al het gezever over fokken ten spijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: al het gezever over fokken ten spijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:44

johnnie schreef:
ga eens rondneuzen in die vele maneges waar paarden met de ketting aan de kop tegen de muur staan te wachten op hen die paard willen leren rijden.

Begint het enigzins te dagen mensen wat ik bedoel.

Nee wat heeft dat in hemelsnaam met broodfokken te maken, want dat was jouw punt

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:49

Ja inderdaad ja zo had ik het nog niet bekeken sarabande.
Die manege houders fokken zelf d'r paarden niet inderdaad.
En voor zo'n paard kun je relatief veel minder geld voor vragen dan een paard wat een papier heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:59

Karin schreef:

En een 'goed' papier is IMO nog altijd geen garantie dat het paard daadwerkelijk een topper is, in wat voor discipline dan ook. Gelukkig blijft fokken uiteindelijk voor een groot deel nog altijd gokken, zowel voor de 'beroepsfokker' als voor de hobbyfokker. Dat houdt het leuk en spannend.

Tuurlijk is het geen garantie. Maar als ik een veulen of 2/3 jarige koop, dan bekijk ik het paard natuurlijk op zich. Maar als het paard uit een moederlijn met veel sport komt, dan heb ik daar meer fantasie bij, dan bij een paard waar totaal geen predikaten er achter zitten.

Een topper vind je natuurlijk niet op die manier, maar een fijn sportpaard is vaak wel te herkennen aan de moederlijn en de predikaten.

Bij jonge paarden koop je nou eenmaal illusie, maar de kans is wat groter als er al veel sport uti de lijn komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:07

Trouwens .............als dat verhaal over fokkerijgezever allemaal waar is.

Hoe komt het dan, dat je stad en land moet afreizen om een correcte mooie driejarige te vinden ? Gewoon eentje die braaf is, mooi is, 3 functionele bewegingen heeft en een die gezond is..........

En dan praat ik toch over paarden die best geld mogen kosten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:59

Dan zijn er toch blijkbaar niet allemaal 'perfecte' producten uit die 'perfecte' combinaties van hengsten en merries voortgekomen. Ik neem tenminste aan dat je naar de afstamming kijkt voordat je een paard in het echt gaat bekijken en dat je op basis daarvan bepaalde verwachtingen hebt.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 00:28

Ik ben van mening dat het papier van een goed paard totaal geen invloed heeft, kan het paard springen, dan is ie geld waard. Een mooi papier is leuk voor de fokkerij. En handig om een verwachting te scheppen bij jonge paarden.
Nog een reactie over het inteelt verhaal; een beetje inteelt is niet erg. En kan juist goede resultaten geven (Okidoki van AZoer is bijvoorbeeld ook inteelt). Maar pas bij een hoog inteeltcoefficient kun je problemen krijgen.
Daarnaast zijn wij zijn altijd zeer tevreden over de verkoop van onze veulens (kwpners & friezen). Als reactie op iemands zijn mening dat er vaak geld bij moet. Dan doe je als fokker toch iets verkeerd. Dekgeld en kosten plus wat extra moet je gewoon terug kunnen verdienen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:49

Desiree schreef:
Je laat jezelf mooi kennen Anoukie, goed gezegd! Jij bent niet aan het discusieren, jij bent moedwillig aan het hakken. En daar gaat het jou ook om, om het hakken.

Ik noem alleen de feiten op en wat mijn idee daarover is Desiree. Als dat niet in jouw straatje past, jammer dan, had je maar niet dit topic moeten openen. Aangezien je zelf ook weer verwijst naar je eigen merrie en de situatie daaromtrent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:15

Pipo schreef:

Hoe komt het dan, dat je stad en land moet afreizen om een correcte mooie driejarige te vinden ? Gewoon eentje die braaf is, mooi is, 3 functionele bewegingen heeft en een die gezond is..........

