Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:33

je leert iniedergeval heel veel van ''hete'' paarden, en dan kan je als basis ruiter wel door blijven hobbelen op een ''dooie'' maar dan ben je op een gegeven moment ook uitgeleerd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:36

mariz schreef:
je leert iniedergeval heel veel van ''hete'' paarden, en dan kan je als basis ruiter wel door blijven hobbelen op een ''dooie'' maar dan ben je op een gegeven moment ook uitgeleerd.

Ik heb een topruiter nog nooit horen zeggen dat hij/zij uitgeleerd is integendeel. Dus wanneer een basisruiter dat vindt dan heeft hij/zij weinig geleerd.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:52

zucht zo bedoel ik het ook niet, je bent nooit uitgeleerd, maar al blijf je altijd op van die makke schapen rijden, dan leer je dus nooit inspelen op de hete paarden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:56

mariz schreef:
zucht zo bedoel ik het ook niet, je bent nooit uitgeleerd, maar al blijf je altijd op van die makke schapen rijden, dan leer je dus nooit inspelen op de hete paarden.

Maar moet een basisruiter dat willen dan?

Ik ken er genoeg die toch graag een 'mak schaap' onder hun kont hebben, en helemaal geen zin hebben in een heet paard. De meesten rijden immers voor de lol

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:13

sarabande schreef:
Desiree schreef:
Ik vind inderdaad dat fokkers bij het kwpn onvoldoende op het karakter letten.

KWPN hengsten worden op karakter getest, wie let volgens jou niet op karakter.

Ik weet zat hengsten te noemen die bekend staan om lastige nakomelingen. Ulft, Saros, Abgar, Notaris, Jazz en zo zijn er wel meer op te noemen. Deze bovengenoemde hengsten zijn toch populair maar geven nakomelingen die meestal alleen maar door hele goede ruiters te rijden zijn. Als je nu daar op let bij je merrie als fokker zijnde, is er nog niet zoveel aan de hand. Veel fokkers doen dat echter niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:16

Dees schreef:
Dus zo bij de tijd ben je nog wel Saartje, dat je weet dat branden niet meer geschiedt.

Wat een raar vergelijk, Ferrari niet kunnen betalen dus Corsa kopen.
Jij impliceert hier dat de paarden met karakter de dure Ferrari's zijn, en de bravere paarden zich laten vergelijken met goedkopere Corsa's?
Wat men mij altijd heeft verteld is dat de Ferrari zich zo heel plezierig laat rijden, en dat de Corsa vaak met problemen bij de garage staat.

Laat ik nou die lastige heetgebakerde krengen maar vergelijken met de Corsa - en dat vriendelijke paard dat graag voor mij aan het werk zou willen met de FErrari.
Want juist die vriendelijke paarden die werkelijk voor de baas aan het werk willen - die zijn onbetaalbaar
Alle andere paarden zijn juist te koop!

That's my kind of talk! Al die bullsh.t dat als ze moeilijk zijn dan zullen ze wel heel goed zijn. De meeste moeilijke paarden worden door matige ruiters naar de kl.te gereden. En zo is het. Was dat het doel van het fokken? En fokkers moeten opletten op de afzet.
Ze moeten niet allemaal veel paarden willen fokken die wel eens heel goed zouden kunnen zijn maar die in elk geval een gecompliceerd karakter hebben voor die paar goede ruiters. ZE kunnen beter bravere coöperatieve paarden fokken waar de meeste ruiters iets aan hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:37

Ook niet moeilijke, vooral jonge paarden, worden door matige ruiters kapot gereden.
Maar ja dan hebben de fokkers het gedaan en niet degene die het paard vereden heeft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:05

Desiree schreef:
[. ZE kunnen beter bravere coöperatieve paarden fokken waar de meeste ruiters iets aan hebben.
[/quote]

Ja ,van die "domme" voor de "domme" die doorlopen tot ze omvallen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:49

Zie mijn onderschrift Ceasario.....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:41

Dees schreef:

Wat een raar vergelijk, Ferrari niet kunnen betalen dus Corsa kopen.
Jij impliceert hier dat de paarden met karakter de dure Ferrari's zijn, en de bravere paarden zich laten vergelijken met goedkopere Corsa's?

Ik denk dat je welk begrijpt wat Sarabande bedoelt heeft. Volgens mij staat het er alleen wat krom.

Iemand die net z'n rijbewijs heeft en dus amper over rijervaring beschikt, moet je niet in een Ferrari laten rijden. Zo'n auto kunnen ze nog niet aan.

Gezien de bloedvoering van enkele paarden van jou, verbaas ik me over sommige uitspreken van je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:44

sarabande schreef:
Ook niet moeilijke, vooral jonge paarden, worden door matige ruiters kapot gereden.
Maar ja dan hebben de fokkers het gedaan en niet degene die het paard vereden heeft.

