Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:27

Heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik ben sinds kort eigenaresse van een gelderse jaarling-hengst.... van de fokker die eerder door Pipo aan werd gehaald.
Van bosrit tot topsport hè..... met mij er op zal ik eerder in dat eerste moeten geloven, toch CGJ
Maar het is een heel fijn paard, heel erg sensibel zonder zich op te fokken.... een stoere, blije, vrolijke vos..... waar je zelf een lach van op je gezicht krijgt als je hem ziet, dat is toch de bedoeling van een hobby? Plezier hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:56

Je kan l*llen wat je wilt over Geldersen. BIj de dressuurpaardenfokkerij, is het moeilijk om een paard te vinden met een bruikbaar achterbeen. En die blije gelderse vossen hebben dat wel.

Ach, ieder zijn mening, maar in mijn ogen voldoet het moderne Gelderse paard prima als een goed allround/beter dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:42

CGJ12 schreef:
Omdat dat op de een of andere manier niet begrepen wordt heb ik later maar even serieus uiteengezet dat het hele plan valt of staat met punt 7: Commercie.

En juist met die commercie gaat het prima
De meeste veulens zijn hier al verkocht voordat er uberhaupt gedekt wordt en wat ik leuk vind houd ik gewoon zelf.
Ik kan mijn 4 jarige ruin, die ook nog eens veel wit heeft, regelmatig voor leuk geld kwijt.
Maar het is zoals straks al gezegd werd, waarom zou je zo'n leuk veelzijdig dier in vredesnaam verkopen?????
Ik hoef echt geen paarden te verkopen om aan het eten te blijven en ik denk dat voor de meeste Gelderse fokkers geldt.

Ik zie het Gelders paard trouwens duidelijk als en type en zeker niet als een ras.
Het is gewoon een type paard dat is onstaan uit een mengeling van Duitse paarden die hier naar toe werden gehaald voor de landbouw.
De zware types vertrokken naar de klei in het Noorden (Groningers) en de wat lichtere types (Gelders) gingen richting zandgronden.
Ik zie dus geen enkel probleem om weer eens terug te pakken naar Duits bloed en heb dat zelf ook wel gedaan.
Voor blije, koele paarden met veel uitstraling is er altijd een markt

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:45

Aimee schreef:
Maar het is een heel fijn paard, heel erg sensibel zonder zich op te fokken.... een stoere, blije, vrolijke vos..... waar je zelf een lach van op je gezicht krijgt als je hem ziet, dat is toch de bedoeling van een hobby? Plezier hebben!

En gaat het daar niet om? Plezier hebben?
Als je dat gebruikt in je promotie dan komt punt 7 wel goed.
Een blij, vrolijk paard, braaf maar niks geen dooie, waar je leuke dingen mee kunt doen.
Waar je rustig je ritjes mee kunt maken, maar waar je, als je dat wilt, ook flink vooruit kunt gaan in de sport.

Daarmee kun je een boel mensen warm maken voor een gelders paard. Ken er al een paar die of van hun rillerige paardje overstappen naar een stoere gelderse of van hun dooie fries (excuse me, uiteraard zal het gros van de friezen niet dooi zijn ) naar een iets vlottere, maar ook erg brave gelderse

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:55

jantina schreef:
En gaat het daar niet om? Plezier hebben?

Een blij, vrolijk paard, braaf maar niks geen dooie, waar je leuke dingen mee kunt doen.

Dat geldt voor het gros van de sportpaarden ook, ligt ook vaak aan degene waar ze terecht komen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:35

"vroegah" waren er hele volkstammen die problemen hadden met Amor nakomelingen qua karakter, nu is dat vaak met de "hete" paarden. Mijn stelling is dat de hele brave paarden, die geen stap verkeerd zetten, uberhaubt geen stap zetten, en al helemaal geen goede. Er zijn een heleboel brave friezen, die je met een plank met spijkers nog niet gemotiveerd zou kunnen krijgen, maar super om buiten te rijden. Verder zijn ze zo lomp als tien andere .... hun karakter is gras, gras nog meer gras.

Als dat het einddoel is voor de geldersepaarden hoef ik ze niet. Doe mij dan toch maar iets met karakter.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:38

ART_UMA schreef:
"vroegah" waren er hele volkstammen die problemen hadden met Amor nakomelingen qua karakter, nu is dat vaak met de "hete" paarden. Mijn stelling is dat de hele brave paarden, die geen stap verkeerd zetten, uberhaubt geen stap zetten, en al helemaal geen goede. Er zijn een heleboel brave friezen, die je met een plank met spijkers nog niet gemotiveerd zou kunnen krijgen, maar super om buiten te rijden. Verder zijn ze zo lomp als tien andere .... hun karakter is gras, gras nog meer gras.

