jaarling mogelijk drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: jaarling mogelijk drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:28

Ik zit met verbazing de reacties van iedereen te lezen. Ik heb juist respect voor de TS (en nu zal ik wel heel Bokt over me heen krijgen ) over de manier waarop ze haar paard behandeld. Als je het zelf even niet zit zitten is het juist goed om even afstand te kunnen nemen. Je verpest meer aan een paard als je je zelf er niet lekker mee voelt, dat heeft ongetwijfeld toch uitwerking op het paard. Bovendien loopt iedereen normaal gezien hard te roepen over opfok, niks met het paard doen tot z'n 3de jaar, en nu ineens doet TS het fout omdat ze het even niet zit zitten en het paard gewoon even niet wil zien? Ik vraag me af hoevaak de mensen hun paard zien die tientallen kilometers zoniet honderden kilometers verderop in de opfok staat.

Wat betreft het drachtig zijn van een 2-jarige, er is toendertijd onderzoek gedaan op de Waiboerhoeve en het heeft absoluut geen nadelige gevolgen. De groei wordt op latere leeftijd ook weer gewoon ingehaald. Ook op botwerk en zo heeft het geen nadelige gevolgen. Bovendien, paarden in het wild worden ook op 2-jarige leeftijd gedekt, denk maar niet dat zo'n wilde hengst bij zichzelf denkt van "jou sla ik maar een jaartje over, want je bent nog te jong". Wij zijn te sterk geneigd om van de natuurlijke situatie van zo'n paard af te wijken, maar bekijk een paard ook eens in het wild in een kudde. Dit geldt ook voor de jaarling die wellicht drachtig is, in een wilde kudde zou zij ook gedekt zijn mocht ze echt hengstig zijn. Een paard is erop gebouwd, de natuur heeft dit zelf geregeld.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:33

Zo'n africhtingsstal zal jou in het proces betrekken. Als jouw schoon-oom om het even zo te zeggen er mee bezig is en jij laat de boel voor wat het is, dan kun je d'r straks nog geen fluit mee. En anderen net zo min.

Nog even een reactie op Neonlight: ik heb mijn veulens nog nooit in een opfok gehad dus ik roep normaliter niet dat een paard in de opfok moet. Zelf geef ik de voorkeur aan weidegang met soortgenoten (niet per definitie leeftijdsgenoten) en veel in de hand nemen - de basisdingen wel te verstaan, poetsen, da, smid, trailer....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:36

Nou Sylvia, weidegang met soortgenoten bied ik aan al mijn paarden, jonge en oude. Het is voor elk paard onontbeerlijk, net als voer en drinken. MAar verder snapt Neonlight wat ik inderdaad doen.

Ik neem afstand, wil geen negatief gevoel op dat paard uitstralen. Ik wil juist weer bijtanken voor nieuwe moed om er weer mee verder te gaan. En ik wil nadenken over hoe ik het het beste kan aanpakken. Maar je bent te kortzichtig bezig om dat in te kunnen zien. Te graag met het vingertje willen wijzen.

Mijn 2 jarige kwam toch ook elke dag aan de hand. Aan het touw naar buiten en ook weer naar binnen. Bij het vast zetten als ik har borstelde. MAar ik moest altijd oppassen. Niet dat ze gemeen is, maar als ze iets niet wil wordt ze zo heftig dat ze een gevaar wordt voor zichzelf en haar omgeving. Ze schakelt dan heel haar verstand uit. En ja, paarden kunnen verstand hebben! Ik zie het verschil namelijk wel bij het ene of het andere paard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:51

niet iedereen brengt z'n paard in de opfok hoor
ik heb ze liever thuis bij elkaar
maar een paard in de opfok doen lijkt me geen probleem als het vanaf veulen in de handen is geweest normaal reageerd op de trailer hoefsmid e.d. gewoon NORMAAL is
dan is het beleren later ook geen probleem

