Welke hengst? Koel karakter vereist...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PDI

Re: Welke hengst? Koel karakter vereist...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:51

hey hey,

misschien is het een idee om voor Sir Sinclair te gaan. Ik heb zelf ook een veulen van hem en ze is heel makkelijk in de omgang. Ze vind alles prima, wat ik ook met haar doe. Sir Sinclair heeft mooie resultaten behaald op het WK dressuur paarden te Verden. En heeft mooie testresultaten voor zijn karakter, net zo als zijn vader.

Hier de link van de hengstenhouderij waar hij staat... Hij staat nu helaas wel in Amerika:
http://www.ironspringfarm.com

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:45

Hoi heb je wel eens aan de hengst Ro-Lex gedacht dat is een montecristo - winckenburg. Ik heb zelf een veulen gehad uit een moeilijke merrie en ken de hengst persoonlijk en heb ook nog verschillende afstammelingen van hem gezien en wat echt opvalt dat zijn de ontzettend brave karakters... Ik heb een veulen gevlochten voor de keuring die kwam uit een Ferro merrie en was nog nooit in de hand geweest en ik vlocht hem zo in zonder problemen (van het veulen dan de merrie was een ander verhaal...) Dus wil je een braaf karakter die ook nog eens super lopen dan zou ik ook eens naar die hengst kijken. Groetjes nicole
Laatst bijgewerkt door Katja op 02-12-05 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote's verwijderd.

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 10:39

Wij hebben wel eens voor onze Wolfgang merrie aan Rolex zitten denken. Maar Ro-Lex z'n zwemmertjes schijnen niet al te best te zijn. En om uit het noorden met een merrie te gaan reizen voor een dekking, gaat ons te ver. Er zijn genoeg hengsten via K.I. verkrijgbaar. Toch bedankt voor je reactie

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:04

Misschien kasparow? die staat toch bekend als een hengst die goede rustige karakters geeft?

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:07

Ook mijn idee kelly.

Heb je al gekeken op de site van www.kasparow.com ? Ben wel benieuwd wat je van hem vindt.
Naast het koele karakter wat hij vrijwel zeker vererft (Zijn eerste nakomelingen worden nu bereden. Wat ik er van hoor is: opstappen en wegrijden.
Een wereldkarakter. Wat je mijns inziens nodig hebt in de paarden van vandaag.
Je kunt ze nog zo mooi fokken , maar als je er niets mee kunt, zul je ze ook nooit op concours of buiten kunnen laten zien.

Maar wees gerust, naast het koele karakter krijg je nog ZOOOO veel meer in het pakketje veulen.

Ik wil er nog een!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:21

TequilaRos schreef:
Wij hebben een OO Seven merrie, die we waarschijnlijk volgend jaar willen laten dekken. Nou zijn wij op zoek naar hengsten met een koel karakter. Dat is onze eerste voorwaarde. Dus wie weet hengsten met een koel karakter dat aansluit op deze merrie.
Wel graag in de dressuurrichting en goedgekeurd of erkend voor het KWPN.
Verder nog ff geen eisen, omdat we gewoon eerst een aantal koele hengsten willen en daarna zelf willen selecteren op wat past en wat niet.

buitenlust & kelly0188, wellicht eerst even lezen.

Overigens waar wordt die vreselijk koele Kasparov die al zoveel topruiters gehad heeft eigenlijk uitgebracht, tis maar een vraagje hoor

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:05

Sarabande
Kasparow is nu behalve voor de Trakehners ook voor het Oldenburger Stamboek voor het Deens Warmbloed en nu ook voor de Nederlandse fokkerij goedgekeurd.

Tommie Visser heeft zich met Kas echt alleen maar op de Dressuur gericht en dat heeft vruchten afgeworpen. Hij was in zeer korte tijd ZZ-licht met Kasparow en is nog nooit van een wedstrijd thuis gekomen zonder een rozet

Dit komt van de site af :www.kasparow.nl

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:07

hey hey sarabande,

kasparow wordt nu idd door Tommie Visser uit gebracht. Zelfs al int Prix St. Georges. Dressuur kannie dus zekers.

www.tommievisser.nl

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:16

kelly0188 schreef:
ook voor de Nederlandse fokkerij goedgekeurd.