Hoeft niet hoor. Ga maar naar Ermelo naar de NMK, lopen er zo´n 60 bij elkaar.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:17

Ik ben het helemaal met Suzanne F eens, er is weinig goeds te vinden voor een normale, maar best behoorlijke prijs. Ik ga dan af op papier en foto's en vooraf telefonisch contact en daarbij heel duidelijk aangeven wat ik zoek en wat ik er mee wil, maar nog steeds levert dat weinig goeds op. Overigens ook veel medische problemen of echt niet kunnen lopen. Ik weet dat je met training een eind kan komen, maar ik begin graag met het goede uitgangsmateriaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:28

Suzanne F. schreef:
Pipo schreef:

Hoeft niet hoor. Ga maar naar Ermelo naar de NMK, lopen er zo´n 60 bij elkaar.

Daar zeg je het al............daar lopen der 60 rond en het is een Nationaal kampioenschap. Ik heb het over een fijn correct paard Suzannen, niet over de beste van Nederland.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:29

jubeltje schreef:

Ik bedoel dat je alleen wilt laten zien dat je als hobbyfokker beter fokt met betrekking tot proffesioneel fokken, en dan weer met betrekking tot jou merrie. Wie heeft het gehad over afspuiten?

Graag een quote waarin ik dat schrijf. Ik wil alleen aangeven dat een hobbyfokker juist NIET per defenitie hoeft onder te doen omdat hij er minder verstand van heeft of omdat zijn hobbymerrietje inferieur zou zijn omdat er niets in haar bloedlijnen ooit bewezen zou zijn.

jubeltje schreef:
Als je dit al onredelijk vind, had ik als ik jou was dit topic niet gestart. Ik vind zeker niet dat ik onredelijk ben geweest.

Maar ik heb liever een discussie over hobbyfokkers vs. proffesioneel, nu verder ipv Desiree vs. proffesioneel.

Je spreekt jezelf tegen,

Anoukie schreef:
Maar kan me niet voorstellen dat die hobbyfokkers gingen fokken met de jaarlinghengst van de buurman, sorry... Veel hobbyfokkers kiezen nl. ook voor ggk hengsten, welk stamboek dan ook.

jubeltje schreef:
Jij ook niet, alleen je gelijk aan het halen. Als dit topic echt is om te discusseren over hobbyfokkers en proffesioneel, ok, maar ik krijg niet eht idee dat het jou bedoeling was.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:32

lachmar schreef:
Ja maar dat groepje is veel kleiner dan het aantal mensen dat in de wedstrijd sport rijdt.

Dat kani k me niet voorstellen. Ik denk dat van alle mensen die paardrijden minstens 50% op de manege rijdt.

Karin schreef:
Dan zijn er toch blijkbaar niet allemaal 'perfecte' producten uit die 'perfecte' combinaties van hengsten en merries voortgekomen. Ik neem tenminste aan dat je naar de afstamming kijkt voordat je een paard in het echt gaat bekijken en dat je op basis daarvan bepaalde verwachtingen hebt.

Kijk en dat is nou precies wat ik bedoel. En dat komt omdat de gouden formule ontbreekt.

En de correct 3 jarige die Pipo zoekt moet kennelijk meer in huis hebben dan wat de doorsnee ruiter afkan aan eigen capaciteiten. Maar goed, daar ging het ook over, het paard met net dat ietsje meer. Met alle fokbeleid ten spijt en alle ratio die je kunt bedenken en het samenrapen van de beste bloedlijnen is het nog moeilijk om zo'n paard te fokken.

Anoukie schreef:

Ik noem alleen de feiten op en wat mijn idee daarover is Desiree. Als dat niet in jouw straatje past, jammer dan, had je maar niet dit topic moeten openen. Aangezien je zelf ook weer verwijst naar je eigen merrie en de situatie daaromtrent.

jij verwijst naar mijn 2 jarige. En ik zeg dan vervolgens dat dit met fokken niets te maken heeft omdat dit buiten mij om is gegaan. En dan lijkt het alsof dat totaal neit gelezen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:02

Desiree schreef:

En de correct 3 jarige die Pipo zoekt moet kennelijk meer in huis hebben dan wat de doorsnee ruiter afkan aan eigen capaciteiten. Maar goed, daar ging het ook over, het paard met net dat ietsje meer. Met alle fokbeleid ten spijt en alle ratio die je kunt bedenken en het samenrapen van de beste bloedlijnen is het nog moeilijk om zo'n paard te fokken.

