x

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje85

Re: Waarom zijn Belisars zo rot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:35

Je weet het natuurlijk gewoon nooit zeker. Toch als je zo'n hengst kiest, houdt je er stiekem rekening mee dat het een moeilijk paard kan worden, gewoon omdat zo'n hengst daarom bekend staat. En ik zeg maar zo: Ze staan niet zomaar bekend! Toch kan ik het niet genoeg benadrukken dat er ook hele fijne paarden komen van deze hengsten. Ik ken een merrie die van moeders kant van Housten is. Heel lief en fijn paard (die wel in haar waarde wil worden gelaten), ook werkwillig, maar kan wel erg heet worden. Als je hier mee om kan gaan, is dat naar mijn idee het ideale paard voor je. En 1 ding is zeker: Opvallen doen ze! Qua beweging, maar ook zeker het totale plaatje is oogstrelend...
Weet dus waar je aan begint, maar ik weet zeker dat als het aan moederskant goed zit, je gerust aan een Housten kan beginnen als je met zulke paarden om kan gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:44

Waarom vinden mensen paarden met karakter nou rotzakken? is dat omdat ze zelf niet genoeg rijkunstig gevoel hebben om met dit soort karakterpaarden om te gaan????????

Makkelijker is het om zo een dier te bestempelen als lastig, lui, gevaarlijk enz, enz.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:03

Jasmijn schreef:
Ik zie dit topic nu pas, maar kan natuurlijk niet achter blijven.

Ik denk dat Belisar paarden geeft met een heel sterk karakter, die goed voor zichzelf zorgen.
Er zitten dan ook zeker wel lastige tussen, maar de meeste willen echt wel voor je gaan, als je ze maar in hun waarde laat!
Ik vind het geweldige paarden, ze kunnen bijna allemaal super lopen (op wedstrijd pik je ze er zo uit, en nee, niet doordat ze overeind staan. ) en ik leer nog elke dag van mijn karakterpaard.

We noemen die van mij en zijn broertje wel eens de familie Sar, omdat ze in de wei samen spannen tegen de rest. Niet kwaad, maar er moet wel reuring zijn tenslotte.
Het zijn paarden die bezig moeten zijn. Omdat ze zo slim zijn gaan ze zich snel vervelen.

Ook ik moet maar even reageren en sluit me volledit bij Jasmijn aan...

Ik heb ook een Belisar en een dier met een fantastisch karakter!!!
Ze heeft altijd voor ons willen werken, laat je (bijna ) nooit zitten op wedstrijd.
Zelfs als ze lichamelijk niet 100% in orde is wil ze nog haar best doen om ons 'blij' te maken.

Aan de andere kant heeft ze zeker karakter (je moet alles vragen, ipv opdringen maar dan gaat ze ook wel voor je door het vuur).
Het is soms een behoorlijke heethoofd en daarom wil ze tijdens het rijden weleens in een stresskip veranderen dat ze uiteindelijk op haar plaats staat te 'hippen' (omdat ze het zelf allemaal niet meer weet, zodra je haar begeleid gaat ze gewoon weer verder).
Maar ze heeft absoluut nog nooit iemand er met opzet uit het zadel gewerkt of andere vreemde acties gehad.

Het is zeker een dominante merrie, maar het karakter is juist wat ik zo heerlijk aan haar vind. Laat tenminste niet over zich heen lopen zonder ooit echt gevaarlijk te worden, daarvoor zit er gewoon teveel goed in.

Okee, ik moet alleen opbiechten...ja...ze is wat minder lief tegen andere paarden. Dan is ze soms wel te vergelijken met een terrorist

Enneh, Mireille1970; je hebt zelf nog op deze rottige Belisar gezeten toen ze een jaartje of 5 was...

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 14:06

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:28

haha! geweldig! ik zie heel veel overeenkomsten met mijn paard van Belisar. Maar ook weer heel veel niet. Ze is moeilijk te rijden, als ze iets niet wilt doet ze het niet. bijvoorbeeld aan de teugel lopen Galopperen is ook het einde! Ze zou het liefste de hele dag buitenrijden in galop. Ik rij dus ook vrijwel alleen buiten met haar en dan is ze zo fijn! nergens bang voor, kan gewoon alles met haar. Heb al meerdere malen de waal met haar overgestoken via de tolbrug of de brug in Ewijk. Nu ben ik bezig met Parelli en dat vergaat haar erg goed!
Ik heb iig heel blij met mijn Belisar en ik zou er zo weer eentje kopen!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:59

