[TI] Hoe zit het met de ICS erkenning in Nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Hoe zit het met de ICS erkenning in Nederand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:27

Hoe kan het nou eigenlijk dat de ICS afgelopen weekend gewoon een keuring heeft gehouden en dat hier niks tegen gebeurd? Ik neem aan dat ze ook paspoorten verstrekken, dit mogen ze niet meer... Wordt dit niet nagekeken? Wat gebeurd er met paarden die een paspoort van de ICS hebben gekregen ná de intrekking van de licentie?

Vind het echt onbegrijpelijk dat een niet bestaand stamboek gewoon door kan gaan door te doen alsof ze nog wel bestaan.. en dat er geen instantie is die er iets aan doet..

snowdon

Re: Hoe zit het met de ICS erkenning in Nederand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:04

Esme, in het topic over de ICS-keuring in Beverwijk staat dit ergens geschreven:

Teuntje111 schreef:
Dit is de laatste echt erkende keuring geweest van het ICS, zolang ze niet hun licentie weer terug hebben. Binnen het PVE zijn er tegenstrijdige berichten naar buiten gebracht, mevrouw Vonk zei dat hij niet rechtsgeldig was, maar haar meerdere zei dat hij wèl rechtsgeldig was, omdat de keuring al in behandeling was vóór 14 september. Alle leden waren al uitgenodigd op het moment dat de licentie kwam te vervallen, daardoor mocht deze keuring gewoon nog doorgaan.

dobbel

Re: Hoe zit het met de ICS erkenning in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:12

Citaat:
Heb nog even met Gertrude gesproken en die had weer 3 kwartier met Mevr. Vonk a/d telefoon gezeten en daar kwam uit naar voren dat deze keuring meer voor de 'fun' was. Dus zodat je weet wat je merrie scoort. Maar wat ik er persoonlijk uit begreep niet rechtsgeldig???

jackie70 schreef dit iets verderop

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:22

Even een stukje dat ik op de site van Maris getypt heb, maar dat voor mij wel de essentie van mijn gedachten weergeeft!

Liever dan alles willen we een stabiel stamboek wat goed geleidt wordt en waar iedereen zich thuis kan voelen. Helaas is dat op dit moment absoluut niet het geval! Als ik aan iemand anders vertel dat ik bij de ICS zit dan kijken ze me allemaal raar aan; dat ongeregelde zooitje? In het begin was iedereen trots op de ICS maar er zijn steeds meer mensen die er absoluut niet meer mee geasocieerd willen worden. Ook het PVE is er op dit moment goed klaar mee, maar als ons stamboek dan echt zo een goed lopend stamboek is, op welke gronden is de licentie dan ingetrokken? iedereen die bij de vergadering geweest is heeft ook de kritieken van het PVE gezien en de manier waarop Marijke ze weer wegwuifde. Maar zo werkt het hier niet, ook een stamboek heeft regels waar ze zich aan dienen te houden, en het PVE is heel lang TE coulant geweest! Ze hebben te lang alles door de vingers gezien, zo lang dat het stamboek nu opgeheven is. En de eisen van het PVE zullen, gezien het aantal stamboeken in Nederland, niet zo streng zijn. En als zelf daar niet aan voldaan kan worden, tsja dan is het een aflopende zaak.
Ik en velen waarschijnlijk met mij, zijn het goed zat. Ik heb absoluut geen zin meer om mijn stamboek keer op keer te moeten verdedigen, want zeg nou zelf: wat valt er nog te verdedigen?

De enige mogelijkheid die we in mijn ogen nog hebben is een schone start met het ICBS. Want met Marijke in 1 stamboek? Dat nooit weer!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:26

Van de ICSsite:

Over de rechtsgeldigheid van premies van ICS Nederland

Uit verschillende bronnen bereiken ons berichten dat de door ICS Nederland op keuringen uitgegeven kwalificaties (premies, ster) niet "rechtsgeldig" zouden zijn.
Bron van de berichten blijkt een medewerkster van het PVE.