Ik denk dat 95% van het paardenbestand van Nederland niet moeilijke zijn. Echter worden die moeilijk gemaakt door het matige ruiterbestand.
Het paard krijgt de schuld, dat is zo jammer.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:09

Desiree schreef:
Ik weet zat hengsten te noemen die bekend staan om lastige nakomelingen. Ulft, Saros, Abgar, Notaris, Jazz en zo zijn er wel meer op te noemen. Deze bovengenoemde hengsten zijn toch populair maar geven nakomelingen die meestal alleen maar door hele goede ruiters te rijden zijn. Als je nu daar op let bij je merrie als fokker zijnde, is er nog niet zoveel aan de hand. Veel fokkers doen dat echter niet.

Ik ben zeker geen topruiter maar vond die echte Abgars juist fantastisch! Net zoals de echte Amors
Je hoeft er helemaal geen supergoede ruiter voor te zijn, maar je moet er wel inlevingsvermogen voor hebben en een hoop geduld.
Het zijn juist de paarden met deze karakters waarvan ik zoveel geleerd heb. En als je ze eenmaal voor je aan het werk hebt (lees geleerd hebt hoe je ermee om moet gaan) dan gaan ze ook voor je door het vuur.

Mooiere karakters kan ik mezelf eigenlijk niet bedenken.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-07-05 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:10

Ben het wel met ThePast03 eens. Ik heb een heel stel rechtstreekse Amors en Abgars gereden. En wat waren dat fijne paarden, ik heb veel geleerd van deze paarden!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:18

"Vroeger" werd er ook niet zo moeilijk gedaan. Als ik naar concours ging met mijn Amor nakomeling (met typisch Amor karakter ) dan moest hij op een dag een dressuurproef lopen, viertal, een springconcours en ter afsluiting natuurlijk de parade.
Daar werden heus wel de nodige bokken gegeven maar uiteindelijk went het vanzelf voor zo'n paard en je wordt er zelf knap handig van.

Verder werden er ook nog crossen gereden als die door de kring werden georganiseerd.

Doordeweeks vaak lekker het bos in en galopperen zo hard als hij maar wilde. Heerlijk voor zowel paard als ruiter!

Tegenwoordig lijken er heel wat combinaties nauwelijks meer buiten de dressuurring te komen. Ik denk dat je dan al veel eerder iets lastig of eng vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:25

ThePast03 schreef:

Tegenwoordig lijken er heel wat combinaties nauwelijks meer buiten de dressuurring te komen. Ik denk dat je dan al veel eerder iets lastig of eng vind.

De spijker op zijn kop geslagen

Hoeveel ruiters die alleen dressuurrijden durven nog een sprongetje temaken?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 06:45

Pipo schreef:

Hoeveel ruiters die alleen dressuurrijden
durven

nog een sprongetje temaken?

Wat wil je als kinderen al geleerd worden dat paarden springen in een kooi.

En een" kooi " bedoeld is voor het Circus (wilde dieren - angst).

Paardrijden zit tussen de oren.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 08:18

ben het met jullie eens dat afwisseling tegenwoordig ver te zoeken is en er alleen maar proefjes worden geoefend, een braaf paard laat dit gebeuren een bloedpaard gaat er tegen in en zul je afwisseling moeten bieden om die tevreden te houden. dus ruiters die niet willen springen of buiten rijdn zijn nog altijd beter af met "minder bloed"

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 08:25

talent komt met kuren... iemand die veel talent heeft is vaak niet een al te makkelijk persoon. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik denk dat dit met paarden gewoon ook zo is. Wanneer een paard bezonder talentvol is dat heeft hij gewoon een ook iets meer gecompliceerd karakter. En zelfs voor de meest onhandelbare paarden is er een ruiter waarmee het perfect klikt.... Is alleen even zoekwerk...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:09

yfande schreef:
Ik kan me voorstellen dat je paarden met een heet karkater fokt voor de sport en topsport, maar laten we eerlijk zijn, het grootste gedeelte van de rijdende bevolking draait niet mee in de top en wil graag een betrouwbaar, eerlijk paard hebben waar je lekker mee naar buiten kunt zonder dat je iedere keer gelanceerd wordt.

Jammer dat van het grootste gedeelte van de rijdende bevolking die niet in de top meedraaien, een groot deel denkt dat ze dat wel doen.

Dus kopen ze die paarden met dat mooie papier, het liefst zo jong mogelijk, want als zo eentje eenmaal goed doorgereden en gestart is, is ie niet meer te betalen.

Ik zie vaak dat er na de aankoop van zo'n paard, flink in zadels, kleding e.d. wordt geïnvesteerd, maar niet in goede instructie. Alsof het met zo'n paard vanzelf zou gaan. Anky en al die andere toppers krijgen ook nog steeds instructie.