toch denk ik dat het geen karaktertrekje is zoals word gedacht door de TS maar gewoon aangeleerd gedrag!
ik heb al iets van 20 veulens gefokt van verschillende rassen en daar zaten ook bloederige beestjes bij
maar ik kon ze allemaal zonder problemen laden in m'n eentje (ook jaarlingen) hoefsmid, druk verkeer,alleen staan etc.
zonder uitzondering konden ze dat allemaal
niet 1 is er ontspoord terwijl ik toch echt geen bijzondere gaven heb qua paarden (was dat maar waar )
voor mij het bewijs dat het toch in de opvoeding zit en niet in het paard zelf
zoek de fout bij jezelf of bij degene waar ze is geboren.. niet bij het paard!
neem contact op met de fokker om eens te vragen hoe ze als veulen was.. wie weet kun je er wat mee

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:57

ja maar jij was een hoop de ellende voor unamie. Ik kreeg het diertje als jaarling. Ik verwijt de fokker dan ook het meeste van dit gedrag. Die is de hoofdschuldige. MAar zo gaat het vaak, een veulen fokken, geen halster om, maar laten doen, op een dag vangen en spenen en verkopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:46

Nou moet ik wel zeggen dat het gedrag van de merrie weinig invloed heeft op de nakomelingen, als je er maar goed mee om weet te gaan. Onze fokmerrie is ook geen lievertje, ze bijt, ze slaat, en ze doet luchtzuigen. Geen een van haar veulens is zo als ze zelf is. Als ze een veulen aan de voet heeft kun je er ook niet bijkomen. Dit laten we zo, we gaan geen gevechten aan. Als de veulens gespeend worden komen ze voor het eerst in de hand. Iedere dag wordt er wat mee gedaan en na een week heb je een supertam veulen. En we hebben met al haar nakomelingen (6 nu) geen moeite, geen een haalt het in zijn hoofd om te bijten of te slaan, en ze is nog steeds de enige luchtzuiger op stal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:50

DAT is zowiezo hoopgevend Neonlight. Want als je de mensen hier hoort....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:30

Sja, "de mensen hier" spreken net als Neonlight uit ervaringsperspectief...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 13:36

Ik denk dat de ervaring bij sommigen nogal tegenvalt. VAnwege hun gebrek aan relativeringsvermogen.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:47

Neonlight schreef:
Nou moet ik wel zeggen dat het gedrag van de merrie weinig invloed heeft op de nakomelingen, als je er maar goed mee om weet te gaan. Onze fokmerrie is ook geen lievertje, ze bijt, ze slaat, en ze doet luchtzuigen. Geen een van haar veulens is zo als ze zelf is. Als ze een veulen aan de voet heeft kun je er ook niet bijkomen. Dit laten we zo, we gaan geen gevechten aan. Als de veulens gespeend worden komen ze voor het eerst in de hand. Iedere dag wordt er wat mee gedaan en na een week heb je een supertam veulen. En we hebben met al haar nakomelingen (6 nu) geen moeite, geen een haalt het in zijn hoofd om te bijten of te slaan, en ze is nog steeds de enige luchtzuiger op stal.

hmmmm, dat is niet helemaal waar.
jij hebt geluk dat nog niet een van de jongen het doet.
Wij fokken op dit moment met vier merrie's drie zijn daar van een KWPN en een Fries(van mijn moeder).
Een KWPN merrie is heel erg lief en vriendelijk, ze is 5 jaar en een kind van 7 kan haar in het land brengen en ophalen. Haar veulens zijn heel erg leif, ook hengsten.
Nog een KWPN merrie is een brutaal paard, kan je onverwachts bijten, haar veulen zijn ook zo van die vlerken.