.

Das gel*l wat iedereen wil graag een mooi werkwillig braaf paard die correct kan bewegen. Dat zijn paarden waar je altijd mensen heel blij mee kan maken.
En die zijn niet zo eenvoudig te vinden.

Dus ipv iedereen die toppers aan het fokken is, waarom niet eerst proberen een correcte en fijne te fokken. Dat is mijn streven geweest, alleen heb ik de merrie verkocht, dus weet niet of dat was gaan lukken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 11:08

Pipo schreef:
Das gel*l wat iedereen wil graag een mooi werkwillig braaf paard die correct kan bewegen. Dat zijn paarden waar je altijd mensen heel blij mee kan maken.
En die zijn niet zo eenvoudig te vinden.

Hoezo is dat gelul? Op concoursen zie ik zat paarden die goed kunnen bewegen. Maar ik denk dat jij eenvoud verwart met net iets meer. Ik denk dat jouw normen gewoon niet reeel zijn.

Pipo schreef:
Dus ipv iedereen die toppers aan het fokken is, waarom niet eerst proberen een correcte en fijne te fokken. Dat is mijn streven geweest, alleen heb ik de merrie verkocht, dus weet niet of dat was gaan lukken

Dat is het streven van de meeste mensen denk ik. Mijn fokdoel is niet een topper fokken maar een paard waar de gemiddelde ruiter lekker mee uit de voeten kan. En al wat hij extra kan is mooi meegenomen. Kan hij minder, dan heb ik gefaald.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:14

Wij op stal hebben toch eigenlijk altijd als doel om een correct gezond paard te fokken..

En dat correcte gezonde paard wordt dan geen buitenritpaard. Niet dat daar wat mis mee is. Maar als we een paard fokken dan denken we niet owwwwwwwww dit wordt een nieuwe ggk-dekhengst. Wel denken we dat het merrieveulen op de keuring als hij drie is ster zal worden. Waarom?

Omdat je fokt met een doel... en dat doel is voor ons fijne gezonde paarden fokken die in de sport makkelijk mee kunnen lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:17

Desiree schreef:
Hoezo is dat gelul? Op concoursen zie ik zat paarden die goed kunnen bewegen. Maar ik denk dat jij eenvoud verwart met net iets meer. Ik denk dat jouw normen gewoon niet reeel zijn.

.

Als ze op concours lopen zijn het geen driejarigen meer, maar geklasseerde paarden.........
Ik heb het trouwens niet over goed bewegen, maar over correct bewegen. En mooi, en gezond en braaf.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:17

Kip je zegt het goed............vergelijkbaar met een stermerrie! Dat zijn meestal mooie fijne sportpaarden waar iedereen blij mee is.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:18

En ik denk dat veel hobby-fokkers er wel degelijk over nadenken. Vaak zijn dat de mensen die maar 1 paard per jaar kunnen dekken en dan zullen ze ook ongetwijfeld een bewuste keuze willen maken.

Tuurlijk een 2-jarige die gedekt wordt door de hengst vd buurman. Hardstikke leuk, kan best een leuk veulen uitkomen. Maar het is toch logischer als mensen kiezen voor een bewezen hengst? Waarvan ze ongeveer weten hoe hij fokt?