Een paardenstamboek, erkend of niet, is een groep mensen die zich ten doel hebben gesteld samen een paardenras te fokken.
Om de fokkerij richting te geven worden de dieren onderscheiden naar fokwaarde, om de fokwaarde aan te geven zijn in het stamboek verschillende registers in het leven geroepen en worden op keuringen premies gegeven.
Er bestaan geen voorschriften op dit gebied, elk stamboek doet dit op zijn eigen manier.
In ons geval is bovendien afgesproken dat onze zusterorganisaties met Irish Cobs in Europa op dezelfde manier werken en dat wij wederzijds elkaars premies erkennen.

Omdat hierover niets in de wet staat is het begrip "rechtsgeldig" niet van toepassing.
De in Beverwijk uitgegeven premies hebben dus de zelfde waarde als eerder door ICS-Nederland uitgegeven kwalificaties, niet alleen in Nederland maar ook in de andere "ICS landen".

Dat een medewerkster van het PVE dit soort berichten rondstrooit vinden wij merkwaardig en tendentieus.
We hebben het PVE dan ook per e-mail om opheldering gevraagd, maar tot op heden hebben wij geen antwoord gekregen.

W. Heijkoop,
Voorzitter

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:15

Omdat ik (op mijn werk) niet op de forum site van Mariska kan komen, en thuis geen internet heb..........
Kan iemand mij op de hoogte brengen wat daar op het ogenblik speelt en wat er zoal gepost wordt.
Je kunt PB doen of een email, zie hiervoor mjin profiel.
Alvast bedankt voor de moeite

puzzeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:56

En waarom is het PVE zo gebeten op het ICS? Is het niet zo dat zij zelf jaren geleden de fout hebben gemaakt om het NST goed te keuren. Dat had nooit mogen gebeuren. Er was namelijk al een moederstamboek in Ierland. Toen het ICS in Nederland werd gestart, zijn ze vanaf het begin al tegengewerkt door mensen van het PVE omdat 2 stamboeken voor tinkers/cobs niet kan. Maar ja, mederwerkers van het PVE waren destijds heel nauw betrokken bij de opstart van het NST en die konden natuurlijk niet meer toegeven dat ze een fout hadden gemaakt. En wat doe je dan? Proberen het andere stamboek, in dit geval het ICS, maar zoveel mogelijk tegenwerken. Als je daarbij op den duur gesteunt wordt door mensen die het niet eens zijn met de gang van zaken bij het ICS, wordt het ze een stuk makkelijker gemaakt. De beide stamboeken zouden best naast elkaar kunnen functioneren, maar dan zouden er absoluut geen crosbreds meer in het ICS mogen voorkomen en alle Cobs moeten uit het NST naar het ICS. Of de mensen dat willen? Je kan toch ook geen fries als merens op laten nemen?

Wat ik mij vooral afvraag, is of de meeste mensen niet persoonlijke problemen hebben met de fam heijkoop en zich daardoor in alle emoties laten meeslepen. Er zijn ook een aantal meelopers. Tja, als je maar genoeg negatieve berichten hoort, zal er wel iets van waar zijn he. Maar ik kan jullie vertellen dat er heel veel tevreden leden zijn. Mensen die zich er eigenlijk ook niet mee willen bemoeien. Die zeggen, daar waag ik mij niet aan. Nou ik was ook zo iemand. Geef je een weerwoord, word je meteen met de nek aangekeken een besprongen met zoveel commentaar dat je denkt, ach zoek het ook maar uit.

Niet iedereen is tegen het huidige ICS. Denken jullie nou echt dat het stamboek er zoveel beter van wordt met een andere club in Ierland? Worden we er beter van als er een Cash in zit. Denk het niet. We hebben een goed draaiend stamboek met een ras waar we trots op kunnen zijn. Kunnen we dan toch niet proberen om er met zijn allen voor te gaan?