Als dat het einddoel is voor de geldersepaarden hoef ik ze niet. Doe mij dan toch maar iets met karakter.

Onzin.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:14

ART_UMA schreef:

Anders overdrijf je even gigantisch. Er waren geen hele volksstammen die niet met Amors overweg konden. Hooguit de wat minder ervaren mensen, dezelfde dus als die nu niet met de bloedkikkers overweg kunnen
En volgens mij waren die er vroeger minder dan nu.
Het lijkt er meer op dat paardenmensen "vroeger" minder snel opgaven dan tegenwoordig en bereid waren te leren van de wat minder makkelijke karakters. En leren doe je daarvan!
Ook was het heel normaal dat je op een wedstrijddag een dressuurproef reed, een parcours sprong en ook nog eens viertal/achttal.
In de herfst werden er dan vaak ook nog crossen gereden met hetzelfde paard.
En buitenrijden (lees lekker voluit gaan) deed je zeker 3x per week!

Tegenwoordig heb je mensen die nauwelijks meer buiten de bak durven te komen.
Logisch dat dat soort mensen een paard snel als moeilijk bestempelen.

Als Friezen of Geldersen niet vooruit te branden zijn heeft dat meer met hun opvoeding (dus baas) te maken als met het ras/type.
Ieder paard is flitsend voor het been te krijgen.
Het zal bij sommige wat meer moeite kosten, maar ook daar leer je weer van.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:03

Lijkt me dat braafheid en werkwilligheid/activiteit twee hele verschillende dingen zijn
Je paard kan toch gewoon lekker actief zijn, goed voorwaarts en aan de hulpen, zonder dat ie loperig en schrikkerig is?

En Sarabande, tuurlijk is het gros van de sportpaarden ook gewoon braaf. Zo ook de tinkers en de fjorden.
En je hebt ook geldersen die lastig zijn. Lijkt me dat je dat toch niet hoeft uit te leggen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:21

jantina schreef:
En Sarabande, tuurlijk is het gros van de sportpaarden ook gewoon braaf. Zo ook de tinkers en de fjorden.
En je hebt ook geldersen die lastig zijn. Lijkt me dat je dat toch niet hoeft uit te leggen

Als je dat weet, waarom maken jullie er dan zo'n item van

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:51

Zie jij mij er een item van maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:03

Mag ik onderstrepen dat het gelderse fokdoel ook is dat de paarden veelzijdig in de sport kunnen mee draaien? Het zijn echt niet alleen menpaarden of recratiepaarden. Maar dankzij het werkwillige karakter voor alle 3 geschikt.

Zie tepic la silla, ginus, de sjiem, mariena en parcival, niet veel voorbeelden want er zijn niet veel gelderse paarden. Iemand een aanvulling? Gelderse of half gelderse paarden die hoog in de sport lopen?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:56

ThePast03 schreef:
Anders overdrijf je even gigantisch. Er waren geen hele volksstammen die niet met Amors overweg konden. Hooguit de wat minder ervaren mensen, dezelfde dus als die nu niet met de bloedkikkers overweg kunnen
En volgens mij waren die er vroeger minder dan nu.
Het lijkt er meer op dat paardenmensen "vroeger" minder snel opgaven dan tegenwoordig en bereid waren te leren van de wat minder makkelijke karakters. En leren doe je daarvan!
Ook was het heel normaal dat je op een wedstrijddag een dressuurproef reed, een parcours sprong en ook nog eens viertal/achttal.
In de herfst werden er dan vaak ook nog crossen gereden met hetzelfde paard.
En buitenrijden (lees lekker voluit gaan) deed je zeker 3x per week!

Bij ons in de buurt was de "landelijke" niet echt ruim vertegenwoordigd, en een trekproef heb ik al helemaal nooit zien uitvoeren. Verder staat Amor aan de wieg van vele sportpaarden met kruisingen met gelderse merries, en hij gaf ze zeer zeker karakter mee. Je zou de eerste zijn die zegt dat ze in z'n algemeenheid makkelijk waren.
Dat er toen naar verhouding meer paardenmensen waren en nu meer mensen met paarden geef ik grif toe, maar daar staat tegenover dat er nu veel meer algemene rijkennis is, de top is breder geworden en het nivo in de basis is ook gestegen. Tobbers zijn er altijd, maar dat is toch geen fokdoel?