Maar de vader doet ook nog wel wat, maar de merri ehet meest.
Ga maar naar een stal, waaar de veulens niet door de handen komen, allen wanner ze naar de keuring moeten. Die veulens hebben het zelfde gedach als de moeder.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:07

Och Desiree, je houdt jezelf gewoon voor de gek... Iemand die een positieve ervaring heeft gehad heeft meer ervaring dan iemand die geen positieve ervaring heeft gehad?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:08

Het is zoals met alle eigenschappen marijke, welke worden doorgegeven door de ouders? ik denk dat het in het geval van mijn 2 jarige vooral een karaktertrek is. Ik hoop dat ze die niet doorgeeft. Haar karakter vormt eerder een reden voor mij om niet met haar te fokken. als ik het wel zou doen, zou ik altijd een hengst kiezen met een superkarakter. Ik heb deze merrie samen gekocht met de jaarlingen waar ze nu bij staat. Maar die jaarlingen zijn heel anders, komen altijd naar je toe, zijn vol vertrouwen. MAar die komen ook van een andere fokker. En ik vermoed dat hun fokkers er mee mee gedaan hebben als veulen.

Sylvia, ik sta niet meer open voor wat jij zegt. Want jij leest ook niet wat ik hier schrijf. Ik zie er tenminste geen reacties op. Jij kan alleen maar commentaar geven en je wijsvingertje opsteken.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:55

Desiree schreef:
Ik zal dat zeker tegen hem zeggen dat hij het veulen beter kan af laten spuiten. Maar of hij zal luisteren... hij heeft wel eens vaker niet naar mij geluisterd namelijk. Kijk, over mijn 2 jarige maak ik me niet heel druk. Ze is om precies te zijn 2 jaar en 5 maanden, dus bijna 2,5 jaar. Hoewel veel mensen ook bij die leeftijd twijfels hebben voor drachtigheid denk ik dat het niet veel kwaad kan.

Maar zou jij echt een veulen willen van een jaarling (en dus ook niet ggk) hengst? Dat is fokken voor broodbeleg oftewel salami!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:59

Anoukie schreef:

Maar zou jij echt een veulen willen van een jaarling (en dus ook niet ggk) hengst? Dat is fokken voor broodbeleg oftewel salami!

IK weet het niet. Dat hangt af van het veulen zelf. Ik kijk naar het individu. Als je het veulen echter koopt met het doeleinde er later mee te fokken is het overigens minder interessant. Tenzij het toch een heel apart veulen is om te zien.

Maar bewust fokken zonder papieren is niets voor mij. Ik heb 1 merrie drachtig van Solitair en eentje hopelijk drachtig van Lacco Ameno. Deze veulens krijgen allebei papieren dus als ze er komen. Mocht uit de 2 jarige merrie een veulen komen (ze is dan 3), vraag ik wel registratiepapieren aan.

Kijk, het veulen lijdt er niet van als het uit een 2 jarige moeder komt. De groei van de vrucht gaat namelijk ten koste van die van de moeder. En het is dus de moeder waar ik meer over in zit.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:03

Desiree schreef:
Soms denk ik wel eens dat ze nare dingen heeft meegemaakt, maar ze was maar anderhalf jaar toen ze bij mij kwam. Veel meegemaakt hebben kon ze niet echt maar je weet het natuurlijk nooit.

Ik kan haar niet laten onderzoeken door de dierenarts. Er kan gewoon niemand bij komen, heel simpel. Een dierenarts kan haar dus ook niet aanraken en zo. ERg onhandig als je wilt onderzoeken.

Ik was in het begin echt wel blij met haar hoor. Ze is tenslotte mooi en ze kan heel fijn bewegen. MAar ze heeft het een beetje verbruid bij mij.

denk dat de merrie ook heel eenkenig is, heb ook zo'n paard, maar geen exzeem.
Misschien wat een pismerrie geworden, gebeurt meestal op die leefdtijd. Dan hoef je er niet zomaar bij te komen, spreek uit ervaring.

Ons eenkenige paaard hebben we eerst ook met moete kunnen laten onderzoeken door de dierenarst, maar nu is er niks meer aan de hand, gewoon door zetten, zo ligt het bij die paarden. Deze merrie is 4 jaar en krijgt volgend jaar een veulen van Oramé.Doordat ze moeder word verandert haar karakter ook, ze is een stuk leiver voor anderen.