Ik heb een tijdje een Belisar gereden maar dat was geen echte rotknol, wel een tikje neurotisch maar niet onmogelijk. Ik vond hem wel heel onbereikbaar, hij sloot zich altijd een beetje af tijdens het rijden (en eigenlijk op stal ook wel), ik kon nooit echt hoogte van hem krijgen. Maar gemeen was ie zeker niet.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:18

Ach, ze zijn apart.
Maar dat heb ik ook met mijn paarden. Jeraldo x Pion x Kaiserstern xx, Goodtimes x Voltaire x Wahtamin xx en Rohdium x Jeraldo x Pion. Als je die afstammingen ziet denk je ook levende TNT-staafjes. En ze zijn wel heet en apart maar als je gewoon consequent en streng bent zijn het fantastische paarden. Maar ze moeten gewoon weten wie de baas is. En je moet ze met respect behandelen en niet beledigen.

En ik ken ook een Belisar en die is apart maar wel bloedmooi en heel lief. KAn je onderdoor kruipen op stal ondanks dat het een hengst is

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:31

KarinvdM schreef:
[***] schreef:
toch ben ik het er niet helemaal mee eens dat je een karakter kan kweken...zoals mijn paard had een rotkarakter en volgens jou redenering ga ik dan dus niet goed met m'n paard om? dat vin ik nogal cru gezegd...dat ligt echt aan het paard zelf volgens mij..want als er zoveel belisars zijn die klieren is dit dus toevallig omdat ze dan allemaal een eigenaar hebben die niet goed met hun omgaat? of begrijp ik dit verxd

Ik vind het te simpel om de schuld bij het paard te leggen.
Je hoeft je er toch niet voor te schamen als je met een paard niet de juiste match maakt? Het ene paard ligt je beter dan de ander.
Een rotkarakter?? Nee, daar geloof ik niet zo in.

Een karakter word meestal al gevormd in het 1e jaar. je kunt niet klikken met elk paard. Dat is ook absoluut geen schande. de één ligt je beter dan de andere. Niet idereen kan ook met elk persoon over weg. Het zelfde word namelijk gezegt over Burggraaf. Ik ken een Burggraaf wat een onzettende luie rotzak was. En er stond er é''en naast die de handelar half dood sloeg omdat hij zijn benen wou afspuiten en ik kon er alles mee. (waren overigens handelspaarden op een handelstal). Zo heb ik dat met Weltmeyer nakomelingen. Ik heb daar slechte ervaringen mee. Dat ligt niet aan de paarden en aan de hengst want veel mensen kunnen er juist goed mee, maar ze liggen mij niet. Vaak moet je het karakter van het paard bij de eigenaar zoeken. Het paard word zo gevormd en kan er niks aan doen. Een kind van een crimineel hoeft ook niet perse krimineel te zijn

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:44

Ja, idd. Iedereen heeft het toch altijd over die fiijne Cabochon's> dat zouden zulke fijne werkwillige paarden zijn. Nou, ik ken er een paar. Echt geen fijne beesten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:07

Pretendent ten voete uit? Scoorde zelf een 4...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:08

Ik denk ook dat het provincie of districtgebonden meningen zijn misschien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:46

KiWiKo schreef:
Makkelijker is het om zo een dier te bestempelen als lastig, lui, gevaarlijk enz, enz.

Tja, het is toch makkelijk? Het beest zegt niets terug...

Ik denk dat de meeste "gevaarlijke/lastige (blabla)" paarden van ruiters/amazones komen die niet weten hoe ze met een paard om moeten gaan.
Je hebt leren rijden op een manege en na 3 jaar weet je het allemaal heeeeeel goed...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 06:05

Dus praktijkervaring telt niet?

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:34

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:42

Nouja als het de eerste dag is kan het paard misschien ook wel wat tijd gebruiken om even tot rust te komen....is niet niks voor een paard om te verhuizen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:30

[***] schreef:
nee hoe 'bestempelen' jullie dan een paard dat al meteen de eerste dag de stal afbreekt..wij het daarom in de wei zetten en die in de wei steeds voor de draad langs rent en bijt en schopt naar het paard in het weiland ernaast net zolang tot dat andere praat van woede door de draad vliegt..wij haar maar weer uit de wei halen ik er maar op ga rijden en dat beest weigerd langs de a-lijn te lopen en gewoon steigerd en zich omkeerd...dat noem ik lastig maar ik weet niet wat jullie daar van vinden

