) over de manier waarop ze haar paard behandeld. Als je het zelf even niet zit zitten is het juist goed om even afstand te kunnen nemen. Je verpest meer aan een paard als je je zelf er niet lekker mee voelt, dat heeft ongetwijfeld toch uitwerking op het paard. Bovendien loopt iedereen normaal gezien hard te roepen over opfok, niks met het paard doen tot z'n 3de jaar, en nu ineens doet TS het fout omdat ze het even niet zit zitten en het paard gewoon even niet wil zien? Ik vraag me af hoevaak de mensen hun paard zien die tientallen kilometers zoniet honderden kilometers verderop in de opfok staat.Wat betreft het drachtig zijn van een 2-jarige, er is toendertijd onderzoek gedaan op de Waiboerhoeve en het heeft absoluut geen nadelige gevolgen. De groei wordt op latere leeftijd ook weer gewoon ingehaald. Ook op botwerk en zo heeft het geen nadelige gevolgen. Bovendien, paarden in het wild worden ook op 2-jarige leeftijd gedekt, denk maar niet dat zo'n wilde hengst bij zichzelf denkt van "jou sla ik maar een jaartje over, want je bent nog te jong". Wij zijn te sterk geneigd om van de natuurlijke situatie van zo'n paard af te wijken, maar bekijk een paard ook eens in het wild in een kudde. Dit geldt ook voor de jaarling die wellicht drachtig is, in een wilde kudde zou zij ook gedekt zijn mocht ze echt hengstig zijn. Een paard is erop gebouwd, de natuur heeft dit zelf geregeld.