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:19

Pipo schreef:
Kip je zegt het goed............vergelijkbaar met een stermerrie! Dat zijn meestal mooie fijne sportpaarden waar iedereen blij mee is.

na ster gaan we verder..... Naar voorlopig keur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:25

Maar Desiree, ik begrijp dat jij na het verhaal van Jeroen Dubbeldam hoopt op een topper om dat je per ongeluk je enterhengst bij je tweejarige in het land hebt gemikt ?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 11:26

dus dan zou er alleen met stermerries gefokt moeten worden ook.
Ik denk niet dat dit correct is. Het kwpn is van alle mensen die kwpn paarden hebben. En niet iedereen is het altijd eens over de uitslag of een merrie ster of niet had moeten worden. De jury denkt wel eens ooit anders dan het volk langs de kant die ook mee hobbyen. Ik denk dat je je niet moet blind staren op die predikaten. het is niet alleszeggend.

Pipo schreef:
Maar Desiree, ik begrijp dat jij na het verhaal van Jeroen Dubbeldam hoopt op een topper om dat je per ongeluk je enterhengst bij je tweejarige in het land hebt gemikt ?

Hm, dan haalde jij vroeger op school niet zo'n goede cijfers bij begrijpend lezen, dat begrijp ik daar dan weer uit.
Want uit welke woorden begrijp jij dat ik hoop op een topper uit mijn 2 jarige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:29

Desiree schreef:
Ik denk niet dat dit correct is. Het kwpn is van alle mensen die kwpn paarden hebben. En niet iedereen is het altijd eens over de uitslag of een merrie ster of niet had moeten worden. De jury denkt wel eens ooit anders dan het volk langs de kant die ook mee hobbyen. Ik denk dat je je niet moet blind staren op die predikaten. het is niet alleszeggend.

?

Dat staat er volgens mij helemaal niet...........er staat dat het om een paard gaat met die kwaliteiten. Er staat niets over fokken met een ster of niet stermerrie. Want dat maakt mij geen zak uit..........Jij begint over het feit dat mijn normen niet reeel zijn, en ik probeer jou uit te leggen dat dat mijn norm is voor een fijn sportpaard........eentje die redelijk voldoet aan de normen van een stermerrie.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:31

Desiree schreef:

Een hele predikaatrijke lijn is niet alleszeggend???? Die predikaten hebben die beesten niet voor niks.. En nee, het kwpn is niet alleszeggend. Maar het biedt toch wel iets meer garantie als je fokt uit een predikaatrijklijntje.... Vind ik!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:32

Jansje schreef:

Ik ben van mening dat het papier van een goed paard totaal geen invloed heeft, kan het paard springen, dan is ie geld waard. Een mooi papier is leuk voor de fokkerij. En handig om een verwachting te scheppen bij jonge paarden.

Nog een reactie over het inteelt verhaal; een beetje inteelt is niet erg. En kan juist goede resultaten geven (Okidoki van AZoer is bijvoorbeeld ook inteelt). Maar pas bij een hoog inteeltcoefficient kun je problemen krijgen.
Daarnaast zijn wij zijn altijd zeer tevreden over de verkoop van onze veulens (kwpners & friezen). Als reactie op iemands zijn mening dat er vaak geld bij moet. Dan doe je als fokker toch iets verkeerd. Dekgeld en kosten plus wat extra moet je gewoon terug kunnen verdienen.

Inteelt niet erg?
Nooit gehoord over de genetische complicaties die daardoor optreden?

Of heb ik het nu over incest, en jij over lijnenteelt?
Laatst bijgewerkt door MissJ op 31-08-05 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:33

Desiree schreef:
jeverwijst naar mijn 2 jarige. En ik zeg dan vervolgens dat dit met fokken niets te maken heeft omdat dit buiten mij om is gegaan. En dan lijkt het alsof dat totaal neit gelezen is.

heeft niet met fokken maar f*cken te maken .het is mss buiten je zicht gebeurd maar voor de rest zijn die twee merries daar niet uit eigenwil gaan bijstaan ,desiree . je hebt ze ergij gezet omdat het gratis was en het is niet buiten je wil gebeurd je hebt er bewust voor gekozen .Als je geen veulen wil dan zet je geen merries bij hengsten ,Heel simpel lijkt mij ; Voor de tweejarige kan het mij niet schelen ,ik laat degene die er klaar voor zijn ook dekken maar voor de jaarling vindt ik het dieptriest