Welke hengst voor ZZ-zwaar merrie Balzflug X Variant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Re: Welke hengst voor ZZ-zwaar merrie Balzflug X Variant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:39

Aimee schreef:
Uiteraard hoeft je merrie geen GP te lopen om een GP-paard te fokken Margo had me destijds inderdaad verteld dat de merrie veel talent toonde voor het zwaarste werk, het kwam alleen nog niet helemaal uit de verf. Met name in de ring, waarom was/is dat ook alweer?

Stress, stress, stress! De merrie toont super veel aanleg, maar is enorm gestresst als ze rijdt. Ze hebben nu een nieuwe manier gevonden om haar ontspannener te krijgen en dat is een dag rijden, dag in de trainingsmolen, dag rijden, dag trainingsmolen enz. en dat gaat steeds beter heb ik begrepen.
Margo en ik denken nog steeds aan een maagzweer aangezien ze ook haar hooi laat liggen. Maar mijn stiefvader vindt dat maar onzin helaas.
Maar ja, op wedstrijd is ze dus heel erg gespannen, dan zou je d'r af en toe wel kunnen wurgen. Heeft ze het super in de les gedaan en dan gaat die wedstrijd toch weer helemaal de mist in. Ze zit dan ook met het bit te klapperen meestal. Erg vervelend, maar ja. Hopelijk komt die totale ontspannig nog eens.
Margo is ook de enige die erop kan rijden hoor. Ik mocht er toen ik 12 was eens een keertje op rijden voor de lol. Met stang en trens wat ik nog nooit had gedaan. Ik zat in een supermooie verzamelde galop maar weer terug naar de draf zat er niet in hahaha. Sindsdien heb ik het maar bij uitstappen op de wedstrijden gehouden. Nu inmiddels weer ruim 5 jaar later is Margo nog steeds 1 vn de weinige die erop kan. En haar instructeur ook. Die dacht dat het een makkie zou zijn maar na 2 dagen kon hij haar ook wel wurgen haha, nu heeft ie groot respect voor Margo gekregen
Maar waar ken je Margo eigenlijk van?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:44

Thanks, dat vertelde Margo inderdaad precies zo.
Om die reden kwam ik er ook mee dat ik toch een beetje het karakter van de hengst mee zou nemen, een stresskip op deze merrie gebruiken lijkt me geen strak plan.

Ik heb eens een zadel van Margo overgenomen en ben toen een hele avond blijven koffieleuten

(overigens; een maagzweer kan wel eens door bepaalde voedingssupplementen/kruiden verholpen worden)

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:59

Aimee schreef:
overigens; een maagzweer kan wel eens door bepaalde voedingssupplementen/kruiden verholpen worden

Nog tips?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:12

Desire schreef:
Nog tips?

Ja, maar dat pb ik even. Gaat nogal offtopic

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:28

Aimee schreef:
Desire schreef:
Nog tips?

Ja, maar dat pb ik even. Gaat nogal offtopic

Mee eens

Nou kom maar op jongens met jullie tips. Ben heel erg benieuwd.
an de genoemde hengsten spreken de volgende me erg aan.

-Rubin Royal
-Romanov
-Darlington
-Valdez (Houston X Jazz)

En dat zijn raar genoeg allemaal hengsten waar ik vrij weinig van af weet. Florencio vind ik ook heel erg leuk, maar die gaan we waarschijnlijk al bij onze Belisar merrie gebruiken en vind het wel leuk om dat nu voor een andere hengst te gaan. Ik moet ook zeggen dat Florencio nou niet bepaald bij het paard past volgens mij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:54

Je zou natuurlijk kunnen proberen of jou merrie in aanmerking komt voor diepvriessperma van Cabochon, gezien haar sportprestatie zou het misschien kunnen lukken.

Idem geldt trouwens voor Contango.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:03

Wat denk je van Don Primaire? Geeft hele fijne werkwillige sportpaarden.

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:07

een stukje over Romanov
http://www.deijzerenman.com/hengsten.php?id=28

en over Rubin Royal
http://www.pferdezucht-harli-seifert.co ... 7&idart=85

Verder heb ik verschillende filmpjes van veulens gezien en die kunnen stuk voor stuk goed lopen. Eerlijk gezegt heb ik er nog niet een in het echt gezien. Ik ga ws donderdag 24 november naar Ermelo want dan komen er van RR in de eerste bezichtiging.
Ik ga dus eerlijk gezegt een beetje af op wat er op internet te vinden is over hun.

Darlington is ook mooi bloed, maar net als met alle hengsten; hij moet bij je merrie passen.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat San Remo een snel achterbeen zou hebben. Ik vind het een super mooi paard met een heel mooi front maar hij zou toch een stuk sneller mogen in zijn achterbeen.