Tommie Visser heeft zich met Kas echt alleen maar op de Dressuur gericht en dat heeft vruchten afgeworpen. Hij was in zeer korte tijd ZZ-licht met Kasparow en is nog nooit van een wedstrijd thuis gekomen zonder een rozet

Topic starter vraagt om een KWPN erkende hengst niet om een NRPS hengst.

Welke wedstrijden en wat voor rozet, ik ben misschien wat blond maar zie Tommie altijd in de uitslagen staan met andere paarden.

Renatuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:16

sarabande schreef:
Ik zou even wachten tot de merrie wat uitgezwaard is, zo op de foto en ook in de afstamming lijkt het dat je vooral een hengst nodig hebt die maat en massa geeft.
Karakter heb je zelf in de hand als je het consequent opvoed.

Ben ik niet helemaal met je eens, je krijgt een heel druk/heet paard echt niet rustig als je hem consequent opvoed. Dat drukke/hete zit nou eenmaal in het paard, dat haal je er niet uit. Misschien een beetje, als je zelf rustig blijft...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:21

Ik zelf heb voor Solitair gekozen o.a. vanwege zijn koele karakter.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:24

Renatuh schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens, je krijgt een heel druk/heet paard echt niet rustig als je hem consequent opvoed. Dat drukke/hete zit nou eenmaal in het paard, dat haal je er niet uit. Misschien een beetje, als je zelf rustig blijft...

Wellicht hebben we het over 2 verschillende dingen.
Wanneer ik het over opvoeding heb bedoel ik vanaf veulen, ik heb al heel veel veulens opgevoed.

Heb jij de ervaring dat tijdens het opvoeden van veulens je het karakter niet kan vormen????

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:21

sarabande schreef:
Heb jij de ervaring dat tijdens het opvoeden van veulens je het karakter niet kan vormen????

Het karakter wel, het temperament niet. Eens een heet schrikkerig veulen blijft een heet schrikkerig dier. Het is WEL zo dat de moeder veel invloed zou hebben. Stel dat de moeder van een bloedveulentje overlijdt, en het beestje komt bij een vervangende moeder en deze is bijvoorbeeld een belgisch trekpaard (heb ik ooit gezien, een trekpaardmerrie die 2 veulens opving, een friesje en een kwpn-tje, spijt dat ik destijds geen foto gemaakt heb), dan zou het veulentje later wel koeler in de kop worden dan bij zijn oorspronkelijke moeder.

In die zin ben ik het wel eens met Renatuh.
Je kunt zo'n temperament verergeren door er verkeerd mee om te gaan, of je kunt er iets van rust in brengen door zelf kalm te zijn. Maar het blijft een heet schrikkerig dier.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:29

Desiree veel in de opvoeding is gebaseerd op vertrouwen. Paarden die vanaf hun geboorte nog nooit geschaad zijn in hun vertrouwen in mensen willen in het werk heel ver gaan voor die mensen.
Dat is een onderdeel van het karakter, zulke dieren zijn ook niet schrikachtig zelfs al zouden ze dat qua afstamming moeten zijn.
Dat bedoel ik met consequent opvoeden, ik heb bijna altijd eigen volwassen dieren gehad waar je bijvoorbeeld zonder halster een injectie in kan stoppen.
De pijn voelen ze wel maar ze weten dat ze je geen kwaad wil doen.
Pijn is ook angst en onzekerheid, na een consequente opvoeding, en ik heb het absoluut niet over verwennen, zijn paarden veel beter bestand tegen het werk dat na hun opgroei komt.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:31

Dat geloof ik ook. MAar als het op rijden aan komt en ze komen in een dressuurring, (kijk naar die paarden van Anky van Grunsven), het blijven heterikken die rare sprongen kunnen maken om de meest onbenullige spookjes.

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 11:41

Wij hebben ook al vele veulens opgevoed en het zijn allemaal brave rustige paarden. Ieder paard heeft zijn eigenaardigheden natuurlijk. Maar dit paard is gewoon wat rillerig van zichtzelf. Haar volle zus is heel anders. Dus aan de opvoeding ligt het in dit geval niet. En ook niet doordat het verschillende moeders zijn, want wij fokken meestal maar met 1 merrie.
En nu willen we hier eens mee fokken, omdat we het toch een mooie merrie vinden. Daarom dus de zoektocht naar een hengst die koele karakters vererft. En ik ken een hoop hengsten, maar lang niet allemaal.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:59

TequilaRos schreef:
Maar dit paard is gewoon wat rillerig van zichtzelf. Haar volle zus is heel anders.