Waar wordt het ICS nou echt van beschuldigd door jullie? Waar gaat het nou echt om? Mail het me maar, ben benieuwd.

Met een vriendelijke groet aan iedereen,

Miranda (puzzeltjuh)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:07

Citaat:
We hebben een goed draaiend stamboek met een ras waar we trots op kunnen zijn.

Wie wil je nu voor de gek houden? Heb je de 2 goedbezochte topics betreffende het ICS niet gelezen?

We hebben inderdaad een goed draaiend stamboek met een ras waar we trots op kunnen zijn: het Nederlands Stamboek voor Tinkers.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van wat er precies is voorgevallen en waarom het NST niet voldoet voor een aantal mensen. Maar zelfs nu het ICS uit elkaar valt, is er blijkbaar niet te spreken over een samenkomst van wensen en een vereniging van die wensen in het NST.

En dat vind ik persoonlijk ontzettend jammer!

puzzeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:15

En valt het je niet op dat het toch steeds hetzelfde groepje mensen is die daar iets op plaatst...

Het stamboek functioneert idd goed en ik ben trots op ons ras!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:23

Uiteraard Puzzel, we zijn hier met een relatief klein groepje Tinkereigenaren. Een nog kleiner groepje daarvan is eigenaar van een Irish Cob ( ) en slechts enkelen daarvan houden zich daadwerkelijk bezig met stamboekzaken...

Ik ga er altijd van uit dat "waar rook ook vuur is".

Dat je trots bent op het ras vind ik alleen maar heel erg fijn! Ik ben ook trots op het ras!

Maar kun jij, of kan het ICS bestuur ook alle aantijgingen weerleggen? (En dan bedoel ik niet met slappe excuses of anderen als schuldigen aanwijzen, maar daadwerkelijk weerleggen).

Want waarom zou het PVE liegen? Of waarom zou het ICS Ierland liegen? Of waarom zou een bokker hierover liegen? Wat voor voordelen zitten daaraan? De voordelen van een leugentje voor het huidige ICS bestuur lijken me wel obvious...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:27

@ Puzzeltjuh: er is een wel degelijk een reden waarom het NTS destijds een moederstamboeklicentie kreeg terwijl er in Ierland al een ICS was. Het NTS neemt namelijk de 4 verschillende types van de Tinker op. Het ICS Ierland had alleen toestemming om het Cob type op te nemen.
Daarnaast is er in de beginfase van het NTS en ICS Ierland wel degelijk regelmatig contact geweest tussen beide stamboeken om te zien of er een mogelijkheid was om nauw samen te werken in wat voor een vorm dan ook. Door verschillende opvatting over welke types er opgenomen mochten worden en over de rasstandaard is dit, jammer genoeg, uiteindelijk spaak gelopen.

Ik heb geen persoonlijke problemen met de familie Heijkoop. Heb ze ook nooit ontmoet maar ik zit al wel bij het Tinkergebeuren in Nederland sinds de zomer van 2000. Toen was er nog maar 1 stamboek (het NTS) en de Tinkervereniging. Ik ben van allebei lid geworden maar na 1.5 jaar heb ik mijn lidmaatschap van de Tinkervereniging opgezegd omdat de familie Heijkoop m.i. teveel de Tinkervereniging het ICS introk waarbij sprake was van belangenverstrengeling. Zij zaten immers en in het bestuur van de (toen nog) Tinkervereniging en in het bestuur van de net opgerichte ICS-NL. Toen was mij al duidelijk dat het niet lang zou duren of de mensen die lid waren van de Tinkervereniging automatisch lid zou worden van het ICS. Dit gebeurde ook snel daarna.... En niet veel later werd eigenlijk de hele Tinkervereniging opgedoekt en alles overgeheveld naar het ICS-NL.

Laatste opmerking: jouw invalshoek en gedachtengang over het PVE en NTS komen me alleen zo verrekte bekend voor. Iets wat ik de afgelopen 4 jaar constant heb horen herhalen vanuit een bepaalde hoek............