Het paard waar ik het eerder over had, die met dat Gribaldi veulen, heeft nog een twee jarige zoon van San Remo. Die gaat nu ook voor de keuring. Is een heel mooi type, koel karakter en pakt het werk goed op. Kan ook mooi taktmatig lopen en heeft veel schouder vrijheid. Zou nog wel wat meer kunnen dragen.

Afbeelding

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:14

linsy schreef:
Overigens ben ik het er niet mee eens dat San Remo een snel achterbeen zou hebben. Ik vind het een super mooi paard met een heel mooi front maar hij zou toch een stuk sneller mogen in zijn achterbeen.

Er staat dan ook dat San remo een traag achterbeen heeft, een uitermate traag achterbeen zelfs en dat ook nog in combi met een bar en boos slechte lendenpartij.

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:26

Aimee: ik zie het, laatste woordje verkeerd gelezen.

Desiree: mooie paarden hebben jullie hoor. En die jaarling van scandic lijkt mij zo op de foto geen naarling. (die andere ook niet overigens.)

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 09:44

MissHIS schreef:
Wat denk je van Don Primaire? Geeft hele fijne werkwillige sportpaarden.

Doe maar niet, bij ons in de club loopt er een E-Pony van hem mee en die is dus ten eerste veel te klein (moeder is ook een paard) en ten tweede heb ik nog nooit zo een etter als hij meegemaakt haha. Die presteerd het om na anderhalf jaar nog steeds iedere keer als hij achterin de bak loopt met een volle vaart naar voren te galopperen en daarbij kijkt hij niet naar tegenliggers en geeft van rechts ook geen voorang En een pittig karakter is wel leuk, maar hij is niet pittig hij is gewoon stront eigenwijs en daar kan je dus niks mee beginnen haha.
Nou zou ik als ik de amazone was van hem ook anders handelen, ik had hem allang een keer op z'n flikker geslagen, maar zij doet helemaal niks en stuurt hem vervolgens de kant op die hij wilt en niet die zij wilt.
Maar door het feit dat ik al een paar pony's van hem heb gezien denk ik niet dat hij geschikt is voor Mel.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 09:56

linsy schreef:
Aimee: ik zie het, laatste woordje verkeerd gelezen.

Desiree: mooie paarden hebben jullie hoor. En die jaarling van scandic lijkt mij zo op de foto geen naarling. (die andere ook niet overigens.)

Ik moet ook zeggen dat ze voor jaarlingen toch wel mooier dan gemiddeld zijn, maar het blijven van die overbouwde ronde beestje he haha!
San Remo wordt het dus niet hoor ik al wel, ik wil geen traag achterbeen en een weke lendenpartij zie ik ook niet zitten, dat komt weer niet van goede bij de verzameling en in de top zullen ze toch wel iets van verzameling moeten laten zien

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 09:59

Ik heb van MissHIS doorgekreen dat deze hengsten meelopen:

Rubin Royal x Orchidee Kelly elite v. Silvio II x Grace Kelly keur v. Amethist

Rubin Royal v. La Quitana van Hof Olympia ster v. Calypso III x I.Natana van ten Bosch keur sport dres v. Latano

Rubin Royal x Carlotta v. Akzent II x Chagall v. Feiner Stern.

Ben ook benieuwd naar die laatste, zal wel een voorbeeld zijn van goed uitgepakte inteelt anders ga je er niet mee naar de hengstenkeuring

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:31

Als dit paard zo'n stresskip is zou ik toch opteren voor een hengst met een koel karakter en die dit doorvererfd. Pittig karakter oke maar zo'n stresskip is ook niet alles. Alles met Jazz, Gribaldi en Ferro zou ik dan laten staan.

Rubiquil is een hengst die GP paarden geeft en lekker koel in de kop blijft. Vooral ook een goed achterbeen gebruik bij die hengst.

linsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:34

Dit is geen inteelt te noemen. AkzentII zit bij RR in de derde lijn dus ver genoeg. Is meer lijnteelt. En op Akzent is dat denk ik niet zo erg want die had veel goede eigenschappen. Dus kans dat je die verankerd.
Die eerste lijkt me ook wel wat. Heb al verschillende mooie Silvio's gezien. (en dan vooral met nimmerdor erachter)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:33

Desire schreef:
Doe maar niet, bij ons in de club loopt er een E-Pony van hem mee en die is dus ten eerste veel te klein (moeder is ook een paard) en ten tweede heb ik nog nooit zo een etter als hij meegemaakt haha. Die presteerd het om na anderhalf jaar nog steeds iedere keer als hij achterin de bak loopt met een volle vaart naar voren te galopperen en daarbij kijkt hij niet naar tegenliggers en geeft van rechts ook geen voorang En een pittig karakter is wel leuk, maar hij is niet pittig hij is gewoon stront eigenwijs en daar kan je dus niks mee beginnen haha.
Nou zou ik als ik de amazone was van hem ook anders handelen, ik had hem allang een keer op z'n flikker geslagen, maar zij doet helemaal niks en stuurt hem vervolgens de kant op die hij wilt en niet die zij wilt.
Maar door het feit dat ik al een paar pony's van hem heb gezien denk ik niet dat hij geschikt is voor Mel.