Mijn zus en ik zijn ondanks dezelfde ouders en dezelfde opvoeding ook totaal verschillend.
Dat is voor mij de reden om te zeggen "fokken is gokken". Ook al pluis je bloedlijnen uit en kies je de meest passende combinaties.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 04-12-05 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 11:59

Hahahahaha, ja precies ja zo kan je het ook zien.

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:16

Desiree schreef:
TequilaRos schreef:
Maar dit paard is gewoon wat rillerig van zichtzelf. Haar volle zus is heel anders.

Mijn zus en ik zijn ondanks dezelfde ouders en dezelfde opvoeding ook totaal verschillend.
Dat is voor mij de reden om te zeggen "fokken is gokken". Ook al pluis je bloedlijnen uit en kies je de meest passende combinaties.

helemaal mee eens

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:58

Sarabande,

Op pagina 3 van dit topic heb ik het al gehad over mogelijk wat water bij de wijn doen, wat betreft het KWPN.
Je veulen wordt er natuurlijk wel erkend, want Kasparow is goedgekeurd voor 4 andere stamboeken.

Zijn hoge springwerk heeft hij op jonge leeftijd in duitsland gedaan. Ingrid Klimke(ook niet de minste!) heeft hem ook uitgeprobeerd in SGW, maar kon ook niet zeggen waar hij nou het beste in was.
In duitsland heeft hij dan ook al meer nakomelingen lopen. Nu hij hier in noord-holland woont bij zijn eigenaresse, is Tommie visser hem verder gaan proberen in de dressuur.
Hij zat er een blauwe maandag op en ze waren ZZ.
Nu prix st. george klaar, maar het is inderdaad even een paar maanden rustig geweest. Ik denk dat Tommie hem volgend jaar weer verder oppakt. (Dit ook omdat hij nu serieus bezig is met de andere trakehnerhengst van die eigenaresse.(Monty). Je kan niet alles tegelijk h`e. Dan blue ocean en de jonge paarden nog...

Als Kas grand prix wordt, vermoed ik dat hij ook bij het KWPN wordt ingeschreven. M.i. een kwestie van tijd.

Het is dat hij niet op een grote commerciele stal stond, want anders zou hij veel beroemder zijn. Het is kwa afstamming eigenlijk de omgekeerde broer van Gribaldi.
Maar bij interesse over wat hij kan en zijn geschiedenis zou ik gewoon even op zijn site gaan kijken. www.kasparow.com
Zie dan dat we in de buurt die bewuste speld in de hooiberg hebben liggen, alleen nog niet iedereen weet ervan.....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:08

Ingrid Klimke die met andere Trakehners in de nationale equippe zat, heeft nooit iets met hem bereikt en ook nu wordt er weer gezwaaid met als.

Gewoon even rustig afwachten tot hij al dit verbale geweld hier en op eigen sites waarmaakt.
Ik vind het ook zo grappig dat iedereen rond Kasparov altijd roept dat hij zeker bij het KWPN zal worden ingeschreven.
Dromen mag natuurlijk, verkoop het alleen niet als werkelijkheid.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:23

De tijd zal het inderdaad leren...

Heb alleen maar een advies gedaan aan de topicstarter en daar sta ik volledig achter.
Maar houd die Kasparow maar in de gaten! (met een W aan het einde).

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:46

buitenlust schreef:
De tijd zal het inderdaad leren...

Heb alleen maar een advies gedaan aan de topicstarter en daar sta ik volledig achter.
Maar houd die Kasparow maar in de gaten! (met een W aan het einde).

Mensen die hier serieus advies geven denken na over de merrie en de combinatie en dragen niet steeds dezelfde hengst aan voor iedere merrie waar een dekadvies voor gevraagd wordt met in iedere post de site van die hengst.

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:22

sarabande schreef:
Mensen die hier serieus advies geven denken na over de merrie en de combinatie en dragen niet steeds dezelfde hengst aan voor iedere merrie waar een dekadvies voor gevraagd wordt met in iedere post de site van die hengst.

idd niks aan toe te voegen

akkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:02

Farrington.
Heb zelf een hele hete nerveuze merrie ( hierarch * rossini ) en heb hierbij twee veulens van farrington gefokt. een merrie en een hengst en beide zijn super relaxed, lijken totaal niet op mams qua karakter dan. zijn alleen nog niet onder het zadel maar daar maak ik me geen zorgen over.