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:28

Nou dan mijn verhaal hier ook maar eens een keertje.

Ruim een jaar geleden kocht ik Joey bij de familie kanters.
Er zat ook een papier bij, leuk dacht ik heb ik een "echte" tinker.
Waar ik voor viel waren zijn lieve ogen en zijn mooie gevlekte lijf.
Het bleek dat bij Joey zón groen boekje zat waarop stond ICS paspoort.
Ik had hier nog nooit van gehoord ICS? Wat is dat?
Ik heb toch een tinker gekocht?
Nou ja Joey hebben we over laten schrijven op onze naam, daarmee was je dus ook lid van de ICS.
Wat bleek, een kennis had ook een tinker, maar geen groen paspoort van de ICS.
Neem dat boekje van jou eens mee zei ze, nou dat deed ik.
Hee die is anders, ik ben lid van het tinkerstamboek zei ze.
Wat blijkt?? er zijn 2 stamboeken voor onze mooie bonte paardjes.
Nou, ik opzoeken op internet en ja hoor wat blijkt er zijn 2 stamboeken.
En wat blijkt nog meer, ze hebben ruzie.
En toen kwamen de vragen........ waarom moet ik kiezen....... kan ik wel kiezen? Joey heef immers al zón groen boekje.
En dan al die heissa over de ICS nu, het bestuur is niet goed lees ik overal??
Jemig wat een gedoe, is het enigste wat ik denk.
Ik hoef niet zo nodig naar keuringen ik heb een ruin, en fokken kan dus niet
Maar het lijkt nu wel of er een soort ruzie ontstaat tussen veel mensen met verschillende "kleuren" boekjes.
Ik heb gewoon zón vreselijk leuk gevlekt paard en wil hiervan genieten.
En dat delen met heel veel andere mensen met leuke gevlekte paarden.
Het liefste zonder aangevallen te worden omdat ik een paard heb dat toevallig een "groen boekje" heeft.
Gelukkig kom ik hier en op bijvoorbeeld ook "tinkerwereld" een hele hoop mensen tegen die reuze gezellig kunnen opschieten met elkaar omdat we met zijn allen zo gek zijn op onze mooie paarden.
Dat stemt me positief.
Wie weet ooit in de toekomst......... 1 grote gezellige tinkerclub zonder ruzies.
Ik blijf er van dromen en op hopen

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:35

IK wil me niet echt in de discussie mengen,want er komt toch niet een einde aan !

Meelopers heb je altijd aan twee kanten,ik ben een objectieve tinkerfan,
en na een half jaar ellende, denk aan de jaarlijkse ledenvergadering !
Ik heb alles gevolgt op de forums was ik het gewoon zat en heb ik besloten macho in te schrijven bij het Nederlandstinkerstamboek,terwijl het altijd de bedoeling was macho te laten keuren bij de ICS !

De druppel was dat de leden die een mening hadden gewoon hun ledenblaadje "cobstukken" niet meer kregen en dat in Nederland !

Je weet gewoon op een gegeven moment niet meer wie je moet geloven,ik geloof niet klakkeloos alles over de familie Heykoop,maar bepaalde dingen klopppen gewoon niet !
Marijke heeft alles opgestart en altijd hart voor de zaak gehad dat geloof ik graag !

Hier wil ik het maar bij laten,ik bemoei me verder nergens mee,wilde alleen even kort mijn mening geven !

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:51

Zoals ik op Mariska's forum ook al gevraagd heb, Miranda waarop is jou mening over de fam. Cash gebaseert?, heb je ze al eens ontmoet? volgens mij niet. hoe kun je er dan over oordelen, ik snap dat voor jou als keurmeester in opleiding bij het ICS het allemaal erg sneu is maar blijf wel open en eerlijk

