen en hij ging naar het linkerpad, waar jaja, de hoefsporen(van hem dus) andersom stonden, dáár kwamen we dus vandaan, en even later stonden we netjes bij de trailer
ook is hij ontzettend braaf met rijden, hij schrikt niet van de grootste trekker of een auto met een kapotte uitlaat oid(maar een schaap wat bij het hek ligt, oei!), er rijd iedere week een jongetje van 8 op wat hij ook helemaal best vind, mn vriend leert erop paardrijden, allemaal geen probleem. hij kan western, dressuur, springen en zelfs geschikt als voltigepaard.

mijn volgende paard zal waarschijnlijk weer een fjord zijn, als het zou kunnen een tweelingzus van ry of een fjord met het zelfde karakter.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:35

ieder zijn keuze ik kan me voorstellen waarom je er wle of niet voor kiest maar ga er bij wat voor paard je ook koopt altijd goed na past het karakter bij jouw, wat kan het gemiddelde paard? tuurlijk kennen we fjorden die z lopen maar dit is waarschijnlijk nog geen 1 % van alle fjorden. ga dus na wat wil jij, wat verwacht je, kijk goed rond en probeer een aantal paarden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:29

Ik vind fjorden niet lomp, het ligt wel aan de bouw, want de moderne fjorden zijn echt netjes en zeer geschikt voor de dressuur. Echter de ouderwetse kunnen nog wel eens lomp overkomen. En elk paard kan weleens lomp doen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:16

Hmm, niemand schijnt antwoord te willen geven op mijn vraag of het over de bouw of over het karakter gaat
Ik zie fjorden voorbij komen die ik in de bouw lomp vind maar het volgens de eigenaren niet zijn, en fjorden die niet lomp gebouwd zijn maar lomp in de omgang zijn

Nou ja, die van mij is geen van beide In de omgang is ze erg gevoelig, word vaak bitloos gereden en is erg gevoelig (niet als in snel pijn hebben ofzo .
Qua bouw (zie profiel) is ze niet heel tenger maar ook zeker niet zwaar gebouwd. Maar let niet op haar wintervacht, geeft een beetje een vertekend beeld, als het geregend heeft is ze ineens een stuk minder bol Maar ja, ze heeft ook 5 cm lang winterhaar

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:19

k vind ze zeker niet lomp en lui.. nouja ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde..

Ik rijdt er nu eentje van kenissen omdat ze iedere keer iedereen van hara afbokt.

Maar het is gewoon hetzelfde als n kwpn'er, daar heb je ook lompe tussen zitten, sportieve en minder sportieve

FMG8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:50

fjordjuhs zijn niet lomp ( nouwja.. af en toe )
mijn fjordje heeft alleen de kleur en de eigenwijsheid geerfd, meer niet

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:29

Fjorden hebben een boel kwaliteiten.
Je hebt sportfjordjes zoals Taco, en Fjorden die de mestkar trekken.
Je kunt er lekker lang op buitenrijden en ze doen het leuk voor de wagen, heb zelf 5 jaar op fjorden gereden nou reken maar dat die hoog kunnen springen.

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:32

LoveZazou schreef:
Ze zijn ook helemaal niet lomp
Mijn fjordje is veel donkerder dan de ''normale'' fjorden en ook helemaal niet stevig gebouwd!!
Ik rijd er overigens m1 mee

L1, volgens je onderschrift