Jij oordeelt wel heel snel. Ik ken héél wat Don Primaire's, heb in de tijd dat ik bij De Radstake gewerkt heb ook veel jonge DP's in handen gehad, en allen waren gezegend met een uitstekend karakter. Net als de hengst zelf overigens. Elke hengst brengt wel eens een lastpak, zeker als je kijkt naar hoeveel lastpakken er ontstaan door onkunde van de ruiter.
Je oordeel baseren op één nakomeling vind ik een kwalijke zaak.

Over de maat: ik ken wel enkele DP's die wat aan de kleine kant zijn, ik ken er echter geen ponies van. Hoe groot is de merrie, en haar nakomelingen? (Ik heb niet de hele discussie gevolgd).

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 14:01

MissHIS schreef:
Jij oordeelt wel heel snel. Ik ken héél wat Don Primaire's, heb in de tijd dat ik bij De Radstake gewerkt heb ook veel jonge DP's in handen gehad, en allen waren gezegend met een uitstekend karakter. Net als de hengst zelf overigens. Elke hengst brengt wel eens een lastpak, zeker als je kijkt naar hoeveel lastpakken er ontstaan door onkunde van de ruiter.
Je oordeel baseren op één nakomeling vind ik een kwalijke zaak.

Over de maat: ik ken wel enkele DP's die wat aan de kleine kant zijn, ik ken er echter geen ponies van. Hoe groot is de merrie, en haar nakomelingen? (Ik heb niet de hele discussie gevolgd).

Als je goed gelezen had had je kunnen zien dat ik al zei dat de ruiter niet juist handelt en dat dat ookinvoed heeft op zijn gedrag en dat mijn voornaamste reden om het niet te doen was dat hij veel kleine nakomelingen fokt en dat ik al behoorlijk wat pony's en kleine paarden gezien hb van hem, dus een oordeel vellen aan de hand van 1 nakomeling is er hier niet bij hoor!
Gelukkig hebben we niet allemaal de zelfde smaak wat betreft hengsten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:27

Kortom Desire, je hebt een eigen idee in je hoofd en je wil graag van anderen bevestiging horen. Helaas pindakaas..... daarvoor zul je eerst met andere ideeën aan moeten komen zetten.

Ik vind het persoonlijk haast zonde van de merrie, als ik lees watvoor hengsten jij interessant voor haar vindt.

Over Don primaire; mijn beste vriendinnetje heeft stage gelopen bij zijn eigenaar en daar weet ik het hoeveel nakomelingen van hem gereden. Stuk voor stuk héle fijne beesten en geen enkele te klein gebleven. Wellicht was de DP die jij kent het eerste veulen van de merrie en daardoor wat klein gebleven, dat komt wel vaker voor.

Apart trouwens dat je aangeeft dat je Cabochon helemaal geweldig vindt, maar niet goed genoeg voor je lijstje?
Bij een dergelijke merrie zou ik zoiets nou juist wel proberen.... bewezen bloed dat nu ook redelijk exclusief is.
Idem voor Contango.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:20

Aimee schreef:
Kortom Desire, je hebt een eigen idee in je hoofd en je wil graag van anderen bevestiging horen. Helaas pindakaas..... daarvoor zul je eerst met andere ideeën aan moeten komen zetten.

Ik vind het persoonlijk haast zonde van de merrie, als ik lees watvoor hengsten jij interessant voor haar vindt.

Over Don primaire; mijn beste vriendinnetje heeft stage gelopen bij zijn eigenaar en daar weet ik het hoeveel nakomelingen van hem gereden. Stuk voor stuk héle fijne beesten en geen enkele te klein gebleven. Wellicht was de DP die jij kent het eerste veulen van de merrie en daardoor wat klein gebleven, dat komt wel vaker voor.

Apart trouwens dat je aangeeft dat je Cabochon helemaal geweldig vindt, maar niet goed genoeg voor je lijstje?
Bij een dergelijke merrie zou ik zoiets nou juist wel proberen.... bewezen bloed dat nu ook redelijk exclusief is.
Idem voor Contango.

