Hengst voor Ferro x Pretendent-merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:18

Haha, Aimee, ik moet wel om je lachen. Maar ontzettend bedankt voor je gedachten-uitwerpselen. Tuschinski is idd msschien iets te kort karinna.

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:37

Ik zag trouwens net op www.horses.nl dat de kur op muziek in Maastricht nu bezig is. Daar moet Lingh zo starten en toen dacht ik zomaar ineens. Hé Lingh ..... Is dat niet iets voor mijn merrie????
Wat vinden jullie???

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:42

DaantjeCee schreef:
Ik zag trouwens net op www.horses.nl dat de kur op muziek in Maastricht nu bezig is. Daar moet Lingh zo starten en toen dacht ik zomaar ineens. Hé Lingh ..... Is dat niet iets voor mijn merrie????
Wat vinden jullie???

zo wel kunnen, alleen ik vind hem kwa exterieur te veel tekortkomingen hebben.

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:44

écht? Zo onder het zadel vind ik hem prachtig. Maar welke tekortkomingen doel je op?

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:44

Lingh heeft inderdaad veel schoudervrijheid, een wat weke rug (Flemmingh), maar vind hem nu niet echt langgelijnd. Dan zou ik eerder voor Krack C gaan, spreekt mij veel meer aan.
Ik opperde eerder al Jetset-D, wat vind je daarvan?

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:46

Om eerlijk te zijn weet ik iets meer van spring- dan van dressuurhengsten. We hebben dan nu ook een merrie om dressuurpaarden mee te fokken omdat ons de afstamming zo aanstond. Dus ik kan me Jetset D niet zo voor de geest halen.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:47

tja zijn rug... en hij is niet zo bergopwaarts op stand. maar als je een sportpaard wilt fokken lijkt het mij wel een prima hengst. Maar doel je meer op een keuringspaard, dan denk ik niet dat Lingh een goede keuze zal zijn.

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:49

Nee, liever een goed sportpaard dan een goed keuringspaard. Maar vaak gaat dat wel samen (toch?)

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:55

DaantjeCee schreef:
Om eerlijk te zijn weet ik iets meer van spring- dan van dressuurhengsten. We hebben dan nu ook een merrie om dressuurpaarden mee te fokken omdat ons de afstamming zo aanstond. Dus ik kan me Jetset D niet zo voor de geest halen.

Jetset-D heeft prachtige cijfers gehaald tijdens het verrichtingsonderzoek, lijkt een van de laatste paarden die zowel kan springen En dressuren. Jetset-D geeft wel meer dressuurpaarden dan springers maar ja, hij kon het zelf wel

Verr. Rp S. 9 D. 9 G. 9 Rp. 9 Sp. 7.5 Vs. 7.5 K. 9 St. 9 Tr. 9

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou wel geïnteresseerd zijn in een Jetset-D x Ferro merrieveulen

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:56

DaantjeCee schreef:
Nee, liever een goed sportpaard dan een goed keuringspaard. Maar vaak gaat dat wel samen (toch?)

vaak wel, maar meeste keuringspaarden zijn van die langgelijnde voorbeen zwaaiers. Als je echt een paard voor de keuring wil, dan zou je moeten denken aan vivaldi {krack x jazz}, deze hengst zal ook wel op jouw merrie passen, imo

Aimee

Re: Hengst voor Ferro x Pretendent-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:32

DaantjeCee schreef:
Haha, Aimee, ik moet wel om je lachen. Maar ontzettend bedankt voor je gedachten-uitwerpselen. Tuschinski is idd msschien iets te kort karinna.

Ja... Tuschinski past imo ook niet zo op jou merrie.... Democraat lijkt me daarentegen wel heel interessant. Pion x Silvano (v. Le mexico) x Pericles.... Ferro voert via vader Ulft ook Le mexico en Pericles.
Lijnenteelt op Le mexico

Genotypisch lijkt Democraat me eigenlijk ook niet verkeerd, weet iemand misschien de index? Ik meen me te herinneren dat hij wel goed scoorde op de punten die jij voor je Ferro-merrie nodig acht.

Contango-bloed lijkt me zeker ook niet verkeerd; lengte in het lijf, goede schouder, schoudervrijheid....
Ik heb Ravel zelf nog nooit gezien, maar wellicht is hij een goede vertegenwoordiger van Contango én Democraat bloed.

Jet set lijkt mij imo minder geschikt, die heeft toch een meer bloederige merrie nodig om fijne nakomelingen te geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:13

Ik ben bang dat je met zowel Democraat als Jetset een tank van een knol krijgt.