ThePast03 schreef:
Tegenwoordig heb je mensen die nauwelijks meer buiten de bak durven te komen.
Logisch dat dat soort mensen een paard snel als moeilijk bestempelen.
Als Friezen of Geldersen niet vooruit te branden zijn heeft dat meer met hun opvoeding (dus baas) te maken als met het ras/type.
Ieder paard is flitsend voor het been te krijgen.
Het zal bij sommige wat meer moeite kosten, maar ook daar leer je weer van.
Ik betwijfel of elk paard flitsend is te krijgen, maar zelfs als dat zo zou zijn is het een voordeel als het paard dat van nature al is, er zijn best nog al wat voorbeelden van met name friezen, gelderse, fjorden, haffies etc die stug en lomp zijn en dan begin je gewoon met een achterstand.

Dus zoals eerder gezegd, een paard met massa en front, beweging en braaf, daar is best markt voor. Maar braaf alleen is erg weinig onderscheidend.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:16

ART_UMA schreef:
Verder staat Amor aan de wieg van vele sportpaarden met kruisingen met gelderse merries, en hij gaf ze zeer zeker karakter mee. Je zou de eerste zijn die zegt dat ze in z'n algemeenheid makkelijk waren.

Nergens heb ik gezegd dat ze in hun algemeenheid makkelijk waren.
Als je ze eenmaal voor je gewonnen had is mijn ervaring trouwens dat het hele makkelijke paarden werden die voor je door het vuur ging.
Het voor je winnen was niet altijd eenvoudig, maar een betere leerschool heb ik niet kunnen krijgen!

Dat het niveau in de basis is gestegen ben ik niet met je eens.

Een paard wat van nature flitsend is kan een voordeel zijn (mijn ervaring is dat de meeste Amors dat bijvoorbeeld wel degelijk waren ), maar niet iedereen kan daar mee overweg.
Zelf ben ik nog nooit paarden tegengekomen die van nature stug of lomp waren, wel paarden die door verkeerde opvoeding/berijden zo zijn geworden.
Wel paarden die over een wat mindere werkwilligheid beschikten, met die laatste zou ik persoonlijk zelf niet graag fokken.

Braaf alleen is natuurlijk geen fokdoel, het is wel een prettige bijkomstigheid. Zeker als het gecombineerd wordt met werkwilligheid.
Van mij mag er dan ook nog best een karaktertje inzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:25

ThePast03 schreef:

Braaf alleen is natuurlijk geen fokdoel, het is wel een prettige bijkomstigheid. Zeker als het gecombineerd wordt met werkwilligheid.
Van mij mag er dan ook nog best een karaktertje inzitten.

Werkwillig is de eerste vereiste, ze kunnen nog zoveel kwaliteit hebben, als ze niet willen..............dan houd het gewoon op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:29

Pipo schreef:
Werkwillig is de eerste vereiste, ze kunnen nog zoveel kwaliteit hebben, als ze niet willen..............dan houd het gewoon op.

Tja, maar dat geldt voor elk paard. Als je een Bels hebt die niet wil trekken heb je er ook niks aan als trekpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:48

annegti schreef:
Tja, maar dat geldt voor elk paard. Als je een Bels hebt die niet wil trekken heb je er ook niks aan als trekpaard.

Ik doel ook op ieder paard

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:53

Ilindra schreef:
De meeste veulens zijn hier al verkocht voordat er uberhaupt gedekt wordt en wat ik leuk vind houd ik gewoon zelf.
Ik kan mijn 4 jarige ruin, die ook nog eens veel wit heeft, regelmatig voor leuk geld kwijt.
Maar het is zoals straks al gezegd werd, waarom zou je zo'n leuk veelzijdig dier in vredesnaam verkopen?????;)

Waarom je zo'dier in hemelsnaam gaat verkopen? Dat lijkt me duidelijk.
Een beetje goede fokker levert elk jaar zeker 1 veulen af. Als je die allemaal gaat aanhouden omdat ze zo leuk zijn word je verzamelaar voor je het weet. Daarom houdt Ria Hekkert ze ook echt niet zelf. Die doet de mindere goden ook gelijk van de hand. Het liefst zo jong mogelijk.

Ik heb ook een stelletje best fijne paarden, maar je kunt ze gewoon niet allemaal aanhouden. En het is al helemaal niet de bedoeling dat ze van ouderdom bij me sterven. Een beetje Gelederse wordt zó 35.........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:56

Pipo schreef:
Je kan l*llen wat je wilt over Geldersen. BIj de dressuurpaardenfokkerij, is het moeilijk om een paard te vinden met een bruikbaar achterbeen. En die blije gelderse vossen hebben dat wel.