Ben ik het dus niet mee eens, want ik had echt totaal geen idee in mijn hoofd wat voor hengst ik op haar moest zetten en de hengsten die mij nu interessant lijken had ik echt nog nooit in mijn hoofd gehad zelfs, die zijn allemaal hier door mensen geadviseerd hoor! Cabochon vind ik een geweldige hengst ja, maar ik dacht dat daar geen sperma meer van was. Waar kan ik daar dan aankomen?
En zoals ik al zei, ik heb niet alleen die DP gezien ut onze club en ken heel wat DP nakomelingen en daar zaten nogal wat kleintjes bij en dan ben ik al bang om zo een gok te nemen. Vind de hengst zelf verder een super beest en zijn nakomelingen kunnen over het algemeen ook goed lopen, maar ik vind het een risico en streep hem daarom door!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:41

Je gaf zelf aan dat jullie in het wereldje tussen de grote namen zitten, dan weet je toch ook wel waar je aan moet kloppen voor diepvriessperma van Cabochon.....

www.pretendenthoeve.com is een begin.

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:24

Er valt over iedere hengst wel wat te zeggen, en niet iedereen wil het zelfde. Belangrijkste is dat je weet wat de sterke en zwakke punten van je merrie zijn en die probeerd te bevestigen of te verbeteren. En de hengst die je uit zoekt zou de te verbeteren punten door moeten geven maar ook de goede punten van de merrie kunnen bevestigen.
Cabouchon is een goede hengst maar past die bij de merrie? Dat geld natuurlijk net zo goed voor RR en Romanov en alle andere hengsten die voorbij komen. Maar als het gaat om de verbetering van het achterbeen (snelheid) vond ik RR een goede keus, maar dat betekend niet dat ze die gelijk moet gebruiken want daarvoor moet je toch wel even verder kijken dan een mooi filmpje.
Jammer genoeg zijn er niet zo heel veel RR afstammelingen maar die ik gezien heb (veulens) waren wel heel mooi en konden goed bewegen. Er wordt in Denemarken wel meer met RR en Romanov gefokt en ook Amerikanen zijn er gek op.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:05

Aimee schreef:
:? Je gaf zelf aan dat jullie in het wereldje tussen de grote namen zitten, dan weet je toch ook wel waar je aan moet kloppen voor diepvriessperma van Cabochon.....

www.pretendenthoeve.com is een begin.

Wil dat meteen zeggen dat ik van de volledige collectie van iedere hengstenhouder op de hoogte ben??? Nee dus! Er zit een verschil tussen hengstenhouders, instructeurs, topruiters en mensen die met dit alles niks van doen hebben maar wel de kwaliteitsvolle veulen en paarden eruit kunnen halen! En je hebt mij nergens horen zeggen dat ik alle hengstenhouders hier in nederland persoonlijk ken ik zei dat Malibu al door verschillende kenners beoordeelt is en dat zij vonden dat ze zeker kwaliteit had voor het zwaardere werk! En daar hoef ik bij een hengstenhouder niet voor te zijn hoor, dan doel ik eerder op Cor Loeffen e.d.
Wat wil je nou eigenlijk, wil je hier advies geven of wil je hier je mening doordrammen? Eerst dacht ik wel iets aan je advies te hebben, zeker omdat je al verhalen over mijn merrie had gehoord van Margo zelf, maar krijg sterk de indruk dat je het niet kan hebben dat ik niet alle hengsten die je aandraagt ook goed vind voor mijn merrie! Ik noemde het lijstje met hengsten die ik tot nog toe interessant vond en kreeg gelijk commentaar dat Cabochon er niet bij stond. Vind het ook een geweldige hengst, maar ten eerst was ik er niet van op de hoogte war er sperma van hem te krijgen was en ten tweede denk ik niet dat hij voor deze merrie geschikt is, eerder voor mijn andere merrie! Florencio vind ik ook een geweldige hengst, Lingh is zelf mijn absolute favoriet, maar die zet ik ook niet op deze merrie! Zonde!
Vind het leuk als mensen advies geven, daar vraag ik juist om omdat ik er niet uit kom, maar als ik het niet eens ben met een van de hengsten is dat toch geen schande zeker!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:47

Aimee schreef:
Noch loopt ze GP en dat is wel je doel... eerlijk gezegd zou ik je aanraden nog eens kritisch naar je eigen merrie te kijken.

Niets meer en niets minder, als je dat doet kom je vanzelf bij de juiste hengst uit.

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:05

@ desire, komt de Lancet merrie soms bij Jan Burgers vandaan?? Daar ben ik nl erg benieuwd naar?

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:00

vossie schreef:
@ desire, komt de Lancet merrie soms bij Jan Burgers vandaan?? Daar ben ik nl erg benieuwd naar?

Ja dat klopt, ik heb je even een PB gestuurd