Tuschinski geeft zeker schoudervrijheid en bloed mee. Waarom wil iedereen trouwens van die Lang-horse beesten fokken? Je moet het ook allemaal maar bij elkaar rijden. Een wat geslotener gebouwd dier wat wel genoeg rek heeft hoeft toch ook niet langer?
Kijk van die propjes buigen ook moeilijk en missen vaak de rek over de bovenlijn maar er is een verschil tussen propjes en Tuschinski of Florencio...(vind ik)

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:59

DaantjeCee schreef:

marcolemar schreef:
vaak wel, maar meeste keuringspaarden zijn van die langgelijnde voorbeen zwaaiers. Als je echt een paard voor de keuring wil, dan zou je moeten denken aan vivaldi {krack x jazz}, deze hengst zal ook wel op jouw merrie passen, imo

Ik wil liever een sportpaard!!! Hihi

Maar Jetset-D lijkt goed. Wat een mooie foto's

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:35

DaantjeCee schreef:
Maar Jetset-D lijkt goed. Wat een mooie foto's

Ik ben echt bang dat je een hele grote ouderwetse trapkoe krijgt die misschien ook niet al te graag aan het werk wil....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:50

Suzanne F. schreef:

Tuschinski geeft zeker schoudervrijheid en bloed mee. Waarom wil iedereen trouwens van die Lang-horse beesten fokken? Je moet het ook allemaal maar bij elkaar rijden. Een wat geslotener gebouwd dier wat wel genoeg rek heeft hoeft toch ook niet langer?
Kijk van die propjes buigen ook moeilijk en missen vaak de rek over de bovenlijn maar er is een verschil tussen propjes en Tuschinski of Florencio...(vind ik)

Mwah.... Denk dat dat met Democraat wel mee valt....

Weet je, een lange stok is makkelijker te buigen dan een korte stok. Zo werkt het ook met paarden; een langer paard lijkt misschien moeilijker bij elkaar te rijden... maar als ie eenmaal buigt, buigt ie ook goed en komt daadwerkelijk bij elkaar. Het beste voorbeeld daarvan is toch Ollright.... die is wel heel erg lang in de rug, te lang voor het goede.... maar nu Laurens hem helemaal bij elkaar kan rijden, valt het nog op? Nee!
Voor zowel Florencio als Tuschinski geldt imo dat ze te kort zijn, zéker voor een merrie die zelf al enige lengte in het lijf mist. Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een nakomeling waarbij je later echt de rek erin moet rijden, wat velen malen moeilijker is dan een paard bij elkaar rijden.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:03

Quattro misschien?
Lancet....

Ik roep maar wat...
[/quote]

Lancet? Springhengst? Mis ik wat?
[/quote]

Dat bedoelde ik er niet mee, maar meer als optie als dekhengst...
[/quote][/quote]

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:58

San Remo is misschien ook wel een optie.

Ik zou eens bij Uytert op de site kijken staan een aantal van de hengsten die hier genoemd zijn.

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 14:15

Ik heb net eens beter naar Vivaldi en z'n gegevens en afstamming gekeken. Dat ziet er goed uit. Hij komt wel uit dezelfde Utopia-lijn als de merrie. Misschien wel leuk om in te telen op de Utopia-lijn. Maar dat Krack C x Jazz x Ulft spreekt me ook wel aan.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:22

Ik ben niet bang dat je met Democraat een tank van een knol krijgt Daan ik zal je wel eens een foto sturen

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:07

Ik dacht eerst aan Gribaldi, maar wat betreft springen weet ik het ook niet meer
Jazz x Ferro kan best goed gaan. Ken een Jazz x Ferro, erg chique paard en qua karakter niets mis mee, wil heel graag werken. Scoort ook goed op VSN ed. Op www.beukenvallei.com kun je hem vinden (Vazire heet ie).

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:08

Ik dacht eerst aan Gribaldi, maar wat betreft springen weet ik het ook niet meer
Jazz x Ferro kan best goed gaan. Ken een Jazz x Ferro, erg chique paard en qua karakter niets mis mee, wil heel graag werken. Scoort ook goed op VSN ed. Op www.beukenvallei.com kun je hem vinden (Vazire heet ie).

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:35

Suzanne F. schreef:

Waarom wil iedereen trouwens van die Lang-horse beesten fokken? Je moet het ook allemaal maar bij elkaar rijden. Een wat geslotener gebouwd dier wat wel genoeg rek heeft hoeft toch ook niet langer?

Helemaal mee eens. Zo heel lang is ook niet goed. Ik vind het een mooie merrie, die wel een hengst kan gebruiken die lengte heeft in de hals. Je wilt met deze merrie ook geen veulen dat een uitgesproken vierkantsmodel heeft. Florencio is een mooie hengst, maar op de hengstenshow van Nijhof was er een duidelijk advies om toch langgelijnde merries te gebruiken, ook voor Quattro is dat gezegd, hoewel ik dat ook een mooie hengst vind, echter voor de juiste merrie.
Een springhengst is ook zeker het overwegen waard.