Houd je wel even in de gaten dat er een groot verschil bestaat tussen stuwen en dragen ..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:00

CGJ12 schreef:
Houd je wel even in de gaten dat er een groot verschil bestaat tussen stuwen en dragen ..........

Ja Daarom heb ik het ook over het moderne Gelderse paard, en niet die ouderwetse klassieke types.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:37

CGJ12 schreef:
Ilindra schreef:

De meeste veulens zijn hier al verkocht voordat er uberhaupt gedekt wordt

en wat ik leuk vind houd ik gewoon zelf.
Maar het is zoals straks al gezegd werd, waarom zou je zo'n leuk veelzijdig dier in vredesnaam verkopen?????;)

Waarom je zo'dier in hemelsnaam gaat verkopen? Dat lijkt me duidelijk.
Een beetje goede fokker levert elk jaar zeker 1 veulen af. Als je die allemaal gaat aanhouden omdat ze zo leuk zijn word je verzamelaar voor je het weet. Daarom houdt Ria Hekkert ze ook echt niet zelf. Die doet de mindere goden ook gelijk van de hand. Het liefst zo jong mogelijk.

Ik heb ook een stelletje best fijne paarden, maar je kunt ze gewoon niet allemaal aanhouden. En het is al helemaal niet de bedoeling dat ze van ouderdom bij me sterven. Een beetje Gelederse wordt zó 35.........

Lees even de regel die er boven staat
Ik "lever" 1 a 2 veulens per jaar af en heb momenteel maar 3 volwassen paarden.
2 fokmerrie's en 1 ruin om mee te rijden en te mennen.
De ruin vindt ik gewoon dusdanig leuk dat hij gewoon niet te koop is en hier waarschijnlijk idd van ouderdom zal sterven.
Net als mijn vorige ruin voor hem.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:22

Veulens verkopen vóórdat er een veulen geboren is (laat staan de merrie gedekt is) vind ik persoonlijk onbegrijpelijk. Je fokt dan dus geen veulen, maar VERHUURT de merrie........... Ik vind dat ethisch bijna onverantwoord........

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:25

Zo jongens jongens wat een discussie toch weer

Ik heb ook een Gelderse en ik kan je vertellen: dat is het parmantigste en trotste paard dat ik ooit gezien heb! Ze danst echt door de bak heen en dat zie ik echt niet zo snel bij de rijpaarden van het KWPN!!

De tijd van de lompe Geldersen is voorbij *als die ooit al geweest is*, deze paarden zijn geweldig bruikbaar en kunnen zeker goed in de sport uitgebracht worden. En voor degenen die mij niet geloven: je mag best een keer komen kijken naar mijn merrie!

En dat ze verkocht worden voordat ze geboren zijn zegt wel wat over hoe geliefd ze zijn!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:29

CGJ12: waarom zou dat ethisch onverantwoord zijn? Je draagt alleen het risico over van een eventuele misser aan de koper. Dat is mijns inziens prima, mits de koper zich bewust is van enig risico.

Persoonlijk denk ik niet dat het wat afdoet aan de uitspraak van Ilindra. Kennelijk zijn er dus kopers op de markt die dat risico met plezier willen nemen, omdat ze anders niet aan de bak komen.

Er is dus schaarste aan goede gelderlanders en dus is er een goede markt. Vraag is: moeten we met zijn allen veel meer Gelderlanders gaan fokken, zodat het aanbod de vraag ontstijgt?

Denk daar wel bij dat de Topic Starter terecht opmerkt dat de benaming "gelders paard" bescherming verdient. Als fokkers erachter komen dat ze meer kunnen vragen voor een beest waar "Gelderlander" op staat dan voor een ander warmbloed paard, dan zal er vanzelf een grijs Gelderlander-circuit ontstaan, waar de échte Gelderlanders dan het slachtoffer van worden. Volgende vraag is: wie bepaalt wat een Gelderlander is? Daarvoor zullen regels in het leven geroepen moeten worden, aangezien anders zomaar allerlei Holsteiners, Zweden, enz zomaar willekeurig tot Gelderlander "bevorderd" kunnen worden (lees: Amor)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:47

Lijkt me beter van niet ik vind het nog altijd zonde om van veulentjes hondenworst te maken .......

Niet alleen van de Gelderse hoor maar van veulens in het algemeen....
Ik denk dat er veel te makkelijk gefokt wordt (erg off topic maargoed)

Laat het Gelderse paard maar uniek in zijn soort blijven we hebben aan het Friese paard gezien wat een modegrill doet ....