Probeer je is in het paard te verplaatsen. dat is wat veel mensen vergeten. het paard krijgt zomaar opeens een andere stal. Wie weet waar die weg komt, wat hij heeft mee gemaakt. Ik heb zelf zo'n voorbeeld op stal. het is een Zep merrie. Staan ook bekend als moelijke dieren. Ze was ook heel lastig toen mijn vriend haar kocht. Maar door goed op te letten kwamen we er achter dat het paard allerlei trauma's had. Door een vriendelijke in het paard verplaatsende omgang met veel rust en liefde is het een super karakter paard geworden waar je kinderen van 10 jaar alleen mee weg kunt laten gaan. Hoezo lastig. Een paard vertoont niet zomaar een slecht karakter. daar gaat wat aan vooraf. meestal komen deze paarden van de één naar de andere, en iedereen vind het een lastig dier en het paard weet helemaal niet meer wat hem overkomt. Het is dan te hopen dat het een goed baasje is wat hem of haar helpt weer op het goede pad te komen. En dat is voor ervaren ruiters vaak niet weg gelegd omdat deze er de tijd niet voor hebben. Want een paard moet snel op een bepaald niveau zijn. (let op Hier bedoel ik niet elke ervaren africhter mee)

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:09

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:14

Ik noem een paard pas lastig als ik er ruim een jaar dichtbij sta en hij/zij blijft lastig. Dan vind ik zo;n paard pas lastig. Niet na een dag, een week of een maand.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:34

Ik heb pas 1 keer een paard gehad die ik onder de noemer lastig kon plaatsen.
De rest had gewoon een apart karakter. Heb nu ook een paard op stal staan (Animo) die door iedereen is afgebrand omdat het zo'n rotbok zou zijn. Paard blijkt last van zijn rug te hebben en is nu superfijn om mee te werken en heeft al aan een half woord genoeg.
Moeilijke paarden worden vaak niet begrepen en uit onmacht dan maar als lastig bestempeld.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:38

[***] schreef:
dat hebben we ook echt wel gedaan..het was een prachtige merrie..maar ze bleef lastig dag in dag uit weer opnieuw dat ik geen zin had om naar haar toe te gaan dat ze onder haar werk uit wou komen..en ik denk niet dat ze trauma's had..ze was pas 4 toen we haar kregen

Die van ons was ook 4 jaar. Ze had problemen met de stoffwisseling een plek op de rug en een prikkeldraad litekken. In het eerste half jaar kan al zoveel mis gaan. Het paad kan ook zo reageren door verborgen gebreken. Het heeft misschien ergens pijn. Vaak word dat helemaal niet opgemerkt en juist meesta door mensen die zich niet verplaatsen in het paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:48

Aan een vierjarige kan al een hoop mankeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:00

Daar ben ik het volledig mee eens,praktijk voorbeelden genoeg gezien..en daarmee kom ik dan ook weer terug op mijn mening dat belisar's omdat ze lichamelijk vroeg rijp zijn,snel overvraagd worden.Dan krijg je rugproblemen etc. en dan wordt zo'n paard lastig.Ik denk niet dat een paard van nature lastig is,als je er gewoon met respect mee werkt en het paard heeft geen pijn,en je beleerd hem op een paardvriendelijke manier,met veel rust en geduld.Dan is er niks aan de hand denk ik.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:02

precies

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:51

Ik denk niet dat je dat zo kan stellen. Een paard laat zich rijden omdat het dom genoeg is om zich te laten onderwerpen en dus zadelmak laat maken (al door de jaren heen, je kunt nergens anders op rijden).

Denk je dan niet dat er altijd paarden tussen zitten die zich niet laten onderwerpen?

Tuurlijk ben ik het ook met Xox en Katja eens, maar het is niet eerlijk om altijd de mens als schuldige aan te wijzen.

Ik heb het niet over verreden bokken, maar over netjes in eigen opfok opgefokte paarden en de verschillen die je dan ziet ondanks dezelfde rustige aanpak.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:31

Daar zit zeker verschil in. Maar ik vraag me af of een wat moeilijker karakter perse een slecht karakter is.
Ligt er denk ik aan wat je met het paard wilt. Ik reed vroeger een hengst (van Zeoliet dus ook een vader met een slechte naam) die op heel veel stallen heeft gestaan en door veel grote springruiters is afgedaan als ***bok.
Ik heb daar zelf 1.40m parcoursen mee gesprongen en veel mee gewonnen maar thuis kon ik hem wel schieten.
Heb je zo'n paard voor de hobby is het niks heb je hem voor de sport is het een superdier.