Maar goed, dan zie je dus een ruiter die ruzie heeft met het paard en vervolgens de boel met hulpteugels verder verziekt.
Dat kan een fokker toch niet voor ogen hebben als ie z'n merrie laat dekken, maar hij kan nu eenmaal moeilijk alle paarden houden die niet naar een topruiter gaan.
Ik wil overigens niet zeggen dat alle ruiters zo zijn, maar ik zie het vaak gebeuren in mijn omgeving.

Zolang er vanuit de basissport vraag blijft naar bloedpaarden, blijft men ze fokken. En voor de enkeling die een braverd zoekt is het hard zoeken.
Een braaf paard wordt niet snel te koop gezet, die houdt men liever zelf.
Ik denk dat de fokkerij inspeelt op de vraag van de ruiter en zolang een groot deel van die ruiters nog steeds denkt succes te kopen met een bloedpaard, blijft men bloedpaarden fokken.

Ik vind het geen fout in de fokkerij, maar van het kopende deel van de markt.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:22

Er komen steeds meer recreatieruiters..
en die willen een paard met een braaf karakter en daar komen de fokkers nu ook achter. Kijk maar naar het KWPN. Er werden dit jaar al meer Gelderse hengsten goedgekeurd en Parcival is ook gewild geworden als dekhengst bij de gewone rijpaardmerries.
Groetjes Brennie

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:37

Pipo schreef:
ThePast03 schreef:

Hoeveel ruiters die alleen dressuurrijden durven nog een sprongetje temaken?

Inderdaad, als je tegenwoordig nog springt, ben je een zeldzaamheid. Tenminste, wel bij ons op de vereniging en op stal..... 1 voordeel: de springtuin is altijd vrij!
Paarden willen gewoon afwisseling. Maar de meesten rijden alleen maar dressuur in de bak, en vinden het gek dat het paard een keer vervelend is. Ook dressuurgefokte toppaarden kunnen best over een kruisje van 60 cm......

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:43

KarinvdM schreef:
[naam verwijderd] schreef:
ferraries versus corsas

.........
In klein:
Gezien de bloedvoering van enkele paarden van jou, verbaas ik me over sommige uitspreken van je...

Mijn paarden hebben idd een scheutje lastig bloed in de aderen
Maar puur omdat ik er wel mee om kan gaan, wil nog niet zeggen dat ik er altijd mee om wil gaan.

Het is juist voor mij, als ik wil fokken met dit merriemateriaal, absoluut een aandachtspunt op dergelijke merries alleen maar hengsten te gebruiken die een eerlijk karakter vererven.

Ik zal van mijn leven geen Cocktail x Abgar op mijn onlangs verkochte Balzflugje zetten... en ook met mijn Rubiquil uit de Balzflug zal ik dat niet doen.
Echte beauty zit van binnen, vaak tussen de oren. Een mooi paard fok je wel met dit soort merries, maar eentje die én mooi is én graag wil meewerken - dat is de hoofdprijs!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:40

ach wat zeggen al die dure namen als de ruiter niet met zo'n afstamming om kan gaan!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:51

Ik heb een pony wat echt een bloedkikkertje is, zolang ie wat mag rond sjokken is ie braaf.
Mijn dressuurinstructrutrice vroeg in januari altijd wanneer we weer gingen crossen

Ik ben vorig jaar op zoek geweest naar een ander paard. Er was een Animo die ik super gaaf vond. Dit beestje was in de winter zeker te wispelturig. Ik heb toen ook tegen mijn instructeur gezegd dat ik weer een bloedje wilde maar dat ik er niet mee wilde verongelukken. Hij heeft mij deze merrie ook niet verkocht.
Het was denk ik de enige keer dat ie de kans kreeg om dit paard te verkopen.

Nu heb ik een Voltaire merrie, ze is braaf maar niet makkelijk.
Als er een paard op haar af komt rennen is het eerste wat ze doet steigeren.
Dat doet ze altijd als er paniek is. Toch is het geen hufter die me probeert er af te krijgen. Ik denk dat dit paard met een minder handige / bange ruiter wel een potentiele hufter is.
Ik denk dat er een hoop te verbeteren is maar als het karakter slecht is ben je ook met een lui paard de klos.

Een vriendin van mee heeft een super lui paard, maar ze slaat je wel het licht uit de ogen als ze de kans krijgt.
Rex Magna is het schatje wat ik in jullie lijst met etterbakken mis

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:07

ceasario schreef:
Desiree schreef:
[. ZE kunnen beter bravere coöperatieve paarden fokken waar de meeste ruiters iets aan hebben.
[/quote]

Ja ,van die "domme" voor de "domme" die doorlopen tot ze omvallen.

sjonge, wat zijn we weer lekker kortzichtig.

Een paard is dom omdat hij snel begrijpt wat je van hem wilt en dat ook voor je doet? Is dat dom?

Waarom is een paard dat met je mee wil werken per definitie dom? WAt is dit weer voor hoogdravend gel.l?