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:03

PFFF gaan we weer,

Miranda,

Wat jouw opvattingen ook zijn, ik zal ze respecteren, maar je kunt bij mij niet aankomen met te zeggen dat het ICS een goedlopend stamboek is!
Het ICS is al vanaf het begin geen goedlopend stamboek, de definitie van een goedlopend stamboek is in mijn ogen een stamboek waar het belang van het paard voorop staat en waar alle leden zich in kunnen vinden. Een stamboek is een vereniging door en voor de leden. En niet zoals, op dit moment, een vereniging waar één familie het voor het zeggen heeft en alle leden die het op een andere manier zien monddood gemaakt worden.
Als het aan het NST ligt was er de mogelijkheid tot samenwerken met het ICS, dit is door Marijke meteen van tafel af geveegd. De eerste keer dat ik Marijke sprak, nu al zo een vijf jaar geleden hebben we direct een discussie gehad over het wel of niet toelaten van maanogen. Volgens haar was dat onacceptabel en niet toegestaan door de Ieren. Dat zou ook niet veranderen, mijn merrie zou opgenomen kunnen worden maar dan met een extra aantekening en een dekhengst met maanogen was al helemaal ondenkbaar. Daar viel verder ook niet meer over te praten.
Enkele maanden later heb ik samen met wat die hard NSTers een hengstenshow aldaar bezocht. En wat schetste mijn verbazing, de dag erna kreeg ik een email waarin ik beschuldigd werd van het sturen van virussen naar de computer van Marijke. Ik en dat zooitje ongeregeld van het NST.
En zo zijn mij de afgelopen jaren zo enorm veel verhalen ter oren gekomen van mensen die op die manier door Marijke zijn benaderd.
Natuurlijk hoef je niet iedereen aardig te vinden, maar ze spreekt niet voor zichzelf, maar voor het complete ICS! EN DAT vind ik een kwalijke zaak, ze spreekt op dat moment namelijk OOK voor de leden van de ICS!

Verder zijn er nog zo veel zaken die nog steeds niet opgehelderd zijn, ook niet op de laatste vergadering. Punten die moeilijk werden werden direct van tafel afgeschoven met de mededeling: onrelevant, volgend onderwerp! Stemmen die in allerijl telefonisch werden verzameld, het overmatige drankgebruik van sommige van de leden tijdens de vergadering. Het meestemmen van NIET-leden van de vergadering. Het is niet een onderbuik gevoel dat ik heb, het is een opeenstapeling van fout op fout op fout. En ik hoop bij God dat Marijke de licentie niet terug krijgt! Liever geen stamboek dan zo'n stamboek!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:49

irish_lady schreef:

En ik hoop bij God dat Marijke de licentie niet terug krijgt! Liever geen stamboek dan zo'n stamboek!

Hier ben ik het helemaal mee eens, En ik hoop dan ook voor de leden dat er een gezond ICBS komt,

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:19

Ook helemaal mee eens.
AMEN! _/-o_

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:21

stomme k*t smiley doet het weer es niet......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:22

Ik raad iedereen aan om de paardenkrant van vandaag te lezen! Daar staat een heel stuk in over het intrekken van de licentie

puzzeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:48

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Of ze nou positief of negatief zijn, ik sta altijd open voor een eerlijke discusie en meningen.

Jeanette; ik heb je een mailtje gestuurd.

Wederom met vriendelijke groet aan iedereen,

Miranda

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 07:18

irish_lady schreef:
Ik raad iedereen aan om de paardenkrant van vandaag te lezen! Daar staat een heel stuk in over het intrekken van de licentie

IK kan niet aan de paardenkrant komen !
Kan iemand het samenvatten of inscannen ?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 07:24

Ook ik kan niet zomaar aan de paardekrant komen, ik hoor hier nu voor het eerst van mijn leven dat hij nl bestaat.
Kan iemand zorgen dat het stuk hier komt te staan?

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 07:40

Wat een verhaal zeg..............sjonge jonge

Echt zonde van zo'n stamboek
En wat gebeurd er dan nu met alle tinkers die in dat stamboek stonden ingeschreven???

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 07:59

Ik ben ook erg benieuwd naar het artikel...

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:13