Je dierenarst moet wel doorzetting vermogen hebben.
Als ie vervelent word je haar ook een praam op doen, ziet er zielig uit, maar dat is het niet. De praam werkt bijna het zelfde als een poeder voor rustiger worden. Het paard recpecteert dit wel.

veel succes met je paarden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:15

Desiree, nu ben ik wel benieuwd naar je 2-jarige. Heb je er geen foto van?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:35

Jah wat voor afstamming heeft ze trouwens???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:42

ja verdorie (heel gefrustreerd), heb verschillende fotos maar die krijg ik hier niet op bokt!

De merrie is van Hemmingway uit een Elan xx x Flaneur moeder. ZE droeg de afschuwelijke naam Wilco, ik heb haar echter Wenhyfar genoemd. Maar wie zou mij kunnen helpen om foto's te plaatsen?
Binnenkort hoop ik ook foto's te kunnen plaatsen van de jaarlingen die ondanks dat ze jaarling geen naarling zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:44

Marijkeeee schreef:
hmmmm, dat is niet helemaal waar.
jij hebt geluk dat nog niet een van de jongen het doet.
Wij fokken op dit moment met vier merrie's drie zijn daar van een KWPN en een Fries(van mijn moeder).
Een KWPN merrie is heel erg lief en vriendelijk, ze is 5 jaar en een kind van 7 kan haar in het land brengen en ophalen. Haar veulens zijn heel erg leif, ook hengsten.
Nog een KWPN merrie is een brutaal paard, kan je onverwachts bijten, haar veulen zijn ook zo van die vlerken.

Maar de vader doet ook nog wel wat, maar de merri ehet meest.
Ga maar naar een stal, waaar de veulens niet door de handen komen, allen wanner ze naar de keuring moeten. Die veulens hebben het zelfde gedach als de moeder.

Wij hebben 6 nakomelingen van 3 verschillende hengsten. Nu doet de vader ook echt wel wat, maar ik doel er voornamelijk op dat een gemene merrie geen invloed hoeft te hebben op de veulens, als je het zelf maar goed aan pakt. Dat is ook hetgeen ik met mijn eerdere reactie vertelde.

En ik ga het niet over ervaring hebben, maar dit is wat wij hebben meegemaakt met deze merrie. Onze vorige fokmerrie was ook geen lievertje, en ook daar hebben we 14 veulens uitgefokt. Dit waren 14 hengstveulens, waarvan er 12 hengst zijn gebleven in het verloop van hun leven, en ook daar zijn nooit problemen mee geweest.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:13

Ik denk dat Desiree zelf ook niet blij is dat het zo heeft uitgepakt, dit was in eerste instantie natuurlijk niet de bedoeling.
Misschien valt het allemaal wel mee.
Wat betreft de merrie, volgens mij hangt het allemaal samen met vertrouwen en moeten jullie weer naar elkaar toe groeien. Als een paard trauma's heeft van de oude eigenaar is het wel heel moeilijk maar het kan wel dus Desiree, moed houden!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:58

Desiree schreef:
Ik denk dat de ervaring bij sommigen nogal tegenvalt. VAnwege hun gebrek aan relativeringsvermogen.

Wat heeft dat met elkaar te maken?
Ik ben blij dat ik geen ervaring heb met een 2-jarige die misschien drachtig is... Gelukkig staat onze enterhengst met andere hengsten in opfok zonder merries er tussen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:03

De opmerking die je hier quote ging over het karakter van de merrie die op het veulen over zou slaan, niet over de drachtigheid van een 2-jarige.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:06

En mijn ervaring is anders dan die van Neonlight, zo simpel is het. Ik vind mezelf geen leek op het gebied van veulens en jonge paarden; papier boeit me weinig maar verder?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 22:25

Vandaag vertelde mijn hoefsmid mij toen ik mijn zorgen uitte over de jaarling, dat de groei voor het moederdier mogelijk stagneert, maar daarna gewoon inhaalt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:27

Ik denk dat goede voeding een toverwoord is... Ook voor die 2-jarige van jou trouwens.